Akárcsak a feleségemnek, nekem is
igen gazdagra sikerült évem volt a tavalyi - de a rengeteg (jellegében inkább
pozitív) élmény, tapasztalat, sikeresen megoldott feladat közepette ez a
számunkra kedves szenvedély, az olvasás és az olvasottakról való véleményünk
elétek tárása szenvedte a legnagyobb károkat. Soha ennyire kevés könyvet nem
olvastam még, mint 2019-ben - egyszerűen másra kellett az idő.
Órákat mesélhetnék róla, de ez az
írás itt nem erről szeretne szólni, úgyhogy rövidre fogom (amennyire bírom). A
legjobb barátommal, Pistivel márciusban váltott pár beoltó szó után augusztusra
összeállítottam életem második verseskötetét. Maga a folyamat nem volt annyira
véres, mint a shizoo esetében, a Mit is tanultam fókuszált, téma-kötött
kis gyűjtemény lett, nagyon hamar eldőlt, mi kerülhet bele, mi nem; élvezettel
raktam össze. Hogy aztán szinte a folyamat végén (bizonyos mértékig a válogatás
melléktermékeként) mégis boruljon minden attól, hogy megírtam életem (eddigi)
fő művét, a Négy kvartett című
kompozíciót. Végül Kotász Zoli barátommal (akinek nem lehetek érte elég hálás)
kidobáltunk minden ballasztot az eredeti tervből, így született meg ez a kettős
verseskötet. Mindkét eleméről, a Mit is tanultamról és a Négy kvartettről is írtam egy bemutató műhelynaplót, ha valakit mélyebben
érdekel. Ez a folyamat nyitott meg annyira, hogy hozzá merjek gondolni Hamvas Béla
Tabula smaragdina - Mágia szútra kötetéhez, ami az év egyik
legfontosabb újraolvasása volt, és hogy hozzá merjek érezni T. S. Eliot összegyűjtött verseihez (egy bemutató
verselemzés erejéig) ami meg a másik legfontosabb.
Órákat mesélhetnék arról is,
hogyan lettem közben egyéni vállalkozó (hogy még bonyolultabb legyen az
életünk). Ezt nagyon régen meg kellett volna lépnem, most már látom, de csak
most bomlott hozzá alkalom, és most érett meg hozzá stratégia. Ami szintén
átalakult menet közben. Hiszen bár írok pénzért most is alkalmazott szövegeket,
blogbejegyzéseket, egyéb tartalmakat ide meg oda (például a Flowcycle nevű új biciklis portálra),
ahogy elterveztem (hogy ez lesz a fő tevékenységi kör), de eluralt a biciklis
pincérkedés. Mert szeretik a partnereim, ahogy csinálom, mert szeretem
csinálni, és még bírom erővel is - bár török-zúzódom néha. Ahogy az iparszerű biciklizésről
egyszer már haikuba fogalmaztam: nem az a
kérdés, perecelsz-e, hanem az: hogyan és mikor. Most is épp gyógyulok egy
káreseményből - de a mérleg egyébként messze pozitív irányba billen így is.
Meg kellett tanulnom ezt a
szabadságra alapozott sajátos életet - például hogy hogyan ne legyek a magam
rabszolgája (se). Időpontot (egyáltalán, bármilyen számot) azonnal ejtő aggyal
kellett kialakítanom ebben az életvitel-szerűségben egy rendszert, hogy ne
sodródjak el benne. Lemondva az alkalmazotti lét kívülről szervezettségéről,
ami vezet - ebben a sajátosan szigorú és közben hanyagul korrupt környezetben.
Még nem jutottam el a kívánt szintre, de dolgozom rajta. Izgalmas ennyi idősen
kiszakadni a megmondják mit és hogyan
világából, de az időnként becsúszó szerelések és pofonok ellenére nagyon
élvezem. Csak el tudjátok szerintem képzelni, mennyi időm és agyam marad a
szenvedélyeimre...
Sajnos ennek esett áldozatul a
slam is - bizonyos mértékig. Teljesen nem hagyhatom abba, még mindig éles
fényben áll előttem, hogy ez az egyetlen verset (versszerű, előadott szöveget)
hallgatni hajlandó közeg ma, de versenyezni már nem szeretnék. Egy
eseménysorozat van, a Földalatti slam
csapatáé, ahova el fogok járni, hogy előadjak - ahogy ebben a közegben
csúfolják, Open Miklóssá leszek eztán (az open mic, a szabad mikrofon a
megmérettetésen kívül előadott, közönséget versenyre bemelegítő slam neve). Nem
mondhatok le róla, a személyes jelenlét hallatlanul fontos, bármilyen furcsa, a
színházak elleni hatalmi attak is ez ellen indult, a személyesség ellen, ami
csoportos - azaz ebben a kultúrát egyre inkább magányban fogyasztó világban még
mindig közösségi élményt jelent. Ezt egy cirkuszi előadás folyamán értettem meg
- a Fővárosi Nagycirkusz Hófödte álom előadása alatt, amely
Jakutföld Gyémánt Cirkuszának vendégelőadása volt. Nem írtam róla - annyi
fontos élményről nem írtam, de ebbe az amúgy lenézett műfajba ez a cirkuszi
előadás megint teljesen másképp ízelt bele, mint ahogy gondoltam volna: jó
varázslat volt, érzékenyítő és szép mese, amit nem nyomtak el, hanem
felmutattak az attrakciók.
Ne csodálkozzatok hát rajta, hogy
nem olvastam valami sokat. Pedig könyves vonalon igen izgalmas év volt a
tavalyi; csodálatos megjelenésekkel, nagy hiánypótlásokkal és bátor kiadói
döntésekkel gazdagon rakott. Minden vonalon, amit ha lenne időm, követnék -
szépirodalomban, versben, sci-fiben, fantasyban és képregényben... Úgyhogy igen
méretes restanciával vágok neki ennek az évnek. Így is gyönyörű ajándékokat
kaptam, bár top 10-re nem futotta belőlük, és rangsorolni se szeretném őket -
mindegyik megnyert magának, bármelyik nyerhetné a legjobb tavalyi olvasmány kitüntető címét.
- A sagák. Amint látni fogjátok a továbbiakban is, Izland, az
ottani ó és újabb kultúra a tavalyi évben is szemléletformáló élményekkel
ajándékozott. Én tényleg elfogódott szeretettel lapozom Bernáth István
saga-fordításait, lassan, sokat ízlelgetve. Tavaly írtam a Brennu-Njáls sagáról (bár
javarészt még tavalyelőtti olvasás volt) és Vörös Eirík történetéről
- mindkettő fontos, és tanulságos könyv, kisszerűségeink és nagyszerűségeink
foglalata, amúgy meglepően könnyen emészthető formában.
- Ted Chiang: Kilégzés és más novellák. Itt van ez a pasas, akinek a fantasztikuma tényleg
tudományos, de közben a meséinek szíve is van, lelke - könnyű érte lelkesedni. Gondolatkísérleteket
jegyez le lehetséges és lehetetlen jövőkről, alternatív múltakról, általában
iszonyúan szikár és sallangmentes (valójában tudatosan megválogatott)
eszközkészlettel. Miközben hamisítatlan szépirodalom, amit csinál, olyan nívón,
mint tényleg a legnagyobbak. Szerintem emberszenvedély-beteg ő is, ahogy
Bradbury volt, minden történetében ebből gyógyítja magát, és bennünket. Ez a
kötete ráadásul (a korábbi Életed története és más novellák fényében)
megmutatta azt is, hogy sokkal szélesebb az eszközkészlete, palettája, mint
ahogy első pillanatra tűnt. A szorongás a
szabadság szédülete című meséje, amíg élek, velem marad.
- Simon Stålenhag: Elektronikus állam. Ez a képes regény zseniális.
A története banális és ezerszer elmesélt, három mondatban összefoglalható, de
közben iszonyatba csomagolva reflektál a létünk egyre inkább eluraló
virtualitásra. Durván többfenekű, ahol a kép és szöveg teljesen azonos rangon
mesél. Ahol a kép nem illusztráció, és a szöveg nem képaláírás. Az írójának
valóban van egy látomása rólunk, és példaszerűen teszi szerkezetbe - úgy, hogy
a teljes megértéshez látszólag alig ad támpontot és valójában mindent megad,
amit a meséje adhat. Nem tudsz meg az elemeiről semmit, a minimálisan
szükségesen túl - talán ettől borzong a zsigerekben ennyire messzire hatóan.
Hála az Agave kiadónak, hogy bele mert vágni a kiadásába!
- Peer Krisztián: Nem a sajátod. Versben igen erős éven vagyunk túl,
és én végre összeszedtem magam annyira, hogy írjak Krisztián 42
című kötetéről - és mégis inkább az utána következőt emelném ki, mert messze ez
volt a nehezebb költői feladat. A hogyan tovább lejegyzése, azután a felkavaró,
megragadó szembesülés után, ami a költője minden irritáló (és következetesen
mutogatott) személyiségjegye segítségével (s valójában ellenére) csaknem belém
fojtotta a szót. Mert tényleg ez a nehezebb, hogy egy ilyen veszteség után is
éljünk és éltessünk. Nem lett népszerű, sokan nem szeretik - pedig gyönyörű
tükre ennek a sokkal zavarosabb élethelyzetnek. Krisztiánt nehéz szeretni,
erről ő maga gondoskodik. De a magamutogatásig őszintesége imponáló, mert a
szétesettségeit is eszelős nívón dokumentálja.
- Sandman, az Álmok fejedelme - gyűjtemény, második kötet. Tényleg nem lehetek eléggé hálás a
Fumaxnak, hogy végre magyarul is olvashatom tovább ezt a szemléletformáló
alapmunkát! Persze, hogy írtam az első gyűjteményes kötetről is, holott olvasót próbáló, hosszú bejegyzésekben
okoskodtam már a tartalmáról a régebbi kiadás kapcsán. De egyrészt nekem ez a
graphic novel messze többet adott, mint egy beleélhető, önkényes mesét,
másrészt a felét se írtam le, ami eszembe jutott róla (gondoljatok bele...).
Neil Gaiman az egyik hősöm, aki látni meri, mennyire mítoszrendszerekben élünk,
a racionáléink alatt milyen iszonyatos, zsigeri követelések világai laknak - s
hogy adott esetben mennyivel erősebbek, mint a meggondolásaink.
Kiszolgáltatottságunk mértékét Hamvas Béla kifinomult, mélyen kultúra-átjárt
teljesség-igénye mellett nekem ez a sokkal könnyedebb megragadásokban és megfogalmazásokban
lubickoló angol mutatja meg a leginkább. Szerelmes vagyok a látomásaiba, és
alig várom a harmadik kötetet...
- Jón Kalman Stefánsson: Menny és pokol trilógia. Lapozgatom. Az írott szó erejével vert
könyvet. Életekről szól, amelyek mára halottak, egy író képzeletén át, aki még
él. Egy író tollával szól, aki nem szégyell, nem átall a halottak nyelvén
beszélni. Lapozgatom ezt a könyvet, balladát a költészet hatalmáról és
veszélyeiről. Mondanám, hogy költői. De ide kevés a jelző. Lapozom a könyvet,
némelyik mondata megragad, az olvasmány behúz az egykor élt emberek világába.
Kevés, hogy költői. Ez a könyv egy saga - annak megkötő szabályai nélkül, de
annak szellemében. Egy észak kegyetlen körülményei közé száműzött eposz. Eposz
a fiúról, akit magukkal ragadtak a könyvek, de nem nyelték el. Csak elnyeléssel
fenyegették, ahogy a tenger a halászok lélekvesztőjében. Ahogy a hóvihar, a
mogorva postás lába nyomán lépdelve. Ahogy az ember világának szegényes kunyhói
és alig kevésbé szegényes Községének házai közt az egymás részvétébe vagy
közönyébe bámuló viszonyok. Egy elnyeléssel fenyegetett fiú történetét lapozom,
miután elolvastam, borzongásig vakító utolsó soráig el, a történetét annak,
akinek a lapokon nincs neve. De minden porcikámban érzem, az olvasás múltán is:
volt neve a valóságban. Nem akarom ezeket a mondatokat másképp
(újra)fogalmazni. És nem okozott csalódást a korábban írt könyve se - ha telefonkönyvet adnak ki tőle magyarul,
azt is el akarom olvasni.
Filmek tekintetében igen erős
évet zártam (ennyiben vitatkoznék a párommal), bár tény, elsősorban nem az idei
év termése miatt. Újranéztük a Fridát (ikonikus filmregény egy
ikonról), végre megnéztük a Kutyák szigetét (Wes Anderson egy
istenverte gyerekzseni, valódi életkorától teljesen függetlenül), végre
rácsodálkoztunk Milorad Krstic Ruben Brandt, a gyűjtőjére (még
sokszor újra fogjuk nézni...) és megfürödtem megint a Brazil őrületében (és
írni is sikerült róla). Összekapartam magam és egy lassú, meditatív újranézés
után írtam Tarkovszkij Nosztalgiájáról. Elmarkolt megint ez
a csodálatra méltó, őszinte hit a filmben, hogy több lehet, mint faramuci
időkezelésű, kiszolgáló-attitűddel készült tömeg-szórakoztató időtöltés.
Valahol ugyanez a többlet emelte számomra az év mozgóképes csúcspontjává a Csernobil-sorozatot (minden vélt, vagy
valós hibája ellenére) - legalább végiggondolhattam megint, milyen következményei
vannak, ha ebben a csalás-szerkezetben, a mozgófilmen próbálunk igazat hazudni.
Illik ebbe a gondolatmenetbe a Volt egyszer egy... Hollywood,
hiszen pont ezt a tényt láttatja a maga valóság-csavargatásával, csak pont a
másik végéről, a koronájánál fogva ragadja meg azt, amit Tarkovszkij remeke a
gyökerénél. És beleillik a Joker - egy elképzelt főgonosz
mélyen valóság-ízű eredettörténete, mert megtiszteli a meséink erejét azzal,
hogy a fantázia csalásaiba belecsöppenti a valóságos motivációink.
A zenei élményeket Timi
csodálatosan összefoglalta, egyetlen hiányérzetem teszem csak itt szóvá a közös
koncertlátogatásaink közül, Lukács Miklós és a Cimbiózis világa úgy vitt, mintha egy zseniális festő
folyamatosan változó ecsetkezeléssel készült festményében hallgatóztam volna. Sajnos
a 2019-es Budapest Ritmo kimaradt -
áldozatul esett az átalakuló életvitelemnek, pedig Galgóczi Tamás egykomám
Ekultura.hu-n megjelent beszámolói alapján csodáktól fosztottam meg magam.
Többször nem leszek ennyire hülye - főleg hogy megint hazánkba látogat a Womex
világzenei eseménye...
Szeretnék jóval többször bujkálni
a szavakba, így, a szemetek láttára. Kell ez. Egyre inkább kell, hogy
melengessen élmény, könyv, film és zene. Mert igen hideg van odakint. A lélek
hidege.
Boldog Új Évet
Kívánok minden kedves olvasónknak!
BÚÉK ismét! :) Úgy látszik, mindkettőtöknek a változás éve volt a 2019, és bár az új dolgok néha félelmetesek, nagyon klassz, hogy ti egymásnak, a közös élmények, a blog és a könyvek azért megmaradtak biztos horgonyként. :)
VálaszTörlésA szabadságot is szokni kell, de olyan lehetőségeket is rejt, amiket a szorgos munkába járó alkalmazott alig-alig láthat meg. Sok sikert ebben az új világban! Nem kétség, hogy tökéletesen meg fogod oldani. :)
Nagyon köszönöm!!! Nekem folyamatosan kétségeim vannak, de ez ilyen :D Mindenesetre sokkal jobban kell bánni az idővel, mert az idei... tényleg szégyenletesen keveset olvastam. Jó volt olvasni a te évzáró posztod, nem kicsit irigykedtem :D Neked is sok sikert az új évben!
VálaszTörlésKicsit későn értem ide, de most végre elolvastam. Bátor döntés volt, de szerintem jól tetted, hogy kiléptél a vállalkozók sorába. Persze tényleg máshogy kell kezelni a "szabadságot", de én nem féltelek. :)
VálaszTörlésAlig várom, hogy olvassam az új kötetet!
Azért ha nem is olvastál sokat, jó könyvek akadtak a horogra, és ez a lényeg. De azért kívánom, hogy jusson ki belőlük még több, az új évben. :)
Nagyon köszönöm!!! Szurkolok neked, hogy legalább ennyit és ilyet olvass, mint tavaly, vagy még többet és jobbat (és egyszer - a legjobb volna élőben - beszéljük már meg, mi irritált ennyire a Takarókban - tényleg kíváncsi vagyok).
TörlésKöszönöm szépen! :)
TörlésBenne vagyok, értekezzünk róla egyszer!