szerencsét,
szerelmet, forró
kemencét,
üres vékámba
gabonát,
árva kezembe
parolát,
lámpámba lángot,
ne kelljen
korán az ágyra hevernem,
kérdésre választ
ő küldjön,
hogy hitem széjjel
ne dűljön,
adjon az Isten
fényeket,
temetők helyett
életet -
nekem a kérés
nagy szégyen,
adjon úgyis, ha
nem kérem.
szerelmet, forró
kemencét,
üres vékámba
gabonát,
árva kezembe
parolát,
lámpámba lángot,
ne kelljen
korán az ágyra hevernem,
kérdésre választ
ő küldjön,
hogy hitem széjjel
ne dűljön,
adjon az Isten
fényeket,
temetők helyett
életet -
nekem a kérés
nagy szégyen,
adjon úgyis, ha
nem kérem.
Legyen újévi köszöntő – olyan
sokan szerették bele ezt a réteget, nincsen se erőm, se kedvem vitatkozni
velük. Most, hogy elő kellett vennem, az elemzései okán, a mások simogató,
szerető gondolatait olvasva róla, a lángegyszerű versről, melynek széles, erős,
mégis érzékenyen rezgő hangját olyan sokan szeretik hallani. Olyan sokan
hallják bele a Himnusz minden időben
kérését is, a legpogányabb kérés erejét: gyönyörűm,
te segíts engem! Belehallják a diadalmas hangot: Tűz, te gyönyörű, dobogó, csillag erejű… A látomást, a mítoszt, mit
a szájhagyományból a maga szóröptetéseihez ízlelt és tartott meg a költő. A
kilenc gyönyörű kérésbe a nem-kérést hallják bele, …Mind e fokozás után csattanósan mutatkozik meg az a személyiség,
amelyet nemcsak a szellemi értékek világa határoz meg, hanem az a tudat is,
hogy minden szép és jó kérés nélkül is járna az embereknek: „nekem a kérés
nagy szégyen, / adjon úgy is, ha nem kérem.” olvasom a sulineten,
felemelt fejről olvasok máshol is, a „daccal kérés - nem kérés” kettősségének
rajzait. Most, hogy előkívánkozott a vers, a lélek sötét éjszakájának idején,
húsvét előestéjén, mikor kultúrkörünk legerősebb mítosza - avagy, bátrabban, őszintébben:
hitem - szerint a megváltás alszik, kő alatt, nincs jelen a kegyelem, csak a
szivárgó bűntudat; amikor a Történet szerint a tapintható legenda oda, a nyáj
széled, a test keresztről levétele után gyolcsba tekerve, temetve pihen, s a
lelkek zavarodottan szedegetnék össze tört pillanatokból, mi is történt – most
kell elmondanom, hogy szerintem mi hogyan szól ebben a számomra legszebb magyar
paraszt-imaversben.
Jót kívánni. A másiknak szokás.
Jó reggelt, jó napot adjon Isten; ’stét, jó éjszakát. Boldog születésnapot.
Nyugodjék békében. Hogy aztán mélyebben pillantsak a tükörbe – a jó kívánság
leginkább csak annyi, hogy azt kívánom a másiknak, ami nekem is jól esne. Nézd
ezt az őszinte, nyikhaj költőpalántát! Egyből magának kíván! Adjon az isten
szerencsét. Ez az első. Ez az újévi jelleg benne – a törő ritmusok idején,
mikor egyet fordul velünk bármi, amit számon tartunk (mert úgy véljük,
számolandó) szerencsét kívánunk. S mennyire pontos, erős arányérzékkel szedi
sorba, mi volna a szerencse! Szerelem. Forró kemence. Étel. Barátság. Fény az
alkotáshoz. Fény a kétely ellen. Gyász helyett születés. Nézzétek a sajátos
érték-állapotot, amit felépít. A kérések egymásra épülését. Egyszerű versike
ez, a népdal egyszerű - de belső rendje van, felépítése, és minden szókimondó
őszintesége alatt és felett rétegei. A szerelem a bázis, nélküle nincs íze a
falatnak. A falat nélkül nem születik figyelem, parola, mű, éhes gyomorral se
embere, se istene nem lesz a senki fiának. Ez a kívánság felépül. A látszólag
olyannyira dacos, (ál)szerény adjon úgy
is-ig. Öntudatosan: a kételyre válasz is jöjjön – e nélkül széjjel dűl a
hit. Alázat és fejemelés egyszerre. Amit aztán kiteljesít: adja kérés nélkül
is. Kívánni se kelljen…
Tegyünk egy vargabetűt a pályán.
A hittel teli dacból nézzük a törések után formálódó dacszavakat. Például a krónika-töredéket… ilyen időkről soha nem csikorogtak atyák a holnap kölkeinek ilyen
időkről magam dadoghatnék de minek… a padlássöprések után, a rendszer
kivételezettjeként felismert törésekkel a vállon, aki szégyenben jár haza
Iszkázra… mert hova jutottam – sehova, színtelen
seholba, semmibe, halálosan puszta papírhoz… sír az új évszak jön, az 1967-ben megjelent, kis szilencium utáni első
kötetben – ötvenhat után, az első nagy önmarcangolások után, a szerepvállalás
kényszereiben, a szerep felismerésének gerincroppantó súlyaival a vállon. Ez is
Nagy László hangja. Valld be, a gyönyör
csalatás, nem múlik el soha a gond, rághatod a megoldásért kezed fejét ítéletig…
dadogja a Búcsú Tamási Árontól. S
végül: Mentségem mint a homok, elszéledt,
én vagyok a bűnös, nem az élet… pontosít egész költői pályára kiható erővel
a Halállal élek, nem kenyérrel.
Lássuk a teljes spektrumot, amit
az ifjú költő nem látott ilyen szikáran és végletesen – de ha versbe pöttyözte
világát, szavakba, betűkbe, már ifjan is hallatlanul pontosan intonált, a népdali
keretek között, ahol az otthona volt. Ahol komfortosan érezte magát. Igen, a
szókimondásba csomagolt kivagyiságban is. Az annyi versben tündöklő dacban. De
ebben a versben, ebben a köszöntőben, könyörgőben, imában nem a dacban. Nekem a kérés nagy szégyen. Nézzétek, ha
dacot, felszegett állat, égbe haragvó számonkérést láttok bele, ezt a sort nem
veszitek figyelembe. Nem akarjátok érteni, mi a szégyen, főleg mi a nagy
szégyen. Miért szégyen a költőnek kérnie. Itt még a tudása nélkül, a
megtapasztalása nélkül, a paraszti, bumfordi hitfelfogásból – de pontosan tudja
és csurgatja versbe a maga ne vígy minket
a kísértésbe variációja, a kérdésre választ… után a legalapvetőbb
hívő felismerést: hogy aki él, kegyelemre szorul. S aki kegyelemre szorul, az
nem kérheti a kegyelmet.
Később versbe csorog a
tapasztalat is – istennel, vagy isten nélkül. Az elhagyatás. De ebben a
fohászban (amely magyar nyelven talán a legszebb) mindez még tisztán, teljesen,
és hittel szólal. …nekem a kérés nagy
szégyen, adjon úgy is, ha nem kérem.
Mert valójában nem kéri. Valójában egyiket sem. Szégyelli kérni. Mert
pontosan érzi: semmi se jár. Se nekem, se neked, se senkinek. Nem juss. Nem
járandóság. Nem kérhető. Avagy hiába kéred. Ezért kegyelem - ha megkapod. Ha
megkapod - ha mégis.
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése