Elkezdődik a film, Quentin
Tarantino nyolcadik filmje – és az elejét rögvest és mérték nélkül szeretem.
Lassú, igen, komótos, mint az autópálya-tempóhoz képest a postakocsi – mégis,
ebben a kényelmes tempóban ott van a rendező. Ott van az atmoszférateremtésben,
ahogy hangulatot áraszt kép és zene. Ott a rendező a korhűbe visszarántott
beszédmódban, az ütemesen bekövetkező első néhány morbid párbeszédben. Tetszik,
ami van, s ahogy egyre többen ülnek be a postakocsiba, egyre több rétege
látszik, hogy még mi lehet. Aztán megérkezünk egy hólepte postaállomásra,
Millie szatócsboltjába – és a sokféle lehetőségből az lesz, ami lenni szokott mostanában
egy Tarantino-moziból.
Még mindig csodálom a
ritmusérzékét. Nemigen éreztem a nézése közben a film monumentális hosszát. Még
mindig csodálom, olykor milyen kifinomultan pakol össze egy-egy párbeszédet,
akár több lépcsőben, a filmidőbe szerteszórva. Az időkezelését – bár most nem
volt bravúros, csak ügyes. Ahogy filmes pátosz és alapvető tabuk pofozódnak
általa, ahogy a megidézett zsáner bizonyos helyzeteibe belesimogatja a
komikumot – egyszerre megvalósítva és kiröhögve a klisét. Westernben ennyit még
nem ütöttek, rúgtak, véreztek össze a szemem láttára nőt… hogy csak egy példát
mondjak. Szeretem, hogy el tudja hitetni velem, még ha csak a filmidőre is,
hogy a szórakoztatás öncélja mögött ott az intellektuális tartalom – valami
fontos, neki, Tarantinonak fontos, amit meg akarna osztani velünk, mintegy
mellékesen.
Amerika problémái. Néger és
fehér, mexikói és néger gyűlölködése, „Észak” és „Dél”, republikánus és
demokrata alapeszmék (avagy paródiáik) párlata-mérge mixelődik a szemünk
láttára, tényleg. Formálódik vélemény, és árnyalódik attól, kinek a szájából
hallod. Van ebben ügyesség, ahogy az undorig nyilvánvaló „nézetkülönbségek” okán
vagy ellenére alakulnak az alkalmi szövetségek a figurák között. Amerika fiatal
nemzet – az összes egykori hánytorgatható gyűlölet kattan valahova a mában is.
Mégis – valahol súlytalanít, hogy figurák
között. A legálisan pénzért embert vadászó fejvadászok, a reménybeli
seriff, a szolgálatkész kocsis, a filozofikus hóhér, a cowboy, aki hazatart,
egy déli tábornok a fotelben, a mexikói, akire rábízták a boltot, a nő, akit
akasztani visznek, a joker a padló alatt mind figurák – mert szinte kizárólag csak
ezek a rokon- és ellenszenvek látszanak belőlük. Ami ezen túl látszik belőlük,
az a legegyszerűbb zsánermegvalósítás. Ismeritek a következő viccet? Egy
keresztény, egy muszlim, egy buddhista, egy hindu, meg egy konfuciánus bemegy a
kocsmába. Mire megszólal a csapos: „mondják, uraim, ez valami vicc?” Igen, e
rétegén, a társadalomkritikán túl ez „valami vicc”, Tarantino-módra: csak a
saját filmnyelvének, látásmódjának figurális apropókon keresztül megvalósuló,
következő apoteózisa.
Arról nem is beszélve, milyen
hamar nyilvánvalóvá válik; sőt, szerintem sokaknak már a plakát, az előzetes
láttán nyilvánvaló volt: ez is egy legalább egyszer már látott, hó-katlanba
gyömöszölt „tíz kicsi indián” mese western-köntösben (szerintem QT csak a
filmváltozatot ismeri...). A megidézett zsáner helyett egy (szinte
zsáneridegen) megidézett történet válik sorvezetővé – és ez a (félre)
vezetettség a film kétségtelen erényeiből is alaposan nyeseget – mondhatni
kihat az egészre. Nem a bármit bárhonnan nyúlás tényével, hanem az attitűddel, ami eluralkodik általa. Hogy mást ne mondjak: itt a legkifinomultabban perverz
társalgás sem szól akkorát, mint a „puskát kellett volna” vagy a „ki az a Zed”
– mert a „latinok és kutyák” szcénát például máshonnan ismertem már; azaz eljutottunk
odáig, hogy a tabutörő, realitásmorzsákkal fűszerezett, ellesett eredetiség
helyett Tarantino a szövegeiben is egyszerűen csak idéz. Mindegy, mit, és
mindegy, honnan, csak kúlfaktora legyen. A dumák, a komponált jelenetek sava
borsa: a váratlan hiányzik. Amikor Samuel L. Jackson karaktere az öreg fehér
niggergyűlölő keze ügyébe helyezi a pisztolyt, tudom, meddig jutunk el;
akárhogy kanyarogjon odáig a cselekmény-ösvény: azt a pisztolyt kézbe veszik…
Azt hiszem, itt bukkantam rá, mi
zavar a legjobban a Grindhouse óta a rendező munkáiban – addig mindig képes
volt a megidézés mellé valami váratlant, eredetit húzni. Fricskázni az elvárt
karakterfejlődésen, filmíven, csavaron annyit, hogy meglepjen vele. Mostanság
viszont rendre kielégíti a várakozásaimat (a felülmúlása helyett); ez sem
kevés, csak nem ugyanaz a liga. A Ponyvaregény forgatókönyve kapcsán
fogalmaztam így: a Kill Billel
megkezdett időszaktól a rendező csupa olyan filmet forgatott, amit Mia és
Vincent nézne meg egy autósmoziban, vacsora után, dugás előtt. Mintegy
hátralépve a maga alkotta világ figurái közé, forgat a maga alkotta figuráinak
(valószínűleg) tetsző pszeudo-mókákat. Ilyetén mi, a közönsége is csak általa
alkotott figurák vagyunk. Ez a nyolcadik filmje, és elég aljas (meg nedvdús,
tocsogós, okádék és fröccsenő – most épp ennek van divatja). Szerintem a cím csak
ennyit takar. Nem tudom, valóban tetszene-e Vincentnek és Miának, nekem
tetszett – de csak egyszer. Kielégített, de legközelebb is pontosan ugyanígy
csinálná – nincs az a jellegzetes érzésem, hogy rétegei vannak, amit fejteni
kéne még, meghökkenés benne, amit újra át kellene élni, hogy rétegződjön. Megköszönöm
hogy láttam – de az Aljas nyolcast
nincs igazán miért újranézni. Erre jutottam a végére. És Tarantinotól ez nekem
kevés.
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése