Hogy néha mennyire nem egy
ritmusban él élmény és róla csorduló betű, azt jól példázhatná ez a film - de valójában
amikor 2002-ben láttuk, még nem létezett ez a feleségemmel közös szenvedély, a
blog. Valójában minden különösebb apropó nélkül vettük elő a napokban;
meditálhatnék rajta, miért nem a kiállítása
után jutott eszünkbe, hanem most - csak úgy. Szerettünk volna egy kipróbált, jó
filmet látni, és erre a produkcióra esett a választás. Az más kérdés, hogy
aztán felkavarva és felemelve engedett el magából - hogy most végre leírjam, ez
nem jó, ez egy kiváló film.
Salma Hayek szerelemprojektje
volt, az akkor épp akció- s egyéb filmek által megszerzett kapcsolati tőkéjét
vetette be érte, hogy ez a filmterv valóban tető alá kerülhessen, a címszerep
mellett producerkedett is a filmért. Megértem - ez a film azt is eszembe
juttatja, hogy Hayek szerelmes lehet Mexikóba és minden bizonnyal rajong Frida
Kahloért, az első gátlás nélkül, ösztönből őszinte festőnőért, a feministáért,
a messzemenőkig tudatosan imázsépítő művészért. Eszembe juttatja, de csak most,
hogy elmélkedem róla - a vásznon, a képernyőn nem a színésznőt, hanem Fridát
láttam. Elképesztő az átlényegülés mélysége, és a film teljes folyamában
maradéktalan - a csintalan, vadóc diáklány, a baleset által testben megtört
fiatal nő, a magáért kiállni képes friss feleség, a magzatát vesztő, mozgási
szabadságát vesztő, lehántott rétegű, amputáció előtt álló asszony, mind, mind
úgy jelenik meg, hogy nem ezt a gyönyörű színésznőt látod, hanem akit megmutat.
Frida Kahlo szerintem szerette volna ezt az önarcképet magáról.
És fantasztikus játszótársakat
választott, hogy képre kerüljön ez a vízió. Diego Rivera, a kor körülrajongott
festője, Frida férje és nemezise szerepében Alfred Molina teljes hittel van ott
- egy ikonikus figurát ránt testközelbe, ahogy szeretni való mackó,
festő-sztár, forradalmár, amerikai milliomosok kedvence és csapodár férj; a
kettősük mélységesen hiteles, benne van az a hihetetlen ambivalens, de mégis,
mindkettejük számára éltető erővel bíró viszony (milyen érdekes, Diego csak
néhány évvel élte túl szerelmét, a kortársak szerint belefonnyadt a veszteségbe
- nem tudott meglenni asszonya tüze-szeretete nélkül). Trockij szerepében (a
Sztalin elől menekülő szökevényt egy darabig a házaspár fogadta be) Geoffrey
Rush, az ifjú Nelson Rockefeller szerepében Edward Norton jelenít és él -
apróbb szerepekben is olyan színészek adják hozzá a magukét e filmhez, mint
Ashley Judd, Diego Luna, vagy Antonio Banderas. A rendezés belehelyezi őket
abba a miliőbe, abba a korba, amikor a marxizmus tényleg jelentett egyfajta progressziót,
úgy, hogy az összes ellentmondását is sikerül megmutatni szintén a korban
maradva (nem a jelen jogos kiábrándultságaiból...). És akik neked ezen a filmen
eljátsszák azt a kort (is), élnek benne.
Fantasztikus, ahogy képben
odavarázslódik a múlt századelő közép-amerikájának megannyi színe - s ahogy Lila Downs, Mexikó zenei nagykövete, s
társai által a zene. Fantasztikus, mert él a filmben, mert az énekesnő
megjelenik a filmen (a zene teste), mert nagyon sokszor funkciója van (a
Trockij halálát bemutató kompozíció azzal az idős énekesnővel, a zenével, a
kegyetlen precizitással alávágott képekkel hátborzongató), mert megfordul veled
a világ, amikor a zenét a kép szinte klipszerűen támogatja. Azok a képek,
amiken egyébként a neves amerikai, Államokba szakadt mexikói származású, és
mexikói díszlet- látvány- és kosztümtervezők együtt dolgoztak; s amikbe finom
érzékkel dolgozták bele Frida Kahlo a történet (az élet-történet) odavágó
helyein született festményeit. Ezek a szürreális érzetű rajzfilmes (vegyes
technikás) betétek pontosan megmutatják, miért nem volt szürrealista a festőnő - hiszen azt is megmutatják neked a
festmény körül, mi volt a realitása. A történettel elmesélik, hogy mi történik
azokon a képeken.
A forgatókönyvírók az egyik
legfontosabb monográfiára, Hayden Herrera 1983-ban megjelent könyvére
támasztották a történetet - s dícséretesen kevés filmes dramatikai elemmel
kenték össze. Van amit ma nemigen lehet másképp csinálni, a sokba kerülő film
egyszerűen nem úszhat meg egy dramatikai ívet - ez, ha akarjuk, ha nem, egy
bevett beszédmód mára, aminek folyamatosan feszegetik a határait az alkotók, de
a határokat nagy költségvetéssel készülő alkotásban igen ritkán lépik át. És ez
a film sokba került - mert bár sokaknak volt a szerelemprojektje, gyakorlatilag
majdnem minden momentuma eredeti helyszíneken, vagy nem kevés munkával újra
felépített "eredetiségben" készült, olykor például a festőnő eredeti
képeit használva (odáig mentek az alkotók, hogy Diego Rivera egykori, még élő
tanítványait, sőt, az egyik unokáját is felkérték szakértőnek). A festészet talán
legforradalmibb, mára pop-kult-ikon asszonyának filmje korántsem forradalmi;
ennek ellenére kiváló, mert a rendező, Julie Taymor és alkotótársai az összes
lehetőséget kihasználták, hogy a bevett beszédmódok használata ellenére hiteles
maradjon.
Olyan, mint az a jelenet, amikor
a már mozgásképtelen Frida mégiscsak megérkezik a kiállítására, ágyastul. Diego
épp egy mélyen átélt, érzelmes, tényleg szívig ható beszédben tesz hitet a
művész mellett, amibe belegyalogol maga a művész, egy vidám rikkantással. Ne temess, Pocakos! Még élek! Mondom,
szerintem Frida Kahlo imádta volna ezt a portréját.
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése