A műterem kopott, öreg falán
Reám nevet száz ismeretlen ember.
Ez gyermek itt, az már nincs is talán,
Ez pocsolya, az kristálylelkű tenger.
Reám nevetnek bágyadtan, vígan
S az én arcomat mosolyogják össze.
Ez engem álmodik álmaiban,
Az engem átkoz, hogy szívét fürössze.
S én nem vagyok és nincsen más, csak ők,
A szomorúak és a nevetők
Az arcomat hogy összemosolyogják.
Mint szívemben a dolgok képei
Búsan és vígan összenevetik
Az Ennálam is erősebbnek arcát.
Fiatal költő szonettet ír – ha nagyon gonosz vagyok, akkor
ez nemcsak a pillanat kitüremkedésének elementáris rögzítés-vágya, hanem iskola
is, költői szárnypróba. Elsajátítani a mesterséget, a formába kötött szóban
felcsillantani az egyébként szabadon áradó tehetséget – ifjú lázadók
szemszögéből: fogni a formát és a magunkévá tenni. Akár némi erőszak árán, csak
hogy látsszon, a zseni nem fér a keretbe. E tükörben ez a vers visszafogott,
szinte gyengéd formajáték – s a tehetség ott tör ki, ahol valóban lávaforró
lehet: a mondanivalóban. Lehetne szigorúbb magához a költő, a mesterséghez a
legköznapibb „gyengített” petrarcai forma leglazább rímelése kevés: abab, cdcd,
eeg, ffg – sehol egy visszanyúlás, az ölelkező helyett a testhez állóbb, a
költőnk által sokat használt rímfonat –; viszont gyönyörű a fordított,
melankolikus ritmika a sorpárokban, a dallam önmagában sopánkodik, akkor is, ha
szavak nélkül, mezítelenül dúdolod.
A műterem kopott öreg falán ott figyelnek a fényképek. Rajta
mindenféle népség, akik az őket nézőkre mosolyognak, a maguk időtlenségéből.
Lehet, hogy nem is él már az egykori modell – aki oly elégedetten pózol a
beállított, műtermi portrén: szék támlája mögött kevélyen álló, míves
posztamensre (oszlopos talapzat, virág- vagy szobortartó izé) állva támaszkodó,
karfára ülve elegánsan könyöklő módos iparosok, polgárok, nemesek, néhány
munkásarisztokrata, és persze a nők, a
feleségek és anyák, keményített divatban, s a gyerekek szalagos
kalapban, hajban fonattal, labdával, babával, fodros ruhácskában… mind, aki
megengedhette magának a fénykép luxusát. Pont mikor a vers születik, egyre
többen engedhetik meg maguknak – már nagyapámék paraszti portáján is kép
készül; dédnagyapámról is őriz a család képet e korból, vigyázzban áll a
legjobb ruhájában, rámás csizmával, büszkén –, de nem mindenki, messze nem. Ó
nem. A költő sem. Ritkán és a más pénzén. De a versi pozícióban nem.
Néznek – azaz visszanéznek ezek a személyiség lenyomatát
őrző tárgyak a költőre, aki nézi őket. Akár úgy fordulhat ez a nézés, ahogyan a
játék fordítja itt: hogy a kép éjein a nézőt álmodja, szívét e néző gyűlölésébe
füröszti a nézett; a lélekkel telipakolt tárgy a test bio-tárgyába pakolt
lelket. Játszhatunk ezzel – de az ismerősöket is láthatja a költő a képeken,
gazdag rokont, ki őt álmodja - vajon milyennek… -; a nyelvészprofesszort, ki
peckesen feszít, és gyűlöl, igen: félti az ifjúságot a fájdalomszavak kavarta
vihartól, a prűd barom… a démonizált hatalom, akinek a nyelvészet mellesleg
sokat köszönhet, s ha nincs ez az eset, hát nem így emlékszünk rá. Nem dönthető
el, szimbolikus értelem, vagy konkrétra utalás (esetleg mindkettő) hogy
álmodnak és gyűlölnek „engem” a képek.
Nehéz ezt így – száz év se telt, s szinte érthetetlen e
képekhez fűzött ilyetén viszony. Az örökléthez. Hiszen most ömlenek. Ránk.
Dagálya van a képnek, nem örökléte. Bármelyik pillanatom rögzíthetem – sőt
mozgóképre rögzítve mutogathatom is, felkaphatja a média, lehetek könnyen a
figyelmi középpontban… de hogy öröklét? Ugyan! A kép nem vágy tárgya – vagy nem
úgy. Készülnek jelentős dolgok, a fény elcsípett csodái, műtermekben és
természetben, beállítva és megragadva – hatások zuhogó tömegében mégsincs meg
az a hallatlan jelentőségük, mint egykor. Néha egy-egy antikváriumban
belelapozok a fényképes dobozokba, hogy megcsapjon e légkör – pont azért, hogy
mikor a kortársaim fénnyel írt pillanatait lesem, e légkör válasszon érdekest.
Mert az öröklét izgat, naná. Máskülönben aligha olvasnék verseket…
Csak nézi a költő a szemmel látható öröklétet, a maga
nemvagyokságából, megörökítetlenségéből, pedig a szívében olyan dolgok laknak, amik
a nála erősebbeket is megkötöznék. A szívben őrzött dolgok képei. A gyerekkor?
A kuncsorgó kamaszévek? A kegyelemkenyér megalázódása? Az elfogadnivaló
élethelyzetek satuja – s a belőle szökés éhes kudarcai? Vagy a legszebbek, amik
versbe kívánkoznak, a „kelő nappal én is”, a „nincsen apám”, „a vonat elé”? Nem
tudom. De egy biztos. Meg akarta örökíteni őket. Versbe akarta fonni a szívben
őrzőtt dolgokat – és (tudjuk, mi, utókor) sikerrel járt. A költőt is csak az
öröklét érdekelte. Amely valóban minden pillanatnyi erőt vígan összemosolyog.
Szia, figyelj csak szerintem ez egy zsenialis feldolgozas. Tudod en ugy latom hogy az ilyen feldolgozasok segitenek minket ahhoz, hogy a versek kedveltebbek es ismertebbek legyenek vagy eppen megmaradjanak a fejunkben.
VálaszTörlésA masik nagy kedvencem az Yonderboi Pilinszky Terek.. az tenyleg zsenialis :)
Tetszik a blogod! :)
En ezt csinalom, ha van kedved nezzed meg: www.magyarmuveszet.com vagy facebookon Magyar Muveszeti es Kulturalis Portal.
Udv
Feri
Köszönöm!
VálaszTörlés