„Elképzelhetőnek
tartja, hogy Helland és Johannes halála valamilyen módon összefügg a maga szakdolgozatával?
Maga egy tudományos vitáról ír a madarak származásával kapcsolatban, és Helland
ebbe nagyon bele volt bonyolódva, nem igaz? Ráadásul nem csak Helland, hanem
Tybjerg és ez a kanadai kutató, Clive Freeman is. De hogy kerül a képbe
Johannes? Egyszerűen nem tudom kibogozni ennek az ügynek a szálait. Én csak egy
egyszerű zsaru vagyok, esélyem sincs megérteni, miről van szó. Az embereket
általában féltékenységből ölik meg, vagy drogok, pénz, esetleg családi
összefonódások miatt, és nekem túl vadnak tűnik az, hogy valaki azért gyilkol
meg másokat, mert a tudományos pozícióját fenyegetik, vagy mert egy bizonyos
témáról írnak szakdolgozatot.”
Hah, és milyen igaza van ennek az egyszerű
zsarunak… Mondjuk az egyszeri olvasó is könnyen találja magát némiképp
összezavarodva, miközben belemerül Gazan fifikásan skandináv krimiként eladott
regényébe, ami valójában egy krimi, egy kortárs lélekboncolgatós dráma és egy,
a tudományos közeg átlagolvasók számára nagyrészt ismeretlen machinációit célzó
leleplező mű furcsa elegye. Mint a tollas dinoszaurusz: nem igazán látjuk
magunk előtt, milyen lehet, de akár még jól is elsülhet.
Anna Bella, a koppenhágai egyetem végzőse
épp szétesni készül: miközben szakdolgozatával szenved, éppúgy, mint minden
átlagos egyetemista, cseppet sem átlagos egyetemista problémákkal néz szembe.
Egyedül nevelné hároméves kislányát, ha egyfolytában segítőkész szülei nem
telepednének rá teljesen és nem akarnák kicsavarni a kezéből a kislány életének
irányítását – ezen annyira felhúzza magát, hogy pont a védésre való készülés
véghajrájában marad teljesen magára és kényszerül kötéltáncon egyensúlyozni a
gyerek és a tanulás között. Mindeközben konzulensét, aki egyébként nagyjából
semennyire nem törődött Anna szakdolgozatával, rejtélyes módon meggyilkolják, ami
hát, hiába utálta a fickót, elég kellemetlen védés előtt két héttel, pláne hogy
a külső konzulens meg bujkálni kezd a rendőrség elől – saját bevallása szerint
persze nem a rendőrség, hanem a kollégát vélhetően meggyilkoló, ellentétes
nézeteket valló kanadai kutató elől. S ha ez nem okozna elég zűrzavart, Anna
legjobb barátja és egyben kollégája is eltűnik, egy régi barát váratlanul
feltűnik, egy gyerekkori fénykép meg különös gondolatokat indít el a szülők
motivációit illetően.
Szegény Anna persze azt se tudja, hol áll
a feje, erre jön a világ legellenszenvesebb
zsaruja, aki nem átall azt sugallni, hogy a lány szakdolgozatának (pontosabban
az évtizedes vitának, amit eme szakdolgozat is feldolgoz és szándéka szerint új
elemekkel gazdagít) köze lehet a gyilkosságokhoz. Nos, én mindig is sejtettem,
hogy egy egyetemi tanszéken bármi megtörténhet és a tudomány felkent papjai
bármire képesek a szent nézeteik védelmében, de azért ez mégiscsak sok… Ugyan
ki gyilkolna egy elméleti vita hevében, ami a dinoszauruszok és a madarak
rokonságáról szól? Nem ilyen viták szokták eldönteni a világ folyását. Nem
csoda, hogy hétköznapi drogdílerekhez szokott zsarunk is megrökönyödik, pláne amikor
kiderül, hogy szegény professzort ritka parazitákkal fertőzték meg, minek
esélye baleset folytán nagyjából nulla, marad tehát az egyetem parazitológiai
tanszéke mint forrás. És a biológusok, parazitológusok, mindenféle
természettudományos kutatók szappanoperája kezdetét veszi.
Mert persze mindenki ismer mindenkit,
mindenki hordoz évtizedes sérelmeket, ha nem tudományosakat, akkor
szívbélieket, itt egy kis eltitkolt viszony, ott egy gyermek, aki sose ismerte
az apját, amott egy megtagadott véglegesítés, emitt meg egy tanszék, melytől
megvontak minden támogatást, így bezárni kényszerül. Hamar kiderül, hogy Helland
professzort kb mindenki utálta, és csoda, hogy eddig nem fojtották meg – ahogy az
is, hogy amilyen indulatok forrnak a tudomány templomának falai közt, még jó
pár gyilkosság is esélyes lehetne. Rém szórakoztató az egész, ami nem
feltétlenül a kriminek köszönhető - hogy ki a gyilkos, az hamar szinte
érdektelenné válik, és maga a leleplezés is elég jellegtelenre sikerül - hanem az
egyetemi közegnek, a tudományelméleti vitának, az elvarázsolt (olykor a
hétköznapi élettől totálisan eltávolodott) figuráknak.
Rém szórakoztató, ugyanakkor kissé irányt
is téveszt. Mintha Gazan tényleg nem tudta volna eldönteni, hogy mit is írjon,
krimit vagy lélektani drámát. Anna fentebb már vázolt, minimum komplikált
helyzete mellé kapunk egy zsarut, aki a többi skandináv kollégájától eltérően sem
nem alkoholista, sem nem embergyűlölő, de olyan traumákat hordoz, amelyekre egy
fél Franzen-regényt fel lehetne húzni. Ismét csak gyerekkori traumák, eltitkolt
kapcsolatok, eltitkolt gyermekek, bénító veszteségek, kötődésre való
képtelenség, elfojtások és düh. Persze mindenki eljut egyfajta feldolgozásig /
feloldásig, de egy krimi keretein belül nem egyszer sok, hogy lépten-nyomon
felbukkan egy újabb családi titok vagy rejtélyes módon eltűnt majd feltűnt
szerető. Végül még az egyetemi élet szereplői esetében is kiderül, a magánéleti
szálak jóval nagyobb súllyal esnek a latba mint bármilyen vérre menő tudományos
vita – ami olvasás végeztével enyhén bosszantó, ugyanakkor bebizonyítja hogy a zsarunak
végig igaza volt: az embereket általában
féltékenységből ölik meg, vagy drogok, pénz, esetleg családi összefonódások
miatt. Legalábbis Gazan szerint…
Kiadó: Jaffa
Fordító: Sulyok Viktória
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése