Elsőre a dizájn nyűgöz le – az utóbbi
években nem láttam ilyet a magyar könyvpiacon, sajnos. Egyszerű, letisztult,
erős üzenetet hordoz és félelmetesen jól reflektál a beltartalomra. Mondhatnánk,
hogy ez kéne legyen a minimum, de tudjuk, hogy ettől fényévekre vagyunk.
Másodjára elgondolkodom: kell-e nekem az Amazonról olvasni? De most tényleg. Töredelmesen
bevallom, vaskos előítéletekkel viseltetek a cég, a metódus, a jelenség és a
vezető iránt is. Okkal – dolgoztam olyan cégnél, amely az Amazon vállalati
kultúráját és „küldetését” kívánta követni. Soha többé!
Nade akkor mégis, miért landolt a kezemben
e könyv? Mert az Amazon megkerülhetetlen jelenség a huszonegyedik századi
kereskedelemben. Túlzás nélkül felforgatta az online és offline kereskedelmet,
jó eséllyel visszafordíthatatlan változásokat indított el a könyvkiadásban, sok
szempontból üdvözítő újításokat vezetett be, melyekről már bajosan tudnánk -
vagy akarnánk - lemondani. Akit kicsit is érdekel a könyvkiadás és/vagy a
kereskedelem, utálhatja ugyan, de nem teheti meg, hogy nem vesz róla tudomást. Hát
így landolt a kezemben Brad Stone könyve.
Tartottam ám tőle, hogy túlságosan
részrehajló lesz – mindig ez a legnagyobb rákfenéje annak, ha kortárs
jelenségről avagy kortárs „zseniről” ír valaki. Hisz ne feledjük, ez egy Amazon
által támogatott könyv – Jeff Bezos minden interjúra rábólintott, maga is bőven
szolgáltatott alapanyagot a szerzőnek és beengedte a vállalat legbensőbb
szentélyeibe is. Szerencsére mindez igen kevéssé látszik az elkészült művön.
Stone amennyire lehet, törekszik a pártatlan bemutatásra – ugyan nem tudja
maximálisan elkerülni az Amazon-reklámot és a feltétlenül szükségesnél jóval
többször adózik csodálattal Bezos nagyratörő törekvéseinek,
vásárlóközpontúságának és a „mindenáruház” (Everything
Store – Bezos közismert jelzője a felépíteni kívánt vállalkozásra, egyúttal a kötet
eredeti címe) ideájának, ezzel együtt is sikerül megőriznie egyfajta kényes
egyensúlyt az ajnározás és a kritika között.
Ahogy megőrzi a kényes egyensúlyt a
vízióvert alapító életrajza és a vállalat bemutatása között is – az elején
némiképp ijesztő a csodagyerek Bezosról szóló sztori és nehéz elképzelni, mi
fog kisülni ebből, de szerencsénkre hamar sikerül elfogadható kompromisszumot kötni
azok számára is, akiket a híres emberek életrajza a legkevésbé sem érdekel, az
Amazon-jelenség annál inkább. Márpedig a kezdeti évektől 2013-ig ívelő történet
jócskán tartogat érdekességeket: az egészséges szkepszissel körített indulás, a
korábban sosem látott sebességű felemelkedés, az akkor még jóval nagyobb és
ijesztőbb versenytársak erőszakos felvásárlási ajánlatai és fenyegetései; a
tőzsdére vitel és az évről évre ismétlődő pénzügyi nehézségek, a tamáskodók hada,
akik ahol csak lehet, a cég bukását jósolták; majd a kereskedelemtől más
irányokba való kikacsintás és a Kindle biztosította megkérdőjelezhetetlen siker
gondoskodnak arról, hogy úgy faljuk az oldalakat, mintha egy izgalmas fikciót
olvasnánk.
Egyszer csak azon vesszük észre magunkat,
hogy drukkolunk ennek a torzszülött óriásáruháznak – aztán szerencsére Stone ismét
árnyalja a képet azzal, hogyan szorította sarokba az immáron minden piaci
fölényével gátlástalanul élő és visszaélő Amazon nem csak a versenytársait vagy
a piacára törő feltörekvő startupokat, hanem a partnereit és a neki
kiszolgáltatott könyvkiadókat is. „A
könyv árucsoporton belül az irányelv következtében létrejövő programot Gazelle
Projectként emlegették, mert Bezos egy értekezleten azt magyarázta Blake-nek,
hogy az Amazonnak úgy kell megkörnyékeznie ezeket a kis kiadókat, mint ahogy a
gepárd a legyengült gazellákat bekeríti.” Persze mindent a „vásárlói
élményért” – Bezos szent és sérthetetlen törekvése, hogy a vásárló mindig és
mindenáron a lehető legalacsonyabb áron, leggyorsabban és legkevesebb
zökkenővel jusson az általa rendelt áruhoz, szép mese. Az, hogy az árak
leszorítása és a mániás akciózás milyen változásokat okozott a
kiskereskedelemben, hány embert tett földönfutóvá, milyen folyamatokat indított
el a könyvkiadásban, még hosszú évekig szolgál elemeznivalóval a gazdasági
szakembereknek.
A felvázolt képből egyvalami világosan
kirajzolódik: a kétségkívül zseniális újító, nagyokat álmodó, határait a
végtelenig és még tovább kitoló Bezos számára a legfontosabb a vásárló – de nem érdekli az ember. Csak amíg fogyasztó és csak amíg nála fogyaszt. Sem a dolgozói, sem a
beszállítói, sem a szerzők-partnerek-jogtulajdonosok nem számítanak. Csak a fogyasztó. Hogy a kettő egy ponton akár
össze is érhet, odáig már nem terjed ki a híres távlati gondolkodás. Ahogy
odáig sem, hogy hosszú távon azok a gazdasági folyamatok, amiket az Amazon
beindított, a vásárlóerőre nézve is iszonyú károsak lehetnek. De ez már egy másik
könyv témája lehetne…
Kiadó: HVG Könyvek
Fordító: Dufka Hajnalka
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése