Szögezzük le már az elején, rajongó
vagyok, aki most nem bánta a kaszát, az elmetszett, semmiben lifegő
történetszálakat. Amennyire gyönyörű várakozást ébresztett bennem a regény ismeretében az eleje ennek az
adaptációnak, annyira jégbe hűtötte a végére ugyanezt a várakozást, hogy ez a
whiskey a harmadik évadban már szódával se ment el. Rettenetesen sajnálom az alkotógárdát,
a színészeket, az odaadást, amivel a végén ezek a hegyek megszülték ezt az
egeret; rettenetesen sajnálom, hogy egy ennyire ígéretes kezdetet sikerült
végül így seggbe gyalázni. Valahol megértem Neil Gaimant, aki egy ponton úgy
szállt ki ebből a történetből, hogy a karantén-szabályok felrúgásával, nem kis
botrányt okozva elröpcsizett Átokföldjéről – komoly mentegetőzésre
kényszerülve aztán. Ahol nem mondhatta el, hogy pontosan melyik momentum
borította nála a bilit: az értelem teljes veszése, maga a kasza, vagy az, hogy
mini-sorozattal, vagy akár egy hosszú epilógussal sem zárhatják le az amúgy is
lezárhatatlant (a röpcsizés időpontja nem ad erre támpontot – bármi lehetett
akkor már, olyasmi is, ami eszembe se jutna, beleértve egy vaskos magánéleti
szálat...).
Az én szememben az úgynevezett kreatív döntések által már az első évad ötödik epizódjában elvetődött a kudarc-mag, ami itt szárba szökkent. Világ úr korai megjelenésével, amivel egyből át is pozícionálták ezt a szereplőt, a formátumba jobban illő ellenpólussá, gyakorlatilag már ott kinyírva a lehetőséget, hogy megmaradhasson a kontinens-méretű kétemberes trükk hitele. Valahol azok az apró kompromisszumok, amik így kényszerpályára küldték a mesét, hozzájárultak ahhoz, hogy a rajongói kemény mag egy ponton túl ne szeresse, holott az újaknak továbbra se tartott ez a mese a megfelelő ütemben sehova – és a csökkenő nézettség aztán színészben-történetszálban sorra gyártotta a kimaradókat. Ezt fejelte meg Orlando Jones, amikor szerepben maradt a médiában is, a Black Lives Matter kapcsán – Mr. Nancy nélkül fújtak kicsit még Bilquisen, még többet pakoltak a szöveges statisztánál és kötelező szivárványelemnél alig több Szelim figurájára, átpozícionálták a Technikus Gyereket, de ez el is vitte (törvényszerűen el) másfelé az egész ízét.
Amúgy is, egy tétova mit kezdjünk vele volt a harmadik évad
java, így, hogy elpuffogtatták Eastert, és a többi ide-oda utazás javát a
másodikban, és hogy az istenek bősége kamarai szintre fogyott; elhulltanak a hosszú harc(ra várakozás) alatt. Az amúgy egészen tisztességesen képbe rakott Lakeside-szál mellé (tudod
mit? lenyelem a lamúrt, meg az összes módosítást - annak fényében, mit műveltek
egyebütt) egy teljes évadnyi töltelék került. Déméterrel, hiszen nincs ilyen
átjárás mitológiák közt, pont attól mitológiák, hogy minden isten a saját
meséjét éli benne; egymás mellett, párhuzamosan (az északi mitológiának megvan
a maga Démétere); ez az egész feleség-dolog mélységesen abszurd, aki kitalálta,
egyszerűen nem érti, miről beszél.
Emellett Tyr irtó-hadjáratával (Marilyn Manson
ide vagy oda) tényleg sikerült az évad gerincét egy puhatestű meztelen csiga
szintjén megkomponálni. Ami a sehonnan tart a sehová: gerinc helyett töltelék. A
csökkenő költségvetéssel csökkenő színész-gázsik által kikényszerült játék
Világ úrból tipikus sorozat-főgonoszt csinált (Danny Trejo ide vagy oda), a
köré kitalált fenyegetés nem szellemtelen, csak semmi köze ehhez a történethez,
annál inkább van köze egy szokott sablonhoz, amivel a formátum manapság operál.
Ilyen erők birtokosaként Lokinak nem volna szüksége istenek közti háborúra –
amúgy is, alkatból gyűlöli a saját pantheonját, az élükön Odinnal, hagyná tovább
koldulni, vagy elrohadni valami árokparton.
És persze Laura. Akit annyian
szerettek, hogy nem lehetett abban a félig tehetetlen, félig tétova, Árnyék
világához kötött állapotban hagyni, ahol a könyvben lakik. Helyette bosszúálló
kis újjászületettet faragtak belőle, és megtették volna a másiknak (az a fránya Leia-effektus), aki majd nagyon kell a
legvégén; és persze majd simán feláldozza magát a férjecskéjéért, akivel közben
minden szálat sikeresen elvagdostak, csalva-csalódva-csalatva. Falatka
hitelesség nélkül, de amúgy ügyesen a dárda-rázás, új kobolddal – az egésznek
annyi haszna volt, hogy Iwan Rheon (a Trónok
harca Ramsay Boltonja után) megint megmutathatta, mennyire sokoldalú
színész. A lényeg: a kreatívok
gyógyszere a nézettségcsökkenésre az egyedire és megismételhetetlenre helyezett
hangsúlyok helyett itt is a bevált recept lett volna – el is veszítették a
maradék rajongótábort vele. Hát gratulálok. Igazi sorozatgyilkosok vagytok.
Miközben persze, hogy tele volt ez
is számos világítóan fényes ötlettel. Csak egyet emelnék ki: zseniális ötlet,
hogy az első számú tárgy, az innováció ereklyéje egy kőbalta – és ügyes, hogy a
Technikus Srác kerül a helyére, mint új kiindulópont; azzal együtt, hogy
(lehet, hálaistennek) nem derül ki, mit akartak a készítők a bekasztlizásából
kihozni. Pont ezekért fáj, hogy így csavarodott az egész, és ezért féltem a Sandman
sorozatot is, a remek felütés ellenére; mert ez a formátum egy ingoványos aknamező,
ahol a pontosan körül nem írható nézői elvárások süppedékei, meg a pontosan körülírható finanszírozói kockázatkerülés aknái közt kell megtalálni a megfelelő ösvényt. Ezért borzasztóan nehéz benne adaptálni. Az Amerikai istenek elvérzett ezen a terepen. Béke poraira.
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése