Nehéz a helyén kezelnem ezt a könyvet –
egyáltalán, helyre rakni akár magamban. Egy meglehetősen furcsa „miért történik
ez velem” időszakban lett a horgonyommá. És a maga furán kiharapott módján
segített: felismerni, hogy ezt is én választottam – leginkább azáltal, hogy nem
voltam hajlandó választani… Történt, hogy kiraktak egy albérletből (kurtán,
furcsán) mert az idősödő őstulok főbérlőm szerint megcsaltam a feleségével.
December közepén, pánikgomb nélkül. Egy hónapig tartott, mire találtam
lakhatást, addig barátok és exek laktattak. De nem minden estére jutott barát,
vagy ex. Amíg volt pénzem, a Gödör a Délinél (az akkoriban igen ritka 0-24-es
helyek egyike), amikor elfogyott, a most emlékhellyé forgalomzárt Erzsébet-téri
buszpályaudvar váróterme volt éji ülve bóbiskolásaim helyszíne. A fülembe
dugott walkman belében a Kontroll-csoport (koncerten magnóval felvett)
kazettája, és kezemben ez a könyv. Ez lapozódott az egész időszak alatt a
kezemben – sajátos ellenpontjaként a fülemben kattogó „a rock and roll egy
állat” és „provokátorok” életérzésének. Intenzív időszak volt – kicsit sárga,
kicsit savanyú „úri-gyerek” hajléktalanság; mondjuk egyáltalán nem bánom, hogy
ebből csak a könnyített verziót ismerem…
Pirsig könyve siker volt, nem is kicsi – már az rang, hogy Eco A Foucault-ingában olyan bájosan kiszól rá. Maguk viszont úgy állnak most bosszút a burzsujokon, ha már felakasztaniuk nem sikerült őket, hogy videokazettákat és fan-magazinokat árulnak nekik, és olyasmikkel hülyítik őket, mint a zen és a motorkerékpárápolás művészete… adja hőse, Belbo szájába a szót az író – még jó, hogy mire azt a gyönyörűen beteg történetet kézbe vehettem, már olvastam emezt; így teljes érzéssel röhöghettem fel a mélyen kultúrajárt olasz utalásán. Valóban, ez a könyv a maga kimunkáltabb módján, másképp alapozottságával együtt is jót szörfölt a New Age hullámán, ugyanúgy tarisznyába pakolták, mint Richard Bach Jonatan Livingston, a sirályát (amiről írni szeretnék) vagy Redfield A mennyei próféciáját (amiről nem…), és még annyi jó szándékú (vagy ihletetten beteg), szakmányban kiadott „testvérüket”. Erről is beszélni kéne egyszer, hogy mennyire jól dolgozik az ördög: hogyan hínárosította el, gélezte össze a tapasztalt kereskedelmi éhség azt a hullámot – hogyan kerülhetett egy kalap alá Buddha és a tarot…
A zen, meg a motorkerékpárápolás. Jó,
figyelemfelhívó cím – még ha a „dekonstrukció szelíd motorosa” valójában jobban
is „ápol motort”, jobban építi fel kulcspontja: a Minőség köré az esszét, mint
amennyire sikerül neki megregényesíteni a hiánya tagadásának árát: az Őrületet.
Pedig elmélyült és izgalmas szövegépületet épít a hippi-korszakból kiábrándult
nemzedék befelé fordulásának lehetséges zsákutcáiról – egészen a tudat
hasadásáig, amikor már valóban a kettészelt „én” keresi a maga számára elérhető
Egységet. Bán Zsófia remek kötetzáró esszéjében megjegyzi: e könyv a
dekonstrukció alapműve lett az angolszász kultúrában, olyan kérdéseket
boncolva: miért szorítja a háttérbe a
figurális nyelvhasználatot, a metaforikus gondolkodást az ész, a logika
diktatúrája? Miért tornyosul a dialektika a retorika fölé? Miért teszünk
egyenlőségjelet igazság és logika közé? Jó kis kérdések; Pirsig a
válaszokért a preszokratikus filozófusokhoz fordult – s én a könyve miatt
Platónhoz; megismerendő legalább, hogy a szerző (egyes szám első személyben),
vagy még inkább Phaidrosznak elnevezett doppelgangere mit tekint pontosan a
nyugat tévútjának.
S mindezt utazás közben. Montanának tartunk Chrisszel meg a
barátainkkal, akik valamennyire előttünk járnak. A valamennyinél talán többel
is. Lazára hagytuk az útitervet. Inkább utazni akarunk, mint célba érni.
Vakációzunk. Keressük a másodrendű utakat… Múlatni akarunk, hosszú ú-val, ahogy
régen mondták: nem vigadni, hanem feledkezni. A kanyargós, hegyes-völgyes utak
talán hosszabbak, ha másodpercre méred, de motorkerékpáron mulattatóbbak, ha a
kanyarulatnak bedőlsz, és nem a kocsi ülésén csúszkálsz ide-oda.
Biztonságosabbak is, mert a forgalmuk gyér. Nem kísérik autóscsárdák,
hirdetőtáblák. Ligetek, gyümölcsösök az arcodat legyezik szinte, gyerekek
integetnek, a népek kinéznek a tornácról… s ha megállsz kérdezősködni, hosszabb
válaszokat kapsz a vártnál. Megkérdik azt is, honnan jössz és mióta. Nos, a
feledkezés nem sikerül – nem is
sikerülhet – ez az utazás legalább annyira hőse igazságkeresésének a múltjába
visz, mint amennyire a kultúránk múltjába; az utazás feltárja a megmentő Őrület
természetét: leginkább azért, hogy leszámolhasson vele. Meg kell őrülni ettől a
kultúrától – de nem ragadhatsz az őrületben. Nem teheted meg, mert ott a Másik,
mondjuk a fiad, aki számítani szeretne rád.
Szimbolikus és ironikus élmény volt
erről az utazásról egy pályaudvari váróterem irányt kereső várakozásában
olvasni. Szeretem ezt a könyvet, akkor is, ha már messze nem képez úgy
iránypontokat bennem, mint egykor. És nemcsak a nosztalgia okán. Olykor
kellemesen ironikus, máskor torokszorító utazása (minden ambivalens körülmény
ellenére) egy megbecsült lépcsőm, amin szívesen elücsörgök ma is. És kerékpárt
ápolni mindig is e könyv szellemes útmutatásai alapján szerettem volna – akkor
is, ha hál' istennek szelephézagot nem kell állítani a gépemen, lévén pedállal
hajtom. Nem a konkrét módszer az értékes, hanem a keresése…
Fordító: Bartos Tibor
Nagyon kísérteties, ahogy leveszed a polcodról ezeket a régi könyveket...
VálaszTörlésIsmerem ezt az érzést:
http://susannicon.blogspot.de/2012/10/mentek-valahova-fiuk-vagy-csak-ugy.html
Emlékszem erre az írásodra :) szerettem. Akadt ilyen nekem is - ilyen soha vissza nem kapott és adott, sorsra hiába bízott cserém... legutoljára (ha jól emlékszem), Királyhegyi humoros visszatekintését bartereztem így el egy Kishonra... :/
VálaszTörlésAz Üvöltés teljesen véletlenül került a kezembe egy nyaralás alkalmával - nagyon kilógott a sorból, felkavaróan nagyon... mondjuk milyen tréfás a sors, a Gorillák és gitárok kötettel (dél amerikai forradalmi művészet, novellák, versek, Che) együtt - egyfajta pont és ellenpont ez is... de erről már mintha beszélgettünk volna a Kerouacról szóló írásaim alatt...
Kísérteties múltidézés... Nálad a legutóbbiak közül a Laurie Anderson-videó markolt nagyot rajtam, merthogy ott voltam a Budapest Sportcsarnokban rendezett koncerten :)