Ugyan
már nem veszem kézbe évről évre a könyvet, de rémületes, hogy’ bele
tudok ragadni órákra, ha mégis. Pedig csak egy idézet kéne onnan, meg
innen, aztán azon kapom magam, hogy belefeledkezem. „Otthoni táj” lett -
ha menekülésileg is, tudom - , a hallatlanul tiszta, önmarcangtól
mentes viszonyok világa, ahol a gonosz „kint lakik”, és küzdeni ellene
nem erkölcsi meg etikai kötelesség (de főleg nem pszichomeccs), hanem az
egyetlen lehetőség az életben maradásra. Talán ezért kavart fel mindig –
tán a legjobban - a középföldei szöveg-birodalomban való „bentlakásaim”
alkalmával az emberek halandóságának fájdalma, a tündék
halhatatlanságának fájdalma, és a számtalan hiábavaló kísérlet a dolgok
állásának megváltoztatására. És persze az is felkavart – lévén én is
„halálraítélt” - hogy mindez miért nem izgatja a hobbitokat.
Hitek és bizonyosságok
Nem
mondom, hogy elsőre feltűnt, de elég hamar: Középföldén nemigen lakik
vallás. Teljesen hiányzik az egyház, annak hierarchiája, pápája,
püspökei, papjai, de látszólag az antik értelemben vett kultuszok és
kultuszhelyek is. Hiányoznak a hívek, a hitviták, az eretnekek, a
különböző vallások közti gyűlölködés. Persze főleg az utóbbi hiányzik a
fenének, de nyilván oka van, hogy Tolkien – hívő ember létére – a teljes
(és mélyen emberi) problémakört kihagyja.
A
válasz persze egyszerű: a tündék jelenléte okán lesz Tolkien világa
teljesen más dimenzió. Középföldén a tündék által, Iluvatar „idősebb
gyermekei” által folyamatosan „jelen van” a teremtői akarat, és
jelenlétük által a halhatatlanság is. Tudjuk, minden vallásunk mintegy
születés- és halálprovokált, a „honnan jöttünk” és „hová tartunk”
kérdéseire adott válaszok képezik azt az alapot, amire aztán ráépülnek a
„mi dolgunk van itt” tanításai. E tekintetben a tünde-jelenlét
hihetetlen távlatot nyit: ugyanis hiteink mindig az ismeretlent, a
tudásunkon kívülit célozzák. Legfőképp ezért nincs Középföldén vallás:
ha van „tudomás”, nem kell a hit.
S
persze azért, mert mint a bevezetőmben írtam: a gonosz „kint lakik”.
Alaposan „keresztényi” gonosz ő: bukott angyal, elromlott jó. Sauron
valaha Annatar volt, a maia, aki Melkor szolgájává lett, szolgálta
korokon át, s túlélve annak bukását, lett a „legnagyobb”. A népét alkotó
orkok valaha korccsá silányított tündék kései, szapora leszármazottai,
igazi, csak korbáccsal vezethető csőcselék – nem is csoda, hogy
háromszor is vereséget szenved. Az utolsóról szól a könyv. Tudjuk: a
második csak Isildur, meg a Gyűrű miatt nem lett teljes. De először
Arany Ar-Pharazon, a númenoriak királya győzi le – mint ahogyan az a
Gyűrűk Ura függelékében olvasható: „…oly nagy volt a númenoriak hatalma
és a híre, hogy Sauront még a tulajdon szolgái is elhagyták, ő maga
pedig megalázkodott, behódolt és bocsánatért könyörgött. Akkor
Ar-Pharazon elvakult gőgjében fogolyként hazavitte magával Númenorba.
Nem sok idő telt el, és Sauron megigézte a királyt…mondván, örök életet
nyer az, aki Halhatatlanföldét birtokolja, a Tilalmat pedig csak azért
rendelték el, hogy az emberkirályok ne múlhassák felül a valákat.”
Ar-pharazon hadaival hajóra szállt, és pusztulásba rohant. Így ért véget
Númenor dicsősége, s csak a hűségesek élték túl a vészt, akik Elendil
vezetésével keletre menekülve Középföldén leltek menedéket. Itt „talált”
aztán rájuk újra Sauron, ki új testet formálva magának – hisz részese
volt a „hadjáratnak”, de mint tudjuk, egy maia nem pusztul egykönnyen -
akkoriban épp a tünde-kovácsoknak segített gyűrűműves-tudásuk
„tökéletesítésében”.
Láthatjuk,
a Tolkieni gonosz-felfogás a „megrontáson” alapul – s ez alapjában
keresztényi szemlélet. Gandalf többször kifejti: Sauron semmit nem
teremt, csak megrontani képes a világot, mintegy Melkor a teremtésbe
szőtt disszonáns dallamának következő „szólamaként”. De Númenor
bukásához nagyban hozzájárult az, hogy az Elros által elfogadott
ajándék, az Ember Jutalma a númenoriak számára akkorra már inkább tűnt
átoknak. Furcsa ez: elég néhány nemzedék, és elfelejtődik, mitől is
áldás ez a halálnak nevezett nyílt távlat. S mivel a szomszédban ott
lakik a halhatatlanság, aminek előzőleg már taglalt átkai „nem látszanak
át a kerítésen”, nem is csoda, ha a többség elfelejti mibenlétüket. És a
kevés Hűséges leszármazottai, Gondor urai később ugyanezt a hibát
követik el. Sauron második, csaknem végzetes veresége után Isildur
örökösei sem kerülhetik el ezt a számvetést. Hallgassuk Faramírt: „A
halál örökké ott lebegett fölöttünk, mert a númenoriak, mint régi
birodalmunkban, amit ugyanígy veszítettek el, most is soha nem változó
és véget nem érő életre áhítoztak. A királyok pompásabb sírokat
építettek, mint palotákat, s büszkébben számlálták elő a tekercsekről
őseik nevét, mint fiaikét. Gyermektelen urak üldögéltek ódon termeikben s
törték a fejüket címertani kérdéseken; titkos kamrákban aszott emberek
kotyvasztottak életelixírt, vagy faggatták magas tornyokban a
csillagokat. S a királynak, aki Anárion utolsó sarja volt, nem született
utóda…” (közbevetőleg: a film bővített változatában ezeket a mondatokat
Gandalf szájába adják – a forgatókönyvírókat dicséri, hogy akkor és ott
is helyénvaló).
Amiről
eddig szóltunk, annak jórészt a Hagyomány az alapja, amit versbe
szedtek Északon, és tekercseken őrzik Gondor tornyainak mélyén. Tolkien
azért hihetetlen finoman, szinte a sorok között tudatja velünk azt is:
mindaz, amit eddig taglaltunk, a középföldei „művelt emberek” ügye csak.
A másodkor ember-birodalma - Númenor - a harmadkori halandó számára
régmúlt-legenda. Ideje leszállni a magas lóról és elgondolkodni rajta:
mit gondol minderről az „egyszerű nép”.
Bizony,
sarkalatos kérdés, mennyit ismerhetett mindebből a gyűrűháború-kori
„átlagpolgár”! Mennyit tudhat a tündékről és númenoriakról például a
derék Papsajt Ászok, a Brí-beli Pajkos Póni fogadó tulajdonosa? Vagy egy
beorning, túl az Anduinon? Erről túl sokat nem tudunk mondani, arról
annál inkább, hogyan gondolkodik, s mit hisz egy rohír. Emlékezetes
pillanat, amikor Rohan rétjein először találkozik a három vadász
Éomerrel és a lovasaival: „Szóval az Aranyerdőben ott él az Úrnő,
akiről a régi regék szólnak! – mondta (Éomer) – Azt mondják, a hálójából
kevesen menekülnek. Különös időket élünk! De ha titeket az ő kegye
kísér, akkor ti afféle cselszövők és garabonciások vagytok…” Tehát a
tünde-hagyomány már nem „hatol le” a rohír-kultúrába, az óidők
történetei számukra nem képezik a szellemi közkincs alapját, ahogy
valamilyen szinten egy gondori úrnak még igen – már csak azért is,
hiszen a tünde-rokonság a númenori alapmitológia része. A rohírok nem
tudnak e hagyományról, csak annak hordozóiról vélnek tudni ezt-azt;
regélnek róluk, de a maguk szájaíze szerint. Vagy hallgassuk Éothiant,
Éomer lovasát, mikor Aragorn Trufáék után érdeklődik: „…Félszerzet! –
nevette el magát a lovas, aki ott állt Éomer mellett – Félszerzet! Ők
hát az az apró nép az Északon költ régi énekekben és gyermekmesékben.
Most hol vagyunk, a regében, vagy a zöld földön, fényes nappal?...”
Számunkra ebből most annyi a lényeges: a rohíroknak vannak saját regéik.
Énekeik egy része „Északon költ”, a „régiek”; más részük már itt, az új
otthonukban.
Tudjuk
még róluk, hogy tisztelik nemes halottaikat, halomsírokat emelnek
föléjük. Számon tartják uralkodóikat, éneklik a cselekedeteikről szóló
énekeket. Idézzük fel Théoden búcsúját az élettől: „Az én testem
megtöretett. Apáimhoz megyek. S még az ő dicső társaságukban sem kell
majd szégyenkeznem! Komor a reggel, boldog a nap, arany a napnyugta!…”
Az ősök körükbe fogadják a dicső halált halót, őt köszönti Éorl, ki
szárnyas patájú, beszélő lova, Félaróf hátán az új hazába vezette népét,
köszönti Helm, ki puszta kézzel ölt, és állva halt meg, s a többi ős…
látnunk kell, hogyan bomlik ki a halál-kultuszból egy komplex, erős,
germán jellegű isteni pantheon. Tolkien hajszálpontosan „csípi el” a
számunkra, modellálja a saját történetén belül, hogyan keletkezik egy
vallás. Ne feledjük, az ember kora jön, minden régebbi faj „elköltözik
vagy kialszik” avagy ahogyan már Galadrieltől idéztük: parlagi néppé
satnyul, aki felejt és elfelejtik. Még néhány nemzedék, és az énekmondók
nem adják tovább az Északról hozott regéket, vagy ahogy gyakrabban
történik, az új föld „héroszai”, Éorl, s a többiek lesznek azok hősei is
– az emberi emlékezet véges, a szájhagyomány ferdít és tipizál – s nem
telik el, csak vagy harminc nemzedék, és maga Théoden, Magosvár Bajnoka
is „megistenülhet”. Harminc ember-nemzedék – tünde szemmel semmi - s
Középfölde embernépei számára a tündék mesehősök lesznek: „…nem
gondolunk rájuk, csupán a gyermekeinknek emlegetjük őket, megszokásból”.
Amíg világ a világ
A
félelmetes az, hogy Aragorn az utolsó númenóriak egyike. Akár
elmerenghetnénk azon is, miféle hanyatlás, tornyok omlása, tekercsek
égése; hány nemzedék kellhet hozzá, hogy elfelejtsék a Telcontar-ház
származását… ehelyett idézném a számomra kedves sorokat:
„Te
most a végső választás előtt állsz: megtérsz és elmégy a Révbe, és
nyugatra viszed együtt töltött napjaink emlékét, amely ott is megmarad
örökzölden, bár emléknél több nem lehet soha; vagy pedig bevárod az
emberek végzetét.
Nem,
kedves királyom – felelte Arwen -, rég volt, amikor e kettő közül
választanom lehetett. Most már nincs hajó, amely elvinne innen, és
igenis be kell várnom az emberek végzetét, akár tetszik, akár nem: az
elmúlást, s a némaságot. De megmondom neked, númenoriak királya, hogy
mindmostanáig nem értettem a népedről és bukásáról szóló történetet. Úgy
gondoltam, hogy ostobák és bolondok voltak, de most már szánom őket.
Mert ha csakugyan úgy van, mint az eldák mondják, hogy az Egyetlen ezt
adta ajándékul az embereknek, akkor nagyon keserves elfogadni.
-
Meglehet – mondta Aragorn – De ne bukjunk el most az utolsó próbán, mi,
akik annak idején megtagadtuk a Homályt és a Gyűrűt. Bánatban kell
távoznunk, de nem kétségbeesésben. Hiszen nem vagyunk örökre a világ
tereihez kötve, azokon túl pedig más is van, nemcsak emlék. Isten veled!
-
Estel, Estel! – kiáltotta Arwen, a király pedig a keze után nyúlt,
megcsókolta és máris álomba merült. Akkor nagy szépség ömlött el rajta, s
akik később odamentek, csodálkozva nézték, mert egybefonódva látták
Aragorn arcán ifjúkora üdségét, férfikora erejét, öregkora bölcsességét
és méltóságát. Így feküdt ott az emberkirályok fenségének teljében,
olyan dicsőségben, amely nem halványulhat el, amíg világ a világ.”
Ha
valaha lesz kedvem továbbfűzni a szót, az entekről és a törpökről
fogok írni, meg arról, miért nem örül Szilszakáll jobban Gimli
látogatásának, mint maga Gimli.
A sorozat további részei:
Rajongásunk tárgya - A Gyűrűk Ura I.Rajongásunk tárgya - A Gyűrűk Ura II.
Rajongásunk tárgya - A Gyűrűk Ura III.
Rajongásunk tárgya - A Gyűrűk Ura V.
Rajongásunk tárgya - A Gyűrűk Ura VI.
Rajongásunk tárgya - A Gyűrűk Ura VII.
Korábbi kommentek:
lassan időszerű lesz folytatni - így négy év távlatából...
VálaszTörlés