Nézem a színpadnyi anyaméhet,
ahogy lassú mozdulatokkal a teste jelenlétére ébred a magzat. Nézem, látom a
születést, kínt és felszabadulást. Nézem, ahogy megjelenik a Másik, minden
szétválasztásunk alapja, a másik ember, a másik nézet, a tükörkép, a test burkában
magára ébredő lélek. Nézem, szinte levegőt is óvatosan véve, nem értve csak
látva, tágra nyit a látvány és ömlik befelé, hetekig rétegződik majd, keresi a
helyét, rendeződik mellé az értelem – ötven gyönyörű percig nézem, hogy él
varázslatot születéstől múlásig, hogy mesél „mindent” két beszélő test –
táncos? artista? művész? mindegy, milyen nevet keres bennem a sose látott
élményhez a szó; amíg tart, csak nézem, minden mást kiszorít.
Nézem, hogyan ad két ember
félelmetes koncentrációban mindent ki magából, a színpadon – nem csak ők,
persze, de ők látszanak, és általuk mindez. Nézzétek, mi lelkesedünk ezért a
társulatért, a Recirquel előadásait az elsőtől fogva nagy örömmel és lenyűgözve
figyeljük, mert a társulat előadásról előadásra érettebb, teljesebb,
szárnyalóbb összképet varázsolt színi és artistaelemekből, összefüggések
hálójába szőve egyre ügyesebben azt, amivel a cirkusz nyerni szokott: az
attrakciót. A Cirkusz az éjszakában boldog és játékos útkeresése után A meztelen bohóc tömény és fűszeres volt, könnyedén megtartva a sokkal mélyebbre
hatoló tartalmi súlyt; a Párizs Éjjel mindezt felhozta és
közel – úgy, hogy egy pillanatig nem vált felszínessé, könnyedén, tálcán
kínálta a maga teljességét… de amit (a Müpa Fesztivál Színházának teltházában
is meghitt kettesben maradva az előadással) a minap láthattam, az képi- és
testköltészet volt, értelmi rétegek egymáson szívet összemarkoló, levegőt
visszatartató, gyönyörű rendben; képi- és testköltészet, amelybe úgy simult a
világszínvonalú artistaprodukciók egész sora, hogy eszembe se jutott
közbetapsolni, se nekem, se senkinek; eszünkbe se jutott a tetszésnek hangot
adással megtörni a varázst, azt a varázslatot, amely a hangsúlyosan
előkészített rontást is képes volt a maga nyelvi készletébe sorolni, még a
varázs tudatos megtörésével is a maga mondandójáról beszélve.
Két ember, és persze jóval több. Olvasom
az előadáshoz kapott megtisztelően részletes tájékoztató füzetben: Illés Renátó
inkább az akrobatika, Zsíros Gábor inkább a tánc felől érkezett – nem kérdés,
középen találkoztak. Hallatlan bizalommal fonódnak egymásra a gravitáció
hatalmát kísértő módon nem egyszer, a kettős testbeszédében olyan bizalom van,
a másik rezdüléseinek annyira mély ismerete – el nem tudom képzelni, mennyi
munka, milyen odaadó figyelem révén jöhet létre mindez. Iványi Árpád
díszletében – iskolateremtő lehetne a fantázia, hogyan lesz nagyszínpadivá a
kamarai alapszituáció néhány libegő drapériától; Terjék (Fiddler) Gábor
zenéjére, Fassang László csodálatos orgonajátékára, komoly asszisztenciával,
amely nem látszik, de az a dolga, hogy ne látsszon.
A végére hagytam a lelket. Vági
Bence, a társulatot álmodó koreográfus, rendező egy interjúban a minap így
beszélt a Non Solus születéséről: Korábban
Daniele Finzi Pasca, az újcirkusz legnagyobb mestere, miután megnézte az egyik
sokszereplős előadásunkat, azt mondta, hogy ez teljesen jó, de most itt az idő,
hogy én is elkészítsem a saját Icarómat. Az egy olyan előadás, amit ő maga
egy színpadra felvitt nézővel csinál végig, és több ezerszer ment már a világ
különböző színpadain (a Müpában is látható volt 2014-ben – szerencsére volt alkalmunk megnézni.). Olyan, mint egy gyógyítás, több ezer ember
életét változtatta meg azok közül, akik részt vettek az előadásban. Bármit is
csinál, ő ennek a kétemberes előadásnak az oszlopaiból építi fel a nagy
előadásait. Azt mondta nekem, hogy te fordítva csináltad, elkészítettél három
nagy produkciót, de most keresd meg, mi az, ami a legfontosabb neked! Sokáig
nem tudtam mit kezdeni ezzel a tanáccsal, aztán egyszer csak bevillant
a Non Solus. Ez lett az én Icaróm. Azt kívánom Vági Bencének,
hogy Daniele Finzi Pasca lássa ezt az előadást, azt kívánom, hogy megköszönje ő
is, hogy láthatta, hogy bólintson akár szavak nélkül, igen, ez az. Így kell
beszélnünk az életről, az ember szerepéről benne, a felszabadulás szükségességéről
és veszélyeiről – mindkettő a bizalomból fakad, de a bizalom nélkül semmi…
Arról, hogy meghalunk. Hogy ennek tudatában kell megbecsülnünk minden
pillanatot, amíg azonosak lehetünk önmagunkkal.
Elképzelni sem tudom, mivel kínál
meg legközelebb a Recirquel társulata – de bármi legyen, nagyon várom!
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése