Amióta befejeztem S.
J. Parris Eretnek című regényét,
azóta vártam egy újabb jó kis Tudor-kori krimire – magam sem tudom, miért, de
mostanában valahogy nagyon megtalált ez a műfaj. Szerencsére nem csak engem –
legalábbis erre enged következtetni a tény, hogy az Agave kiadó C. J. Sansom, Rory Clements és a már említett Parris után egy újabb tizenhatodik
században érdekelt történelmi krimi szerzőt mutatott be a magyar közönségnek.
Méghozzá nem is akármilyet! A James Forrester álnév mögött megbújó
Dr. Ian Mortimer a 14-18. századi Anglia történelmének szakértője, ha hihetünk
a sajtóanyagnak (s miért ne tennénk?) az „utóbbi idők egyik legnagyobb
szaktekintéllyel rendelkező történésze” (nyilvánvalóan hazájában). Ami szép és
jó, ám felveti a kérdést: vajon a várható hitelességen és korhűségen túl mit
tud nyújtani regényíróként? Nos, a végeredmény – minden hibájával együtt –
kétségkívül eloszlatja a kételyeinket (már ha túltesszük magunkat az ijesztő
borító okozta első sokkon).
1563-ban járunk, a fiatal Erzsébet királynő uralkodásának
ötödik évében, kinek apja, VIII. Henrik majd’ fél évszázaddal történetünk előtt
azért szakított a katolikus egyházzal, hogy nőül vehesse Erzsébet anyját,
Boleyn Annát. Anglia azóta a szakadatlan vallási összeesküvések,
eretnekégetések, felségárulások hona. Bár mai szemmel túlzásnak tűnhet, annyi
szerzőtől olvashattuk már annyi könyvben, és oly sok történelmi munka támasztja
alá, hogy akár el is hihetjük: minden sarkon ólálkodott egy összeesküvő
csoport, aki az épp regnáló uralkodó ellen tört. Nem véletlen hát, hogy a mindenkori
hatalom képviselői saját üldözési mániájuk és hatalomféltésük közepette olykor
minden ok nélkül felségárulást kiáltottak.
Mondhatni, a korszellemnek esik áldozatul regényünk főhőse,
William Harley, Clarenceux címernagy, akit egy éjjelen meglátogat régi
ismerőse, Henry Machyn, hogy rábízzon egy évek óta vezetett „krónikát”, melyben
a régi hit (vagyis a katolikusok) számára felbecsülhetetlen információ van
elrejtve. A vonakodó Clarenceux vállalja a krónika őrzését – előre látható
módon hamar meg is bánja. Machyn rövidesen erőszakos halált hal Walsingham
egyik titkos házának pincéjében, akárcsak a magukat a „Kerekasztal Lovagjainak”
nevező csoport több tagja – s nem telik bele sok idő, mire mind Walsingham,
mind a hősünkkel egyébként jó személyes kapcsolatot ápoló William Cecil
főminiszter felségárulóként, egy katolikus összeesküvés főszervezőjeként, és
többszörös gyilkosként tekint főszereplőnkre.
Aki a regény nagy részében maga sem tudja, hogy a csudába
csöppent bele ebbe az egészbe. William Harley ugyanis egy tipikus unalmas hivatalnok,
akinek nem lenne más vágya, mint hogy békében éldegéljen kisnemesi rangot
biztosító hivatalában, feleségével és két lányával, jó kapcsolatot ápoljon
pártfogóival és bérlőivel, és távol tartsa magát mindennemű politizálástól vagy
vallási kérdéstől. Eleinte épp olyan elveszetten téblábol a titkosrendőrök,
összeesküvők, rejtélyek és megfejthetetlen kódok közepette, mint Zsákos Bilbó,
amikor elindult a törpökkel. Annál meglepőbb, hogy milyen hamar magára talál,
és egy hirtelen váltással saját magáért, a védelmezett nőért (Machyn
özvegyéért) és a hitéért kiállni kész harcos válik belőle, aki hidegvérrel
gyilkol, ha kell, és kész bármit feláldozni, hogy felülkerekedjen az őt üldöző
véreben, Richard Crackenthorpe-on (persze, hősünk azért rendelkezik némi
katonai előképzettséggel, így a szelíd hivatalnokból gyilkológéppé válás
legalább bizonyos szempontból helyén
van).
S hogy mit rejt a krónika, és vajon kik és miért szőnek
összeesküvést a királynő ellen? Nos, ezt természetesen nem árulhatom el, annyit
azonban a végkifejlet boncolgatása nélkül is elmondhatok, hogy nagyon ritkán –
tán sosem – olvastam még ennyire visszafogott, átgondolt, akár hitelesnek is
mondható, minden regényírói túlzástól mentes befejezést Tudor-kori krimiben,
mint itt. Mert hát a műfaj legnagyobb rákfenéje, hogy mindannyian tudjuk, hogy
végződik a történet: Erzsébetet 1603-ig elég nehéz elmozdítani trónjáról. Így
hát minden addig szőtt összeesküvés, bármily izgalmas és jól megírt krimi
épüljön is köréje, kudarcra van ítélve – mégis, a regényírók gyakran
megtalálják a módját (így-úgy), hogy a hőseiket „jól hozzák ki” a reménytelen
szituációkból. Innentől kezdve egyenes út vezet a hiteltelenségig. Hogy James
Forrester valóban inkább történész, mint regényíró, az épp abban nyilvánul meg,
hogy könyve végén egyik oldal sem jut döntő győzelemhez, senki nem „jön ki jól”
a helyzetből, sokkal inkább egy morálisan megkérdőjelezhető, ám politikailag
mindenkinek hasznos, és a történelem ismeretében még akár hitelesnek is tűnő
kompromisszummal zárják le a „nagy katolikus összeesküvést”.
Okosnak okos könyv, ám mi a helyzet az izgalommal és a
krimiszállal? Sajnos ezen a téren felemásan teljesít a szerző: a lendületes
felütés után a történet leül, nem csak Clarenceux tapogatózik sötétben, hogy
vajon merre tart és miért, de az olvasó is. A végeérhetetlen kutyagolást egy
rejtély nyomában a behavazott-sáros angol utakon olykor megszakítja egy-egy
összecsapás és néhány fáradt kínzásjelenet, ám leginkább a monoton, sehova sem
tartó utazás marad meg bennünk. Ami végül is legalább korhű. Akárcsak a
korabeli London leírása, vagy a szereplők egymással szembeni viselkedése. Lassú
tempójú, mocskos, izzadt, hullákkal szegélyezett könyv ez, amit beleng az
összeesküvések, intrikák, évtizedes elhallgatások és a félelem légköre. A kor
iránt érdeklődőknek kötelező, a modern és manapság divatos történelmi krimik
kedvelőinek pedig erősen ajánlott: jóval komorabb műfajtársai többségénél, ám
épp annyival hitelesebb is.
Kiadó: Agave
Fordító: H. Kovács Mária
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése