Hé! Te Rick Dalton vagy,
baszki. Ezt ne felejtsd el! ...szól a meglehetősen másnapos főnöke és
egyetlen barátja után Cliff Booth, a kaszkadőre ebben a moziban, a pillanatban,
amikor teljesen felkészületlenül megérkezik egy új film forgatására, ahol ő lesz
a legyőzendő főgonosz. Így szól ki hozzánk Qentin Tarantino a filmjében: ne
felejtsük el, hogy egy film szereplőjét látjuk egy filmben. Egy velejéig
Hollywood szellemiségének megidézéséről szóló filmben az "utolsó
hőskor" végéről, amikor az intézményesült filmipar a maradék ártatlanságát
is elveszítette - írnám, de valójában nem volt akkor sem ártatlanabb, vagy
bűnösebb, mint most. Egyszerűen a legjobban sikerült, megtörtént eseményeken
alapuló produkcióinak is csak ennyi köze volt és van a valósághoz, mint ennek a
filmnek. Az álomgyár mindig is a saját filmnyelvi korlátai közé szorult görbe
tükre volt a megélhetőnek - és immár a kilenc filmjéből nyolcat ismerve úgy
érzem, Tarantino pontosan ezt érzi a legfontosabbnak elmesélni róla. Hogy mindig
csak egy filmet látunk, ahol mindenki szerepet játszik - akkor is, ha hibátlan
átéléssel.
Mert valójában már a Becstelen Brigantik elmebeteg
valóságcsavarása is csak ezt akarta közölni: a filmes mese így néz ki - a
valóság benne maximum így igazulhat. Így nézne ki a valóság, ha volna
forgatókönyve, ha bábáskodna körülötte a stáb, ha kézbe venné egy invenciózus
rendező - akinek azért megköti a kezét a pénzt adagoló producer. Aki befektet,
tehát keresni akar. Ez a film, úgy hallom, jó befektetés volt, és (szerintem)
az invenciózus rendező eddigi legjobbja. Lehet, ezzel kellett volna kezdenem:
végre beülhettem újra egy olyan Tarantino-mozira, ami nemigen hagyott
hiányérzetet, de annál több gondolkodni valót adott. Nézzétek meg, ha nem
láttátok - és ne olvassatok tovább, ha nem láttátok; mert a tartalmat is
érintenem kell, ha el akarom mesélni, mi mindenre jutottam e szívmelengetően
gonosz film kapcsán.
Merthogy ez egy szívmelengetően
gonosz film. Mondják róla, hogy szerelmes levél az elmúlt álmok gyárához, egy
időszakhoz, amikor a filmipar lecserélte a kliséit, beengedve az invenciót, a
fiatal rendezőket, sőt, amikor elkezdte a saját zsánereit elfelejteni a
világban akkor épp sokkal népszerűbb új meseformák kedvéért. Ebben a szerelmes
levélben egy ilyen majdnem sztár és sofőrré/gondnokká levitézlett kaszkadőre
játssza a főszerepet - meg a köréjük ömlő, hibátlan miliő, a látvány és zene,
és egy sztárrendező-feleség sztárocska a szomszédból, aki épp ígéretes
karrierje legelején jár. Őket követjük csaknem az egész filmidőn át,
meglehetősen komótos tempóban, az események végső, gusztustalanul véres
felgyorsulásáig. Mondják (Tarantino nyomán, aki tényleg mondta), hogy ez a
gyerekkora látványainak egyfajta felidézése, azoknak a hangulatoknak állít
emléket, amik a kölyköt akkor és ott körülvették. Így aztán a szokottnál
kevesebb saját stílusjegy, jóval kevesebb, azaz másképp beteg karakter került
ebbe a filmes vallomásba - pont ezért mondják néhányan, hogy mintha kimaradtunk
volna a buliból, mi, eddig oly gusztusosan kiszolgált nézők: hiszen a filmeket
és sorozatokat megidéző olykor villanásokig tartó millió utalás javát néhány
elvetemült filmbuzin kívül (mint maga a rendező) úgysem fogja érteni senki.
Tény, ez a film nem jár az utóbbi
idők Tarantino-mozijainak nyomvonalán. Számomra a rendező az első filmjétől
nagyjából a (sokak által méltatlanul leértékelt) Jackie Brownig folyamatosan a tabuk megtörésével valósított meg
egy-egy zsánert, a Kutyaszorítóbannal
a gengszterfilmtől indulva, adva egy pofont a Ponyvaregény minden pillanatával a movie brats alapfilmjeinek
(abszurd, valószínűtlen történetébe csomagolt valóságszagával, amit a dumák
gátlástalansága és a szokásos klisé-csúcspontok kiröhögése egyszerre
teremtett). Közben óhatatlanul kialakult az a stílus, ahogy Tarantino filmet
mesél - és erős rajongótábor is kialakult köré. Számomra a Kill Bill-től Aljas nyolcasig
tartó időszak a saját stílusjegyeiben lubickoló, rajongótáborát (egyébként
legtöbbször kifogástalanul) kiszolgáló filmek gyártásáról szólt. Nem lepett meg
- hanem kiszolgált. Hiszen én is rajongó volnék, aki most végre megint a padlón
koppanó állát keresi a stáblista alatt, a sötétben.
Mert ez a film végre túllép (újra
túllép) a jól bevett, kigyakorolt eszközkészlet frappáns újrahasznosításán. Miközben
tényleg nosztalgikus ízekkel idéz, visszaandalog egy soha nem volt aranykorba,
az egész, hosszan svenkelt autókázásos, western-díszletek közt zajló filmes
"életet" egyfolytában az irónia kegyetlen királyvizébe lógatja. Olyan
pillanatok árulkodnak erről, mint mikor Steve McQueen, a korszak kétségtelen
keményfiú-ideálja kesereg azon, hogy mivel látszatra nem "kiszolgáltatott
kisfiú", semmi esélye Sharon Tate-nél. Mint mikor egy színészetre ijesztő
felnőttséggel készülő kislány helyre rakó szavaitól megint elsőligásnak érzi
magát egy levitézlett sztár. Mint mikor kiderül, Bruce Lee-t egyszer csak
elagyabugyálta egy mucsai amcsi (bár mint tudjuk: "senki sem verte meg
Bruce-t"). És a végén, amikor kiderül, tényleg egy (végtelen morbidra
sikerült, hippi-pörköléses) medencés parti kell hozzá, hogy ennek a széthulló
életű faszinak, aki épp hazatért a spagetti-western zsákutcájából, sikerüljön
összeismerkednie mozicsillag szomszédjaival, akik megmenthetik a karrierjét.
Mert tényleg volt egyszer egy Hollywood, ahol a happy end elengedhetetlen volt.
Kerüljön, amibe kerül...
Tarantino ehhez a legjobb
játszópajtásokat kereste - ráadásul mindegyikhez igen komoly rutinnal állhatott,
hiszen külön-külön már forgattak együtt korábban. Az a hír járja, hogy alaposan
összehaverkodtak a forgatás alatt; nem csodálnám, hiszen a forgatókönyv
patikamérlegen mérte ki köztük az egyensúlyt (hírlik: a színészbarátságok
gyilkosa a színész irigysége...). Más kérdés, hogy Leonardo DiCaprio megzuhant
sztárjának követéséhez több iskola kell; hogy tényleg lássuk az érzelmi
hullámvasutat, az önimádat-foszlás ijesztő mélypontjai és a (kezdeti ripacs
katasztrófa utáni) mély átélésben pillanatokig egekbe szárnyaló végletek közt.
DiCaprio tényleg nagyon belülről mutatja meg ennek a sokak által irigyelt
szakmának szinte az összes oldalát, egyetlen filmszerepen keresztül. Brad
Pittnek sincs amúgy könnyű dolga, de a figurájával sokkal könnyebb érzelmileg
azonosulni, holott valójában pontosan érzékelteti azt is, hogy az
"egyszerű gyerek" szerep mennyire bonyolult. Margot Robbie-t sokan
halványnak látták, a mesének hátteret adó tragédia kényszerű kellékének - pedig
alapvető tükre (a pályája végén) a vásznon pont eleget tántorgó sztárságnak az
a kedves naivitás, ahogy örül például a moziban a mellék-szerepe sikerének.
És akkor érjünk vissza a
tragédiába. Ami itt csak tényleg (keserű) hátteret ad a mesének. Amit dekára
kimér, pontosan előkészít és a szokott, mesteri ritmusérzékkel vezényel le a
rendező. Úgy, hogy tudjuk: nem abba a házba mentek be. Nem egy hirtelen,
autóban megfogalmazott ötlet elszánt megvalósítóiként, hanem egy hippi-álcában
megbúvó fasisztoid "messiás" alaposan előkészített, megdolgozott
katonáiként. És tudjuk, hogy valójában mi történt. Ez a keserű szájíz, amit
érezned kell a végén, vagy legalábbis én ezt éreztem: a sokakhoz eljuttatható
mozi a legjobb szándékokkal is, mindig ilyen. Tarkovszkij elmehet a picsába: a
film nem a megörökített idő, hanem a prekoncepciók által újrakonstruált,
vágyakhoz és előítéletekhez csavargatott ál-múlt. S ahogyan vége (lemegy az
erre rímelő, stáblistába vágott - pofátlan gesztus! - dohányreklám, ahol
bekapcsolva marad a kamera...) egyszer csak elkezd mozogni bennem, még hány
helyen, hány kiszólásban, mennyi lassan elguruló autókat követő képen csöpögtette
Tarantino a maga nosztalgiájába ezt az epét. Merthogy ez egy film. Annak bitang
jó - de csak egy film. Az élet végén nincs stáblista. És hit nélkül nem
nevezhető a rád váró akármilyen halál hepiendnek. Tarantino életműben
gondolkodik - évekkel ezelőtt kijelentette, amire így, a vége előtt egy filmmel
(épp most) a rajongói szorongva rácsodálkoznak: tíz filmet tervez. Az életműve
alapján lassan kirajzolódik: miért nem
hisz a filmben. Én ennek fényében várom az utolsót.
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése