Meglehetősen hosszú ideje
szemezett velem ez a könyv az íróasztalom széléről – pofátlanul hosszú ideje,
ahhoz képest, hogy kölcsönkönyvről van szó – de valahogy nem vitt rá a lélek,
hogy olvassam. Kíváncsi is voltam rá, meg nem is – a rengeteg rajongó ajánló
után az a néhány fanyalgás, és egy velős „dögunalom” nagyjából meggyőzött
arról, hogy én erről a könyvről olvasás nélkül is szinte mindent tudok. Így
nekiállni egy olvasásnak meg nem valami praktikus – pestiesen szólva kurva jó
kell, legyen az a regény, hogy ilyen prekoncepciókat legyőzzön. Aztán jött a
film, amit ki nem hagytunk volna, hisz Fincher az Fincher; de film előtt azért illene
elolvasni, mégiscsak a könyv az igazi (vagy legalábbis az volt előbb…).
Ráadásul az első filmkritikák annyira lelkesek voltak, hogy még inkább mocorogni
kezdett bennem a kérdés: vajon az alapanyag jó vagy Fincher csinált szarból
várat?
Szóval elolvastam…
Nagyjából félúton jártam, amikor
a következőt posztoltam egy zárt csoportban: „amúgy engem olyan szinten
idegesít a Holtodiglan,
hogy legszívesebben földhözbaszkodnám és megtaposnám. Komolyan sajnálom, hogy
kölcsönpéldány, ha az enyém lenne, valami rituális kivégzést rendeznék neki” –
azóta sem sikerült megfogalmaznom ennél jobban a könyvhöz való viszonyulásomat.
(Azért nem kell aggódni, semmi rituális
kivégzés nem történt, Amadea épségben vissza fogja kapni a könyvét.)
Nagyon-nagyon régen bosszantott
fel ennyire olvasmányélmény. Talán az Így veszíted el – de még az sem ennyire, mert az legalább valamennyire önazonos
volt (azt azért nem merném rámondani, hogy őszinte). Ez meg… Ez egy borzasztó
profin összerakott ipari termék, amiről ordít, hogy azért van, hogy rohadt nagy
hatást váltson ki emberekből és ettől az írónő meg a kiadó rohadt jól
megszedjék magukat. Annyira amerikai, annyira
patikamérlegen kimért hatásvadászat, annyira steril… Szinte látom magam előtt,
ahogy Flynn a nemtommilyen egyetem kreatív írás kurzusának tananyagában pipálja
a tuti hatáskeltéshez szükséges hozzávalókat – és igen, tuti siker lesz a vége,
de nincs benne semmi lélek, semmi emberi, semmi mélység. Nem látom mögötte a
víziót, nem látom, hogy ez a nő miért érezte szükségét, hogy leírja, ami
belülről feszíti – csak azt látom, hogy egy eminens írókurzus-hallgató nagyon
szeretett volna sikerkönyvet írni. Hiányzik mögüle az ember.
Szóval
rém profin összerakott piaci termék. És pont mert valószínűleg túl sok ilyen
tananyag alapján összerakott hatásvadász szemetet láttunk-olvastunk már, a
fordulatok sem tudnak meglepni – ami egy csak és kizárólag fordulatokra (naaagy
fordulatokra) építő könyv esetében nem túl praktikus. Nem hinném, hogy
emberfeletti érzék kéne hozzá, hogy az olvasó kiszagolja, itt bizony az első
oldaltól az utolsóig megvezetés folyik – vagy valóban túl magasan van már az
ingerküszöbünk, vagy Flynn tényleg nagyon kiszámíthatóan ír, de már a legelejétől
kilóg a lóláb. Sajnos. (Erre a film
forgalmazói alaposan rá is játszanak, ami nem vagyok benne biztos, hogy jót
tesz az élménynek – ha az összes sajtóorgánum nagybetűkkel kiírja, hogy „David
Fincher külön megkérte a kritikusokat, ne írják le, mi a sztori vége”, akkor az
egyszeri néző eleve úgy ül be, hogy „hol a nagy fordulatom”… Innentől kezdve
meg hol a meglepetés, kérdem én?)
Mindez még azt mondom,
könnyűszerrel felülírható lenne, ha két olyan főszereplőt állítana középpontba
a regény, akiknek a sorsa miatt lerágom a körmöm. Akár mert szimpatikusak, akár
mert a világ legfifikásabb pszichopatái, akár mert ismerősek, akár mert
ugyanazokat a mintákat követik, amiket én, akár mert felzaklat, megdöbbent, a
lelkem legmélyéig felkarcol, amit egymással művelnek. De ha nem is rágom le
értük a körmöm, legalább érdekeljen, mi történik velük, könyörgöm! Ne érezzem
már azt, hogy kár értük a fáradtság, mert annyira tankönyvi idióták, hogy
legszívesebben összecsomagolnám az egész kupacot, és behajítanám a
Mississippibe. Élettelenek, érdektelenek, nincs személyiségük, nincs bennük
semmi – egyszerűen lesír róluk hogy valami
pszichológiai tankönyvből lettek összeollózva, mint tünetegyüttes. Óh, ne
gondoljátok, hogy nem hiszem, hogy ilyen emberek léteznek. Léteznek, nem erről
van szó – de senki nem csak
manipulatív picsa vagy csak önsajnáló
seggfej. Ennél azért összetettebbek vagyunk, összetettebbek a motivációink,
összetettebbek a kapcsolataink.
Kapcsolatok
– mert hát a lényeg ez lenne, nemde? Hogy hova fajulhat két ember kapcsolata,
miután rájöttek: mégsem ők Mr. és Mrs. Tökéletes, mégsem övék az amerikai álom,
és ez az egész házasság néven becézett utazás inkább tűlélőtúra, mint pihe-puha
wellness-hétvége. Csakhogy! Mr. és Mrs. Tökéletes már a kezdet kezdetén
hazugsággal pakolta tele a bőröndjét, és nem tudott megegyezni azon, hova
vezessen a nagy utazás – mindketten a saját kicsinyes vágyképeikbe
szerelmesedtek bele, nem egymásba. Elbűvölő Amy a fiúba, aki úgy hozza ki a
legjobbat Elbűvölő Amy-ből, hogy közben épp megfelelő mértékben pörköl oda
puszta létével Elbűvölő Amy torz kis legendáját létrehozó szüleinek;
Mamakedvence Nick pedig az arisztokratikus, okos, fensőbbrendű lányba, akinek
más vágya sincsen, mint hogy „felemelje” a kis vidéki bunkó újságírófiút a saját
szintjére. Egyik sem látta a másikat – de még csak azt sem, mire lenne igazából
szükségük. A saját magukról alkotott idealizált kép foglyai, és eme idealizált
képeknek kerestek hasonlóan idealizált párt.
A házasság kemény meló – mondja Amy egy
helyen. Igen, rohadt kemény meló minden együttélés, főleg, ha a benne lévők
folyamatosan egymással küzdenek,
ahelyett, hogy együtt küzdenének valamiért.
Ha nincs közös cél, nincs semmi. Nekik nemhogy közös céljuk, igazából
kapcsolódási pontjuk sincs. És ezen a ponton még csak pszichopatának sem kell
lenni, elegendő idő és visszanyelt keserűség után a legtermészetesebb módon kúszik
fel a torkunkon a gyomorsav amikor meglátjuk, hogy már megint… (…már megint nem
vitte le a szemetet, már megint éjjel kettőkor jött haza a sörözésből, már
megint elverte a csekkpénzt cigire/a kocsira/cipőre, akármire, már megint nem
állt mellém az anyjával szemben – az ok tetszőlegesen behelyettesíthető, a
lényeg a metódus: hogy a legkisebb „már megint” elég ahhoz, hogy gyilkos
indulatok szabaduljanak el).
És
akkor itt most álljunk meg egy percre. Párkapcsolati dráma – egyes kritikusok szerint
a világ legjobb párkapcsolati drámája (vajon
mennyit fizettek nekik ezért?). Namármost, ha párkapcsolati dráma, akkor
nekem Edward Albee és a Nem félünk a
farkastól az etalon – írott verzióban és filmen egyaránt. Albee egy
monológjában többet mond el arról, mi az ami összeláncol két embert, és miért
azt tudjuk a legjobban bántani, akit a legjobban szeretünk, mint Flynn ötszáz
oldalon. És ne jöjjön nekem senki azzal, mennyire igazságtalan dolog egy
drámaklasszikust szembeállítani egy alapvetően a szórakoztatást célul tűző thrillerrel,
mert azt kell, mondjam, ha egy regény jól
van megírva, akkor annak nem lenne szabad utat engedni a fejemben más
regények/drámák mondatainak – akkor nem zakatolhatott volna bennem folyvást
Albee monológja olvasás közben.
Vajon
ezek után, hogy a könyvet éppenhogycsak nem tapostam meg és égettem el, mit
adhat a film? Meglepően mást…
Miután
kipuffogtam magam többeknek a regényről, akadt, aki azt mondta, kár volt
rápazarolni azt a pár napot – igazából nem, mert félő, hogy ha csak a filmet
látom, jobb véleménnyel lennék az egész jelenségről, mint így. Sokan sokfelé
leírták és még jóval többen le is fogják, hogy mit és hogyan változtattak a
filmkészítők és ez mennyiben változtat a végkifejleten, a mondanivalón, a
szereplők megítélésén – nem mennék ebbe bele, mert számomra oly mindegy.
Utáltam a könyv szereplőit, tehát hogy most Nick kicsit szimpatikusabb lesz-e
vagy Amy kicsit ostobább, az már teljesen lényegtelen. Egyik sem került
közelebb hozzám, nem lettek élőbbek, nem lett személyiségük – ebből a szempontból
tökéletes választás volt a két főszerepre Ben Affleck és Rosamund Pike. Affleck
a maga szájtáti kölyökkutya fejével pont annyira jellegtelen, tőrőlmetszett
közép-nyugati mamlasz, hogy elhiggyem: az egyetlen lehetősége arra, hogy némi
eredetiségre tegyen szert, a tahóság; Pike pedig Hitchcock-hősnőket idéző arisztokratikus,
hideg szépségével, üvegkalickában nevelt sebezhetőségével, érzelemtelen
maszkjával szinte kiköveteli, hogy a kezébe adjuk a kést, nesze, vágd már bele
valakibe, akkor talán beléd költözik némi élet.
Kettejük
közül inkább Pike filmje ez, no és persze David Fincheré. Azzal együtt is, hogy
fényévekre van az „igazi” Fincher-filmektől – valahogy úgy képzelem, a Holtodiglan afféle ujjgyakorlat
lehetett, nézzük meg, tudunk-e tankönyvi thrillert rendezni hozott alapanyagból,
kihozni belőle a maximumot a közönségbarát forgatókönyv és a faékegyszerűségű
mondanivaló megtartása mellett… Tudunk. Sőt, többet is. Amiben a film jóval
több a könyvnél, az a remekül elkapott társadalom- és médiakritika. Flynn is megkapargatta
a felszínt, jóízűen eljátszadozott a tömegbefolyásolás és a médiacirkusz
jelenségével, de nem ment mélyre. Fincher viszont kihúzta ezt a szálat az
úgynevezett párkapcsolati dráma díszletéből, és addig gabalyította, amíg be nem
telítette a fél vásznat, jószerivel kitakarva a főszereplőket. Ami megmarad a
filmből, az nem Amy gondosan bodorított önimádata vagy Nick visszafojtott
indulatai, hanem a rendőrség töketlenkedése és a média mocskos, hazug,
negédességbe burkolt dollárjelekkel körülvett cirkusza. Amely cirkusz nagyon is
valós, itt van körülöttünk, a mi pénzünkből terjeszkedik, és amelynek aztán
tökmindegy, hogy a cukormázas románcból eltűnt szőke cicamicát a férj tette-e
el láb alól, vagy sem; hogy a perverz cukrosbácsit megöli-e a bosszúálló apuka
vagy sem; hogy az öngyilkosjelölt leugrik-e a hídról, vagy sem – egy a lényeg,
hogy a néző minél többet csorgassa a nyálát a képernyőre mások vélt vagy valós
tragédiája láttán, és csörögjön a pénztárgép. Ez megmarad. És azt hiszem, ez az
egy kritikus szál a filmben többet ér, mint az egész felhajtás a regény körül.
Kiadó: Alexandra
Fordító: Csonka Ágnes
jó poszt lett, de most nem mondok többet, még emésztem, mennyire lehet igazad.
VálaszTörlés:D
Annyira éreztem, hogy jól tettem, amikor a könyv helyett a filmet választottam! :D Hamar letudtam, és az nekem még tetszett is. :)
VálaszTörlésAki meg párkapcsolati drámát akar, az olvasson Jelenetek egy házasságbólt, Nem félünk a farkastólt vagy A vágy villamosát. :)
ez a párkapcsolati dráma egyébként honnan jött? nekem sokkal inkább helytálló a 'hogyan kezeljünk a pszichopatákat, ha túl közel kerülnek hozzánk' címkézés.
VálaszTörlésNos, ezt a könyvet sem olvasom el. Megkaptam az értékelésedből mindent, amit akartam, sőt többet is :D
VálaszTörlésKlassz írás! ;)
Tetszik, amikor elveszíted a hideg fejedet :) Mondjuk én is utáltam a könyvet, a szereplőket ezt teljesen aláírom és borzasztó, hogy mennyire szörnyű képet fest Flynn a nőkről (inkább, mint a férfiakról), viszont úgy ír, hogy nem bírtam letenni és minden hányinger ellenére muszáj volt folytatni az olvasást. Ezért nálam feltétlenül járt neki a pirospont.
VálaszTörlésA filmet meg majd egyszer szintén meg akarom nézni, főleg a különbségek miatt, amiket direkt nem olvastam még el, hogy mik, had érjen meglepetésként
Nagyon tetszik, amit írtál, holott én bedőltem ennek a mesterien felépített könyvnek, és nem szégyellem :) aztán simán lehet, hogy egy másik élethelyzetben másképp reagáltam volna rá. Szerintem az azért elég világos minden olvasó számára, hogy ez a két ember kivételesen sérült (a Ben Affleckes karakternél már nem tudom, mi volt a degeneráció), szóval hogy nem kell minden kapcsolatnak ilyen elfuseráltnak lennie, csak azért, mert kiderül közben, hogy ez így mégse lesz annyira jó.
VálaszTörlésA filmre is kíváncsi vagyok, de a lustaságom eddig távol tartott a mozitól (ami 10 percre van tőlünk gyalog, mindegy:D).
Örülök, hogy valakivel, akinek hasonló a véleménye, jóízűen szétszedhettem ezt a könyvet, egyáltalán, annak is örülök, hogy van olyan ember rajtam kívül, aki undorító médiaszemétnek tartja. Ha normálisabban akarok fogalmazni, azt mondom, popcornkönyv (ilyen még pl. Az éhezők viadala), tudjátok, ami eteti magát. És örülök ennek a postnak, nagyon találóan és eredetien fogalmaztál.
VálaszTörlésMásrészt bűntudatom van, amiért tkp. annak örülök, hogy ennyire felhúzott ez a könyv. Amúgy tuti, hogy megválok tőle, az se érdekel, ha 500 Ft-ért válok meg tőle. Ez is olyan regény volt nekem, amit főleg a hype miatt olvastam el, még jó, hogy ritkán hagyom magam meggyőzni.
A Bűvölet viszont cuki és vicces, remélem, tetszeni fog.:)
@Nima: tudod mi jár annak, akinek igaza van? a szája :))) nem tudom, hogy mennyiben van igazam, ez is csak egy vélemény ;) amúgy egy csoda"kritikában" olvastam a "minden idők legfájdalmasabb párkapcsolati regénye" kitételt és meglehetősen kiakasztott...
VálaszTörlés@Mona: @Reea: nektek aztán pláne nem ajánlanám :)
@Lobo: köszi :) én nem szeretem annyira elveszteni a fejem írásban, de ez a könyv kikövetelte. amúgy azt aláírom, hogy olvastatja magát, kb az egyetlen jó tulajdonsága, hogy hamar ki lehet végezni, valóban rém profin összerakott cucc. olyan ez, mint a mekis hamburger: eteti magát, de attól még halom műanyag az egész :)
@Katacita: annyira kiszámíthatatlan hogy kinek mi jön be, nincs ebben semmi :) persze, egyértelműen sérült emberek, akik ráadásul pont úgy egészítik ki egymást hogy a legrosszabbat hozzák ki egymásból, azért ennyire sarkítottan eltoszott kapcsolat szerencsére nem annyira sok van. de az tény, hogy könnyű elindulni azon az úton, ami ide vezethet, sajnos...
@Amadea: örülj nyugodtan, néha kell egy kis dühöngés a blogra, ne mondhassa senki, hogy én mindenért rajongok :))) Az éhezők viadala nekem sokkal mélyebb ennél, de hát ízlések és pofonok. popcornkönyv, ez nem rossz megfogalmazás :)
Kérsz még szar könyveket?:D Vicceltem.
TörlésAnno nekem nagyon tetszett Az éhezők viadala, főleg az első rész. A popcornkönyv nem feltétlenül jelenti azt tehát, hogy rossz is.:) Ahogy látom, A marsi is ilyen, meg a Vének háborúja, csak ezek jók, nem úgy, mint a Holtodiglan (legalábbis szerintem).
Épp Alexandra könyvmaraton van, nem ruházunk be felesben egy Sötét helyekre? Aztán megosztjuk a felügyeleti jogát :)))
TörlésJa, így már értem a popcornkönyvet és igazad van.
Nincs az az isten, hogy pénzt adjak ki rá.:D De kétségkívül meghitt jelenet lenne, ahogy felváltva taposnánk.
TörlésHmm... nekem, úgy emlékszem tetszett a könyv, bár jó régen olvastam, valamikor év elején, és a film kapcsán épp a napokban kérdezte meg egyik kolléganőm hogy na mi volt a könyvben, ott mi lett a vége, mert azt olvasta hogy a film más befejezést kapott és képzeld NEM TUDTAM! Nem emlékeztem mi lett a könyv vége, de azt tudom hogy heves érzelmeket nem váltott ki belőlem. Mondjuk ez sok mindent elárul a könyvvel való kapcsolatomról. :)
VálaszTörlésViszont ami még megragadt bennem a poszt kapcsán, hogy bennem is van ilyen kényszer hogy addig nem nézek meg filmadaptációt míg a könyvet el nem olvasom, de miért? Most rájöttem hogy ez tök hülyeség :)
Hetek óta stresszelem magam hogy bemenjek a könyvesboltba és megvegyem a 'Csillagainkban a hibát', mert a film már a gépen, de addig nem nézhetem meg amíg nem olvasom el és rendesen gát van bennem emiatt :)
Tudom, zizi vagyok :)
bennem remekül lecsapódott a vége, igazából én amiatt szeretem nagyon a könyvet.
VálaszTörléshát, Timi, én tudok elfogult lenni a legnagyobb hülyeséggel is, de ez messze nem "minden idők..." akármilyen regénye.
tényleg patikamérlegen van kiegyensúlyozva, és igaz, hogy vannak mindenféle degenerált személyiséggel megáldott emberek, sőt, még párok is, de én hibaként végülis csak azt tudom felhozni, hogy semmi realitása nincs. két annyira végletesen kiélezett karakter van benne, ami engem elgondolkodtatott, mert közel sem egyértelmű, hogy pl. én melyik helyzetre hogyan reagáltam volna, de főleg Amy és a vele történtek sarkosítása minden realitást elvesz a történettől.
viszont mivel a mi családunkban is van kóros hazudozó, aki mellesleg elég jól csinálja, tudom, hogy nem olyan egyszerűen fekete meg fehér az esetükben semmi sem.
Ez egy zseniális poszt lett, egy zseniálisnak beállított, igazából elég fos könyvről. Biztos én lettem volna a második, akitől azt a jellemzést hallhatod: dögunalmas... és nemcsakhogy dögunalmas és hosszú, de rém kiszámítható, és satnya az egész. Amikor Jodi Picoult-t hatásvadásznak nevezik, akkor kicsit el vannak tévedve, ez az igazi amerikaias hatásvadászat, és minden függönylebbentés előtt mintha mondaná is a szerző ilyen igazi smug-face-szel hogy tádámm! Lessetek, essen le az állatok, és úú-ú-zva és áááá-zva csússzatok térden nagyságom előtt. már elnézést a képszerűségért, de kezdem a szerzőt pont ugyanannyira utálni, mint a sarkos és érdektelen karaktereit. Senkinek a semmijével nem tudok azonosulni ebben a könyvben, és egy kevésbé cizelláltabb szidás érik posztban néhány napon belül. Csak még végig kell szenvednek :D
VálaszTörlésJa igen, nekem is hiteltelen... hogy lehetnek ezek ketten házasok? mert a "kapcsolódási pont" tényleg zéró, és mintha arra se lehetne fogni, hogy hát elmúlt a szerelem, de szerintem az se volt... megjátszás és játzsmák, és mit akartak tulajdonképpen az élettől? Két ilyen semmirekellő önsajnáló szarkupac... hát mit ne mondjak, jól kiegészítik egymást - remélem mindkettő meghal a végére.
VálaszTörlésegyszer biztosan meghal mindkettő. :D
Törlésvan egy rakat házasság körülöttem (is), ahol pont ugyanennyi kapcsolódási pont van, mint Amyéknél. kábé nulla. a végére a könyvben kapcsolódni fognak, az életben általában sosem.
Kösz :D kitérek a hitemből ha... na, de ez már csak holnap derül ki szerintem, a legvége - számomra.
TörlésÓ, tudom én, hogy sok az ilyen házasság és párkapcsolat, de akkor is állandóan elkeserít és elképeszt...
@Milabell: bizonyos esetekben igazi áldás, ha el tudod felejteni egy könyv cselekményét :) ;)
VálaszTörlésÉrdekes, amit az adaptációkról írsz, bennem is van egyfajta gát, azt hiszem, belénk nevelték. Hülyeség pedig, le kéne szokni róla. A Csillagainkban a hibát én pl soha nem fogom elolvasni, csomó személyes okból idegenkedem tőle, de lehet a filmet egyszer megnézem, annyira dicsérik a főszereplő lányka alakítását :)
@Nima: látod, lehet nekem ez a végletekig kiélezettség tette be végképp a kaput - annyira sarkítottak, és a kapcsolatuk elbaszódása is annyira sarkított, annyira hiteltelen, hogy egyszerűen taszít. Nem érzem azt,hogy lenne kapcsolódási pontom a könyvvel - azt hiszem, nálam ez alapfeltétel bármilyen műfajban :)
@Pupilla: óh, köszi! Rettentően várom a posztod én is :) igen, kicsit olyan, mint amikor a horrorfilmben a jellegzetes zenétől mindenki előre összefossa magát, még mielőtt bármi történne - aztán csak pislog, hogy "ezért volt a felhajtás"... Tudod, hogy én aztán nem vagyok Picoult-rajongó, de ehhez képest ő színvonal ;) meg aztán, ő is tankönyvi módon összerakott cuccokat ír, de azokban legalább van valami emberi, ami megérint...
hát hosszú sípszavak!!! most fejeztem be, és ki vagyok akadva... nem kell sokat várni a posztra :S
TörlésPont ez az érzésem lett a végére... mézesmadzagot húztak előttem, és aztán... ezért volt? Ezért van a felhajtás? Ez lenne az évtized pszichothrillere?
SPOILER!!!!! pszichothriller ami rózsaszín felhőben ér véget és happy family van, meg szaporodó pszichopaták? hát a fejem a falba verem. Ezeregy morbid és kegyetlen véget képzeltem el neki a rómeó és júliától kezdve odáig, hogy a csajt csak valahogy meg kell bénítani és bedugni egy otthoba, csak pénz kérdés innentől kezdve és megvan a nyugalma nicknek... aaa. Semmi. Zéró. Nada. Egyedül akkor volt jó az egész, amikor kiderült, hogy talán Desi Amynél is pszichopatább :D SPOILER VÉGE.
:D nagyon röhögök, bocs... szeretem amikor ti is így kiborultok.
TörlésSPOILER!!!
Desi lett volna az a másik pszichopata, akit Amy megérdemelt volna :) tökéletesen kiegészítették egymást. Amúgy annyiban értem pl Nima vég-értelmezését (már ha jól értem, hogy ő hogy érti, na...) hogy Amy és Nick valóban képesek a legtöbbet kihozni egymásból - csak ez sajna a legtöbb rossz. Tudod, olyan ez mint a Potterben a "borzalmas, rémes, de nagy tetteket vitt véghez" - égetnivaló idióta seggfej mindkettő, de képesek olyan pszichopata-magasságokba (normális ember szemszögéből olyan mélységekbe) inspirálni egymást, mint tán senki. Szóval kihozzák egymásból a legtöbbet, ami a legrosszabb. A kegyetlen benne, hogy Nick ugye deklaráltan a gyerek miatt marad, hogy ne legyen olyan, mint az apja, aki elhagyta őt - de pont ez a legszemetebb húzás, mert ezek ketten nem nevelhetnek mást, csak egy kis pszichopatát.
Na, várom a posztod :)))
:D hát de tényleg kiakasztó!
TörlésSPOILER! Igen, egy beteg se veled - se nélküled kapcsolat, és adta volna magát hogy a megoldás csakis a haláluk lehet - nem? Erre együtt élnek tovább, hát az agyam eldobom, és persze hogy így rosszabb a gyereknek is. Ennél még az is jobb lett volna, hogyha most hogy megvan a terhes feleség-helyzet megint, Nick ezúttal tényleg eltünteti leúsztatja a folyón stb, pont ahogy az elején sejteni lehetett, és aztán időspirálszerűen jön a nyomozás újra, ő tette, ááá, nem lehet, hogy most tényleg? és aztán a végjelenetben Nick püföli a gumiszoba falát szörnyű üvöltések közepette, és nem tudnád eldönteni, bajon az egész fantázia volt, vagy csak a vége?... Szóval ezer és egy sokkal jobb történet lehetett volna ebből.
"ezek ketten nem nevelhetnek mást, csak egy kis pszichopatát."
Törlésfüggetlenül attól, hogy ugye én szeretem a könyvet, pont ugyanezt a végkövetkeztetést vontam le, amikor letettem. :D