Most, hogy itt ülök megint a
végén, egy újabb, alkotókkal megtett panorámaút végén, ahol visszatekinthettem,
meg kicsit előre, leginkább annak örülök: innovációba szédült toronyépítő
késztetésünk, a siserehad legemberibb tulajdonsága nem, vagy csak alig fertőzte
össze a látványt. Neil Gaiman és alkotótársai még mindig abban a növényi
teljességben tartják ezt a víziót, amit leginkább szerettem benne. Itt ülök,
megint a végén, de ez sem a legvége még – hátravan a nulladik-végtelenedik
kötet, a The Sandman: Overture minisorozata.
Például. Ez a történet odahívja magához a mesélőket – hiszen nem is oly rég
örültem itt a Locke & Key rajongói belefűzésének, a Hill és Rodriguez által
megálmodott aranykor (alapanyagát
kétfelől is megtisztelő) szemtelen, de eltalált odadörgölőzésének a nagyobb
meséhez. Bele lehetne fonni A mágia könyveit ebbe a folyamba, legalább az alap sorozatot, hiszen ezer szállal
kötődik ide. Inkább mondom így: itt ülök megint egy végén – ahol egyre inkább látszik: ez a mese olyan, mint a
hősei. Végtelen.
Pedig lehetett volna rókanyúzás is, újabb bőr az V. gyűjteményes kötet gerincét adó Végtelen éjszakák – nettó üzleti érdeklődésfrissítés az évforduló apropóján. Máshogy is elsülhetett volna, hogy saját jogon legendás, szuverén alkotók szálltak be a meccsbe Neil kívánságlistája alapján, hogy a mesélő igen bátran választott a Végtelenek megragadásához játszótársakat. Szétzilálhatta volna ezt a kötetet, hogy történetről történetre teljesen más eszközkészlettel mesél: hogy az egyedi, látomásos gazdagság buja parkjainak közvetlen szomszédságában hagyományos panelekből épült mese-lakótelepek terpeszkednek benne. Az egész olyan, mint egy saját kereteit sokadszor kinövő nagyváros, ami elnyelte a korábbi agglomerációját – a mese ó falvai mellett közvetlenül ott állnak benne a metropolisz elhanyagolt ipartelepei; a gazdag ornamentikájú villanegyed szomszédságában eszköztelen rajzú közpark szerénykedik, a közepén egy régészeti feltárás munkagödrével. És mégis, szerves egésszé lesz. Növényi teljességgé. Ekkora ereje van a mítosznak, ami egyben tartja.
Nem tesz mást, csak újra bemutatja a bandát. A Végtelenek családját, ezúttal hiánytalanul. Van, akit úgy, ahogyan még soha, és van, akit (körülményektől láncolt volta révén) nagyjából ugyanúgy. A régmúlt összképet kiegészítő, olykor a hőseink motivációit feltáró megidézése mellett nézünk előre is – van ezek közt a mesék közt legalább egy (kettő) olyan, amit Morpheusz sorsának kiteljesedése utánra tesz a képeibe kódolt kronológia. A körkép-jelleg letagadhatatlan, de jobbára nem eszi meg a mesék sajátos ízeit. Már ahol van fogható, szokásos mese. Nincs olyan közte, amit ne tudnék valamiért szeretni, de persze van olyan, amit a többinél jobban. A Végtelen éjszakák füzeteiről a hajtás után bővebben is mesélek majd, itt csak azokat a történeteket simogatnám kicsit, amik e füzér mellé kerültek.
Mert a kötet gerincét adó fő
sorozat mellett ebben a gyűjteményben helyet kapott pár igazi csemege. A
legelején ott ül Az utolsó
Sandman-történet – Dave McKean vizuálisaival. Nem hagyományosan vett
képregény, ahogy sorozat szürrealitásba hajló címlapjait is jegyző rajzoló sem
az. Magamban ezeket rajznovelláknak hívom, ahol a látvány és az olvasott
önmagában is teljes értékű adatközlő – a kettősük pedig tényleg hatványra emel.
Utolsó történet, amivel kezdünk; szelíd írópoén ez, ahol egy pillanatra
belelátunk a ki sem pontosított sejtelemvilágba, ahol (lehet, talán) tényleg
érintkezik a fantáziánk és a valóságunk. Utolsó történet, előre megírva. Ez
amúgy tipikusan Gaiman-i gesztus – a novelláskötetek
előre feltáró előszavaira hajaz.
Hasonlóan formabontó az
illusztrált elbeszélés, a Sandman – Az
álomvadászok, ahol kedves mítoszteremtőm játszótársa Yoshitaka Amano. Ezt a
könyvet egy időre kölcsönkaptam anno, angolul – már akkor szerelmes lettem az
illusztrációiba, bár akkor még nem birtokoltam mellé a megértést. A Végtelenek
mítosza a távol-keletre helyezve egyszerre vendégség és otthonlét – olyan jól
sikerült ez a kettős bukfenc, hogy a szerző által viccből megadott (kreált)
források után komoly kutatók is komolyan érdeklődtek. Egyfelől szeretni való,
és tényleg japán mitológiákba is illő kicune-történet, szerelmes rókadémonnal
és önfeláldozó szerzetessel, másfelől szeretni való Sandman-történet
önfeláldozó rókadémonnal és szerelembe eső szerzetessel. Az egyik kedvencem.
Ezért is emésztettem nehezen először, hogy jóval később P. Craig Russell
képregénnyé rajzolta. Holott a képregény legalább ennyire tiszteli az anyagát.
A rajzoló amúgy Gaiman egyik állandó tettestársa a novellák képregényes
újrahasznosításában. Olykor haragudni szoktam érte – van köztük olyan (bár a linkkel mutatott épp másik rajzolóval), amit a henyélés eltakarására
pattintott össze a szerző. Máskor meg lelkesít, ha P. Craig Russell megkapja a
rajzba tétel műfajban szokatlan mélységű szabadságát tőle – hiszen nem egyszer olyan
kétségtelen csodák születtek ebből a szabadságból, mint a legendák Bagdadjában
játszódó Ramadan története.
Megértettem, miért van itt helye. Sőt, lassan kezdem megszeretni ezt a távolból
képzelt távol-keletet.
Mint ahogy azt is elfogadtam, mit
keres itt Sandman éjféli színháza.
Ebből a könyvből ez a mese a legkevésbé enyém, a Matt Wagnerrel közös móka,
amiben felélesztették Wesley Dodds eredeti, álomporszóró-igazságosztó
karakterét. Pedig amúgy jó, Teddy Kristiansen rajzai-festményei pedig jóval
több, mint jók. Az egészet mintha álompor mögül látnád, kontúrtalanul,
megfoghatatlanul – egy sosem volt álom-múltban. De még dolgoznia kell bennem,
hogy megszeressem.
Mindent egybevéve nem vártam
hiába erre a könyvre. Van olyan nézet, és olykor osztom, hogy ezt a kötetet
elsőnek brutális hiba volna kézbe venni ebből az álomvilágból. Pedig az Álomvadászok megáll a maga lábán,
mindkét elnyert formájában. Sőt, a Végtelen
éjszakák hét fejezetéből nem egy szépségei, valódi mélységei is bőven
kinyílhatnak benned, kíváncsiságot teremtve. Nemcsak akkor élnek a hősei, ha
mintegy függelékként olvasod, a fő történet sodrása mentén lerakódott
meseszigetekként, mintegy megpihenve e rajzolt zátonyokon is.
Mégis, olykor úgy
érzem, akkor jársz jól, kedves olvasó, ha elkezded elölről, a legelső kötettel.
Mert az egész látványa kinyithat benned egy szemléletet. Egy helyet, ahonnan a
mítosz zsigeri erejéből látszik a világ. Az egész
mese szemléletet formálhat. És azt hiszem, ez a kultúránk egész meséinek igazi szerepe. Akkor is,
ha ezer oldalakon harcolnak benne a
különböző narratívák. És akkor is, ha rajzolt 24 oldalak erdőmély sűrűjéből
kandikálnak elő. Olvassátok.
Carthaphilus kiadások:
Sandman, az álmok fejedelme - Prelűdök és Noktürnök
Sandman, az álmok fejedelme - A Babaház
Sandman, az álmok fejedelme - Álomország
Sandman, az álmok fejedelme - Párák évszaka
Fumax kiadások:
Sandman, az álmok fejedelme-gyűjtemény (első kötet)
Sandman,az álmok fejedelme-gyűjtemény (második kötet)
Sandman,az álmok fejedelme-gyűjtemény (harmadik kötet)
Sandman, az álmok fejedelme-gyűjtemény (negyedik kötet)
...és ott van még Halál
Death - Halál: Teljes gyűjtemény
A bejegyzés folytatódik, kattintsatok:
Szóval mélyebbet szippantva ebből
az álomporból, elmondhatom, gyönyörűen nyílt nekem a Végtelen éjszakák folyama – ahogy legszebb estéimen a tündöklően
csillagos ég. Az első fejezetét, a Halál
és Velence szcénáját már ismerhettem, Halál
gyűjteményes kötetéből, úgyhogy itt és most csak ennyit írnék róla: ez is P.
Craig Russell hagyományos-képregényes, könnyen emészthető formában tálalt
világa, ahol pont ez a könnyedség, a látszólagos egyszerűség teszi lehetővé,
hogy a tartalom szíven üssön. Ahol a semmi
extra egyszer csak átfordulhat benned. Persze bizonyos szempontból könnyű
dolga van, a történet főhőse miatt; és bár én Cris Bachalo Halál-látomásaiba
szerettem, letagadhatatlan, hogy a sorozatban Craigé a messze legélettelibb
Halál. Egy bármikor-jelenbe helyezett, időt játékon kívül helyező történetben.
Amit megízleltem Vágyból - Milo Manara vendégjátéka. Az ő tökéletes
rajzi kontrolljával - elmondható, hogy teljesen a magáévá tette a karaktert.
Viszont tényleg nem követett el rajta több erőszakot, mint ami magából a
figurából fakad. Teljesen értem, Neil miért rajong érte, miért nem volt kérdés
a számára, hogy Vágy messze legideálisabb rajzolója az olasz – hiszen mintha
amúgy is, egész pályafutása alatt is ennek az aspektusnak rendelt volna alá
mindent. Felmérhetetlenül gazdag életművéből nagyon keveset ismerek csak, úgyhogy ezt a kijelentésem kezeljétek fenntartásokkal. Egy biztos, ez
a legenda-múltba helyezett időtlen történet nagyon pontosan rajzolja körbe az
egy mondattal megragadható vágy-dilemmát: megkapni
amire vágyunk, és boldognak lenni – két különböző dolog.
Álom, Morpheus története, az Egy csillag szíve Miguelanxo Prado
rajzaival Vágy előző történetéből következik – itt ébredhettem rá, mennyire
tudatosan épül fel a történetek egymásutánja. Erről majd a végén mesélek, most
csak az örömem osztanám meg veletek, ahogy Killalla, a csillagpor-leány története megpendítette bennem az ide zengő Gaiman-történetek
húrjait. Ezt olyan gyönyörű tudni, hogy minden porcikánk valaha létezett csillagok pora. És azt sem felesleges
tudni: az álom, az álmodozás a szerelemről gyakran nem érintkezik a zsigeri
vággyal. Vágy egy igen fontos tanulsággal gazdagítja öccse tapasztalatvilágát,
amikor (az illetőségi körébe tévedve) eltéved a szerelemben – bár én is
letörölném a képéről az önelégült vigyort azért, ahogy megtanítja. A csillagpor természete szerint a maga
csillagának válik a szívévé. Egy Végtelen pedig szembesül vele: kockázatos
belehabarodnia bármiféle végesbe. Persze, egy tapasztalat ebből (úgy tűnik)
soha nem elég, Az Álom majd újra és újra megégeti magát a csillagok (s a Hold) porának
leányaival. Ez talán a legszebbre rajzolt hagyományos képregény a kötetben, és
a mese is kellően ötletgazdag – a kezdetek világáról, amikor a mi Napunk még
csak ügyetlen gyerek.
És itt helyénvaló töréssel két
teljesen formabontó szcéna jön. Elsőnek Neil és Barron Storey keserű
katalógusa, a Kétségbeesés tizenöt
arcképe. Sokan nem tudtak mit kezdeni ezzel, a sokszor tizenöt kártyányi
lappal. Holott ennek is van íve, csak sajnos spirális. Igazi íves zuhanás, az
egyre mélyebb gödrökbe ahova Kétségbeesés taszít. Nem tudom, tényleg mekkora
poklot járt ez a rajzolósrác (főleg nem, hogyan keveredett ki belőle), hogy
ennyire erős kollázs-szerű, de nagyon pontosan (kétségbeesetten) a meséltbe
kapaszkodó képeket termett. A mesék, amelyekbe (hiába) kapaszkodik, mintha Neil
abbahagyottjai volnának, jegyzetfüzetekből összesöpörve. Ennek a „történetnek”
elemi része a töredezettség. És tényleg jobban esik kívül maradni, kimaradni
belőle. Jobb, ha csak nézel értetlenül, ha nem merülsz bele az aprólékos
részletekbe. Ha nem hunyod be egy ponton a szemed, és nem érzed. Tényleg
megértem, ha valaki azt választja: ez csak egy nem túl jól sikerült
illusztráció.
Pedig át kell érezni, hogy
megértsd, ami következik. Delírium és a Behatolás
akkor üti a legnagyobbat. Akkor érzetté lesz a „mi elől rejtsen inkább a
katatón nyugalom”. Bill Sienkiewicz füzete mára az abszolút
kedvencem az összes közül. Talán mert az eddigi, motivációkat tisztázó
fejezetek után végre túlnéz a temetésen, a gyászon. Delírium tényleg nagyon
mélyre kerülhet, ha felismeri, hogyan vált katalizátorává Morpheusz halálának.
És az új, a fehér Álom, Lyta Hall fia, Daniel emléke-árnyéka-álma jár utána, hova-kibe is bújt ilyen mélyre. A Delírium felkutatott szolgálóiból álló mentőcsapat,
az őrültek, akik behatolhatnak az őrültségbe, a megőrülés veszélye nélkül –
akik kézen foghatják a Végtelen-pantheon legidegesítőbb fruskáját, és
kivezethetik a fénybe, a saját delíriumaik segítségével. Nagyon sokan nem
szeretik, nem értik ezt a mesét, ezt a képvilágot, az ezer poént rejtő
sokféleséget, ahogy a karakterek szövegbuboréka is más és más, ahol az olvasás
egyből nyomozás az utalások óceánjában, halott madarak, beszélő állatok és
csilló szemű cápák között. Szerintem a legjobb Sandman történetek közül való. Hallottam az apokalipszis nyelveit, és most
már a csendet ölelem magamhoz.
Pedig át kell érezni, hogy a
teljesen szokványos panelek szolid világában, Pusztítás vendég-világában, A félszigeten otthon érezhesd magad.
Glenn Fabry könnyed és szokványos (könnyen befogadható) rajzai ugyanis egy
többszörösen csavart mesét kínálnak, ami az előzőből szervesen következik.
Delírium „kint van”, de kezdeni kell vele valamit – és értelemszerű, hogy a
kedvenc testvére vállalja egy időre a felügyeletét. Akit az új Álom el tud
érni, és aki a húgukat egy érdekes mesei párhuzamosba viszi.
Ezt kicsit messzebbről kezdeném.
Ebben a történetben többször előfordul, hogy az olvasó számára valódinak tűnő
helyszín igazából valamelyik sokat mesélt mesénké. Gaiman számos esetben
játszott azzal, hogy a történeteink valóságát
realitásként kezelte, már a nyitó füzér, Prelűdök és noktürnök is ennek jegyében született. Feltűnt még, hogy ebben a
történetben a nevek igazi hívószavak – nem ismétlődnek, még két
mellékszereplőt, illusztratív statisztát se hívnak soha ugyanúgy. A félszigeten történetének főhőse,
Rachel neve viszont már foglalt volt – és felmerült bennem, hogy ő valójában
egy párhuzamos valóságban ugyanaz a személy, aki a Sandman
Hellblazer-vendégjátékában meglopta John Constantine-t. És bár itt nem lett
álom-drogossá, azt nem lehet mondani, hogy érintetlen volna a párhuzamos
önmagától. Pusztítással való kvázi-románca valójában gyógyulás: elpusztítja az
álmokhoz való kötelékét, és helyette másikat támaszt. Olykor felmerül bennem,
hogy így teremtődik egy-egy végtelentől érintett Vén. Jellegében így,
esetenként mindig máshogy: olyan haláltalanok, mint Őrült Hettie, vagy Hob
Gadling.
Már csak a vége van hátra, a
történettelen, statikus ábra, Végzet, és a Végtelen
éjszakák. Frank Quitely gyönyörű rajzaival, a mesétlen mese. De ha
belegondolsz, hogy mutatkozott be Halál az első fejezetben, hogy festi a jelenléte
a véres kardok és levágott fejek meséjét Vágy történetében, lehet, másképp
szemléled a kertjében sétáló, kezéhez láncolt könyvet tartó alakot. Aki veled
olvasott a csillag szerelméről, ami által Álom megtanulhatta, milyen a mindent
lebíró Vágy, aki láthatta ezért Álmot a Kétségbeesés birodalmában, soha nem
előre, de egyidejűleg mindig minden részletével. Aki látta, hogyan gyógyítható
a Kétségbeesés szülte delírium, és hogyan szorul utólagos istápolásra. Ha együtt
látod az egészet, akkor Végzet meséje is élettel telik: hiszen az első oldaltól
a végzet(ek) meséit olvastad. A figyelmed által kezedhez láncolt könyvből. Ez a mítosz: elemi módon van benne végzet, de
mindig csak utólag ismered fel a mibenlétét. Amikor már elolvastad a könyvben.
A Végzet így vak – soha nem lapoz előre. Ezt lehetett a legnehezebb
megfogalmazni.
Ezt a könyvet is számos
alkalommal előveszem még – sőt, eséllyel többször, mint a többit. Mert a többi
az egészet rántja jobbára magával, a lapozgatást könnyűszerrel változtatva
újraolvasássá, elölről. Már csak az van hátra, hogy újra megköszönjem a FUMAX
csapatának, hogy az elszigorodó időkben nem engednek egy jottányit sem a
színvonalból. A hozzáállásuk a könyvszakma egészét tekintve is bőven lehetne
etalon.
Egy könyvet tartunk a kezünkben. A könyvben benne van az Univerzum.
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése