Dávid
Veron neve mára fogalommá vált az internetet gyakran böngésző magyar
könyvrajongók körében. Tavaly bukkant fel először, egy csúnyácska,
vékonyka, magánkiadásban megjelent könyv lapjain, amit lelkes olvasók
küldözgettek egymásnak az ország egyik végéből a másikba, majd az a pár
példány is elfogyott, és a szerencsés keveseken kívül, úgy tűnt, a nagy
többségnek le kell mondania arról, hogy megismerje az ókanizsai
könyvárus kisasszony kalandjait. Lett ugyan neki blogja,
ahol maga írta történeteivel szórakoztatta rajongóit, ám a könyv mégis
csak könyv, és mivel az írónő, Baráth Katalin jövendőbeli olvasói
idegeit szem előtt tartva, a későbbi történetekben nem meséli el az
Ókanizsán történteket, a kíváncsiság tovább burjánzott. Aztán jött a
hír, hogy mindenki kedvenc krimikiadója, az Agave az idei Könyvhétre
megjelenteti A fekete zongorát, méghozzá kibővített, átszerkesztett
változatban, két novellával kiegészítve, és ami szintén nem utolsó
szempont, tetszetős külsővel.
Már
önmagában az előtörténet megmelengeti az ember szívét, igazi „kis
magyar sikertörténet” Baráth Katalin könyvéé, sajnos ritkán látni ilyet.
A könyvet kézbe venni is élmény, a kiadó most is remek munkát végzett, a
borító szépséges, a hangulata máris régvolt korokat idéz, kinyitva
pedig újabb kellemes meglepetés érte a közönséget: az Agavétől
megszokott ajánlások közé ezúttal az első kiadást olvasó és méltató
bloggerek írásaiból került be néhány. Volt is öröm az olvasók között és
nem véletlenül: szép és kedves gesztus mind az írónőtől, mind a
kiadótól, hogy azoknak az ajánlásával reklámozzák a könyvet, akik oly
sokat tettek a maguk eszközeivel azért, hogy terjedjen a híre. Ennyi
kellemes meglepetés és szemgyönyörködtetés után, az előzetes kritikákat
olvasva, az elvárás a könyvvel szemben igen magas. Kicsit tartottam is
tőle, hogy a fenenagy lelkesedés után hogy fog tetszeni a regény. Nem
kellett csalódnom!
Az
1900-as évek elejének poros kisvárosában, Ókanizsán mintha megállt
volna az idő. Az új vívmányok ide nem értek el, sem elektromosság, sem
kövezett utak, sem automobilok nincsenek, a városka, miképp a lakói is,
mintha a tizenkilencedik században ragadtak volna, a „boldog
békeidőkben”, amikor egy vidéki város nyugalmát semmi nem zavarhatja
meg. Itt él Dávid Veronika, az emancipált eladókisasszony, aki ahelyett,
hogy anyja kedvére téve végre férjhez menne - hiszen már huszonhárom
éves! -, állást vállal, minden férfit elriaszt maga mellől, az irodalom a
mindene, ráadásul titokban saját regényén dolgozik. Épp Armand és
Josephine történetét szőné tovább, amikor bezuhan az üzletbe a bolond
Vili, késsel a hátában és hirtelen nem csak Veron, hanem az egész város
élete felfordul.
Ókanizsán
emberemlékezet óta nem történt gyilkosság, így a helyi
nyomozókülönítmény - a rendőrfőnök, a doktor és a kotnyeles Veron - csak
találgat, közben beindul a városi pletykagépezet, és persze mindenkinek
van gyanúsítottja. Az első áldozatot újabbak követik, a nyomozók
megsegítésére pedig Szabadkáról érkezik kackiás bajszú huszártiszt, aki
az eladósorban lévő lányok mamáin kívül kivételesen Veron érdeklődését
is felkelti. Ám egészen addig, amíg elő nem kerül az első áldozat
zsebéből a rejtélyes Ady-vers, A fekete zongora, még huszáros
segítséggel is egy helyben toporognak.
Egy
vérbeli irodalomrajongónak mi lehetne izgalmasabb, mint egy olyan
nyomozás, amiben egy vers, méghozzá kora legnagyobb költőjének és Veron
személyes kedvencének verse a kulcs? Az eladókisasszony lelkesedése,
valljuk be, határtalan, és bármilyen tragikus halálesetek követik is
egymást, az olvasó remekül szórakozik azon, hogy Veron mennyire élvezi
ezt az irodalmi nyomozást. Amibe besegít a gyilkosság után
megsokszorozódott létszámú városi olvasókör és a tiszteletreméltó
Veritas nővér. A vers megfejtésével próbálkozó Veron és Veritas nővér
kettőse szellemes fricska azoknak a hozzám hasonló olvasóknak, akik
hajlamosak egy regény, egy vers, egy színdarab dinamikáját minduntalan
ráaggatni a környezetükben történtekre. Persze Baráth Katalin itt is
tartogat meglepetéseket, amikor már azt hinnénk, a megoldás a kezünkben,
akkor csavar a történeten, na nem túl nagyot, nem a ma divatos „minden
másképp volt” svédcsavarral él, csak épp megmutatja, hogy nem minden az,
aminek látszik. Okos és fordulatos krimivel van dolgunk, gyakorlatlan
krimiolvasóként én nem találtam ki, ki a gyilkos, persze lehet, hogy
nálam rutinosabbak simán átlátnak a trükkökön.
Ám
nem is ez a lényeg. A könyv igazi erőssége a hangulata, az a kis világ,
amit Baráth Katalin megteremtett. Kicsit poros, kicsit álmos, kicsit
ódivatú, mégis nagyon szeretnivaló, az összes szereplőjével együtt. A
kisváros a maga furcsa lakóival, a betegesen féltékeny
rendőrkapitánnyal, a kedves doktorral és pletykás nejével, a szigorú
plébánossal, írószerboltjaival, a Nagyvendéglővel és szabadszájú
pincérnőjével, a Veronnal örökösen konkuráló, szintén írói ambíciókat
dédelgető szépséges Lénával és a vasútállomáson örökké külföldiekre
vadászó állomásfőnöknével olyan hely, amelynek hétköznapjairól sokat és
szívesen olvasnék még, krimi ide vagy oda. Egyelőre nem tudhatom, óhajom
teljesül-e, hiszen Veron Pesten folytatja irodalmi és bűnügyi
kalandozásait - legalábbis blogján erről tudósít. Hogy a készülő
folytatásokban Baráth Katalin írónő visszaviszi-e hősét a bájos
Ókanizsára, az még a jövő zenéje. Ám bármerre is folytatódjanak
kalandjai, biztos vagyok benne, hogy Veron mindenhol képes lesz az
események közepébe csöppenni, nem kell attól félnünk, hogy elkerülik őt a
kalandok. Én minden esetre tűkön ülve várom a folytatást.
Kiadó: Agave
Korábbi kommentek:
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése