Azért valami egészen sajátos
arcot ölthet a zsenialitás. Leszögezem, Simon Stålenhag Elektronikus állama zseniális. Bele a közepébe, semmi sallang, jó
eséllyel háromnegyed óra alatt végigszaladsz rajta, de aztán jó eséllyel még jó
pár alkalommal kézbe veszed, olvasó - mert egy teljes világot nyit; egy olyan
pusztulat világról hoz képeket és szavakat, ami itt kopogtat az ajtónkon.
Hiszen már most is órákat töltünk a képernyők (s egyre inkább a kommunikációs
eszközök kézbe illő képernyőinek) bámulásával, az ott történtek, kiterjesztett, egymásnak mutogatott valóságaink már most is igen sok embernek jelentenek jóval többet,
mint egy puszta kíváncsiságból lefolytatott beszélgetés bárki idegennel, akit
például melléd sodort a véletlen egy hosszabb utazáskor. Elbújunk az ismeretlen
(egyre fenyegetőbbnek érzett-gondolt) lehetősége elől a jól szabott
véleményketreceinkbe.
És jelen vannak a drónok is -
egyre inkább a hétköznapjainkban is. Az új nézőpont, amivel ajándékoznak,
hallatlanul izgalmas, így, a hétköznapi használatban - de kétségtelen, számos
helyén a világnak aggodalmas tekintetek lesik az égen pilóta nélkül (veszteség
kockázata nélkül) suhanó katonai alkalmazásaikat. Tényleg csak egy lépésre
vagyunk a legszélesebb körű katonai alkalmazástól. Gondold végig. Ez egyfelől
tényleg berántja a videojáték szintjére a valóságot - alkalmazóként elsöpri a
maradék gátlást is, félek, nagyon hamar. Másfelől tökéletesen indokolható:
politikai értelemben retorika-barát; hiszen így megóvjuk a mieink, és retteghetnek ők;
az ellenség, akit (amíg esélyes, hogy súlyos veszteségekbe kerül a csapás) egy
teljesebb eszközparkkal: tárgyalással, fenyegetőzéssel, de leginkább üzlettel
is megkísért az adott, ellenségképeket dédelgető hatalom. Az a lépés nem
biztos, hogy lehetséges, ami ennek a világnak az alapja - hogy egyidejű legyen
a kommunikáció, a neuronok hálózatába bevont eszközzel; durván egyszerűsítve a
saját kiterjesztett elmédben menjen a móka. De nem is zárható ki, hogy
megvalósítható.
A történet valójában karcsú.
Mondhatnám úgy is, szokott pimaszság. Kiválasztott, egy szem, utolsó
esély-mentés. Nagyon sokszor, nagyon sokféleképpen elmesélt disztópikus
alapforma. A maga banális csalásaival, nyilván: az egyetlen, megváltó esély,
ami még. Az egyetlen zóna, ami még, a hely, a menedék (nem tudsz meg róla
semmit!), amit el kell érni. Az üldöző nyers érdek. Aki a maga hasznát. Szokott
módon, az utolsó mentő esélyből is a magáét. Szóval a történet akár bántó is
lehetne, annyira leszerelt-lehasznált, találatok és sufnituning szaggatta
hideg-ipari alapegység. Egy félredobandó panel, amit kismillió találat ért már
mindenféle fantáziavilág mindenféle alkatú, lezuhant drónján.
Csakhogy ezt az agyonhasznált
banalitást egy teljesen nyitott, nagyon sokfelé tovább gondolható, épp a kellő
mértékig feltárt, eszetlenül pontosan tálalt, komplex művészeti alkotás
drótváza gyanánt használja csak a festőművész-író. Képek és szövegek. Azonos
rangon mesélő két forma alkot itt úgy "szerves" egységet, ahogy a
megalkotott világban a pillanatban történő vezérlésért neuronok szintjén a
gépével összekapcsolt drónpilóta. Hogy ennyire nincs agyonmagyarázva semmi,
valójában szinte annyi értelmezést nyithat meg, ahány olvasója van a
történetnek - ezt tényleg magadnak fejezed be, kedves olvasó, mindabból, amit
eddig a világodból megtanultál.
Soha ennyire bevonó mesét. Alkotásra
késztetőt. Hogy kitaláld a momentumaiból a magad látomását. A kihagyások... Hiszen a szerző szinte mindent
kihagy, ami a hőseinek evidens, természetes, amit mégsem, azt valóban életszerű
monológokba szövi. Erről a legeklatánsabban a fekete lapokra fehérrel nyomott,
hipnotikus erejű másik nézőpont kapcsán beszélhetek. Valaki még mindig a drótok
rendszerét használja a rezgő hullámok helyett. Ez a valaki, Walter, akit a
képeken látsz, egy meggyőző másik valaki monológját hallgatja, aki a vonal
másik oldalán ül. Walter logikus
érvek pókhálójába tapadt személysége nem látszik, csak az autója, a teste,
mindig arctalanul, pisztollyal a kézben is háttal (meg az útvonala látszik a térképeken, a képekre rejtett ráutalások segítségével). Nem válaszol annak, aki
beszél hozzá. Valamilyen szinten bábu, mint a közös tudat által mozgatott
ember-termeszek az óriási drón-isten körül, a parkolóban. Nem ő lép, valaki más
lép általa - és ennek a valaki másnak annyi arcot adsz, ahányat csak akarsz.
Maradvány kormányzati szerv? Egy utolsó dobására készülő ügynökség? Vagy egy
másik elme, ami magára ébredt? Hiszen lehet, a háborúnak nem lett vége, csak új
szintre került. Vajon a Konvergencia
tényleg egy szervezet? Vagy az is egy ilyen, melléktermékként létrejött,
sajátságos tudat? Valójában azt látsz mögé, amit csak akarsz. Hatalmasra
nyitott szabadsággal.
Én a magány monológjait láttam
benne, a kollektív tudat korában. Hogy nincs kihez beszélni, legfeljebb egy
drónhoz. Egy eszközhöz. Hogy monologizálunk a párbeszéd szemernyi esélyével -
hogy ezt illenék megmentenünk, mert ez vagyunk: a meghallott beszéd. Ki fogtok
röhögni, nekem egy adott ponton eszembe jutott Jézus, aki a kérdésre, hogy kicsoda
ő, így válaszolt: az, akihez beszélsz. Ez a könyv olyan helyzetbe taszítja a
hőseit, hogy alig is beszélhetnek bárkihez - választ pedig azoktól sem kapnak.
Mert a bárki más járványszerűen eltévedt egy súlyos mélységű közös álomban (nem
tudsz meg róla semmit!), ahonnan nincs visszaút. Erről eszembe jut, hogy Neil
Gaiman és Hamvas Béla szerint is a valóságunk ilyen delírium, ilyen eltévedés,
tévelygés; az egyetlen álom, amit közösen álmodunk. A valóságunk álomkonszenzus
eredménye... Ekkora mélységek nyílnak a
könyv alatt - egész mélységű mitológiák.
Ez így egy mitologikus történet, mert
van egy (több?) megnevezetlen, arctalan gonoszod. Ez egy mitologikus történet,
mert a hősei alig tárulnak, és valójában archetípusok - ezért is ismerjük
igazából unásig a mesét, ami megesik velük. Ha valaki hideg szívvel nézi,
csodálhatja benne a szokvány cselekményvezetés mögé rakott elképesztően
innovatív világot, a kétfenekű és azonos rangú művészeti bravúrt - de jóval
többen lesznek, akikben borzongás kél tőle, a szavak szintje alatt a valami fontosat tartok a kezemben
sajátságos érzetét kapják ettől a könyvtől. Ez a mítosz rétege, benned, amit
Simon Stålenhag stimulál éppen a könyve által. Ettől zseniális - hiszen
valójában a körülöttünk elterülő valóság sem tárul ennél jellemzően mélyebbre a
legtöbbünkben. Ez a könyv azokból a hasadásokból süvölti a maga jövőálmát, amit
a valóságunk is folyamatosan eltűr a széleken. És a végét végképp magadnak
alkotod meg - a megélt életanyagodból és a képekből. Ez a könyv megengedi
magának, hogy nem mutatja a horrort - épp elég horror a valósága. Ez a könyv
valójában sokkal valóságosabb, mint hinnéd.
Kiadó: Agave
Fordította: Molnár Berta Eleonóra
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése