Charlotte Wood, a tavalyi év egyik
legkomolyabb könyves meglepetése, a Hétvége szerzője egymás idegeit
évtizedeken át módszeresen cincáló, és az évek sorával csak egyre
kellemetlenebbé váló barátnők után ezúttal egy elhidegült család tragikus újra
egymásra találásáról mesél – hasonló sikerrel. Vagyis, míg a Hétvége meggyőzött minket, hogy az
élethosszig tartó barátság szentségében vakon hinni minimum bátor dolog, de inkább
csak ostobaság, és jobb, ha felkészülünk rá, hogy akikben a legjobban
megbízunk, azok döfhetik belénk a legnagyobbat, addig A gyerekek ékes példáját nyújtja annak, hogy a látszólag ideális,
drámáktól mentes családi élet sem mindig jelenti a létező világok legjobbikát,
és hogy vannak elhidegült kapcsolatok, melyeket nem kell okvetlenül
felmelegíteni. Van, hogy egyszerűen be kell látni: már semmi közünk azokhoz az
emberekhez, akikkel véletlenül ugyanazt a génkombót keverte ki nekünk a sors.
Mandy, Stephen és Cathy, az egymással évek
óta nem nagyon kommunikáló három testvér apjuk súlyos balesete után gyűlnek
össze az álmos ausztrál kisvárosban, ahol gyermekkorukat töltötték. Míg az apa
a kórházban haldoklik, az anya pedig saját fájdalmába zárkózik, és próbálja
megtalálni helyét ebben az új felállásban - ahol
ő már nem feleség, nem ennek a családnak az anyja, csak valaki, akit támogatni
kell - addig a három, negyvenes éveiben járó „gyerek” is próbál új
szerepeket, új viszonyulásokat találni – egymáshoz, az anyához, Mandy férjéhez,
a kisvároshoz. Szükségük is lenne rá, mert a régi dinamikák nem működnek. Ahol
meg működnek, ott csak rombolnak. Nem véletlen a címadás, nem csak az anya szemében
maradnak ők „gyerekek” örökké, de visszatérve a szülői házba maguk is
előrántják legrosszabb gyermekkori beidegződéseiket, játszmáikat,
versengéseiket. Így válva egyszerre nevetségessé és szánnivalóvá. Három nagy
gyerek, akik, miközben apjuk haldoklik, évtizedek után is azon vitáznak, kié
volt az a bizonyos ajándék, kihez kötődött az a közös szenvedély – kit szeretett
jobban az apa.
Érdekes a koncepció, hisz míg az egyik
testvér elhidegüléséről szinte mindent megtudunk (vagy úgy véljük, mindent
megtudunk…), addig a másikról szinte semmit. Mandy könnyedén válik a regény
főszereplőjévé, hisz övé a „látványos” távolodás – a poros kisvárosból
világhírű haditudósítóvá váló nő nem csak fizikailag jut a világ másik végére
(a világ összes végére, ahol épp háború dúl), hanem lélekben és fejben is: állandósult
poszttraumás stresszel küzdve képtelen visszalassulni, képtelen beilleszkedni a
kisközösségbe, képtelen úgy tenni, mintha még érdekelnék annak kisszerű történései,
ítéletei, béklyói. Ahogy képtelen belehelyezkedni újra a saját házassága kereteibe
is. Túl sok halál, túl sok szörnyűség, túl sok rettegés kúszott a fejébe ahhoz,
hogy érdekelje, mi a szomszéd véleménye arról, hogyan viselkedik a három Connely
gyerek az étteremben, miközben apjuk a kórházban agonizál. Mandy-nek mindez
kevés: kevés amit az anya, a kórház, a testvérek, a városka nyújtani tud. Felfoghatatlanul
többet látott, többet élt és többet ért el, mint a családja, a városa,
mindenki, aki körülveszi – és ezt lépten-nyomon az orruk alá is dörgöli. Többnek
képzeli magát náluk – adja magát az értékítélet. A háború forgatta ki önmagából
– védené az anya, aki képtelen megemészteni, hogy a gyereke, akit ösztönnel
védene, maga megy a veszélyek elébe. Mindig is egy elviselhetetlen kis picsa
volt – vélik testvérei, s jó eséllyel igazuk van.
„És
Mandy ingerült hangja, a véleményei, hogy Cathy meg Stephen a szemüket
forgatják, ha látni vélik, micsoda hatalmas távolság tátong Mandy jelenlegi
élete és a gyerekkoruk között – mindez pontosan ugyanolyan, mint mikor még itt
éltek mindannyian, ilyen volt az általános, a középsuli és az újságnál töltött
évének minden egyes napja is. Mindig is Mandy gőgje, az, hogy nem volt hajlandó
elfogadni, ami mindenki másnak elfogadható volt - ez a furcsa, szégyenteljes
vágyakozás valami több után -, ez választotta el őt ettől a helytől. És tőlük.”
Mandy az, aki nem tudja befogni a száját –
aki nyíltan vállalja, hogy nem elégíti ki, amit az otthona, a szülei, a férje,
a testvérei, a közeg nyújtani tud. Ezért veti meg mindenki. A másik testvér, Stephen
nem mond semmit. Egyszerűen eltűnik. Wood fifikás szerző: azzal, hogy Mandy
arcba tolja az elégedetlenségét, Stephen felmentést kap, hisz nem rossz fiú ő –
igaz, hogy évekig a szülők felé se néz, hogy minden kapcsolatot megszakít a
családdal és a várossal, de legalább nem szól rájuk egy rossz szót sem. Hisz
minden a látszat, nemdebár? Biztos nem ér rá hazajönni, de legalább soha nem
veszekszik. Nem kritizál. Senki sem tudja, vágyik-e másra, többre, jobbra –
hisz nem mond semmit, azt se tudja senki, mit csinál, hol él, miből él. A
konvenciók szerint mégis ő a jobb gyerek. Az egyszerűbben kezelhető. S persze
az egyetlen, aki valóban ott van, aki csendben „teszi a dolgát” - gondoskodik szülőkről,
támogatja magára hagyott sógorát, végighallgatja és még élvezi is a kisvárosi
pletykákat, nem tűnik el, nem csinál
világraszóló karriert, nincsenek traumái - ő a legláthatatlanabb. Cathy mintha
ott se lenne – a tökéletes feltűnésmentes lánygyermek ő, akire büszkék lehetnek
a szomszédság előtt. Aki nem szerepel golyózápor előtt a tévében.
Kegyetlenül pontos. Tök mindegy, mit érsz
el az életben, milyen életet élsz, mi a munkád, a szenvedélyed, miről mit
gondolsz – a lényeg, hogy ne szóljon meg a falu. Élj ugyanolyan kisszerű,
konvencionális, keretek közé szorítható életet, mint mindenki más. Ne akarj
többet. És nehogy azt képzeld, hogy te többet érsz nálunk. Igen, Mandy egy
elviselhetetlen picsa. Hogy eredendően ilyen volt, vagy az átélt traumák tették
ilyenné, mindegy is. Ami tény: a környezete mindent elkövetett azért, hogy
letörje a szárnyait, és sose értették meg, hogy másra vágyik, mint ők. Kicsit
mind Mandy-k vagyunk, akiknek más elképzelései vannak az életről, mint ahogy az
a „nagykönyvben” meg van írva. Akik nem akarunk a falu szája íze szerint élni.
Akik lázadunk a gyémántgyűrű-világraszólólagzi-háromgyerek-csokosház
forgatókönyv ellen. Akik karrierről álmodunk, ahelyett hogy beérnénk valami
középszar de legalább biztos állással nyugdíjig, ahogy illik. Akik épp hátat
fordítanánk a karriernek és modern nomádként lakókocsival járnánk Európát. Akik
ötven felé új hobbiba szerelmesedünk bele vagy új tanulmányokba kezdenénk.
Wood ebben nagyon jó: minden elvárással
szembemenve mesél olyan dolgokat az emberi kapcsolatokról és a
családi-baráti-kisközösségi dinamikákról, amelyekről nagyon nem szeretünk
beszélni. Miközben a felszínen egyébként ez egy rém egyszerű regény: egy
haldokló apa, a kórházban összegyűlő testvérek, akik átgondolják a családjukhoz
fűződő viszonyukat, néhány kisebb fordulat, egy-két nagy egymásra találás. Még
egy kis feszültség is került bele a segédápoló Tony szálával, ami végül
katalizátora lesz… minek is? Teljesen felesleges fordulópontot vagy tanulságot
keresni. Ahogy a Hétvége esetén, itt
sincs hagyományos értelemben vett feloldás. Az élet megy tovább. Az embert érik
pofonok, hol kisebbek, hol nagyobbak, és igen, van ami akkora, hogy a fal adja
a másikat. Egy apa halála jó eséllyel ilyen, pláne ha problémás családi
viszonyokba érkezik. De a lehető legnagyobb önáltatás azt hinni, hogy ettől
majd minden megváltozik. Hogy mi megváltozunk. Hogy „új emberré válunk” a
trauma hatására. Hogy „átértékeljük” az életünket. Hogy majd újonnan megtalált
szeretettel fordulunk minden létezőhöz. Ugyan már… A legtöbb esetben úgyis
belátjuk, hogy vannak kapcsolatok, melyek nem véletlenül szakadnak meg. Hogy
vannak családok, kisvárosok, életek, melyekbe nincs visszaút. Felesleges is
keresgélni.
Kiadó: Magvető
Fordító: Morcsányi Júlia
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése