Volt idő, amikor szinte havonta újranéztük az aktuális
részeket, évről évre eggyel többet, ahogy megjelentek – természetesen felváltva
A Gyűrűk Urával. Aztán ezek az idők
elmúltak, egyre kevesebb időnk lett (nem utolsósorban eme blognak, no meg úgy
általában az otthoni netnek köszönhetően), kialakultak egyéb rítusok, és bár a
DVD-k szépen sorban gyülekeztek a polcon, gyakorlatilag az utolsó rész megjelenése
óta nem vettük le egyik Harry Potter epizódot sem a polcról. Aztán egy hét
szabadság a március végi furcsa télben, amit tudatosan itthon töltöttünk
kettecskén és nem mozdultunk ki, pont jó alkalom volt arra, hogy rendezzünk egy
Potter-maratont. Persze nem egyszerre, naponta egy film csúszott le, és bár az
elején voltak kétségeim, hogy ennyi idő után vajon milyen lesz (főleg az első
részektől tartottam…), a nyolcadik film után úgy keltem fel, hogy nem is tudom,
miért vártunk eddig. S mivel a könyvekről már született összefoglaló jellegű poszt korábban, a filmekről meg nem (csak az utolsó három részről írtam
külön-külön) nem tudom megállni, hogy ne véssem ide a véleményem, így, sok év
után. Nagy adag nosztalgiázással és némi gyerekes rajongással elegy élménybeszámoló
következik, akinek nem kenyere az ilyesmi, inkább lapozzon…
Harry Potter és a Bölcsek Köve
Kezdődik a varázslat… Soha nem felejtem el, milyen
felfokozott várakozással és mekkora izgalommal néztük 2000 táján a
filmelőzeteseket, vajon mikor bukkan fel egy borzas hajú hobbit vagy egy
villámsebhelyes varázslókölyök a vásznon. A személyes rajongásomat félretéve
sem hiszem, hogy volt azóta ilyen időszak, amikor ennyire várt és ennyire
körülrajongott filmek kerültek egyszerre a mozikba, mint 2001 telén – amikor
nagyjából egy időben mutatták be az első Harry Pottert és A Gyűrű Szövetségét. Ráadásul ez még az üzemszerű letöltögetések
ideje előtt volt, amikor a mozibemutatókra valóban
különleges eseményként tekintettek a rajongók. Kicsit sajnálom, hogy ez a fajta
varázslat mára odalett (más kérdés, hogy manapság egy átlagfizetésből élő
dolgozó nem engedheti meg magának, hogy a dédelgetett kedvencét megnézze
háromszor-négyszer egymás után moziban, míg tíz éve ez nem okozott akkora gondot).
Na de nézzük az élményt. Az első találkozás John Williams
imádnivaló dallamaival, a Roxforttal, Hedvig reptével és a kis Harry
megérkezésével a varázsvilágba megismételhetetlen, de még így, tíz év és
megannyi megtekintés után is ugyanúgy képes elvarázsolni. Szégyen, nem szégyen,
harmincon túl, a saját kiábrándultságom és cinizmusom közepette is ugyanolyan
gyermeteg vigyorral a képemen néztem, ahogy besétáltunk az Abszol útra, vagy
ahogy először feltárult előttünk az éjszakai fényekkel pettyezett kastély. És
bár az utolsó részek sötétebb hangulata és ijesztőbb Roxfortja nekem aztán
igazán bejött, még mindig az van, hogy imádom ezt a Disney-Roxfortot is. Mint
ahogy imádom Chris Columbus gyermetegre hangolt, humoros, groteszk
gonoszfigurával tarkított varázsvilágát is. Itt a gyerekek még gyerekek, a
gonoszok csak annyira félelmetesek, mint a vasorrú bába, a próbák játékosak, a
küzdelem nem vérre megy. Itt még bízhatunk abban, hogy mindig ott lesz valaki,
aki segít, és ezek a kis varázspálcával hadonászó aranyos kölykök soha nem
szembesülnek olyan feladattal, amit nem tudnak Hermione tankönyvi
bölcsességeivel megoldani. Kedves, bájos, ártalmatlan még ez a film – én
lepődtem meg a legjobban, mennyire jólesett.
Harry Potter és a Titkok Kamrája
Ahogy a második rész is, ahol már azért egy picit
veszélyesebb és egy picit sötétebb dolgok is terítékre kerülnek. Emlékszem,
amikor mozikba került, el voltunk ájulva attól, milyen „kemény” lett ez a rész
az elsőhöz képest – ami ma már enyhén röhejesnek tűnik, hisz hol van a baziliszkusz
vagy a pókok elől való menekülés az utolsó két rész monumentális küzdelmeihez
képest? Ettől függetlenül most is majd’ kiugrottam a bőrömből néhány
hatásvadász effekt láttán (és mi tagadás, én is összecsinálnám magam egy szoba
nagyságú póktól), de a hangvétel még mindig mesei. Viszont jutottak erre a
részre bőven ínyencségek – itt találkozunk először Voldemorttal (ráadásul a Tom
Denemet játszó fiúcska nem is olyan rossz…), és itt kerülnek képbe Weasley-ék
és az Odú. Akit a varázsvilág bohókásabb, viccesebb vonulata izgat,
valószínűleg ugyanolyan szeretettel gondol vissza az Odúba való első
kirándulásra, mint én a Roxfortba érkezésre. De más is beköszön itt: bár ez a
rész még mese a javából, most ismerkedünk először valódi, a szereplők közt
járó, nem-mesei gonosszal a halálfaló Lucius Malfoy személyében. Ez már azért
előrevetít valamit, sokkal inkább, mint a gigantikus szörnyek.
Harry Potter és az Azkabani Fogoly
Az igazi hangnemváltásra aztán a harmadik részben kerül sor
– ami így, a nyolc rész ismeretében is a legjobb önálló film a sorozatból. Nem is tudom, kinek jutott eszébe, hogy
az izgalmas sajátvilágokkal rendelkező mexikói filmest, Alfonso Cuarónt kérje
fel egy Potter-rész rendezésére, és hogyan vitte keresztül ezt a stúdión, de le
a kalappal előtte. Cuarón többet használt a sorozatnak, mint a többi rendező
együttvéve. Izgalmat, dinamizmust, finoman horrorisztikus hangulatot, itt-ott
groteszk ötleteket és gótikus atmoszférát tett hozzá az alapjaiban sem
elhanyagolható történethez. Arról lehet vitatkozni, hogy a könyv vajon a
sorozat legjobb része-e (Rowling például erre a legbüszkébb, de szerintem van
ennél jobb), viszont tény: már a regény is jelentős szintugrás a korábbiakhoz
képest. A narratíva, az időbeli ugrálás, a történet összetettsége és az elkerülhetetlenül
ránk szakadó végkifejlet már cseppet sem mesei. A filmváltozat pedig még
kevésbé.
Az atmoszféra és a horrorisztikus részletek mellett említést
érdemel a zseniális operatőri munka (tükrön át fényképezett jelenetek,
folyamatos játék az óraszerkezetekkel); a második rész önismétléseihez képest
meglepően újszerű és dinamikus zene (John Williams utolsó közreműködése a
sorozatban); no meg az új színészek játéka. Az addig is kiváló szereplőgárdát
kényszerűségből új Dumbledore gazdagítja (Michael Gambon fantasztikus, bár
kicsit zakkant a szerepben, jólesett volna, ha Dumbledore megmarad jóságos
nagypapának), színre lép a legszimpatikusabb roxforti tanár, Lupin szerepében
David Thewlis és az igazi nagyágyú: Gary Oldman, mint Sirius. Hát, ha nem lenne
Piton, és nem toporogna már a küszöbön Voldemort, bizony ez a Sirius lenne a
kedvencem. Oldman félelmetesen jó, és valahogy ebben a részben tudatosul igazán
az emberben, hogy mennyire komolyan veszik a színészek ezt a varázslósdit.
Egytől egyig a brit színjátszás legnagyobb alakjai, akik Shakespeare-en
nevelkedtek és minden színpadi megmozdulásuk aranyat ér, mégsem érezni a
játékukon egy percre sem, hogy csupán „kirándultak” egyet a gyermeteg
blockbusterek világába – valahol ez különbözteti meg a szememben az igazi
színészi nagyságot a vásári mulatságtól.
Harry Potter és a Tűz Serlege
Az egyik legproblémásabb könyvből készült felemás Tűz
Serlege nekem mindig is a szívem csücske volt, hisz itt tűnik fel végre
Voldemort szerepében Ralph Fiennes (most képzeljetek ide egy halk sóhajt és
némi nyálcsorgatást…). Aki olvassa a filmes írásaimat, tudja, hogy rajongásom
minden képzeletet felülmúl, épp ezért nekem sokáig ez a rész egy az egyben
Voldemort megtestesüléséről szólt, és kész. Amiben azért a filmkészítők is
hibásak (ha-ha…), mert az a bizonyos temetői jelenet annyira jól van
összerakva, és az a bizonyos színész oly szuggesztív és félelmetes benne, hogy
nehéz tőle elvonatkoztatni. Épp ezért volt meglepő számomra (Zoli számára meg
méginkább) hogy az újranézéskor nem a szokásos Voldi-ömlengés hagyta el kicsi
számat, hanem elszomorodtam, mert ez a rész csóró Harry-éknek bizony a
gyerekkor végét jelenti. Még ha ők nem is fogják fel igazán…
Mert hát a végig jelen lévő humor, a tiniérzelmek bimbózása,
a csinos Beauxbatons-lányok és az izmoktól duzzadó Durmstrang-fiúk (no meg
bájgúnár Edward, akarom mondani, Cedric Diggory) ide vagy oda, a lényeg itt
mégis csak a hamarosan bekövetkező értelmetlen haláleset, és az utána következő
megállíthatatlan lavina. Innentől kezdve nincs kibúvó, nem lehet azzal áltatni
magunkat, hogy mesevilágban élünk, és a tanárok, a könyvek, a lefegyverző
varázsigék mindentől megvédenek. Itt már nem papírmasé-gonoszok játszadoznak
kisgyerekekkel, hanem egy konkrétan pszichopata seggfej, aki gondolkodás nélkül
öl, ha útban van valaki. Na ez az, ami a filmben csak részben jön át – viszont
tán épp így az erősebb. Bő két óra virgonc iskolai jópofáskodás, diákverseny,
flörtölés, varázslóbál és udvari diákleckéztetés után a zárórész komorsága
pofon vág, és szembesít azzal, hogy valami végleg megváltozott. Nem tudom, hogy
ez tudatos koncepció eredménye-e, vagy sem, mindenesetre ad egy pluszt a
filmnek.
Harry Potter és a Főnix Rendje
Pont ez a plusz hiányzik a következő részből, ami könyvben
is a leggyengébb. Nem tudom, mi igaz abból, hogy Rowling a rajongók nyomásának
és a kiadó sürgetésének engedve írta meg az ötödik részt „határidőre”, de tény:
ráfért volna némi húzás, és szerkesztés. Egyenetlen, hosszú, fárasztó – azzal
együtt, hogy vannak zseniális ötletei és bizonyos szempontból megint csak új
szintre emeli a sorozatot azzal, hogy behoz egy politikai szálat, ami nem
tipikus egy gyerekfantasy-ben, de itt helye is van, vicces is, és okos is.
A filmváltozat rendezőjének az addig csak tévéfilmeket
rendező David Yates-t választották, ami megosztotta a rajongókat, és minimum
kétes eredményeket hozott, mégis: tekintve, hogy Yates aztán végigrendezte a
sorozat hátralévő részeit, és sikerült egészen egységes, hangulatos, jól
kitalált világot kreálnia a többiek nyomdokain, nem biztos, hogy rossz döntés
volt. Atmoszférájában ez a rész leginkább a harmadik részhez hasonlítható,
sötét, groteszk, keserű – amit csak a bőséggel adagolt humor old. Szükség is van
rá, mert a cselekmény talán itt a legunalmasabb és a legbosszantóbb: Umbridge
professzor ámokfutása és Harry kibírhatatlan kamaszodása könyvben és filmen is
nehezen tolerálható. Filmen legalább félig menti a színészi játék: Imelda
Staunton remek a korlátolt, gonosz, hisztérikus politikus szerepében, viszont
sajnos a gyerekszínészek számára nagyjából itt ér véget a bájos-esetlen
gyerekkor, és kezdődik a tehetségtelenül végigszenvedett kamaszkor. Szegény
Harry, nem elég, hogy szenved, még rosszul is csinálja… Szerencsére annyira
összeforrtak ezek a kölykök a szerepükkel, hogy igazán senkit nem érdekel, jól
játszanak-e, lényeg, hogy hozzák a megszokott arcukat.
Harry Potter és a Félvér Herceg
És akkor elérkeztünk a kedvenc könyvemig (sok szempontból
úgy gondolom, Rowling itt csillogtatta meg leginkább írói tehetségét), ami
fájdalmasan bénán lett filmre adaptálva. A könyv legerősebb momentumait nem
sikerült átvinni a vászonra, és amit helyettük kapunk, az leginkább egy
amerikai típusú tinivígjáték varázslósuliba pottyantva. A sűrű és sötét múltban
vájkálás, a legfeketébb feketemágiával való ismerkedés, a nagybetűs harcra való
felkészítés helyett itt a hangsúly a kamaszkori szerelmeken, vihogásokon,
csatározásokon, féltékenykedéseken és konkrétan a legnevetségesebb hülyeségeken
van. Ami igazából rettenetesen vicces.
Érdekes, mert egyszerre utálom és szeretem ezt a részt:
nagyon hiányzik a könyv hangulata, a Voldemort múltjába tett látogatások, a
horcruxok története, az a sötét, bizonytalan, árulásokkal terhes légkör;
ugyanakkor olyannyira vidám és humoros a film – a Lupsluck-klubbal, a szerelmi
bájitallal, Lavenderrel és Piton cipőjére hányással – hogy nem tudok nem
nevetni rajta. És mi tagadás, jól is esik a tragikus vég előtt egy kis
vidámság. Mert azt ugye mindannyian tudjuk, hogy ennek a résznek a végén
következik be a legtragikusabb, legszívszaggatóbb, legértelmetlenebb,
legakármilyenebb fordulat – na, ez aztán a filmben még sokkal „leg”-ebb, mint a
könyvben. Kicsit túl van lihegve, na.
Harry Potter és a Halál Ereklyéi
Mostanra már biztos kiderült, hogy igazán nagy rajongója
vagyok a sorozatnak – nyilvánvalóan baromira féltem tőle, mit művelnek a
filmesek az amúgy sok sebből vérző utolsó kötettel, pláne így, két részre
bontva. Mivel a bemutatók alkalmából mindkettőről hosszan és részletesen írtam,
most egyben elevenítem fel a befejezést, ami igazából nem is lett rossz.
Újranézve feltűnt egy csomó apróság, ami a moziban anno nem, és a két részt
egyben nézve azért sokkal jobban összeállt a kép, mint külön-külön, bár az is
igaz, hogy így még jobban kiugrik, milyen bénán lett kettétörve a zárás (direkt
írok törést, mert ez bizony az…). Ugyanakkor ismét csak a hideg futkosott a
hátamon a nyomasztó, kilátástalan háborús atmoszférától, amit kivételesen jól
sikerült vegyíteni a varázsvilágra egyébként mindig is – még a legsötétebb
percekben is – jellemző humorral.
A komolyabb-komorabb hangvétel a dupla játékidővel karöltve
sokat segít abban, hogy a színészek kibontakozhassanak – főleg a halálfalók
lubickolnak a szerepükben. Azt inkább le sem írom újra (na jó, mégis), hogy
Voldemort lenyúlja a show-t – minden fantasy-gonoszt ilyen szuggesztív erővel
kéne játszani, akkor tán komolyan lehetne őket venni (persze a dolog
szépséghibája, hogy maga a karakter totálisan el lett cseszve a befejezésben,
de hát ez a szerző bűne). Az első rész lelkizős, néhol unalmas, ám rendkívül
hangulatos vándorlása és készülődése és a második rész nagyszabású
akció-hullámvasútja ugyan egyáltalán nincs egyensúlyban, mégis, együtt egészen
szerethető befejezést alkotnak. Ami után mi mást is mondhatna egy valamirevaló
rajongó, mint hogy kezdjük újra elölről…
Ezt persze nem tesszük, hisz megannyi ismételnivaló kedvenc
és megnézni való újdonság vár ránk, de az biztos, hogy nem fogunk újabb éveket
várni a következő maratonra. Mint ahogy az is biztos, hogy hamarosan (tán még
idén) újraolvasom a könyveket is (na, most látom magam előtt, hogy forgatják a
szemüket azon olvasóim, akik kizárólag a kortárs szépirodalmat taglaló
cikkekért járnak erre az oldalra) – hogy írok-e róluk ismét, az még a jövő
zenéje. Egy biztos: Harry Potter kedvenc volt, és kedvenc marad. Noha bőven
vannak kritikáim – mind a regényeket, mind a filmeket illetően – az újranézés
bebizonyította, hogy hiába múlnak az évek, hiába változik az ízlésem, hiába távolodtam
igen messzire tíz évvel ezelőtti önmagamtól, ez a világ még mindig nem ereszt.
Amit őszintén szólva egyáltalán nem bánok…
Az álom box set :) Képek és videók a kicsomagolásáról ITT
Hú, nagyon jó összefoglaló bejegyzés lett, kedvem támadt nekem is megnézni a filmeket újra :-)
VálaszTörlésWow, rengeteg mindenben egyetértünk, nekem is a Félvér herceges rész tetszik a legkevésbé (sőt: utálom ezt a részt amúgy filmben :-D ), az valahogy annyira távol áll a könyvektől, mint Makó Jeruzsálemtől. A főszereplők színészi játékáról: meg hát khm... egyetértek, hogy nincs :-D ez nekem leginkább az utolsó két részben volt a legkirívóbb (főleg az utolsóban), emlékszem, ahogy ültem a moziban, és Daniel Radcliffe helyett én éreztem kínosan magam :-D
Ami még zavart amúgy az a Michael Gambon által alakított Dumbledore, akinek a játéka nekem mindig is túl agresszívnak tűnt ehhez a szerephez, és ezt mindig is fájlaltam.
De amúgy ne tévesszen meg senkit, a HP filmeket többnyire szeretem, meg ha úgy adódik, szívesen meg is nézem :-) (csak nem a 6. részt :-D )
Én azt mondom amúgy, hogy írj a könyvekről is (ha van kedved), én biztosan szívesen olvasnám azokról újra a véleményedet :-)
Köszi, ha tudnád, hogy örülök, hogy tetszett :) Kicsit tartottam tőle, hogy mindenki hülyének néz amiért még mindig így rajongok, és még le is írom...
TörlésMindenképpen újraolvasom, aztán meglátjuk mi lesz - végül is az utsó olvasás óta eltelt öt év, biztos hogy a könyveket is máshogy értékelném most. Csak legyen időm rá :) Szerintem a nyári pangásban elkezdem ;)