Az Együtt lehetnénk és a Szerettem őt
után végre elolvastam Gavalda bemutatkozó novelláskötetét is. Ahhoz
képest, hogy ez volt az első megjelent kötete, az első benyomásom az
volt, hogy hihetetlenül érett író volt már akkor is. Eszméletlenül
tömör, összeszedett, mondhatni szűkszavú a stílusa, mégis nagyon sokat
mond. A két regény közül a Szerettem őt-höz áll közelebb, az is hasonlóan sűrű szöveg volt, míg az Együtt lehetnénk sokkal
terjengősebb, csapongóbb, igazi „nagyregény”. Nem tudnék választani,
melyik tetszett jobban, mindkét stílus nagyon jól megy neki.
A
novellaírásban az a legnehezebb, hogy rövid terjedelemben kell
ugyanolyan érzelmi reakciókat kiváltani az olvasóból, mintha „igazi”
regényt olvasnának. Én nagyon sokáig épp azért utáltam a novellákat,
mert mindig azt éreztem hogy egy nagyobb mű kis szeletét olvasom, és
valahol elveszett a többi része. Kevés olyan szerzővel találkoztam
eddig, akik igazán jól működő novellákat tudtak írni.
Gavaldánál
egy pillanatig sem éreztem, hogy „befejezetlenek” lennének az írásai. A
kötet minden novellája egy-egy külön kis világ. Nem a szó szoros
értelmében vett „történeteket” ír, van hogy csak néhány érzést, egy
autóban utazó házaspár néhány gondolatát írja le, de azt olyan mély
beleéléssel teszi, hogy a végére meggyőződésünk, hogy mindent tudunk a
szereplőkről. Fantasztikus érzékkel választ ki és ír körül olyan apró
momentumokat, amik a maguk egyszerűségével is mindent elmondanak egy
emberről. Olykor egy ember teljes élete benne van, belesűrűsödik egy
pillanatba, egy döntésbe, egy kimondott szóba. Hogy mi történik, az
ebben az esetben mindegy, lehet az egy rossz mozdulat egy randevún, ami
után teljes a kiábrándultság, vagy egy rossz mozdulat vezetés közben az
autópályán, amit tömegszerencsétlenség követ, egy gyermek elvesztése,
vagy egy ijesztően ostoba részeg kaland egy sportkocsival meg egy
vaddisznóval, a lényeg valahol ugyanaz. Bármikor, bármilyen apróság
miatt megváltozhat az ember élete, kifordulhat a sarkaiból mindaz, ami
addig biztosnak tűnt. Valahol minden novella arról szól, hogy a
banálisnak tűnő hétköznapi apróságok magukban hordozzák a legnagyobb
drámák lehetőségét.
Érdekes
egyébként a stílusa. Aki hozzám hasonlóan a tudatfolyam-technikán
nevelkedett, az hajlamos azt hinni, hogy érzésekről, az érzelmek
áradásáról csak sok jelzővel, hangulatfestéssel, költői stílusban lehet
írni. Gavalda ezzel szemben alig használ jelzőket, szinte csak kijelentő
módban beszél, tőmondatokban, a mindennapi beszéd fordulataival, semmi
hangulatjel, semmi költőiség. Mégis, ezzel a földhözragadt, egyszerű,
szikár stílussal is eszméletlenül jól jelenít meg érzéseket.
A kötet utolsó, Epilógus
című novellája volt a kedvencem, bár egy kicsit elüt a többitől. Egy
kezdő írónőről szól, aki épp első novelláskötetét akarja kiadatni, és
miután megkapta a kedvező választ a kiadótól, mint élete nagy
pillanatára készül a találkozásra a mindenható szerkesztővel.
Hihetetlenül őszinte, bensőséges írás. Bepillantást nyerhetünk az író
érzéseibe, a mérhetetlen várakozást, a lelkesültséget, a csodavárást, az
ostoba manírokat ugyanolyan őszintén elénk tárja, mint a
csalódottságot, a „világvége”-érzést. Nem nagyon szeretem, ha egy író
ennyire direkten önmagáról, az írás nehézségeiről, a megjelentetés
nehézségeiről ír, de pont az egyszerű, sallangoktól mentes stílus miatt
nem tűnik ez a novella bántó önreklámozásnak, vagy siránkozásnak.
Egyszerűen, szerepek, pózolás nélkül ír, mintha csak azt mondaná, „Tessék,
ez vagyok én, egy írónő, aki ugyanolyan szerencsétlen kis hétköznapi
csaj, mint ti, és csak azt szeretném, ha valaki olvasná a könyvem
valahol…”
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése