2018. október 24., szerda

Frida Kahlo kiállítás - MNG



Gyönyörű, nyárias időben érkeztünk a Várba (a szél harapásából ízelődött csak, hogy október van) s álltunk be a nem rövid, de üdítően gyorsan előrehaladó sorba, hogy megnézzük Frida Kahlo képeit Budapesten. Számomra ez egy emlékezetes kiállítóhely - ide zarándokoltam igen rég, még a kilencvenes évek elején heteken át a leglehetetlenebb időpontokban Csontváry gyűjteményes kiállításán a képeket nézni; azokat a képeket távlat nélkül nem foghatod a szemeddel át (amit lehetetlenné tesz a többi néző, ha tele van a terem). Frida Kahlo képeivel nincs ilyen probléma. Először meglepett, hogy ezek a képek valójában milyen kicsik - persze hamar rádöbbensz, gerincműtétek közt háton fekve nemigen van lehetőséged táblaképekben, méretes kompozíciókban gondolkodni...

Nem sorolom az életrajz tényeit - Fridáról egy kattintásnyira bőségesen áll a rendelkezésre az információ; róla ma azért igen nehéz semmit se tudni. Valójában megdöbbentő, hogy a saját korában, rendszeresen ágyhoz kötve, nagyon sokszor magányra (a saját gondolatainak társaságára) ítélve, abban az elidegenedést először megtapasztaló analóg (a mi azonnaliságunk inetrnet-kora előtti) világban mennyire transzparens életet élt - s hogy ennek ellenére élhetett úgy a kortársakban, mint Diego Rivera, a híres festő felesége, aki néha festeget. Pedig nemcsak a képein - minden megnyilvánulásában a műtéti hegekig nyílt. Amikor a kiállítás nyitásaképp fényképekkel és szavakkal falra idézett életrajz után az első képével szembesülsz, ezt a nyíltságot kapod. A törött oszlop című önarckép azonnal megmutatja azt a szürrealitásnak érezhető (oda is sorolt) látásmódot, amellyel ez a végletekig ösztönös tehetségű nő a saját realitásához nyúlt. A hasadtságot, a stilizált, tört oszlopot gerinc gyanánt, a fájdalom szegeit. Szembe néz veled egy önboncolás - ami aztán ugyanezzel a kíméletlen tekintettel nyúl a maga nőisége minden kudarcához.

Hiszen elvetélt, többször is - hiszen szeretett volna teljes életet élni anyaként is. Hiszen nem volt elég a férfinak, akibe élete minden rezdülésével szerelmes volt, hiszen Diego Rivera végül Frida saját testvérével is megcsalja. Hiszen neki magának is az érintés volt a legfőbb szeretetnyelve - s valójában neki sem volt elég ez az egyetlen férfi. Frida egyik varázslata, hogy nemcsak azokban az időszakokban akarta a teljes életet, amikor jobban volt, amikor társaságba járhatott, férfiak és nők sorát az ujja köré csavarva. És ebbe a tragikusan őszinte látásmódba humor is fért - csak meg kell nézni a csendéleteit, hogyan lesz romlékony gyümölccsé rajtuk bármilyen szeretete vagy hite, anélkül, hogy hozzájuk férhetne a tragédia... Szelíd és harsány gúny, fintor, önirónia... Mint a képen, ahol kőarcú Mexikó-anyácska, az a másféle tradíció szoptatja anatómiailag feltárt tejmirigyein át a felnőtt Fridát. Mint ahogy az általa oly szívesen viselt tradicionális viselet is egyszerre volt a kötődés felvállalása és a "rendellenes" testet jótékonyan eltakaró paraván...

Nem csodálom, hogy kötetnyi szakirodalma van a Henry Ford Kórház vagy A repülő ágy című képének - ez a vászon is megnő, az eredeti méretén túl nő, ha elég sokáig nézed. Nem festek álmokat, sem rémálmokat, a saját valóságomat festem - mondta egy alkalommal... Elnézem ezeket a képeket és nem csodálkozom, hogy Párizs művészvilága így értette félre őket, hogy Fridát oda sorolták, ahova - holott a szürrealitás nála soha nem cél, csak egy önmagában abszurd élet megragadásának, realista ábrázolásának kézenfekvő módja. Azt látod a képein, ami a fejében jár. Ahogy Diego legfájóbb hűtlenségeinek lesz képi összemarkolásává a Csak néhány szúrás volt... Festészeti nyelvek keverednek itt meglehetősen gátlástalanul, korban élő mexikói hagyomány, csipet marxista aktivizmus, a katolikus táblaképekre jellemző szalagdíszes cím, míg a kép kompozíciója valójában európai klasszicista nyomdokon jár. A széttartó befolyásokat leginkább Frida önbizalommal telített dilettantizmusa markolja össze - nem sértem meg vele, a pálya végéig nem volt elégedett a szakmai előrehaladtával ő maga se.


A kiállításon alig több mint harminc kép szerepel - de bőséges, okosan összeállított kísérő anyag társaságában. A filmvetítések, feliratok egy mesterségesen szűkített, színes térben pontozzák ellen a képeket. Valóban érdemes odaülni Frida naplójának kollázsa elé, a vászon elé, ahol ebből a naplóból a vetítés mellé részletek hangzanak el... Timi látta évekkel ezelőtt Bécsben az ottani kiállítást - ahol a világhírű képekből egy sokkal bővebb válogatást tártak a nagyközönség elé, de állítja, a Magyar Nemzeti Galéria kiállítása egészét tekintve méltó ahhoz az egykori élményhez. Sőt, valahol közelebb került ez a szenvedéseit és örömeit maradéktalanul megélő nő ebben a térben hozzá - mintha tényleg nála jártunk volna vendégségben. November elejéig még látható. Ne hagyjátok ki.

Nincsenek megjegyzések :

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...