Hosszú
évekig meg voltam róla győződve, hogy Szabó Magda nem nekem való, sőt,
egyenesen utálom. Ennek az egyetlen oka az volt, hogy gyerekkoromban
tényleg utáltam az Abigélből készült tévésorozatot, a világból ki
lehetett kergetni vele. Olyan sikeresen elriasztott, hogy az Abigélt
azóta sem olvastam, és ahhoz is hosszas rábeszélés kellett több
oldalról, hogy egyáltalán bármi Szabó Magdát a kezembe vegyek.
Az
őz című regényét egyik barátnőm nyomta a kezembe évekkel ezelőtt. Nem
emlékszem már, miért került szóba, vagy miért pont ezt ajánlotta, de én
meg voltam róla győződve, hogy ez is afféle pöttyös-csíkos lányregény
lesz, mint az Abigél. Sikerült a lehető legrosszabb pillanatban
belevágnom, amikor egyébként is eléggé a mélyponton voltam, így hát
mondhatni övön aluli ütésként ért a könyv. Minden szempontból. Egyrészt,
mert ilyen depresszív könyvet rég olvastam (pedig volt egypár…),
másrészt, mert nem tudtam letenni, annyira magával ragadott.
Az
őz főszereplője Encsy Eszter, az ő életét követhetjük végig
gyerekkorától kezdve addig a pillanatig, amikor, mintha valami átkot
teljesítene be, a legbrutálisabban eltaszítja magától a boldogságot, és
ezzel véget vet a saját életének is. Szabó Magda írja a könyv
ajánlójában: „Az őz gyilkosok és áldozatok regénye.” Valójában
azoknak a regénye, akik gyilkosok és áldozatok egyszerre. Encsy Eszter
egész életét meghatározza pokoli gyermekkora, az állandó szegénység,
nyomor, amelyet mi, elkényelmesedett huszonegyedik századi városlakók
fel sem foghatunk, a háború, a széthulló család a szép lassan haldokló,
mégis szeretett apával és a csak férjének élő, lányát csak másodikként
szerető anyával, az örökös megalázottság, szégyen. És Angéla. Angéla,
akinek mindene megvan, aki tökéletes családból származik, gazdag,
kedves, okos, szép, mindenki szereti. És aki elhatározza, hogy Eszter
barátnője lesz. A legalapvetőbb emberi reakció, hogy a minket ért
szerencsétlenségekért mást hibáztatunk, mert így könnyebb feldolgozni,
könnyebb nevet adni a dolognak, van kire haragudni, ha már a világra nem
lehet. Eszter, akit addigra már megtört a világ, a rengeteg nehézség,
engesztelhetetlenül gyűlöli Angélát, mindenért, amije van, mindazért,
ami neki nem lehet meg, és legfőképp tán azért, mert nem lehet olyan,
mint ő. Angéla élete végéig egy körülrajongott, babusgatott gyermek
marad, míg Eszter sosem volt igazán gyermek, túl korán és túl brutálisan
kellett felnőnie.
Mikor
a gyermekkori elszakadás után újra találkoznak, Eszter már ünnepelt
színésznő, elismerik, körülrajongják, gazdag, híres, ám a siker, a
gazdagság mind kevés ahhoz, hogy elfeledtesse vele a gyermekkort.
Eszterben már rég meghalt valami, képtelen bárminek is örülni, képtelen
szeretni, csak bántást kapott mindig a világtól, s már nem tudja
elhinni, hogy az adhat mást. Az egyetlen, ami még megválthatná, a
szerelem, de az is későn érkezik, s a legrosszabb helyről, Angéla
férjétől. Kettejük szerelme pusztító, mindent felperzselő szenvedély, ám
Eszterben a megváltás helyett csak felszakítja a régi sebeket, az
Angéla iránti gyűlöletet, s amikor úgy tűnne, esélyt kap a boldogságra,
egyúttal győzedelmeskedhet az őt örökké kísértő gyerekkori árnyékon, nem
tud élni vele, ehelyett pusztít, elpusztítja a szerelmet, akárcsak a
gyermekkori őzet. Diadala Angéla fölött végül mindenki számára csak
poklot hoz.
Az
őz számomra arról szól, hogy van egy pont, amikor valakit már annyit
bántott a világ, annyiszor rúgtak belé, annyit alázták meg, hogy többé
már nem tud bízni senkiben, nem tud szeretetet elfogadni senkitől, hiába
elismerés, gazdagság, szerelem, hiába minden, vannak sebek, amik nem
gyógyulnak be. És ez legtöbbször nem a külsőségekben nyilvánul meg. Nem
kell ahhoz betegség, vagy irgalmatlan szegénység, hogy lelkileg
tönkremenjen egy ember. Elég a közöny, a szeretetlenség, a megalázás, a
gyűlölet. A lélek legmélyebb és legsötétebb bugyraiba vezet le ez a
regény, de ha végigjárjuk ezt az utat, nagyon sokat kapunk tőle.
Figyelmeztetést, mindenekelőtt. Mert Szabó Magda nem kertel, nem ír
feloldást, nem kendőzi el az emberi gonoszságot sem, azt hogy hova
juthat el egy megtört lélek. Ilyen értelemben figyelmeztetés, hogy
vigyázzunk magunkra, s a körülöttünk lévőkre.
Egy
gondom van a regénnyel, illetve az írónő stílusával. Nekem Szabó Magda
mindig, hosszabb-rövidebb írásaiban, regényében, nyilatkozataiban is
valahogy túlságosan kimódoltnak tűnt, megfontoltnak, mint aki minden
természetes reakciót, indulatot, érzelmet jól megszerkesztett mondatok
mögé bújtat. Ebben a könyvben az iszonyú belső feszültség és a stílus
szigorú lefojtottsága, szikársága közötti ellentétet nagyon érezni. Az
író oldaláról ez valahol bravúr, én viszont folyamatosan azt éreztem,
hogy csak hagyná már szabadon áramlani azokat az érzéseket, indulatokat,
ezt a pusztító, gyűlöletes szerelmet, hadd égesse ki a papírt.
Szabó Magda írta a regényről: „Én, aki írtam, ha elkerülhetem, nem olvasom: félek tőle.” Ebben az egy mondatban minden benne van. Ha lehetne, én mindenkinek kötelező olvasmánnyá tenném.
Szabó Magda aljas trükkje, odaköti az olvasót a könyvhöz a folyamatos feszültség növeléssel, a végén meg pofáncsapja a katarzisvárását. Az Ajtónál is ez volt. Szerencsére az Őz eleg rövid, hamar átesel a műtéten.
VálaszTörlésBorzalmas és egyben gyönyörű!!!
VálaszTörlés