Nagyon sokáig halogattam ezt a
könyvet, messze nem úgy és nem azért, mint a 42 tömény és kegyetlen
leültetését - egyszerűen várta az alkalmat. Fura, hogy ezt az életmódomban
jelenleg beálló kényszerű szünetek oldották fel; az utcán olvastam el, két
ételszállítás között. Fura az élet - azt hiszem, pont ez a között tette lehetővé, hogy aztán végiggördülhessen rajtam, megint
a Krisztiánra jellemző úthenger-jelleggel. Annyira mást élünk, de annyira
erősen nyújtja felém a magáét, hogy talán nem túlzás ez a hasonlat. Nonszensz
ál-gyerekversek, meg lelkiismeretfurdalás-versek, meg durva gyónások, meg. Egyet hátralépett, így talált egérutat
szól a bemutatkozás utolsó mondata - a fene tudja, én nem érzem hátralépésnek.
Több ebben a kötetben az úgy hagyottság, de nem kevesebb a bele fektetett
munka. Ez egyszerre szerepjáték, és testbeszéd-szintű őszinteség a szavakban -
egy versben, olykor egyetlen sorban mind a kettő. Kevesebbnek nem mondanám az
önreflexiót, csak alapjában másnak. Viszont pont ettől lehet ennek a sokkal zavarosabb
élethelyzetnek egyfajta tükre.
Először is: a kötetcím. Nem a sajátod. A gyász. Például. Nem
sajátítható ki, akkor sem, ha benned-veled történik. A hűtlenségérzet. Az
ültetett fa kiszáradása. A gyógyító gesztusok hiábavalósága. Az utána halás vágyának
(ösztönös kísérletének) hiábavalósága, hiszen nem a sajátod. A saját életed sem a sajátod, beleélsz a világba, a
másokéba, és akármennyire nem akarnád: beleélnek. A tiédbe. Főleg, ha költő
vagy, valahol annak a letéteményese, hogy beleélhessenek. Létezik olyan hűség, ami szégyellnivaló (Egyszerű földmunka). Megint van olyan sora, ami pofon csap -
nemcsak az olvasót, de írással kísérletezőt is: létezik olyan, amit nem ír meg.
Az ember, aki a szememben a maga szétesettségeit eddig is (szerintem eztán is)
eszelős nívón dokumentálta. Hungarocell
Apolló-torzó - akkor meg minek. Persze a nem megírást legalább megírja.
Ahogy egy halom hétköznapot -
mert ez azt hiszem a legfontosabb tapasztalat, ami árad ebből a kötetből. Hogy
az élet, ami nem a sajátod (vagy hát
nem kizárólag...) hétköznapokból áll. Ahogy amúgy a gyász is, meg az új
szerelem is. Amikor születik, amikor alattomosan megcsalás-érzetté alakul
(mintha csalhatnád a veszteséget), ahogy a megcsalás érzése
lelkiismeret-furdalássá, az iránt, aki lám, szeret - és nem a szerepet, a
szenzációt, a halott élőjét, hanem. Szóval hogy mindez hétköznapi. Megtörténik
veled, és néha az fáj a legjobban, ahogy már nem is törsz bele. Peer Krisztián
varázsa a takaratlan őszintesége. Mert miközben a versek egy rétegben tényleg
játékosak, tényleg ál-gyerekversek, egy másik rétegben folyton ezt az
őszinteséget követelnék a világtól. A bejáratott szerepek és (ön)csalások
helyett. Ha ez hátralépés, akkor háttal történt. Hátrafelé nézve (nyilazva a
veszteségre) amíg a hétköznap a maga arca felé nem fordít. Nézzétek, hogyan
követeli az őszinteséget (amúgy főleg saját magától) például a Hazudnék ha egyik betét-versében:
A büfékocsiban
Ha létezik tájszólás,
tájgondolkodásnak is lennie kell.
Ez már népléleki lépték,
hahó, lakitelkiek!
Át nem lépném semmi pénzért a Tisza vonalát.
Püspökladányig vettem jegyet,
ámde Debrecenig megyek:
szaporodik a jegenyéken a nejlon,
a tehetség és a reménytelenség.
Ladány után jön a kaller -
hallom szíköly vagy testvér!
Felismertelek, szeressél!
Lári-fári, kikacsint az acsitári!
Azaz a költő minden eszközzel
csalna. Csinálná az irodalmat - vagy nem csinálná, hiszen Peer Krisztián is
abbahagyta, amikor észrevette, hogy csinálja. Ezek a versek ebben a szellemben szeretnének
bejáratott szerepektől és (ön)csalásoktól mentesek lenni. Mert amin túl vagy,
az kötelez. Nemcsak ami történt, hanem ahogy aztán papírra történt, egy az
olvasó által abuzálandó, komoly figyelmet indukáló kötetbe. Szóval ezért
állítom, ha ez hátralépés: akkor háttal történt. Ha itt Az olvasó becsapása folyik, az is teljesen nyíltan; miközben nem
kétlem, csak akinek szól, annak teljes a belekódolt üzenet - és az adott
esetben nem én vagyok. Ez a vers például valaki másnak a nem sajátja (elvégre
én is látom).
Úgy hagyottságoknak neveztem itt
bizonyos dolgokat, amikben nem kevesebb a bele fektetett munka. Maga a költő
szedi ezt darabokra az Életkor és társai
alluzív tartalmakkal és élet-szerep-játékkal bőven pakolt tükrében:
Kelendőségem nulla fokán
a sikertelenség volt a legkisebb bajom.
Ártatlan kérdésektől kiakadó rugós erőmérő,
dührohamaitól dadogó tészta,
kifajzott kerti virág.
Igazságokat kerestem, túlzásokra találtam.
Ahol a boldogságot érzékeltem, nem láttam őszinteséget.
Ha megszólalok, minden kiderül:
nem is írok, ne is lássak verset,
fénykoromban is csak versenyeztem - ez így komolytalan.
Kegyvesztett jegyzetek:
engem a költészet még egyszer nem emészt fel -
megvakargatom a helyét a levágott kézzel.
Jaj én kishitű, sosem dolgozó, inkább hisztiző -
arcomba kacag a visszasírt idő.
Ó, ha megmutathatnám, miből lett
ilyen pofásra meghúzva ez a mondat,
hogy közepesnek lenni is milyen nagy feladat!
Szóval így is értem, hogy hétköznapiak. Még a darabokból puzzle-módra kirakódó
(össz)képekben sincs semmi emelkedett, vagy ünnepélyes. Szóval ezt kevesebben
fogják szeretni, kevesebben dekódolják - az olvasó mifelénk a verstől nagy
százalékban még mindig az ünnepet várja. Pedig ez egy igen lényeges könyv ezen
a pályán, pontosan az a szerepe, mint annak a lánynak, akinek a fentebb
említett vers nem a sajátja - valami kegyetlenül lezárt szituációt kinyit.
Felvillannak benne a Peer Krisztiántól korábban megismert attitűdök, de
zárójelbe is helyeződnek, ahogy a nagy gesztusok gyógyulás közben. És valami
érzik bennük, amiből később újabb kötet lehet. Ha lenne, elolvasnám.
Kiegészítés versben:
VálaszTörléshttps://irodalmiszabadrablas.blogspot.com/2019/11/pocsolyatocsa.html