Megint
egy könyv, amivel eléggé bajban vagyok. Az augusztusi hőségben
gondoltam egy merészet, és úgy döntöttem, ha már nyár, meg szabadság,
olvassunk valami könnyed csajos könyvet is, így hát belevágtam. És hát
baromira nem azt kaptam, amit vártam. Azt hittem, egy agyatlan,
rózsaszín lányregény lesz, de nem az. Lányregénynek túlságosan
művészieskedő, nagyon irodalom akar lenni, csak sajnos, az agyatlan az
bejött.
Amit
kapunk, az látszólag egy krimi, vállaltan Agatha Christie után
szabadon, egy botcsinálta nyomozó kutakodása egy feltehetőleg eltűnt
férfi után, aki nyomozónk és tizenegy másik nő életében játszott
meghatározó szerepet. Valójában a könyv nem a nyomozásról, nem is az
eltűnt Lajosról, hanem erről a tizenkét nőről szól. Tizenkét defektes
csaj, tizenkét elrontott, félresiklott élet, és tizenkét lehetséges
indok a gyilkolásra. Amiben a könyv jó volt, az a tizenkét nő
jellemrajza, ha valamihez ért az írónő, az a pszichésen kicsit sérült,
önsorsrontó, önmagát kereső nők leírása. Viszont a tizenkét különböző
nőalakot bemutató fejezet között nekem abszolút hiányzott az összetartó
erő, az épkézláb történet. Lehet, hogy ha tizenkét különálló novellát
írt volna tizenkét defektes nőről, az jobban sikerült volna. De így,
hogy beleerőltette az összekötő szálat, Lajost, a pasit, aki minden nő
életére meghatározó hatással volt, és a nyomozást, nagyon kilóg a lóláb.
Arról nem is beszélve, hogy Lajos, mint a kör közepén álló férfiú,
olyan szinten súlytalan, jellegtelen, személyiség nélküli valaki, hogy
nagyon nagy erőfeszítésembe került elhinni, hogy ennyire fel tudta
forgatni ennyi nő életét. Jó az alapkoncepció, hogy ne legyen jelen a
pasi, aki körül az események mozognak, hogy a háttérből hasson, immár
csak az emléke, de könyörgöm, legalább legyen érdekes. Ez a Lajos totál
érdektelen figura, egyszerűen nem érdekel, mi lett vele, ki tette el láb
alól, mert annyira súlytalan.
Be
kell vallanom, Karafiáth Orsolyát, mint költőt nem ismerem, kortárs
versek tekintetében eléggé le vagyok maradva, Karafiáth Orsolya, a
médiajelenség pedig kissé irritál. Iszonyúan exhibicionista a nő,
nyilván ennek köszönhető az is, hogy mind a tizenkét nőalakba beleírta
önmagát. Interjúiban azt nyilatkozta, hogy a Maffia-klub, meg a baráti
társaság valós alapokon nyugszik, de nekem az a gyanúm, ha lehettek is
valós minták, mindegyik hősnő valahol az írónő alteregója. Annyira
sarkítottak, groteszkek, hogy simán elmennek egy személyiségből
kiragadott szeletek végletekig túlrajzolt karikatúráinak. Persze az is
lehet, hogy nincs igazam, és tényleg létezik ez a tizenkét nő.
Azt
sajnos meg kellett állapítanom, hogy Karafiáth Orsolya, mint regényíró,
iszonyatosan kezdő. Azt nem mondanám, hogy tehetségtelen, írni azért
tud, a folyamatos stílus-, és nézőpontváltások például tetszettek, de ha
regényt akar írni, akkor azért valami minimális energiát
belefektethetne a történetszövésbe is. Így ez csak egy gyenge
próbálkozás.
Korábbi kommentek:
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése