Az idejét sem tudom, mikor
fordult elő velem utoljára, hogy nem tudtam megnézni a kiszemelt filmet – mert teltház
volt. Az utóbbi években még A hobbit
kaliberű kiemelt bemutatók esetében is ritka volt, hogy az utolsó székig
megteljen egy vetítés. A Wall Street
farkasával mégis így jártunk, ami csak fokozta az addig is igencsak magas
várakozásaim (mert hát… Scorsese, meg DiCaprio, meg tőzsde, meg vicces, meg az
a rengeteg dicsérő kritika…). Mire eljutottam odáig, hogy na most akkor tényleg,
foglalás élesítve, gyerünk a moziba, ezek a várakozások az egekben voltak – no,
ilyenre sem nagyon emlékszem az utóbbi évekből, hogy tűkön ülve vártam, hogy
végre vége legyen a munkaidőnek és mehessek már filmet nézni. Az csak hab a
tortán, hogy ez a sikertörténet nem nagyon akar véget érni – még mindig iszonyú
magas nézőszámokat produkál a film, ami annak fényében, hogy évek óta temetjük a
mozit, minimum érdekes. Na de leszámítva ezt a hatalmas hájpot, mit is kapunk a
pénzünkért?
Egyesek szerint az év egyik legjobb
filmjét, mások szerint egy gigantikus blöfföt. Az igazság valószínűleg a kettő
között félúton van – én mondjuk az előbbihez húzok. Scorsese legújabb
mesterművében három teljes órán át nyomja a képünkbe a totálisan szétdrogozott
agyú Leonardo DiCaprio tolmácsolásában, hogy az egyetlen érték a pénz – mindezt
olyan intenzitással és lendülettel, hogy csoda, hogy ki nem esünk a székünkből.
Egy gigantikus, csillogó, színes-szagos, ordenáré klip az egész: a vásznat szó
szerint beteríti a kokó, a fékevesztett szexjelenetek miatt simán indokolt
lehet a pornó besorolás, a poénok nagyon nagy többsége borzasztóan obszcén, és
ha hinni lehet azon elvetemülteknek, akik megszámolták, 506 alkalommal hangzik
el a szövegben a „fuck” szó (én, bevallom, nem figyeltem…). S ha véletlenül épp
senki nem szexel, drogozik vagy káromkodik, akkor meg olyan vibráló,
ízléstelen, gátlástalan gazdagságparádét kapunk, amitől jóérzésű embernek pont
ugyanannyira fordul ki a gyomra, mint a
segglyukból felszippantott kokó láttán. Ez egy ilyen film – mi tagadás, próbára
teszi a nézőt, de érdemes végigülni.
Jordan Belfort a legtöbb
feltörekvő amerikai csórógyerekhez hasonlóan igencsak egyszerűen és plasztikusan
fogalmazza meg életcélját: gazdag akar lenni. Más gyakorlatilag nem számít. A
nyolcvanas évek Amerikájában a meggazdagodás legkézenfekvőbb módja egy „alulról
jövő” srác számra a tőzsde volt – Belfort utolsó kis lótifutiként kezdte a Wall
Streeten, hogy aztán a brókervizsga letétele után viszonylag hamar ott találja
magát a nagymenők között – ám beütött a ’87-es tőzsdekrach. Szegény Belfort egy
nap után az utcán találta magát, és nem gazdagodott mással, mint néhány jó
tanáccsal a zseniális Matthew McConaughey-tól (kell-e az ügyfeleknek is keresni
az üzleten [nem] és hány maszturbálásra van szüksége egy brókernek naponta
[sokra] témakörökben). Persze nem készült volna film az életéből, ha nem állt
volna hamar talpra a világgazdaságot szolidan megrengető fekete hétfő után –
Belfort előbb egy lepukkant garázscég alkalmazottjaként, majd saját brókercége
fejeként nyergelt át a „centes részvényekre” és szedett magára milliókat teljesen
illegális tőzsdén kívüli kereskedésből. Pestiesen szólva: gátlástalanul átvert
és megkopasztott minden szerencsétlen hülyét, aki hagyta magát.
És ezzel sokat, nagyon sokat
keresett. Mocskosul sokat. Amit aztán nagyrészt drogra és kurvákra költött – persze
csak miután kipipálta a kötelező milliomos-kellékeket: tengerparti villa,
luxusjacht, Ferrari, szép szőke fehérnemű-modell feleség (az unalmas barna
helyett, akinek még voltak erkölcsi aggályai). És aztán nincs megállás, csak a
féktelen, ocsmány dekadencia… Belfort és tettestárs-alkalmazottai hétről hétre
múlják alul önmagukat, ha munkahelyi bulizásról van szó: van itt minden, orgiák
luxus- és kevésbé luxus-prostikkal, meztelen fúvószenekar az irodában, törpékkel
való célbadobálás, FBI-idézések nyilvános körbehugyozása, faroklóbálás a
nappaliban a parti közepén, hegyekben álló kokain és egy gyógyszertárnyi „kísérleti
drog”. Egy idő után a nézőnek könnyen az az érzése támadhat, hogy a film nem
halad sehova, ugyanazokat az ismétlődő köröket futjuk – pia, drog, dugás, parti,
pia, drog, dugás, parti – ami ez esetben tökéletesen szolgálja a dramaturgiát:
hisz egy idő után ezek a saját dekadenciájukba belefulladó idióták sem haladnak
sehova, csak futják ugyanazokat a köröket, hajszolják ugyanazokat az
élvezeteket, melyek immáron kielégülést sem hoznak – örömöt meg pláne nem.
Épp ez a legérdekesebb A Wall Street farkasában – hogy egy
gigantikus lufi az egész, ami igazából nem nagyon szól semmiről (legalábbis semmi
újról). Mert hogy a tőzsde rossz, és a legtöbb bróker érzelemmentes gyökér, aki
minden gátlás nélkül játszadozik a nála szerencsétlenebbek pénzével, azt eddig
is tudtuk (ha máshonnan nem, a Tőzsdecápákból),
mint ahogy azt is, hogy a féktelen bulizás és a megszámolhatatlan mennyiségű
pénz hajlamos elvenni az ember eszét vagy hogy nagyon magasról lehet igazán
nagyot koppanni. Hogy mégis működik – na, ehhez kellett egy Scorsese kaliberű
rendező. Mert ha kipukkasztjuk ezt a lufit, akkor konfettiként záporozik ránk a
társadalomkritika. Amit aztán vagy észreveszünk (és értékelünk) vagy nem. A
rendező ugyanis (amerikai filmtől felettébb szokatlanul) felnőttnek nézi a
közönségét, és nem rág a szánkba semmilyen „tanulságot” – megmutat egy világot,
elénk tart egy iszonyú görbe tükröt, hogy mit veszünk le belőle, rajtunk áll.
És az a tükör bizony görbe… Ha
azt hisszük, mindez túlzás, sarkítás, botránykeresés, akkor csak menekülünk a
valóság elől. Simán el tudom hinni, hogy mindez megtörtént – mert ezt látom
piciben magam körül. Abban, ahogy látszólag értelmes emberek hajlamosak totálisan
elhagyni az agyukat megfelelő mennyiségű pia hatására (keményebb se kell);
abban, hogy nagyítóval kell keresni olyan fiatalt, akinek nem a pénz az
elsődleges érték; abban, hogy az olyan dolgok, mint szeretet, család, tisztesség,
egyre inkább röhejes baromságoknak számítanak. Értékvesztett, elkorcsosult
időket élünk, és sajnos jóval többen vannak, akik úgy gondolják, Jordan Belfort
útja a menő, mint akik nem. Vajon ők a filmet látva elgondolkodnak? Szeretném
remélni, hogy igen, de szkeptikus vagyok.
Számos kritika érte a rendezőt,
hogy „idealizálja” ezt az életmódot – ezt olvasva felmerül bennem, hogy a
kritikus elaludt a film közben. Szó sincs itt idealizálásról, de ahogy írtam, „direkt”
elítélésről sem. Az viszont tény, hogy iszonyú manipulatívan van megírva a film
– a briliáns forgatókönyvnek és a főszereplő zseniális játékának köszönhetően
Belfort egynémely, a beosztottakat buzdító szónoklatával képes úgy magával
ragadni, hogy még ha tarisznyás bölcsészként ültünk is be a filmre, eljutunk
odáig, hogy eladnánk az anyánkat egy jachtért. Scorsese e tekintetben rettentő
gonoszan játszik velünk. Persze ehhez szüksége volt egy olyan főszereplőre, aki
képes ezt a vidám vasárnap hangulatot úgy előadni, hogy röhögőgörcs helyett
magával rántson. Ez itt egyértelműen DiCaprio one-man-show-ja. Nem csak
elképesztő energiával pörgi végig, de olyan arcait mutatja, amiket eddig nem
nagyon láthattunk. Simán feledtet minden
eddigi szerepet, legyenek bármily bravúrosak – ami már csak azért is nagy szó,
mert alig fél éve láthattuk tőle ugyanezt a karaktert pepitában A nagy Gatsby-ben. A mellékszereplők sem
hibáznak, a kívül tökéletes, belül üres kirakatfeleségtől az erőltetetten
vicces, tenyérbemászó üzlettárson át a tankönyvbe illően semmilyen FBI-ügynökig
a helyükön vannak, de úgyszólván statiszták DiCaprio mellett.
Grandiózus, kaotikus őrület ez a
film – ha leküzdjük a kezdeti tartózkodásunkat, veszélyesen könnyű beleveszni. Elképesztő
az az energia, ami árad felénk a vászonról, csúcsra vagyunk pörgetve mi is, nem
csak a szereplők. Azok a fiatalok, akik az utóbbi években készült filmjei
láttán (A tégla, A leleményes Hugo, New York
bandái, Aviátor) nem értik, miért
is számít élő legendának Martin Scorsese, e film láttán kapnak egy kis ízelítőt
a Nagymenők és a Taxisofőr rendezőjéből. Aki egyébként – elnézve a film lenyűgöző
stílusát, a borzalmas nyolcvanas-kilencvenes évek-beli díszletekkel és
jelmezekkel, a már-már szürreális zeneválasztásokkal és a túlszínezett transzferrel
– valószínűleg Tarantino mellett még mindig az egyik legmenőbb arc lehet
Hollywoodban.
Én viszont roppant mód untam a filmet, számomra iszonyú vontatott. Kb. másfél órában is felfogtam, hogy gazdag lett, mocsok ember volt, durva, és drogozott és ivott és kurvázott. Felesleges volt a 3 óra.
VálaszTörlésEzek szerint nem kapott el a lendülete, van ilyen. Engem úgy vitt magával, hogy fel sem tűnt a 3 óra...
Törlés"Eladnánk az anyánkat egy yachtért" :D ez marhajó! Jaj nagyon élveztem ezt a filmet, telitalálat, de Caprio szinte összes filmje az már évek óta. :) Jól válogat a pasi.
VálaszTörlésAmúgy ez a filléres tőzsdézés mitől volt illegális? Nekem ez nem tűnt fel :D
Hát de nem? :D
TörlésEbben a cikkben az igazi Belfortról nagyjából értelmesen leírják, mitől illegális (bár persze lehetne ezt mélyebben vesézni, de annyira én nem értek hozzá). Mondjuk ez a megtévesztés és árfolyam-manipuláció pont olyan dolog, amit a tőzsdén kb. mindenki csinál, csak nem mindenki bukik le...
http://index.hu/kultur/2013/12/29/a_wall_street_igazi_farkasa/
Hmm, hát annyira én se értek hozzá, de szerintem az ilyen manipulációknál sokkal rosszabbak az ezo-tévé és tv-shop nevezetű dolgok :D küldenek pénzenergiát, beszarás, hogy ezt engedik, és nem számít átverésnek... :)
TörlésAz ilyen kis rosszfiú csalókat szeressük, főleg filmen persze, de nekem szimpi, ami az életben lett vele, aki ilyen ügyes, az ne rohadjon a börtönben :D
Na ja, bármerre nézünk, tele vagyunk olyan hétköznapi átverésekkel, amik kb. ugyanennyire undorítóak, csak nem ilyen látványosak...
TörlésAzért én orron pöckölném egy baseballütővel, de nekem sose jöttek be az ilyen rosszfiúk - meg hál'Istennek, DiCaprio sem :D
Én pont akkor voltam olyan beleszerelmesedős tinikorban, amikor berobbant Leo a Titanic-kal, és imádtam nagyon :) Azóta mindig azt mondom, látjátok, én már akkor tudtam milyen jó filmjei lesznek még később :D
Törlés