Zoli írta nem is olyan rég Damien Chazelle
Babylonja
kapcsán, hogy olyan érzést keltett benne, mintha egy nagypapa (a filmbéli Manny
Torres) mesélné unokáinak, micsoda idők tanúja volt, s micsoda szerelem fűzte
egykoron a mozikészítéshez. Nem hagyhatom ki a poént, pláne ha már a posztok
ilyen szépen követik egymást: ez itt kérem egy nagypapa valós (vállaltan valós)
meséje arról, hogyan szerelmesedett bele a moziba, hogyan talált rá a kamera, s
hogyan vált a modern idők egyik legnagyobb filmes mágusává. Egy nagypapa
meséje, aki mozinéző unokák millióinak mesél. Nekünk, akik mind az ő meséin
nőttünk fel.
Ad ez egy ízt a filmnek, amitől hiába
próbálnánk, nem tudunk szabadulni. Persze, úgy ül be az ember, hogy na majd én
leszek az a szőrösszívű kritikus, aki függetleníti magát a nagypapa ötven éves
filmes múltjától és úgy fogom értékelni, mintha nem is tudnám, ki rendezte és
mi lett belőle, hagyom önmagában hatni, minden hibájával együtt, aztán majd jól
leírom, hogy hát már ez a Spielberg se a régi… Ahhha. Aztán elkezdődik a mozi,
a popcornos zacsi még szinte tele, az ötödik perc környékén járhatunk amikor
látjuk, ahogy a kis Sammy Fabelman életében először lát mozifilmet, ahogy tátott
szájjal bámulja a vásznon ütköző vonatokat, ahogy elkerekedik a szeme a
szerteszéjjel röpülő emberi testek látványától, ahogy beszippantja a varázslat
maga. És dobhatjuk is sutba magasröptű elképzeléseinket életúttól való
függetlenítésről meg elfogulatlan kritikáról, megadjuk magunkat az
elkerülhetetlennek: igen, ez a rémült kisfiú, aki először azért ragadott
kamerát, hogy újraforgassa magának - s ezzel uralja, megszelídítse - a rémálmokat
okozó vasúti tragédiát (a Hanukára kapott méregdrága modellvasútkészlettel) később
a századvég egyik legnagyobb hollywoodi rendezője lett. Kár is lenne ezt
elfelejteni. S tegyük hozzá: Spielberg bizony még a régi, ha a film ötödik
percében laza kézzel képes úgy elvarázsolni, hogy az kitartson két és fél
óráig.
Szóval a kis Sammy megragadja apja kameráját és filmezni kezd. Családot, barátokat, iskolai projekteket. És a kamera által lassan kinyílik a világ. Megismerjük, milyen ereje van a filmnek, hogy mi mindent képes láttatni egy jól elhelyezett (vagy épp rossz helyen felejtett) kamera, hogy a legegyszerűbb trükkökkel is milyen hatást lehet kiváltani a közönségből és hogy a kamera, ahogy képes felemelni, úgy képes pusztítani is.
Mert miközben Sammy kamasszá érik és Sam
lesz belőle, miközben egyre látványosabb szkeccseket forgat cserkészcsapatával,
miközben filmes karrierről álmodik, aközben kibontakozik egy család drámája is.
Egy zsidó származású amerikai álomcsalád – mérnök apa, aki az akkortájt
felbukkanó új ipar, a számítástechnika világában lépdel egyre feljebb a céges
ranglétrán; művészi ambícióit a család kedvéért félretoló világraszólóan
tehetséges zongorista anya; négy gyerek; olykor egy-egy felbukkanó fura rokon.
Meg egy „nagybácsi”, az apa kollégája, aki mintha mindenkinek jobb barátja
lenne, mint a családtagok. Az igazi főszereplő itt az anya, a zongorista Mitzi,
aki az első vasútmodell-ütköztetős próbálkozásoktól kezdve rendületlenül hisz
Sammy tehetségében, aki a racionális apával szembeszállva is művészi pályára
terelgetné fiát, aki bár maga feladta álmait és megadta magát a konvencióknak
(bár mosogatni nem hajlandó, hisz félti zongorista kezeit, ezért a család
kizárólag papírtányérból eszik), gyerekeit folyamatosan arra buzdítja, kövessék
az álmaikat. Mitzi egy csodálatos zabolázhatatlan gyerek maga is, aki amikor
mindenki menekül a tornádó elől, kocsiba ülteti gyerekeit, hogy megnézzék, hol
kezdődik a forgószél (édes egy jelenetsor, van egy kis „keressük meg a
szivárvány lábát” fricska benne), aki a családi kempingezéskor földre szállt (földre
bukott) angyalként lejt táncot a reflektorok fényében, beleadva elvetélt művészi
törekvései minden kudarcát, keservét, a választásai felett érzett keserűségét
és a kétfelé szakító szenvedély kínját. Mitzi önmagát próbálta zabolázni azzal,
hogy egy unalmas, de jószándékú fickó feleségeként kertvárosi anyukát csinált
magából, de egy ponton a lefojtott érzelmek kitörnek. Ha nem a zongora mögött,
akkor máshol. Ahol a legnagyobb kárt okozhatják.
A film legszebb jelenetsora, Michelle Williams alakításának csúcsa, egyben Spielberg egyik legszebb vallomása a mozgókép hatalmáról amikor Sam szembesíti anyját azzal, mit kapott le öntudatlanul a kamerájával. Többrétegű játékot játszik velünk a rendező: a vászon Samje is ekkor ébred rá először, hogy a kezében fogott kamera nem csak világokat teremthet, de világokat is rombolhat; az anya is itt ébred rá, hogy a fia kamerája előtt nincsenek titkok (és az anyaszerepben is szenvedélyes, gyermekeit mindenek elé helyező Mitzi, aki épp előlük akarta leginkább titkolni bűneit, egyszerre döbben rá a tehetségre, amivel a fiú lát és megy tönkre a lelepleződésbe); a néző pedig itt kapja az első ízelítőt abból, hogy születnek a nagy felemelkedések és a nagy bukások. Mert ahogy az addig istenített anyafigurát egyetlen, csak a színésznő arcára kiülő megbánást, sokkot, szégyent ábrázoló snittel lebontja és csinál belőle egy összetört roncsot, azt tanítani kéne.
Ahogy ennek ellenpontját is, ahogyan az
iskolai diáknapon forgatott filmben a rendező Sam már-már isteni magasságokba
emeli a suli legkiállhatatlanabb figuráját, a tipikus szőke szépfiút, a
sportoló-bálkirályt, aki lépten-nyomon terrorizál mindenkit, aki útjába kerül. Akiből
a szemünk előtt lesz a tengerparti futóverseny célszalagját átszakítva az ifjú
Brad Pittre hajazó istenség a vásznon – ó, hányszor láttunk már ilyen
istenségeket megszületni, majd porba hullni a kamera előtt. Ez a Sam már nem a vonatok
találkozásától halálra rémült kisfiú és nem is a családi dráma akaratlan lefilmezésétől
sokkolt kiskamasz, aki sutba akarja vágni filmes álmait amikor látja, mire
képes a kamera. Ez már egy tudatos Sam, aki hatni akar és hat is. Aki megmutatja
kortársainak, hogy istent, bohócot, kitaszítottat egyaránt csinálhat belőlük a
vásznon. Akinek szárnypróbálgatásain keresztül a rendező fricskát mutathat a
hollywoodi sztárgyárnak (aminek persze aktív részese): igen, így emelünk fel és
ejtünk le akárkit. Erre képes a kamera. Ami olykor mintha a saját filmjét forgatná
– meglepve azt is, aki a kezében tartja.
Egy nagypapa mesél. Ráérősen, terjengősen, itt-ott kicsit túlnyújtva, mégis: hiába hallottuk már ezerszer meséit, mindig oda tud ültetni maga mellé. Hagyományos elbeszélésmódú, lassú tempójú, szerethető film ez, a mai multiplex kínálatban kicsit olyan, mint egy Dickens regény, ami véletlenül a posztmodern dekonstrukcionisták közé keveredett a polcon. De nem baj. Ez a nagypapa már megújította a mozit; bedobálta az akkori állóvízbe a maga cápáit, meg földönkívülijeit, meg dinoszauruszait; helyet csinált a mainstreamben a holokauszt filmes feldolgozásának (amit lehet vitatni, már ami a megvalósítást és az epigonok hadát illeti, de a hatása elvitathatatlan); a létező összes műfajban kipróbálta magát és tisztes iparosmunkától zseniális próbálkozásokig mindent letett már az asztalra. A filmnyelvi újításokat, a Hollywood-kritikát, a nézőre vetett sokkterápiát, az öniróniát, a kultúrharcot, a polgárpukkasztást meghagyja napjaink Chazelle-jeinek meg Tarantinoinak. Ő már csak meséli a kedvenc meséit. Remélem, még nézhetjük egy darabig.
Szóval a kis Sammy megragadja apja kameráját és filmezni kezd. Családot, barátokat, iskolai projekteket. És a kamera által lassan kinyílik a világ. Megismerjük, milyen ereje van a filmnek, hogy mi mindent képes láttatni egy jól elhelyezett (vagy épp rossz helyen felejtett) kamera, hogy a legegyszerűbb trükkökkel is milyen hatást lehet kiváltani a közönségből és hogy a kamera, ahogy képes felemelni, úgy képes pusztítani is.
A film legszebb jelenetsora, Michelle Williams alakításának csúcsa, egyben Spielberg egyik legszebb vallomása a mozgókép hatalmáról amikor Sam szembesíti anyját azzal, mit kapott le öntudatlanul a kamerájával. Többrétegű játékot játszik velünk a rendező: a vászon Samje is ekkor ébred rá először, hogy a kezében fogott kamera nem csak világokat teremthet, de világokat is rombolhat; az anya is itt ébred rá, hogy a fia kamerája előtt nincsenek titkok (és az anyaszerepben is szenvedélyes, gyermekeit mindenek elé helyező Mitzi, aki épp előlük akarta leginkább titkolni bűneit, egyszerre döbben rá a tehetségre, amivel a fiú lát és megy tönkre a lelepleződésbe); a néző pedig itt kapja az első ízelítőt abból, hogy születnek a nagy felemelkedések és a nagy bukások. Mert ahogy az addig istenített anyafigurát egyetlen, csak a színésznő arcára kiülő megbánást, sokkot, szégyent ábrázoló snittel lebontja és csinál belőle egy összetört roncsot, azt tanítani kéne.
Egy nagypapa mesél. Ráérősen, terjengősen, itt-ott kicsit túlnyújtva, mégis: hiába hallottuk már ezerszer meséit, mindig oda tud ültetni maga mellé. Hagyományos elbeszélésmódú, lassú tempójú, szerethető film ez, a mai multiplex kínálatban kicsit olyan, mint egy Dickens regény, ami véletlenül a posztmodern dekonstrukcionisták közé keveredett a polcon. De nem baj. Ez a nagypapa már megújította a mozit; bedobálta az akkori állóvízbe a maga cápáit, meg földönkívülijeit, meg dinoszauruszait; helyet csinált a mainstreamben a holokauszt filmes feldolgozásának (amit lehet vitatni, már ami a megvalósítást és az epigonok hadát illeti, de a hatása elvitathatatlan); a létező összes műfajban kipróbálta magát és tisztes iparosmunkától zseniális próbálkozásokig mindent letett már az asztalra. A filmnyelvi újításokat, a Hollywood-kritikát, a nézőre vetett sokkterápiát, az öniróniát, a kultúrharcot, a polgárpukkasztást meghagyja napjaink Chazelle-jeinek meg Tarantinoinak. Ő már csak meséli a kedvenc meséit. Remélem, még nézhetjük egy darabig.
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése