Mindenki
számára ismerős lehet az érzés, amikor egy rendkívüli látvány, egy
addig soha nem látott esemény, ne adj’ isten, egy tragédia beleég az
emlékezetünkbe, és miután azt hisszük, hogy lezártuk, hogy vége, hogy
elmúlt, újra meg újra előjön, a legváratlanabb helyzetekben tör a
felszínre, és rányomja a bélyegét a tetteinkre. Ian McEwan Szombat című
regényének főszereplője, Henry Perowne is azt hiszi, letudta a hajnalban
a hálószobája ablakából látott égő szárnyú repülőgép keltette
félelmeket, mikor látja, hogy a gép biztonságban földet ért. Ám
szembesülnie kell vele, hogy a nyugodt álmába betörő lángoló repülő csak
a kezdet, békés, kiszámított középosztálybeli életébe minden
óvintézkedése dacára betör a külvilág a maga veszélyeivel,
kiszámíthatatlanságával, őrjöngésével.
Londonban
járunk, 2003 február 15-én, a történelem legnagyobb angliai
háborúellenes megmozdulásának napján. A neves idegsebész Perowne jól
megtervezte magának a napját: miután bevásárol, fallabdázik kollégájával
és meglátogatja az idősek otthonában édesanyját, halragut főz, és
tökéletes családi vacsorát rendez felesége, zenész fia, látogatóba
érkező lánya és apósa számára. Csakhogy a véletlen közbeszól. Egy lezárt
útszakasz, egy piros BMW, egy idegbeteg rosszfiú, és doktor Perowne
gondosan tervezett napja kicsúszik az irányítása alól. Ám épp ez a
kiszámíthatatlanság, a kézből kicsúszott gyeplő vezeti rá az orvost
arra, hogy átértékelje életét, családtagjaihoz és hivatásához fűződő
viszonyát.
Ahogy
Perowne megy előre a történetben, a nap eseményeivel párhuzamosan
bomlik ki előttünk az egész élete, folyamatos visszaemlékezések,
gondolatfoszlányok, elő-előtörő képek ismertetik meg velünk az orvos
családját, munkáját, küzdelmeit és győzelmeit. Mert mintha csak azok
lennének, kudarc alig. Henry Perowne igazi sikerember, kezében tartja
az életét, mindent előre megtervez, mindent jól kiszámít, épp úgy éli
életét is, ahogy a keze alá kerülő betegeit operálja. Az idegsebészet
milliméterre pontosan kiszámított rendjét azonban nem lehet ráhúzni az
életre, azt hiába tervezzük, hiába osztjuk be, bármikor történhet valami
váratlan, ami felborítja. Mint egy égő repülőgép, vagy mint egy könnyű
koccanás, ami aztán búvópatakként újra meg újra előtör, és helyet
követel magának.
Amikor
összekoccan a Baxter nevű bűnözővel, a lehető legrosszabb eszközhöz
nyúl, magabiztosan, felsőbbrendűségének teljes tudatában akarja
lerendezni a dolgot, amivel csak azt éri el, hogy majdnem megverik.
Szorult helyzetéből orvosi tudománya menti ki: külső jelekből
megállapítja Baxter betegségét, és ezzel pillanatnyi előnyhöz jut. Ám
nem számol azzal, hogy egy halálos beteg kispályás londoni gengszter nem
felejti el a megaláztatást. Perowne annyira biztos magában és orvosi
mindenhatóságában, hogy eszébe sem jut a nyilvánvaló: Baxter akár
bosszút is állhat. Az orvos kénytelen szembenézni azzal, hogy saját
életébe – saját házába is – betörhet az utca, hogy nem tudja magát és
szeretteit megóvni a bejáratott módszereivel, hogy vannak olyan
helyzetek az életben, amikor az eddig elért eredményei nem érnek semmit,
amikor ki van szolgáltatva néhány félőrültnek.
Briliáns
szerkesztésű könyv ez, a tökéletesen megkomponált, keretbe foglalt
történet, a nyugodt, idilli szépségű képek és a cselekmény zaklatottsága
közt óriási ellentét feszül. Ez és a McEwan által alkalmazott
gondolatfolyam-technika adja a történet sodrását, ennek köszönhető, hogy
bár a felszínen „alig történik valami”, csak úgy faljuk a lapokat, és
végére akarunk érni ennek a zaklatottságnak.
S
miközben egy idegsebész ráébred élete kiszámíthatatlanságára, a nagyon
is személyes történet kitágul, és helyet kap benne a nyugati civilizáció
rettegése. Azé a civilizációé, ami mindent elért, megszelídítette az
elemeket, millióknak adott munkát, élelmet, biztonságos lakóhelyet,
aztán belekényelmesedve az elért eredményekbe egyszer csak összeroppant a
terror erejétől. A magyar megjelenés kissé elkésett, az eredetileg
2005-ben megjelent könyv így elvesztette aktuális mondanivalóját, ám
kérdésfeltevései - a biztonság elvesztése, a terrortól, az életünkbe
betörő ismeretlen erőtől való félelem, a civilizációba, a tudomány
vívmányaiba vetett hit megrendülése - univerzálisak. Ahogy a kötet
elején olvasható Saul Below-idézet is:
„Például
az a probléma, hogy mit jelent: embernek lenni. Nagyvárosban.
Évszázadunkban. Átmeneti időszakban. Tömegben. A tudomány átalakító
hatása alatt. A szervezett hatalom uralma alatt. Iszonyatos
ellenőrzésnek kiszolgáltatva. A gépesítés előidézte körülmények között. A
gyökeres változásba vetett remények meghiúsulása után.”
Henry Perowne napja is erről a problémáról szól. Hogy vajon mit jelent embernek lenni, mit jelent élni,
mit jelent szeretni. És arról, hogy tetszik vagy sem, a
kiszámíthatatlanság és kiismerhetetlenség épp úgy része az életnek,
ahogy az elme működésének.
Kiadó: Ulpius
Fordította: Lukács Laura
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése