Régóta szerettem volna bemutatni a magyar közönségnek az engem inspiráló
énekes-dalszerző nőket... Mondta Palya Bea egy interjúban – a selymeit,
úgymond; dalos-tündéreket, zenész-amazonokat, akik megérintik, provokálják,
felszabadítják, meghökkentik. A Selymeim
– énekesnők a nagyvilágból sorozatában hallhattuk már a kurd származású Çiğdem Aslant, ellátogatott hozzánk Mayra Andrade a Zöldfoki-szigetekről, s 2017. május 8-án, hétfőn a
csodálatos Noa (Achinoam Nini) jött el Budapestre Bea vendégeként.
Nem tudom, felmérni se, nemhogy
átérezni, hogy ehhez mekkora bátorság kell! Kiállni a színpadra, a zenészek
társaságában, akikkel együtt születtek a dalok, és megnyitni egy koncertet annak
tudatában, hogy az egyik bálványozott kedvenced ott vár a maga belépőjére a
színfalak mögött, és téged hallgat… Nem tudom, Beának ez külön fűszer-e, vagy
tényleg ennyire megnyitották a koncertek, a tapasztalatok, a bátran keresett
játszótársak, a random trip - hogy most már ennyire hangoltan képes bármikor,
bárhol felszabadulni… de ezen az estén a saját dalok is valami hallatlan
teljességgel szárnyaltak. A Selymeim estéit
mindig Bea nyitja meg, néhány ráhangoló, minket bemelegítő dallal, a jól ismert
játszótársakkal: Bodoczki Ernővel a bőgő mögött, Czirják Tamással a doboknál,
ifjabb Tóth Istvánnal, akinek a gitár, Gerzson Jánossal, akinek hol az oud, hol
a buzuki szabadul el a keze alatt – és Szokolay Dongó Balázzsal, akit imádok,
aki olykor szerintem sok, olykor annyira, hogy nem tudom hogyan tolerálják az
elszállásait a többiek, de aki nélkül ez a zene, ez a Bea körül keringő közös
varázslat nem lenne az a kiszaggató erő, ami bármilyen hangulatomból kiránt,
visz magával, és nem ejt le utána sem, ha én engedem el.
Hogyan énekel popot... hogy
jelzőnek ez jusson az eszembe: egyszerűen jobban.
Engem ezek a világos szerkezetű mókák olyan könnyen elejtenek – engem ritkán
ingerel a pop bármire is. De amikor ilyen előadók ragadják meg vele a
figyelmem, mint Noa, akkor mindig kicsit elszégyellem magam. Mert látom,
ahogyan komolyan veszik ő és Gil Dor, ahogy teljes komolysággal élik ezeket a
könnyed, egyszerű dolgokat is. El tudom képzelni, hogy Noa valakinek sok.
Hogyne volna sok, aki ilyen kegyetlen pontossággal érez szöveget
Bach-futamokra, soult, bluest idézve az előadásmódba – de így is megtartva a Tamás templom egykori
karnagyának világos zenei mértanát… egy kiteljesült pálya királynője állt a
színpadon, aki pápáknak énekelt, aki operaénekesektől popsztárokig duettezett a
legnagyobbakkal, s aki itt, Budapesten sem spórolt egy dekányit se magával. Én
elhiszem neki, hogy nem akarta, hogy tényleg nem akarta, hogy véget érjen ez az
este. Igen el tudom képzelni, hogy valakinek – akár hallgatóként, akár
előadóként – sok…
Beának nem volt az, és ezt
elképesztően jó érzés leírni – (az ő szavaival élve) roppant élvezetesen
alakult az a színpadon a szemünk láttára születő friss és törékeny viszony. A közösen előadott, egymástól tanult,
egymást is tisztelő dalok alatt egyszerűen megnőtt a terem hőfoka. Emberek, ezt
hallani kell! Valahogy rá kéne venni Beát, hogy ha mást nem, egy erős
válogatást jelentessen meg a Selymeim koncertfelvételeiből, mert ezt nagyon
sokaknak kellene hallani! A fantasztikus vendégeket, és Palya Beát, amint
világsztárok méltó partnere – ezt is baromi jó érzés leírni… Tényleg nem
akarták a zenészek se, hogy véget érjen a muzsika, megkaptuk a ráadás után a ráadás
ráadását – Noa és Gil Dor még utoljára visszacsábult a színpadra egy Ave
Máriára…
A sorozat folytatódik, s Bea most
nevekkel is szolgált a MÜPA Magazin beharangozó interjú végén, hogy kiket csábítana ide
szívesen egy közös produkció erejéig: Lizz Wright, Mari Kalkun, Helene Boksle,
Mor Karbasi, Céu, Lamia Beioui, Martha Mavroidi és Beth Hart! Isten az égben
Bea, ha ide tudnád csalogatni Beth Hartot egy közös blues-adásra…
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése