Charles
Balanda élete látszólag tökéletes: sikeres építész, jól menő
vállalkozással, nagy hasznot hozó nemzetközi projectekkel, sok külföldi
utazással, gyönyörű, szintén sikeres feleséggel, kamaszodó, de azért
elbűvölő nevelt lánnyal. Ez a látszólagos idill bomlik fel egy pillanat
alatt, amikor Charles levelet kap rég elfeledett barátjától, melyből
megtudja, hogy barátjának anyja, az ő ifjúkori plátói szerelme, Anouk
meghalt. A levél elindítja Charles-t egy olyan úton, mely egyszerre
vezet a rég eltemetett, megtagadott múltba és a kiszámíthatatlan jövőbe.
Az
utazás eleinte csak az emlékekbe vezet, Charles visszaemlékezéseiből
ismerhetjük meg Anoukot, fiát, Alexist, és a két gyerek játszótársát,
pesztráját, a transzvesztita Nounou-t. A tökéletes, jólfésült családból
származó Charles második otthonra talál a gyermekét egyedül nevelő
éjszakás ápolónőnél, Anouk egyszerre lesz a vágyott anyakép
megtestesítője, szerelmes, vágykép, játszópajtás. A Charles által
idillinek vélt életről azonban megtudjuk, hogy az is pokoli volt, csak
másféle. Anouk is szenvedett saját rideg családjától, félt, hogy nem
tudja felnevelni egyedül a fiát, ápolónőként reménytelen harcot vívott a
halállal, magára vállalva mások szenvedését. És mégis, két kézzel
kapaszkodott az életbe, és ezt adta át Charles-nak is, ezt a tudást,
akaratot, élni vágyást. Amit ő hosszú évek kemény munkájával elfojtott
magában, és helyére a tökéletes életet élő sikerember figuráját ültette.
Azonban
Anouk halálhíre, a halála körülményei, és utolsó ajándéka felkavarja az
állóvizet. Charles, mintha fiatalkori énjének parancsát követné,
elindul, hogy megkeresse régi barátját, hogy egy utolsó ajándékkal
megbéküljön, hogy leszámoljon mindazzal, amit egymás ellen elkövettek.
Testi-lelki utazása során Charles számára is világossá válik, ami az
olvasó számára kezdettől az volt, hogy az az élet, amit oly gondosan
építgetett magának, nem más, mint látszat, hogy feleségével idegenekként
élnek egymás mellett, hogy minél sikeresebb lett a munkájában, annál
kevésbé van köze ahhoz a fiatal építészhez, aki valaha volt, és hogy
szép lassan teljesen elveszíti önmagát.
Szeretem
Gavalda könyveit, eddig mind a három maradéktalan élményt nyújtott, s
ez nem volt másként a Vigaszág esetében sem. Ugyanakkor, most éreztem
először azt, hogy az írónő egy nagyon „divatos” témához nyúlt, a
negyvenes, sikeres, minden jóval körülvett férfiak-nők válsága oly sok
könyv és film alapjául szolgált már. Ami mégis kiemeli a Vigaszágat a
többi közül, az Gavalda nagyon is franciás stílusa, az a bájos, csevegő
hangnem, amivel olykor ki-kiszól az olvasóhoz, folyamatosan váltogatva a
nézőpontokat, az idősíkokat, mintegy ránk bízva, mit hámozunk ki ebből
az egészből, milyennek találjuk Charles-t. És teszi ezt nem valamiféle
posztmodern trükközéssel, hanem inkább gyerekes pajkossággal, mintha
próbálgatná, hogy kéne mesélni ezt a mesét.
Hogy
megtalálja elveszett önmagát, Charles-nak előbb Alexist kell
megtalálnia, aki szintén éli a maga látszatéletét, de arra nem számít,
hogy mást is talál. Mintha Anouk vezetné, talál rá egy elveszett
paradicsomra, egy gyerekekkel és állatokkal teli tanyára, s a kis
paradicsom megteremtőjére, Kate-re. A félig angol, félig francia nő
elbűvölő könnyedséggel tart kézben egy csomó gyereket, egy csomó
állatot, egy széthulló gazdaságot, és csak az éj leple alatt elmesélt
történetből derül ki, milyen tragédiák vezették ide, és hogy az egész
birodalom ahhoz kell, hogy önmagát összetartsa. Charles belebolondul,
nem csak Kate-be, hanem az általa teremtett világba, és az újonnan
felfedezett lehetőségekbe is.
Bevallom, Kate kis világa engem kezdettől a titokzatos birtokra emlékeztetett, Alain-Fournier
könyvében. És itt is bizony erősen rezgett a léc, mert Kate és Charles
világa annyira egymás ellentéte, a vidéken, a semmi közepén felépített
kis gazdaság, a tóparton hancúrozó, a természet lágy ölén felnövő
gyerekek és Charles végletekig leszabályozott, tervek és költségvetések
közé szorított élete között túlságosan is sarkos az ellentét. Ez így nem
ér, nem hiteles, mondanám, ám Gavalda mégis elhiteti velem. Olyan
szerethető alakokat teremt, és olyan természetesen mozgatja őket, hogy
mindent elhiszek. És bár dramatizál, és a vége icipicit giccsbe hajlik,
egy percre sem tagadja el a valóban életszerű nehézségeket. Kate örök
harca a hivatalokkal, Charles állandó problémái az öregedéssel, hosszas
vívódásuk, hogy vajon érdemes-e, kell-e energiát fektetni egy új
kapcsolatba, amikor annyi mindenen átmentek, hogy feladhatják-e jól
bejáratott életüket egy új kedvéért, mind-mind olyan apróságok, melyek
közelebb hozzák hozzánk az amúgy kissé meseszerű egymásra találást.
Ha regényként nem is olyan emlékezetes, mint az Együtt lehetnénk
(ami nálam a tökéletes határát súrolta), Gavalda most is nagyot
alkotott. Szerethető, épp csak picit meseszerű történetet, szerethető
hősökkel, igazi emberi drámákkal és örömökkel, és végtelenül pozitív,
életigenlő mondanivalóval. És egy pici, szívet melengető ajándékkal az
előző regény rajongóinak: az Együtt lehetnénk két hőse, Franck és Philou
egy rövidke jelenet erejéig feltűnik a Vigaszágban is.
Kiadó: Magvető
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése