Mielőtt olvasnál, légy oly kedves és
áldozz 19 perc 19 másodpercet az életedből erre a rövidfilmre. Amely (akárcsak
egy jól elkapott, pontos, magán túlmutató novella) a rövidsége, a két szereplő
adta szűk keresztmetszet, a gesztusokba csomagolt ihletett szűkségek és
ellenpontozó túlzások ellenére nagyon sokáig adhat gondolkodni valót.
Elhívatottságról és kiégésről: hogy hogyan válik meztelen nyűggé a lenyűgöző. Apákról
és örökségekről: hogy hogyan lesz megkötő, kényszerű bilinccsé az, ami valaha
lebilincselt. Hogy a megfeleléskényszer mire és miért, s főleg miféle válasz. A
tökéletes apák tökéletlen fiai által ez a film ránéz a szenvedély természetére,
miért-hogyan válik belőle szenvedés. És ahogy illik, a játékidejébe beférni
látszónál jóval többet markol – ha hagyod, akkor téged is belevon. Nézzétek meg
előbb, mielőtt olvasnátok róla. (Bár most épp nem tudom, hol tudjátok megnézni... sajnos keresni kell, hiszen ahogy láttam, a nyilvánosságnak kitett verzió immár nem elérhető.)
Pinczés Dávid mesteréves
vizsgafilmje a Werk Akadémián. Készült Pinczés Máté Nehéz örökség című novellájából. És most világszerte nagyon komoly
díjakkal ismerik el, a megosztón szabadon nézhető film gyönyörűt repül. Alföldi
Róbert és Mácsai Pál odatett, pontos játékát díjazta a New York-i Actors Awards
díjkiosztó szakmai zsűrije – de önmagában (ahogy egy interjúban el is mondja) talán a tény az igazi díj a rendezőnek,
hogy ez a két színész elvállalta ezt a feladatot, és így játszotta el - ahogy
Pinczés Dávid fogalmaz: kőkemény példával jártak elöl szakmai
elkötelezettségből. Volt mihez odatenni magukat. Ez a film az utolsó
megjelenített kis morzsájáig kitalált, előkészített, végiggondolt. Már ahogy
kezdődik. Ahogy a nagy kupola körül „kering” a kicsi – vicces, pontos: bolygó
és holdja. Hiszen ez egy bolygó és holdja történet amúgy is, az
imposztor-szindróma alapja itt a sikeres, tökéletes pályát befutó apák
nyomdokain járó fiúké. Őszintén gratulálok az alaptörténet írójának, Pinczés
Máténak, mert egyáltalán nem evidens, hogy ezt is belelássuk a kultúránk
megalapozó, (számomra) legfontosabb történetünkbe.
Kitalált, előkészített,
végiggondolt. Hallelujah Pizza. A csillagászunk autójának rendszáma: JEH-034. A harmincnégy éves
Krisztus – abban a lehetetlen helyzetben, a feladat után, mégsem beteljesülve.
A nyitó képsorok híradó-jelenete, a csillagász indulata – az ábrázolás, ami
szembemegy a sztereotípiákkal: miért ne lehetne a tudomány embere indulatos,
pikírt, személyeskedő? A tény, hogy az alaptörténet ebbe a közegbe helyezve, a
csillagvizsgálóba helyezve nagy alázattal tartja a közeg törvényszerűségeit – a
szentély szertartásrendjét úgymond. Ebben az alkotók segítségére volt a Svábhegyi
Csillagvizsgáló szakembereinek színe-java, de a filmkészítés esetében messze
nem ennyire evidens, hogy a történetnek helyet adó közeg adottságait és
szabályait a kulissza-mivolton túl is ennyire tiszteletben tartsák.
Tényleg elképesztően teljes alakítások
ezek. Két élet bontakozik ki, egy valószínűségeiben ismerős, meg egy
valószínűtlensége ellenére ismerős. Úgy, hogy az alakítások eljátszanak azért a
két színész reputációjával is, Mácsai Pál egy ponton beállításig pontosan ül a
Terápia alaphelyzetében, Alföldi Róbert szindrómás megváltója pedig nekem a
fényár-jelenetben megidézi Az ember
tragédiája Luciferét (fényt hoz... ezzel a zseniális
komplementer-mondattal: el kellett vennem
a fényedet, hogy jobban láss). A bájos kisrealizmusból, ahogy a futár
bekönyörgi magát a csillagász estéjébe, a film folyamán teljesen kézzel
foghatóan jutunk el a szürreális végkifejletig – egy gyógyító, gyönyörű
végkifejletig.
S végül a játék azzal, hogy Godot
ebben a történetben megjön. A meséink teljesen jogosan arról szólnak, hogy
hiába várunk rá – ezért komoly attrakció, ha így érkezik meg: tényleg ad egy
beteljesülés-érzetet. Azzal a finom ízzel, ami valóban válasz az imposztornak
is, ami valóban folytathatóvá teszi az életet. Dr. Ifj. Marsi Szilárd a végén
odaballag a bezárt kicsiségéhez, és kinyitja – mert megélhette a valódi
méreteit: a beteljesülésben is az apja fia lehetett. Az imposztor megnyugodhat
benne – hiszen méltó volt a feladatra. Választ kapott – azzal a finom ízzel,
hogy egyfelől egy imposztornak csak ekkora válasz elég, másfelől azt is
jelezve: ez a válasz fehér holló, mert Godot megjött benne. Nem szokott... Azzal
az ízzel, hogy az imposztor-szindrómában szenvedők életen át ezt a dilemmát
hurcolják magukban, valójában mindvégig válaszok nélkül. S ha magukra ismernek
ebben a filmben, így kell erőt meríteniük belőle. Ha rájuk ismersz a film
alapján a környezetedben, így kell erőt adni nekik – a tudomásul vételével,
hogy enyhülhet az érzés, de teljesen soha nem múlik. Hiszen meg kell elégednie
(a benne szenvedőknek meg kell elégedniük) a mese válaszával. Amíg élünk, senki
nem érdemel többet, ugyanis.
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése