Egy 3000 éves, folyamatosan művelt zenei tradíció előadóit
köszönthette a közönség a Trafóban a minap, a Gundecha Brothers koncertjén. A mi újra és még újabbra kihegyezett,
tán épp ezért: folyvást nosztalgikus, rohanó világunk nem ismer ilyet – ennyi
ideig a maga stílusában, befelé finomodó zenét. Az indiai klasszikus zene
kötött formák és szabályok rendjén belül szabad, improvizatív játék lehetőségét
kínálja a művelőinek, mesterek adják át művészetük finom sajátosságait
tanítványaiknak, akár húsz nemzedéken át töretlenül fennálló zenészdinasztiák
ápolják értő fülek előtt ma is a hagyományt. Nem is tudom, miért hívom így:
hagyomány – hiszen annyira mást értünk e szó alatt. Hiszen az indiai klasszikus
zene él, változik ma is a maga keretein belül; s ha számunkra nem is különülnek
el ezek az iskolák, ha nem is tudjuk megkülönböztetni a dhrupad védikus időszakra visszanyúló kompozíciós formáját más
formáktól, azt hallhatjuk, zenei előképzettség nélkül is, hogy valami
csodálatos, ami a színpadon történik.
A legérzékenyebb hangszer az emberi torok – ezt ezután soha nem
fogom elfelejteni. Pandit Umakant
Gundecha és pandit Ramakant Gundecha
jelenleg India legkeresettebb énekesei közé tartoznak – talán nem véletlen,
hogy a Trafó „Az indiai klasszikus zene mesterei” sorozatának ők az első
visszatérő vendégei –, szó szerint világsztárok. De ez lényegtelenné válik,
ahogyan a legtermészetesebb módon elhelyezkednek az énekléshez, ahogyan
mindketten elkérik a kíséret hangszerét, a tampurát a játékosoktól, és gondosan
behangolják; valahol az otthonteremtés gesztusa ez a lassú rákészülés, nemcsak
a hely belakása, de belehelyezkedés egy hangulatba, egy lelkiállapotba – egy
hangoltságba, mondjuk.
A legérzékenyebb hangszer az emberi torok – mert amikor
megszólalnak az énekesek, bizony az élmény törli a fejből még az addigi
felfokozott várakozást is, a tudatát, hogy megint egyszerit és
megismételhetetlent hallok, ami örökkévaló szeretne lenni – és nem úgy, hogy
akármire is rávésik, hanem úgy, ahogyan a legszebb törekvéseink örökkévalók.
Értsünk szót – én nem ismerem mélységében ezt az akár egész életre elég
figyelmet követelő, kontinensnyi zenebirodalmat – csak szeretem. És nem tudok
érveket a kijelentésemhez, hogy amit hallottam a színpadról, az tokkal-vonóval
rakja zsebre az egész európai zenét – csak így érzem. Nem ismerem
maradéktalanul, hogyan épül fel a rága,
a dallam birodalma, és hogyan simul a ritmus, a tála világára. Olvastam, hogy a rága mint mű – az is, amit hallok –
a bonyolult szabályrendszerben való improvizáción alapul, hogy mindegyiknek
neve van, nem címe, hogy mindegyiknek saját karaktere van. Szinte megszólítandó
„személyiség”, semmint előadandó darab – és az ismerőinek történeteket mesél,
megidéz és felidéz, rétegek oly bőségét tárva fel, amelyre nincs és nem is
lehet rálátásom.
És persze, amit hallok, abban pátosz nincs annyi, mint a
róla írt szövegben, viszont ihletettség és játék, s játékossága ellenére komoly
viadal (ezen az estén) énekes és énekes között annál több van. A „kimondás” –
akár ha csak egy bottal üres hordót kongatok – önkifejezés is. Az énekesek apró
gesztusokkal ismerik el a másikat – az egyén teljesítményét a megidézésben – és
kérnek szinte bocsánatot időnként a botlásaikért. Istenem, de szeretnék énekelve
így „botlani”, ahogy ők! Eltérő karakterek egyébként; hangban is, énekstílusban
is, és remekül játszanak egymással, úgy dobálják a hang labdáját énekkel is,
ahogyan a dallam, vagy a ritmus hangszereitől már megszokhattuk. Meg a ritmus
labdáját – egészen hihetetlen ritmusképleteket énekelve ki olykor, a fokozódó
tempóban, a végén.
Az est második felében megzenésített verseket adtak elő.
Milyen érdekes, mintha Sebőék ebből a tradícióból, főleg a dallami építkezésből
is táplálkoztak volna a maguk verszenésítéseihez; többször is elfog az érzés –
persze lehet, hogy csak a hozzáállásuk volt hasonlatos, és lehet, hogy ez pont
elég. Elfog, hogy jó lenne érteni a szöveget – vagy legalább tudni, kinek a
versét éneklik. Jó lenne tudni, nemcsak sejteni, hogy az érzelmi-gondolati
csúcspont-e az a sor-pár, amit kiemelnek improvizálni, felelgetni megint – ezek
a zenésítések nem épülnek, vagy nem úgy épülnek, olyan komótos rendbe, mint a
rága; sűrűbbek, közelibbek a mi dalainkhoz – bár a hosszuk csak a rágához
mérhetően rövid. De a megélt idő az elteltnél többnek tűnik – sűrű, erős este
volt, négy zenemű egy kultúra zenekincséből, ahol (az estet bevezető
dokumentumfilm szerint) uralkodói óhajra klasszicizálódott komolyzenévé a
népzene, megőrizve mindkét attitűd legjavát: a mesterien felépített, élettel
töltött zenei szerkezetet, s a zenész büszke, önfelmutató egyediségét.
Ahogy a koncertsorozat szervezője, Tóth Szabi nyilatkozta
egykor: „Az indiai klasszikus zene egy jelentősen
félreértett zenei hagyomány. A félreértés rendszerint abból fakad, hogy nagyon
sokan kihasználják az európai közönség fegyelmezettségét és gyakorlatilag
mindenfajta zenei képzés nélkül adnak koncerteket Indián kívül, például
Magyarországon. Ennek a koncertsorozatnak az a célja, hogy az indiai klasszikus
zene mestereit, vagyis ennek a muzsikának a tiszta formáját ismerő és bemutató
előadóit hallhassuk.” Figyeljünk erre a sorozatra. Mert értéket közvetít –
Bartókkal szólva: tiszta forrásból.
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése