Amióta
Gigor Attila első filmjét bemutatták a Szemlén, ahol fődíjat nyert,
majd díjazták Karlovy Vary-ban, végül bemutatták a mozikban is,
úton-útfélen, filmes oldalakon, újságokban, szakmai és kevésbé szakmai
berkekben is újra felerősödött a vita arról, miért nem képesek a magyar
filmkészítők megtalálni az átmenetet a lila ködös művész(ieskedő) film
és az altesti poénokra épülő gagyi populáris vígjátékok között. Mert hát
itt az élő, mozgó, működő példa arra, hogy van átmenet, lehet jó
közönségfilmet csinálni, ami nem buta, nem idétlen, nincs tele undorító
poénokkal, értelmes, épkézláb története van, és mégis élvezi a jónép.
Mert jó film. Szerintem az utóbbi évek egyik legjobb magyar alkotása.
Nem
vagyok profi filmkritikus, sem filmesztéta, csak egy lelkes amatőr, nem
akarok hát belefolyni az arról szóló vitákba, hogy miért működik ez a
film, és miért nem csinálnak több ilyet. Számomra a jó film legfontosabb
ismérve a jó forgatókönyv. Ez egyrészt működő, fordulatos történetet
jelent, másrészt jól megírt, hiteles párbeszédeket. Ennek a filmnek is
ez a legnagyobb erőssége. Hihetetlenül jók a párbeszédei, pörgők,
életszagúak, nincsenek túlírva, pont annyit mondanak és úgy, hogy az
hiteles legyen. Évek óta először láttam magyar filmben olyan
hétköznapiságukban hiteles szereplőket, akik végre el tudtak szakadni a
„lepukkant, atlétatrikós, sört vedelő lakótelepi bunkó” kelet-európai
sztereotípiájától, végre egy alkotó, akinek a hitelesség és az
életszagúság nem azt jelenti, hogy a „nagy magyar rögvalóság” vesztes
lúzereit mutatja be, hanem egyszerűen hétköznapi, furcsaságaikban is
szerethető szereplőket alkot meg, akik valóban hasonlítanak hozzánk.
Filmünk
főhőse egy kommunikációképtelen kórboncnok, aki csak a halottak
társaságában érzi jól magát, az élőkkel bajban van. Az ő végtelenül
sarkított figurája nagyon jól példázza korunk egyik legnagyobb
népbetegségét, azt, hogy az emberek képtelenek egymással kapcsolatot
teremteni, képtelenek beengedni másokat, nem tudják, vagy nem akarják
megismerni a másik embert, és gyakran saját magukat sem. A film egyik
legjobb jelenete, amikor a főhősbe rendíthetetlenül szerelmes pincérnő,
aki mintha szent küldetésként vállalná magára, hogy kibillenti őt
magányából, kórboncnokunk fejéhez vágja, hogy vajon mivé kéne válnia
ahhoz, hogy megismerje? Az élők kiismerhetetlensége és a holtak
szédszedhető, megmérhető, megfogható megismerhetősége közti ellentét
folyamatosan ott van a filmben, és igazán ez adja meg a gondolati
mélységét.
A
történet maga a klasszikus film noirokat idézi. A főhős egy napon
visszautasíthatatlan ajánlatot kap, csak meg kell ölnie egy idegent,
hogy az érte kapott pénzből megmentse rákos édesanyját. Mivel a
kórboncnoknak a halál közelsége mindennapos, különösebb
lelkiismeretfurdalás nélkül öl, hogy aztán másnap egy levélből
kiderüljön számára, hogy az áldozat az ő ismeretlen féltestvére volt.
Ezután kezdetét veszi a nyomozás, melynek során főhősünk kideríti, ki és
miért rángatta bele ebbe az egészbe. Szerepet kap egy furcsa
nyomozópáros, egy meglehetősen gyanús özvegy, egy újabb ismeretlen
féltestvér, és a szálak egyre jobban összekuszálódnak. Az egyszerű,
hétköznapi kisember meglepő módon nem szerencsétlenkedi el az egészet,
hanem felszívja magát, és csakazértis folytatja a nyomozást. Okos,
fordulatos, meglepő krimit látunk.
A
történet végére hősünk is keresztülmegy a kötelező fejlődésen, megtanul
nyitni az emberek felé, és ez őt lepi meg a legjobban. Furcsa kis
kapcsolata a lelkes pincérnővel az egyik legemberibb egymásratalálás,
amit filmen láttam. A fergeteges záróképsor pedig már önmagában megérne
egy külön fejezetet bármilyen filmes tankönyvben. Nagyon jó kis film ez,
igazi nézőbarát, intelligens szórakozás, azoknak, akik úgy szeretnek
kikapcsolódni, hogy azért nem kell eldobniuk minden agysejtjüket. És
mivel tényleg ritka az ilyen jó magyar film, mindenki menjen, és nézze
meg!
Korábbi kommentek:
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése