Egy magamfajta filmzene rajongó számára igazi csemege a
Budafoki Dohnányi Zenekar Filmharmonikusok
sorozata: a mozi varázsát egy nagyzenekar segítségével felidéző koncert
egyszerre tisztelgés a filmek, a zene és a zeneszerzők előtt – és nem mellesleg
fergeteges szórakozást nyújt a közönségnek. Így volt ez a legutóbbi, Művészetek
Palotájában megrendezett koncerten is. Ahogy Hollerung Gábor zenekarvezető az
est elején elmondta: nem titkolt céljuk a sorozattal, hogy azon nézőknek is
adjanak némi ízelítőt a klasszikus zenei repertoárból, akik nem járnak
komolyzenei koncertre, ellenben egy filmzene koncertre elmennek, mert az olyan
„tökjó”. S hogy ebben a törekvésben bizony van ráció, azt a saját bőrömön
tapasztaltam: én magam sem járok komolyzenei koncertekre, ám az est meglepő
tapasztalatai után nem tartom kizártnak, hogy nyissak ebbe az irányba.
Hollerung Gábor, aki maga is filmrajongó, az egész koncertet
rendkívül oldott hangnemben, mondhatni, „komoly” dirigenshez képest meglepően
lazán „vezényelte le”: az egyes zeneszámok között hosszas és gyakran vicces
sztorizgatással, élménybeszámolóval, filmelemzéssel szórakoztatott minket,
ezzel is rácáfolva arra a közkeletű tévedésre, hogy „komoly” hangversenyt csak
nyársat nyelve, „vigyázülésben” lehet élvezni. Itt a főszerep valóban a
szórakozásé és a szórakoztatásé volt – természetesen mit sem engedve a magas minőségből,
ami a zenekar művészetét jellemzi.
Az est két markánsan elkülönülő részre oszlott – az első
részben klasszikus zenei műveket hallhattunk, melyek aláfestő zeneként komoly
szerepet játszottak az adott film sikerében. Mendelssohn Szentivánéji álom című művével nyitott a zenekar, mely teremtett
némi elvarázsolt hangulatot, azonban nagyon hamar áttértünk a drámai(bb)
művekre. Händel Rinaldo-ja
következett a Farinelli, a kasztrált
című film részleteivel, melynek során először hallhattuk az est sztárvendégét,
a népszerű és többszörös aranylemezes férfi szopránt, Vásáry Andrét. Nem
mellesleg elcsíphettük, hogy a zenekarvezető szerint minden idők legjobb zenei
filmje Milos Forman Amadeus-a – azt
hiszem, ezzel mindenki egyetért, aki látta.
Händel után
egy igazi nagyszabású, epikus mű került sorra, Elgar Enigma variációk című darabja, az Ausztrália című film záró képsoraival – ízelítőt adva a manapság
oly divatos, hangyányit hatásvadász, ám kétségkívül erővel bíró fúzióból kép és
zene között. Amit aztán egy csapásra feledtetett velünk a tán valaha volt
legzseniálisabb film-komolyzene kombináció: A
Valkűrök lovaglása Wagnertől és az Apokalipszis,
most. Úgy hiszem, még aki soha nem látta a filmet, az is látta-hallotta ezt
a jelenetsort – nem csak a legeltaláltabb, de a leghíresebb is a komolyzenére
komponált jelenetek közül. Amit hiába láttunk ezerszer, megunhatatlan – és úgy
szorítja el a torkunkat és dübörög át felettünk, hogy eszünkbe sem jut
hatásvadászatot kiáltani. Egyszerűen zseniális. Ráadásul e darab kapcsán
fogalmazódott meg bennem az, hogy hiába minden technikai fejlesztés, sem a
mozitermek, sem az otthoni rendszerek nem képesek visszaadni azt az erőt, amit
az élő nagyzenekar képvisel – nyilván nem tudom olyan szinten értékelni az
előadás finomságait, mint aki többször, több zenekar előadásában hallotta ezt a
darabot, de azt elmondhatom, hogy a székbe szögezett.
Wagnerhez képest kifejezett felüdülést jelentett Sosztakovicstól
a Jazz szvit No. 2 a Tágra zárt szemek című filmből – még ha
tudjuk is, hogy maga a film fényévnyi távolságra van a felüdüléstől. Akárcsak a
Keresztapa, melynek képeit Mascagni Parasztbecsülete alatt láthattuk – a
legtipikusabb szicíliai muzsika és a legnagyobb maffiafilm egymásra találása
nyilván elkerülhetetlen volt. Az első rész záródarabjaként Csajkovszkij 1812 című műve és a V, mint Vendetta egymásra találását élvezhettük – némi sajátos
pikantériát adott eme fúziónak, hogy a tán legvidámabb „győzelmi” darabot a
londoni parlament felrobbantásának brutális képei alatt halljuk. Az biztos,
hogy szikrázó jókedvvel állhattunk fel a szünetre.
Hogy aztán a második rész a modern, már filmes
felhasználásra írt, „valódi” filmzene jegyében teljen – bár akár azt is
mondhatnám, hogy John Williams jegyében. A Hollerung Gábor által egyszerűen
korunk legnagyobb filmzeneszerzőjeként aposztrofált Williams négy darabbal is
képviseltette magát: a Star Wars, az E.T., a Harry Potter és a Jurassic
park főcímzenéjét minden valamire való filmrajongó kívülről fújja – ám
ilyen interpretációban nem halljuk őket minden nap. Ráadásul megtudhattuk, hogy
Williams oly játékosnak tűnő dallamai a zenészeket bizony megizzasztják – ahogy
a zenekarvezető fogalmazott, a „legtündéribb” Harry Potter téma igazából
„dögletesen nehéz”.
Azért két Williams közé becsúszott egy Morricone is – a
műfajban szintén kihagyhatatlan mester méltán ikonikus Volt egyszer egy vadnyugat zenéje ismét Vásáry André énekhangjával
kiegészítve okozott borzongató élményt. Az est tán legbátrabb része a
„képregényszekció” volt, melyben Danny Elfman Batman, illetve Christopher Young Superman témáiból hallhattunk részleteket – érdekes módon ez talált
meg legkevésbé. Nem úgy a záródarab, Klaus Badelt Karib-tenger kalózai főcímzenéje, mely indulhatna az utóbbi évek
legtöbbször feldolgozott filmzenéje címért – a sok kétes értékű remix után
kifejezetten nagy élmény volt ezt a vidám zenét felesleges elektronikai
sallangok nélkül hallani. Méltó befejezése volt az estnek, melyet végül egy
elkerülhetetlen ráadás koronázott meg: Chaplin Diktátor-ának Brahms Magyar
táncok-ja egy darabjára vágott részlete. Ami aztán tényleg egy új szintre
helyezi zene és kép kapcsolatát.
S hogy visszakanyarodjak a bevezetőben említett
tapasztalatokra: mint filmzene rajongó, ám a komolyzenét inkább csak kerülgető
laikus, úgy indultam a koncertre, hogy az első rész jó-jó, de nekem biztosan a
második fog jobban tetszeni. Ehhez képest én lepődtem meg a legjobban azon,
hogy Wagner, Elgar, Sosztakovics, Csajkovszkij darabjai jóval elementárisabb
élményt adtak, mint az egyébként nagyon szeretett dallamok. Nem mondom, hogy
hazafelé nem a Harry Pottert dúdoltam a villamoson, de ha megkérdezik, melyek
voltak az est fénypontjai, az első részből jóval több jut eszembe. Ami még
mindig nem jelenti azt, hogy hirtelenjében klasszikus zene rajongó leszek, de
úgy vélem, egy ilyen élő, oldott, hangulatos és szórakoztató nagyzenekari
koncert a legalkalmasabb arra, hogy az egyébként e területtől ódzkodókat is
„bevezesse” a hangversenytermekbe.
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése