Duó. Soha nem gondoltam volna, hogy
ennyire elég. Amint két egészen jól
megkülönböztethető attitűd egymást kiegészíti a színpadon, meg a stúdióban. És
foghatóan másképp a színpadon, az élő zene varázslatában, mint a megörökítés
gesztusában. Különböző zenei olvasatok – ugyanazokon a zseniális alapokon. Egy
nagyon kedves zeneértő barátom szerint a honi jazzéletből Harcsa Veronika van a
legközelebb ahhoz, hogy valamilyen besorolhatatlanul egyedi csúcspontot
képviseljen – nos, én csak zeneszerető vagyok, de az életszeretővel szerintem Veronika felért egyfajta csúcsra; Gyémánt
Bálint szintén elengedhetetlenül egyedi, formát játékosan bontó gitárja társaságában.
Hogy aztán onnan, fentről milyen horizont és még milyen csúcsok látszanak, azt
nagyon nehéz volna elképzelni innen – de a duó (Veronika számos zenei
projektjének egyikeként) koncertezik, dolgozik; bizonyára látják maguk előtt,
amit én nem. Attól nem kell tartani, hogy magukat ismétlik majd – ezen az egy
hangzóanyagon is olyan bátran annyifélék…
ha valamiért szurkolok, hát ezért: őrizzék meg a kíváncsiságukat, amivel
táplálják ezt a bátor zenei kísérletezést.
A koncert után hallgatva a felvett anyag
hatalmas előnnyel indulhatna – pedig, ha nem is gyökeresen, de más élmény. A
koncertek zene-élményéhez képest az album szinte visszafogottnak tűnik. Egy
interjúban Veronika elmondta: ügyelnek rá, hogy ne „mondják” kétszer ugyanazt
egymásnak, a pontosan egymásra hangolt kompozíciót rengeteg helyen színezheti
az egymásban való bizalomra épülő improvizáció. De az a visszafogottság-érzet
nemcsak az élő koncert közegében könnyebben és messzebbre szabaduló
improvizációk szolidabb voltából fakad. Maga a duó-forma követeli, hogy élőben előttünk
épüljön fel a „rögzített hangra kibontakozó szóló” a mindkét játszó által alkalmazott
loopolás által; előttünk és lépcsőzetesen a különböző ritmikai elemek, dobogás
és taps – mindezt a stúdiólemez mintegy készen nyújtja át. Van, ahol mindez a
dal előnyére válik, mint a nyitó „Lifelover”, a „Perilous” vagy a „Go On Swimming” esetében – egyébként is elképesztően
izgalmas ritmikai és szólisztikus betétekkel telivarázsolt dalokról lévén szó. De
van, ahonnan nekem picit hiányzott a koncerten megismert, játékot feltáró,
komótosabb, lépcsőzetes zenei egymásra épülés.
Azt eddig is sejtettem (angoltudás híján
főleg a Lámpafény album néhány
hangulati és értelmi csúcspontot szövegismétléssel kiemelő megoldásából), hogy
minden dallambeli és hangszeres bravúrja ellenére Harcsa Veronika meglehetősen
szöveg-centrikus zenét csinál – most, hogy vettem a fáradságot, és
lefordíttattam a szövegeket, talán jobban megértettem azt is, miért szeretett
bele Kassákba. (A már említett interjú alapján a következő magyar nyelvű
albumán Kassák-verseket zenésítene…) A szövegezés belső ritmusokra épülő, mégis
igen szabad attitűdje hasonló – és az igényesség is. Ezek a dalszövegek bőven
megállják a helyüket versként. S tény, teljesen más összkép rajzolódik egy-egy
számhoz így, a dallamvezetés sugallta hangulatokat számos esetben ironizálja
szét a szöveg; hogy ne mondjam, az egész lemezt átszövi a hol szövegben, hol a
zenei megoldásokban fellelhető ironikus felhangú ellenpontozással való játék. Talán
a hatodik dal csak a kivétel: a „Huddle Yourself Up”. Az alkotók egyik barátjának súlyos betegsége ihlette szám talán a
legbelsőségesebb megszólalás a lemezen – és mintha nem is követelné az
attrakciót.
Hogy mit értek irónián? Már a legelső
dal a maradéktalan ritmikai összhang állapotából mesél egy kapcsolati összhang
hiányáról. Teljes tartalmak épülnek elénk szövegből és zenéből. Egy
párkapcsolat állapotrajza, ahol a testi összhang jár együtt a mentális
diszharmóniával... Ott a második, ahol a moha
és zuzmó (ugye, milyen csábító?) létforma-pozícióiból fáj az ének
dalszöveget az „egymástól való félelemről való lemondásból kinövő egyértelmű
szerelemről”. Maga a dallam helyez minden elhangzó szót ironikus idézőjelbe.
Szinte minden szám egy külön világ –
zenei értelemben is. Mindegyik túlnyúlik az egy szál gitár kíséret kamara
jellegén – mindegyik máshogyan. Nagyon sokszor az énekből épül „ritmusszekció”,
de akad, hogy az ének szinte hangszerként definiálja önmagát. Van, ahol a melankolikus
hangulat minimalizálja a zenét, mint a „rémesen költői” – iróniával átitatott „Moss
and Lichen”-ben. Ami mintha átfolyna (szinte gyerekdal-szerű, mókás
egyszerűséggel) a „Stop Haunting”-ba, hogy aztán dalon belül átcsapjon egy
gyönyörűen ritmizált, sanzonhangulatú játékmódba, aláfeküdve a szöveg
ritmikáját ihletetten felmutató éneknek. Ugrálunk stílusokon és hangulatokon
gyakran dalon belül is – olyan hangulatokkal játszva, amikkel annak idején Joni
Mitchell, vagy a nagyon fiatal Kate Bush – s utoljára talán Tracy Chapman élt;
de mindezt a bárhova hallatlanul
egyedi útjaira csavarva el.
Tudatosan eljátszanak a számok zenei és
hangulati egymásra épülésével is. Érezni egy koncepciót az egész mögött –
miközben ha két szóval kéne jellemeznem az album dalait, ez jut eszembe: fegyelmezett
zabolátlanság. Mondhatnám, hogy olyan idegen ízekkel is fűszerez a páros, mint
a Mark Knopflerre hajazó ritmikájú, gyönyörűen kipengetett, hangulatos
gitármenetek a „Saying No”-ban (ami az egyetlen Quartet-feldolgozás a lemezen,
nem mellesleg: mélyen átértelmezi az eredeti zenei hangulatot). Vagy akár egy
kis seattle-i grunge a „Lacs” című
dalban. S olyan otthonos megoldásokkal is él, mint Veronika jellegzetes kódái,
az érzelmi csúcspontokba illesztett, énekelt fékek, az együtt-ritmizálás.
Mondhatnám, de inkább ezt mondom: úgy látszik e duónak semmi sem idegen, ha az
általuk elképzelt dal-egész szolgálatába állítható. Olyan ez az album, mint
prizmán át a fény: Veronika és Bálint így bontja ki a szemünk láttára, a fülünk
hallatára belőle a maga zenei szivárványát.
Félelmetes az összhang a két előadó
között – s a koncertek ismeretében félelmetes az egymás iránti bizalom mértéke.
Azt hiszem, e nélkül tényleg nem születhet meg egy ennyire erős hatású
produkció. Sok, sok türelmet kívánok nekik – és türelmetlenül várom a következő
bármit, amiben együtt, avagy külön szerepelnek. Mert Harcsa Veronika és Gyémánt
Bálint elérte, hogy bármit hallani akarjak, amivel kapcsolatba hozhatóak.
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése