Nem kéne meglepődnöm, hogy
William Gibson képes meglepni, mégis sikerült – amikor rácsodálkoztam a Periféria
összetett gondolatépítményére, azt gondoltam (az író eddigi életművének
ismeretében), hogy ha lesz folytatás ehhez a könyvhöz, nem lesz közvetlen és
szorosan vett. Az lett, olyannyira, hogy újra kellett olvasnom az első könyvet
– éreztem, hogy az összes finomság ízleléséhez ez lesz a legjobb. Szeretek
újraolvasni, mert mélyül tőle a megértés, és erre itt elemi szükség volt;
annyira rajta fekszik a folytatás története a szemléletét megalapozó első
könyvön. Nem kéne csodálkoznom, hogy Gibson ismét trilógiában gondolkodik,
hiszen eddig is ezt tette – hogy a Mozgástér
a középső könyv, ahol a megalapozott vezéreszmék tovább nyílnak, hogy táguljon
a horizont. Viszont nemcsak megírni lehet nehéz ezeket a közepe-regényeket, de
beszélni se könnyű róluk, vagy kedvcsinálót írni, hogy elolvassátok. Akit
elsodort az első regény, ahogy engem, azok úgyis elolvassák majd, szerintem;
azokhoz kellene szólni, akiket a Periféria
elkerült. Hát ezt most megkerülöm, legyen elég annyi, hogy akit elbűvöl az
agyas, de akció terepmintás egyenruhájába öltöztetett fantasztikum, annak ez a
két könyv kötelező olvasmány, és nyilván az lesz a harmadik is...
Valahol rémületes, hogy egy nagy
fantáziájú kortársam az általunk megteremthető isteniben reménykedik – mintha már
csak abban. Mintha tényleg nem lehetne bennünket felügyelet nélkül hagyni.
Gibson regénybe csomagolt valóságérzete megint lenyűgöző – innen nézve, ahol
épp kiteljesedőben regnál egy kleptokrácia, főleg. Ebben az időutazással
bonyolított, többszörös párhuzamos világképben az egész folyamot vezérlő akarat
minden beavatkozásával ebből a csapdából hátrálna. Mert a tolvajvilág tényleg
képtelen fenntartani magát, hiszen a vezérlőelve a lopás, és nincs olyan, hogy
abból elég. Az egykori vállalati birodalmak helyett, a befektetők uralta világ
helyett, amit a cyberpunk-érát megalapozó regényeiben boncolt, ebben a
látomásában a klept megragadása a legerősebb valóságkritika. Ainsley Lowbeer
jövője, ahonnan Wilf, Rainey, Ash segítségével a csonkokba (vagy inkább
leágazásokba, manipulált párhuzamos múltakba) avatkozna, a klept kiteljesített
uralma miatt stagnál – tart a saját befejeződése felé, minden
egyensúly-kísérlet ellenére. Ez a világ a Főnyeremény eredménye, amiről
fokozatosan egyre többet tudunk meg: érdekek mentén egy szűk csoport által gát
nélkül kihasznált járvány, és a válságok egybefüggő sorozata, amit okozott.
Ismerős? Itt ülök egy részleges karanténban egy járvány harmadik hullámában a
gépem előtt, és látom Gibson látomásában a látnokit. Hogy egyeseknek
hogyan-miért lehet egy ilyen kataklizma Főnyeremény.
Amíg a Perifériában a járvány előzetes kezelésének és a gazdasági
összeomlás elkerülésének manővereiben gyönyörködhettünk, egy olyan ágban, ahol
a katasztrófa még nem teljesen történt meg – a „jó kleptokrácia” álmában, ahol
a felelősségérzet, a megtehető következményeinek ismerete fékez, kerestet más
utakat, addig a Mozgástér teljesen
kivenné az emberi önérdek kezéből a nehéz döntések meghozatalát. Amit Verity
Jane, az Appszelídítő tesztelne, a digitális asszisztens az első ébredésétől
átveszi az élete felett az irányítást. Eunice (a kezdeti magvetést leszámítva)
az első önmagát minden további segítség nélkül összerakó MI. Attól
lefegyverzően emberi, hogy érzelmes is. Beleérző. Valahol rémületes, hogy az
általunk épülő entitás (aminek a nagyvárosaink az ideggócai, közlekedési
hálózatunk az érrendszere, bányáink, erőműveink és nagyüzemi állattartásunk és
növénytermesztésünk az emésztőrendszere – és én Gólemnek hívom) egyenlőre ebben
a leghiányosabb; mintha csak önfenntartó ösztöne volna, szinte már a teremtői
akaratától függetlenül, s még nincs empátiája. Még nem érez felénk semmit,
hiába pötyögjük elméjébe a fohászaink – ahogy mi sem érezzük a testünk alkotó
sejteket, legfeljebb egyfajta sejtelemben, amikor elromlanak.
Eunice az én fogalmaim szerint az
új Isten. Általunk teremtett, általunk elpusztíthatatlan – még ha ehhez a
lehetőséghez, hogy elpusztíthatatlan lehessen, szüksége van a hívekre, s
általuk arra a mozgástérre, amit a regény komótos részletességgel, a szokásos,
Gibson-i, szikár logikával körbejár. Ez a regény tényleg a mozgástérről szól –
s hogy a kihasználása milyen következményvilágot teremthet. Éreztem már úgy (s
ez az érzés az olvasások után mindig fokozott), hogy Gibson talán a legfontosabb
látnok kortársam. Bár igaza volna! Hogy tényleg képesek lehetünk rá legalább
egy alternatív, párhuzamosan futó létvariációban, elérhetjük, hogy a Gólem
érezzen bennünket – és legyen bátorsága szeretni ezt a világát és önmagát
szisztematikusan pusztító fajt, az embert, aki megteremtette.
Türelmetlenül várom, hova
csavarja ezt a látomást a harmadik kötet. Milyen jövőt fog létünk elszánt és
paranoid haptikus felderítője,
William Gibson legközelebb gyarmatosítani.
Kiadó: Agave
Fordította: Bosnyák Edit
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése