Örülök neki, hogy egy emberevő fajnak is lehet méltósága!
Hogy nemcsak kétdimenziós diabolikus szörnyek, űrbe pökött gigarovarok, meg
egyéb számítógépes trükkök agyzsibbasztó közegében épül a Scalzi-univerzum –
merthogy az ilyen „ölsz, vagy téged ölnek” jellegű galaktikus kiszorítós
világkerete jobbára nélkülözi az ilyen mélységű finomságokat. S örülök neki,
hogy letértünk a számítógépes játékok képességszerző ösvényéről is. Amikor anno
becsuktam a Vének háborúját, attól
féltem, az írója nem ússza meg az univerzumcsihipuhi legnagyobb alakformáló
csapdáját és szuperhőst farag a körülményekbe csöppent, azokhoz jól
alkalmazkodó kisemberéből. Egyfajta inkvizítort, szupergárdistát, de minimum
tábornokot. Kiválasztottat a kiválasztódóból. Ehelyett John Perry a folytatásban
fel sem tűnik, s ami még jobb hír: nem is hiányzik. Scalzi a világát meséli
tovább, mégpedig a legérdekesebb ötletet bontva tovább.
Hiszen a „különlegesek” ötlete az előző könyv egyik
legerősebb momentuma volt. Kicsit jobban belepillanthatunk a génnövelt
tudattalanok, meg az Agygép, a világűri hadszervezet és a háttérbe húzódó
mozgatók rendszerébe, s ezáltal nemcsak a történet, a megalkotott sajátvilág is
végképp kimászott az „ölj vagy téged ölnek” propagandaszintű alapvetéséből. Az
ember még mindig sárkányfog-vetemény, az univerzum még mindig
sárkányfog-veteményeskert, de akad végre egyéb is benne a gyomokon túl. Maradunk
a katonaregénynél, de ez itt már nem pusztán szellemes és űrbe pakolt
kalapemelés Heinleinnek, vagy – gyökereiben – a szokott amcsi háborútablóknak,
a Meztelenek és holtaktól a Meghalsz, tengerészig. Szépen rétegződik
e világ, születnek nézőpontok, épül a fantasztikum „realitása”, a valóságra
emlékeztető sokszínűség.
Hiszen a cselekmény tengelyében Perry újrahasznosított
egykori hitvese, s első könyvbéli harcostársa áll: Jane Sagan, s vele a
Különleges Erők. Az űrgyarmatosítás-kori gyerekkatonák, eszközök, melyeket a Gyarmati Szövetség olyan feladatokra szán, amit
nem tud, vagy nem akar élettapasztalattal és erkölccsel rendelkező katonákra
bízni. De nem ő a főszereplő. Hanem egy áruló. Azaz egy áruló klónja. Aki
technikai értelemben nem is klón. Azaz a különleges egység kommandósa, akiben
ott figyel zárványként egy áruló tudatmintája. Jó kis katyvasz. De jól
követhető, sőt, hihető a traumareakciók sorozata, ahogyan ez a tudat – magára?
– ébred. Mert persze hogy felébred.
Érdemes lenne eltanulni Scalzitól, ahogyan kedves
közvetlenséggel csevegteti el a szereplőit az úgynevezett megelőző csapásról. Mert
amíg az első könyv a hivatásos katonák nyílt csatározásait helyezte kendőzetlen
fénybe, addig itt a titkos akciók, kommandós bevetések, gusztustalan „sebészi
pontosságú”, szigorúan piszkos ügyek vannak fókuszban. Érdemes lenne eltanulni,
hogyan meséli azt a jó előre „honvédő”, szimpatikus figurák által képviselt
gátlástalanságot, amely nem igazán e műfaj, hanem a jelenlegi „tényfeltáró”
jellegű könyvek és filmek kedvenc vesszőparipája – nem mellesleg az áruló
motivációinak e könyvben a legerősebb magyarázata. Ez itt egy akció-sci-fi, de
akárcsak az első könyvben, itt is a mi kis világunk betegségei mozgatják a
rugókat. És Scalzi jól kapja el, meddig megyünk ebben el: mindig tovább, mint
először gondolnánk.
Miközben a szerkezet továbbra is egyszerű – kiképzés, akció,
veszteségek, összekovácsolódás, nagy durranás a végén –, a tálalás sokat
finomult az első könyvhöz képest. Már ahogy kezdődik! Az a nézőpontválasztás
egészen ihletett, ahogy a hős viszonylag kései felvezetése, „felébredése”,
beilleszkedése a társai közé, a jól elkapott csoport-tudat játékos pillanatai.
Rögvest kiderül, milyen irritáló lenne, mennyire drága ár volna a villámgyors
kommunikáció, az egymás szemével látás élményéért az egymás gondolati
gatyájának szaga – persze szerintem bármelyik mai kommandós imádná ezt a tökéletesen
célszerű módot az összehangolt cselekvésre; ahol az életben maradás a tét, ott
– úgy képzelem, naná, hogy az idevágó olvasmányaimból – egyébként is igen
keskeny „személyes tér” marad csak. A szerző a maga álomhadseregét úgy
„fejleszti”, ahogy a kortársaink is álmodoznak róla – lehet, hogy ez az egyik
vonzereje?
Szóval John Scalzi a legkellemesebb módon lepett meg, s már
az se zavar, hogy a harmadik kötet történetvégi, előlegző alapvetése – John
Perry visszatérése a történetbe – szintén didaktikus csapdákkal és jól
bejáratott panelek árnyékát hordozó várakozásokkal terhes. Kezdek bízni az
íróban, így, két könyv után. Hogy a maga keltette várakozásokkal ezután is
ilyen elegánsan megy szembe. Hogy megint meglep. Alig várom a folytatást. Kell
ennél nagyobb dicséret?
Kiadó: Agave
Fordító: Farkas István
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése