Kicsit mindig félek, amikor az
Óperencián túl nyúlnak művészkedő kezekkel az oroszokhoz, hogy milyen
sztereotípiaömlésben milyen illúziók mázolnak milyen, csak a nyugat
félreértéseire mutató hamis ikonosztázt; kicsit mindig elnéző lelkiállapotba
ringatom magam előre - nos, Armando Iannucci csapatának produktuma nem szorult
rá erre. Egyáltalán nem csodálom, hogy a Kreml jelenlegi cárjánál és hold-udvari
népénél kiverte a biztosítékot - mert az egykori vezér, és udvara tényleg
meztelen benne, sőt: megtörténik a legmegalázóbb, amit hatalmas átélhet.
Kiröhögheted őket. Keserű röhögés ez, egy mélyfekete komédia fejlövés-pecsételt
humora keltette - de röhögés. Azt hiszem erre a filmre tényleg illik:
pokoli vicces.
Persze a rendezőnek, és a
szerepeikben boldog gátlástalansággal ripacskodó színészeknek az alaphang
megteremtése tekintetében nem volt különösebben nehéz dolga - alig csavartak a
Fabien Nury-Thiery Robin páros által 2010-ben indított képregénysorozaton (ami
amúgy a francia képregény legjobb hagyományait - invenció, csavaros történet,
rajzi gazdagság - viszi tovább ihletetten, és számos díj birtokosa). Néhány
beállítás egy az egyben visszaköszön a filmből, a forgatókönyv pedig elegánsan
adaptál a más médiumra - annak ellenére, hogy az alapjában azért komorabb
alapanyagot átitatja a maga gyakran mezítelenül helyzetkomikumon alapuló
gegjeivel.
Már a nyitó jelenet. Koncertközvetítés
a rádióban, amit a Generalisszimusz is hallgat (miközben amúgy halállistákról
tárgyal az NKVD teljhatalmú urával, Berijával). Generalisszimusz visszahívást
kér, és az összecsuklásig ideges rádióigazgatót (Paddy Considine) utasítja: az
adásról juttassanak neki el egy felvételt. Csakhogy nem készült róla
felvétel... Amit eztán látunk, az minden hosszas magyarázat nélkül tökéletesen
közli, milyen a világ, ahova a néző csöppent: ahogy a koncertlátógatókat
visszaterelik a helyükre, ahogy karmestert szereznek a beájult maestro helyett,
ahogy az egész nyavalyás lemez elkészül... miközben az udvar mulat, a vezér
ízlése és óhaja szerint; a maga nyers és pucér, altesti kisszerűségében.
Aztán a Generalisszimuszt megüti
a guta. És elindul az a mocskosul, undorítóan kacagtató helyezkedés a
hatalomért. Ahogy "feláll" a bizottság (lehetőlen nem térdelve a
pisába) a magatehetetlen, szőnyegén saját húgyában fekvő test felett, hogy
megszavazzák: hívjanak orvost. Ahogy a szemünk előtt feláll a mélyen
gátlástalan Berija (Simon Russell Beale), az "evidens örökös"
figurája; a "gyönge gerincű", befolyásolható helyettes: Malenkov
(Jeffrey Tambor) a különböző pozíciókban terpeszkedő, lakájalkatú
"egyhangú többséggel" szavazó bólogatójánosok: Molotov (Michael
Palin), Kaganovics (Dermot Crowley), Mikojan (Paul Whitehouse); s persze
Nyikita Hruscsov (Steve Buscemi), a "reformer elvtárs", a kicsit
lenézett, a másra se jó "temetésszervező".
Kicsit sarkított ez a bohózati
alapállás persze, azt már akkor is lehetett tudni, hogy Hruscsov remek viszonyt
ápol a hadsereg teljhatalmú urával, vezérkari főnökével, Zsukovval (Jason
Isaacs); lehetett sejteni, hogy ez nyomhat a latban - mégis, az elcsúsztatott
optika ellenére a bemutatott helyzetek alakulása (amennyire ma tudjuk) csaknem
történelem-hű (a WC-jelenetet is beleértve). A kulisszák mögötti teljes
helyezkedésre, ocsmány és evidens játszmákra még ma se látunk rá maradéktalanul
tisztán, el lehet képzelni, mennyit látott belőle a kortárs... Nem gondoltam, hogy maga jön... mondja a
filmben Sztálin lánya, Szvetlana (Andrea Riseborough) Hruscsovnak - ez a film
egyik legtalálóbb korfestő mondata, sokan nem gondolták amúgy akkor, hogy ő
jön...
Szóval ez a fekete komédia valójában
egészen jól elkapott és kellően tiszteletlen történelem-lecke is. Attól tartok
persze, hogy ez is túlságosan megengedő. Hogy valójában ez se merte
látni-láttatni, igazából mennyire emberbőrt húzó diabolikus szörnyek álltak ott
és akkor emberbőrt nyúzni az élre; hogy kevés így megmutatni a csengőfrászt, s
például az apját eláruló fiú tekintetét (s a fiúra vetett atyai pillantást a
Generalisszimusz halála utáni amnesztiakor); hogy kevés, ahogy a vakhitre
látunk a ravatal körül. Mindazonáltal a Putyini kultúrpolitika reakciója felér
egy hitelesítő pecséttel - és nagy ajándék, hogy nevethetünk az egykor
diktátorain. Higgyétek el, tényleg ez fáj nekik a legjobban.
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése