Idilli kis farm valahol a közép-nyugat egy békés
hegységében, házépítő fiatal férfiak és kertészkedő fiatal nők, képeslapra
illően barátságos képek – mégis, már a nyitóképeket belengi valami furcsa,
nyomasztó atmoszféra. Aztán meglátjuk a babaarcú Elizabeth Olsent, ahogy
szemében az űzött vad kifejezésével mozog ebben az idillben, és tudjuk: valami
nagyon nincs rendben. De vajon a hellyel, a közösséggel, vagy a lánnyal?
Martha (aki kiköpött
Marcy May) hamarosan megszökik a közösségből, és egy közeli kisváros
gyorséttermében látjuk újra, amint kiéhezett gyerekként veti rá magát a
gyorskajára – mintha csak azért szökött volna el, hogy ehessen egy jót.
Valójában erőt gyűjt, hogy felhívja nővérét, és hogy ehhez mekkora erő kell, arról
csak akkor lehet fogalmunk, ha végignézzük ezt a zaklató, lassú, kitartott
képekkel és fájó arcközelikkel operáló, ízig-vérig művészfilmet. Ami fáj, és
néha idegesítően klisés, viszont megtekintés után nem hagy nyugodni – peregnek
a képei a fejemben, és elszorítja a torkom a kérdés: tényleg csak ez az
alternatíva létezik?
Miután Martha beköltözik nővére magazinba illően szép és
üres tengerparti házába, felváltva látjuk a lány visszailleszkedési kísérleteit
a „normális” életbe, és a szektába (mert ekkor már tudjuk, hogy erre nincs
enyhébb kifejezés) kerülésének történetét. A szüleit elvesztő Martha a
testvérével történt szakítás után (melyről semmit nem tudunk, csak a nővér
folyamatos önmarcangolásából következtetünk, hogy történt valami…) kallódó
tizenévesként került kapcsolatba a látszólag békés, a hegyekben egy elzárt
farmon élő kis „családdal” és annak vezetőjével, a karizmatikus Patrick-kal. Az
elveszett, helyét kereső Marthát úgy szippantja be a szekta, mint lepkét a láng
– fájóan egyszerűen, mégis hatásosan és sajnos túlságosan is valóságosan
ábrázolja a film, mennyire egyszerű egy magára hagyott, ki-tudja-milyen
csalódások elől menekülő, „társadalomból kiszakadt” fiatalt néhány jó szóval és
a mézesmázosság álarcával behálózni, hogy aztán azt higgye, nem tudna a vezér
nélkül élni.
Ám ami kezdetben bájos idillnek tűnik, arról hamar kiderül,
hogy egy egomán, destruktív, zsarnokoskodó pöcs agymosott követőinek
gyülekezete – ahol a természetközeli élet hirdetésétől és a javak közösségétől
a rituális megerőszakoláson és „önmagam közösséggel való megosztásán” át vezet
az út a gyilkosságig. Martha otthonra lel, elfogad, hagyja lebontani saját
személyiségét – aminek a névtől való megválás csupán az első lépése – és válik
„tanítóvá és vezetővé”. Hogy aztán eljusson a végpontig, amikor fel kell tennie
magának a kérdést: vajon mi köze a természetközeliségnek és a fogyasztói
társadalom elutasításának ahhoz, hogy ártatlan embereket ölünk? Elszökik, ám az
igazi próba nem maga a szökés, hanem az, képes-e feldolgozni az eltelt két
évet, képes-e túllépni rajta, együtt élni saját tetteivel, választásaival, és
beilleszkedni a „másik” világba? Ahonnan menekült – egy sokkal rosszabba.
Mert bántó leegyszerűsítés lenne azt hinni, hogy Marthának
„csak” a szektavezér bosszúja elől kell menekülni – sokkal nehezebb saját
magával szembenézni. A saját döntéseivel, azzal, hogy hagyta, megfosszák az
identitásától, hogy egy cseppnyi szeretetért (annak illúziójáért) cserébe ő is résztvevővé vált. Kvázi-lehetetlen
feladat, főleg, ha senki nem segít. Mert a nővér persze, segítene, mindent
elkövet, a saját fogalmai szerint, hogy Martha „kipihenje magát”, faggatja,
beszéltetné, szeretgetné – csak épp nincsenek eszközei hozzá, hogy közel
kerüljön a lányhoz. Nincsenek, mert amin Martha átment, az alapvetően túl van
az ő újgazdag, jólfésült látszatélete fogalmi keretein. Mert a legrosszabb,
amit el tud képzelni, hogy a lányt verte a barátja – és mert amikor ezt
megkérdezi, iszonyú súlyként telepszik ránk a bénultsága, annyira nem tudja,
mit mondjon. Mert ember nincs, akinek eszébe jutna megkérdezni, hogy „Az elmúlt két évet egy szekta fogságában
töltötted, és most nem tudod, hogy nézz szembe magaddal és a társadalommal?”.
Közben tudjuk, hogy ha rákérdezne, Marthából az is csak dacot és összeomlást
váltana ki – mégis, nem tudjuk megbocsátani, hogy nem erőlködik jobban, ahogy a
saját környezetünknek sem tudjuk megbocsátani, hogy nem erőlködnek jobban, hogy
megtudják, mi az, ami belülről rág. Hogy megpróbálnák a saját fogalmi kereteik
közé szorítani a fájdalmunkat, a félelmeinket, a vágyainkat egyaránt. Mert ezt
tesszük, ez történik körülöttünk, és épp ennek az ürességnek az ellenpontja a
szekta.
Ami persze felszínen a kapitalizmus rothadásával szembeni
„kivonulást” hirdetné: a film egyik leggyengébb pontja számomra ez a cseppet
sem rejtett kapitalizmuskritika, ami Martha és sógora vitájában csúcsosul ki –
fájóan leegyszerűsítve a dolgot a „csúnya” pénz és a „szép” önmegvalósítás
ellentétére. Amiben nyilván van igazság, csak sajnos abban is, hogy az
önmegvalósítást sem adják ingyen. Viszont épp ez a számomra erőltetett jelenet
világít rá arra a valós problémára, hogy egy olyan társadalomban, aminek
vezérszava az, hogy „akinek nincs semmije, az annyit is ér”, mily könnyen
csúsznak befolyásolható fiatalok kész válaszokat és működőképesnek tűnő
alternatívát nyújtó közösségek, szekták, akármik csapdájába.
Fontos és vitára ingerlő mondanivaló, hogy mégis
erőltetettnek érzem, egyszerűen annak köszönhető, hogy sokkal erősebbnek és
átgondoltabbnak érzem Martha személyiségbomlasztásának és az újraépítésére tett
kísérletének momentumait. Mert még mindig nem tudom eldönteni, hogy mi a
nehezebb feladat: a társadalmat jobbítani, vagy újjáépíteni magunkat a teljes
szétesés után egy olyan társadalomban, ami tüzes vassal üldözi az érzékenységet?
(És aki erre kapásból rávágja, hogy az
első, az érezze magát rohadt szerencsésnek, hogy még nem került szembe a másodikkal.)
Felzaklató, nyomasztó, fájó film a Martha Marcy May Marlene, és nem ad megnyugtató válaszokat – ami
marad, az a kérdés: vajon mi együtt tudunk-e élni saját magunkkal, és van-e
annyi erőnk, tudjuk-e óvni és táplálni a gondolkodásra való képességünket, az
érzékenységünket, a másik iránt érzett szeretetet és nyitottságot annyira, hogy
ne lépjünk sem Martha, sem a látszatéletet élő testvér útjára?
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése