A könyv, amit ajánlani fogok, egy
bátor ember magánkiadványa. A saját bevallása szerint nemigen bír üzleti
érzékkel, nem igazodik hát el a könyvpiacon sem. A terjesztést tekintve
ezek a kiadványok vannak a legnehezebb helyzetben, olvasóikat
nehezebben találják meg, hiszen semmi reklám, hírverés nem kíséri őket. A
boltos kénye-kedvére vannak bízva, ha egyáltalán eljutnak legalább a
főbb boltokba, hálózatokba. Ezért bátorság így könyvet kiadni, saját
költségre. Holott e kiadványok között legalább annyiszor akadnak
gyöngyszemek, mint a nagy kiadók agyonpromotált, ismert szerzők nevétől
„védjegyes” termékei között.
Egészen sajátos érzés, ha egy régi
ismerős barátjának könyvét veszed a kezedbe. A könyvnek könnyebb dolga
van – de ugyanakkor nehezebb is. Az ismeretség olvastatja el az első
oldalakat, a kialakuló vélemény - talán - megengedőbb, ám nehezebb dolga
akad a könyvnek így az olvasójával, valahol a kezdetek közelítő
gesztusa távolságot tart, amit nehezen küzd le az olvasmány, nehezebben
„szív magába”. S ha ez mégis megtörténik, ha nem a baráti gesztus
olvastat, hanem a felébredő érdeklődés, a kellemes meglepetés, hogy íme,
a könyv jó, működik, kerek-egész világ-tükör, pedig az írói szándék
szerint „csak” egy személyes, őszinte visszaemlékezés rosszra-jóra,
akkor hatványozottan bizonyos lehetsz benne, hogy az olvasására immár a
könyv maga provokál. Ez megtörtént velem Temesi Tamás könyvét olvasva.
Pedig nem volt könnyű dolga. A
puritán kivitel – a magánkiadás sokszori következménye – önmagában engem
nem riaszt. Annál több gondom van a két színnel nyomott kötettel – ahol
a szerző mintegy a lapok színével jelzi, más megközelítés, más
mondanivaló mentén törik egy ponton a könyv; a színek elválasztó szerepe
hangsúlyos tartalmi elválasztást előlegez, leggyakrabban magyarázó
részeket, amelyek puszta jelenléte sokszor azt jelenti, a hagyományosan
fehérre feketével írt történet nem áll meg magában a lábán. E feltevésem
elmosta azonnal a kék színű bevezető, a keresetlen egyszerűen
fogalmazott pár napló-lap, úgy markolt szíven, ahogyan kell. Kicsit
talán túl erős is a hatása a könyvhöz.
Hiszen maga a könyv, a történet,
amit keretbe foglal a más színű papíron nyomott bevezető és utószó, egy
tengerész tizennégy nap alatt elmesélt kaland-gyűjteménye, egy tizennégy
hónapos hajóút összefoglalása. Maga a hajóút delikát
tengerész-élménybeszámoló, a MAHART egykori „tengerhajózó” motorosai
közül az Ady-ra száll fel hősünk, a főiskola után kadétként –
tisztjelöltként – matrózkodni. Hogy aztán bejárja ez alatt a tizennégy
hónap alatt Szingapúrtól Dél-Amerikáig a világtengereket, élményeit
színes, élvezetes csokorba gyűjtve. Kapunk itt ízelítőt a tengeren
töltött mindennapokról, kikötőkről és lakóikról, de semmi zaft, ízléssel
egyensúlyoz a szerző a maga szemérmes lénye és a kielégítendő – bíz
korunk-formálta, tehát kevésbé finnyázó – olvasói kíváncsiság között,
középen, a maga erkölcse által kifeszített elmesélhetőség-kötélen.
Mindezt keretbe foglalja a tizennégy nap, ami alatt egy kölcsönlakásban
az író mindezt papírra veti. Mondhatnánk, feleslegesen, de semmi így nem
világítja meg a tengerészmesterség kvázi gyökértelenséget építő-formáló
lényegét, mint az, hogy a tizennégy fejezet elején „látjuk” a mesélőt,
amint először pénze nélkül – a bére nélkül, amely még nem érkezett meg
-, a napi cigaretta-sör-kaja hármasával egyensúlyozgat. Mert ez az
életforma valójában erről – is – szól, annak tudomásulvételéről, hogy
lemondunk a „fix pontokról”, s hogy pokoli nehezen építhető így
magánélet, párkapcsolat, pokoli nehezen nevelhető gyerek, etc. Ez a
könyv önmagában élvezet, ráadásul olyan életformáról mesél, amit immár
ebben a formájában nem tekinthetünk elérhetőnek. Hiszen hol van már a
magyar tengerhajózás, a magyar hajók…
S ami mindezt keretbe foglalja –a
kék alapon fekete betűk -: a szeretett társ, az Igazi Feleség elvesztése
keltette gyász és fájdalom. Mert annak ellenére, hogy az életformája
nem pont erre predesztinálta, a szerzőnek megadatott, hogy megélhesse a
szerelem teljességét valakivel, még ha fájdalmasan rövid ideig is.
Ugyanaz a visszafogott, szemérmes mesélő, voltaképp ugyanaz a mesélői
hang. De amit elmesél, valóban zárójelek közé teszi a
„tengerésztörténetet”, a történetet, amit a kedves szavára ír meg, tesz
közzé, hiszen megígérte neki; annak, aki ebben a formában nem láthatta
már a könyvet. Torokszorító dráma bomlik ki az olvasó szeme előtt,
anélkül, hogy a felháborító részletekbe – hanyag, figyelmetlen orvosok,
hozzá nem értés, személytelenség – folyna az írás. Nincs rá szükség. Ami
elénk tárul, amit a szavak mögött látunk, az a hitelesség, az
őszinteség, az a tiszta „mesélem neked az életem” hang, amit a
tengerésztörténetben megismertünk. Ettől hat. Minden bravúrkodás és
művészkedés nélkül. Torokszorító, mondom, és azt is mondom ezzel, hogy
el kell olvasni. Mert minden további leírás, „érzékeltetés” méltatlan
lenne hozzá.
Lehet, hogy én másképp
szerkesztettem volna, a végére kötve a kék lapokat, mindet, hogy
egyszerre kapjon más távlatot egy fiatalember „nagy kalandja”, s főképp
hogy ne nehezítse a befogadó dolgát. De ez az író dolga, és ő másképp
döntött. Csak remélni merem, hogy eljut az olvasóihoz, hogy sokan kézbe
veszik majd. S hogy nem teszik le az utolsó oldalig. Mindenkinek szívből
ajánlom.
Korábbi kommentek a tovább után...
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése