Richard Yates amerikai író neve A szabadság útjai című
regényéből készült 2007-es film bemutatásakor vált ismertté nálunk,
azóta pedig már a harmadik regénye jelenik meg a Partvonal Kiadó
életműsorozatában. Jobb későn, mint soha, mondhatnánk, hisz Yates
regényei hiába a hatvanas-hetvenes években íródtak, és a múlt század
közepe amerikai társadalmának jellegzetes problémáit boncolgatják, ma is
épp oly aktuálisak, mint megjelenésük idején.
Az 1976-ban megjelent Húsvéti korzó
története a harmincas években indul, amikor a két Grimes nővér, Sarah
és Emily kislányként átéli szülei válását, és megkezdik végeérhetetlen
vándorlásukat a New York környéki kisvárosokban anyjukkal, az örök
nyughatatlan Édivel. Apjukkal csak évente néhány alkalommal találkoznak,
a biztonság, a meghittség, az állandóság hiányzik a gyerekkorukból, ami
van helyette, az az örökös csalódás, a szülők kudarcaival való
kényszerű szembenézés. Apjukról, akit komoly újságírónak hisznek,
kiderül, hogy csak egy másoló egy szennylapnál, anyjuk pedig az évek
előrehaladtával egyre inkább belebolondul saját rögeszméibe, a
látszatelőkelőség és a társadalmi előrelépés hajszolásába, mígnem az
alkoholba menekül.
Felnőve
a két lány a szülők kudarcaival való leszámolás, az önmegvalósítás és a
bénító minták előli menekülés két külön útját választja. Sarah
húszévesen hozzámegy egy Laurence Olivier-re hasonlító, angol
magániskolából szalajtott, a valóságosnál előkelőbbnek tűnő férfihoz,
három év alatt három gyereket szül, és berendezkedik az unalmas,
csendes, kiegyensúlyozott vidéki családi életre. Emily ellenben
ösztöndíjjal egyetemre megy, beszippantja a pezsgő értelmiségi lét, a
végeérhetetlen partik, világmegváltások, folyton cserélődő pasik világa.
Diplomázik, állást vállal, férjhez megy, majd elválik, néhány évre a
közép-nyugatra költözik aktuális szerelmével, ahol belekóstol az
otthonülő feleséglétbe, majd harmincasként a New York-i szinglilétet
választja.
Mindketten
valami olyat akarnak megvalósítani, ami fájón hiányzott szüleik
életéből, Sarah a tökéletes családi életet, Emily a felívelő karriert –
szabadulni akarnak a kudarcos gyerekkor emlékétől, azonban épp azért
törvényszerű, hogy elbukjanak, mert nem saját vágyaikat követve, hanem
valami ellen való lázadásként kezdtek „önmegvalósításba”.
Kimondva-kimondatlanul mindkettejük cselekedeteit az határozza meg, hogy
nem akarják úgy végezni, mint anyjuk, félőrült, magányos, alkoholista
vénasszonyként, aki terhére van mindenkinek – nem nehéz kitalálni, hogy
sikerül-e nekik.
Yates
kegyetlenül realisztikus, lecsupaszított nyelven ír, szinte
dokumentumregényként hat néha, ahogy elénk tárja az egymás után sorakozó
évek egyhangú történeteit. A magyarul szintén mostanában népszerűvé
váló Raymond Carverre
emlékeztet – tán nem véletlen, kortársak voltak. Ahogy Carver, Yates is
a megváltozó világban megváltozó szerepeket boncolgatja – itt
elsősorban a női szerepeket, mégis bűnös hanyagság lenne
leegyszerűsíteni a könyvet a „karrier vs. család” kérdésére. Ennél
sokkal többről szól, arról a számtalan kisebb-nagyobb döntésről, ami
meghatározza az életünket; arról, hogy az otthoni minták felülírhatók-e
és vajon jól tesszük-e, ha egész életünket a felülírásuknak szenteljük;
hogy a külvilág véleményének kell-e alárendelnünk magunkat vagy az
önmegvalósításnak, s hogy vajon csak ez a két véglet létezik-e.
Kiábrándító
képet fest a háború utáni amerikai társadalomról, szinte minden
szereplője kudarcot kudarcra halmoz, rossz választások és kényelemből,
félelemből meg nem hozott döntések hálójában vergődik. Mégis, hiába
végzik mind ugyanúgy, hiába lehet a válasz a „melyik út vezet a
boldogsághoz” kérdésre az, hogy egyik sem, nem mindegy, hogy az
időközben eltelt évek alatt ki mit élt meg, és boldog volt-e vagy sem.
Mert végső soron nem arra kéne törekednünk, hogy életünk végén azt
mondhassák rólunk, hogy példás, boldog életünk volt, hanem hogy addig
úgy jussunk el, hogy jól is érezzük magunkat benne.
Kiadó: Partvonal
Fordította: Karáth Tamás
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése