Azt hiszem, új kedvencet avattam
Martin Odum személyében. Bár lehet, hogy inkább Dante Pippen lesz az. Még azt
is megengedem, hogy tán Lincoln Dittmann – bár hármuk közül ő került a
legkevésbé közel hozzám. Mindenesetre valamelyikük belopódzott a kedvenc
nyomozóim közé. Vagy a kedvenc kémeim közé? Óh, de bonyolult is ez… Hát még, ha
a szegény főhős (kiről annyit már bizton állíthatunk, hogy én legalábbis
kedvelem) maga sem tudja, hogy kicsoda is ő valójában.
Martin Odum magának való, cinikus
magánnyomozó Brooklynban. Jó néhány klisé élő megtestesítője – nem is lepődünk
meg nagyon, amikor jókora noir-kliséként egy titokzatos, álnevet viselő orosz
származású hölgyemény keresi fel biliárdszalonból kialakított irodájában, hogy
ugyan keresse már meg sógorát, aki titokzatos módon felszívódott, otthagyva
mélyen vallásos zsidó feleségét a vallási és egzisztenciális pácban. A feladat
látszólag egyszerű: felkutatni a feltehetően csélcsap férjet és rávenni, hogy
egy rabbi előtt váljon el feleségétől, hogy az asszony továbbléphessen. Persze
ha ilyen egyszerű lenne, nem lehetne kémregényt húzni köré.
Mert bizony itt senki sem az,
aminek elsőre (sokadszorra…) látszik. Martin Odum feltűnően sok hasonlóságot
mutat az IRA fegyverszakértőjeként a fél Közel-Keletet fegyverrel és
robbanószerrel ellátó Dante Pippennel, az meg a polgárháború-mániás egykori
főiskolai tanárral, a latin-amerikai terrorista sejtek nagy barátjával, Lincoln
Dittmannal. S ha ez nem lenne elég, a biliárdszalonba belejtő fapados végzet
asszonyáról is kiderül, hogy egykor a KGB-vel szoros kapcsolatokat ápoló
papájával együtt több közük van az FBI tanúvédelmi programjához, mint az
egészséges lenne. Pláne, ha a családba beházasodott eltűnt férjről meg kiderül,
hogy annak az orosz oligarchának az unokaöccse és jobbkeze, kinek módszerei
láttán még a szicíliai maffia is gyors hátraarcot vágott és azóta sem lépte át
az orosz határt. Több se kell egy saját identitásában sem biztos, az emlékek és
a nem-emlékek súlya alatt szép lassan megroskadó egykori titkosügynöknek. Naná,
hogy elvállalja a megbízást, minél többen akarják kinyírni, minél több
látványosan elhelyezett hullát hagy maga után, annál inkább – mintha amíg egy másik fantom után nyomoz, addig sem kéne
a saját kísérteteivel törődnie.
Odum a többszörös
személyiségzavarban szenvedők mintapéldánya – ám esetében nem pszichológiai
trauma a kiváltó ok, sokkal inkább az a két évtized, amit egyik személyiségből
a másikba ugrálva, különböző „legendák” kiötlésével töltött. Három ismert „legendája”
között tipródva egy kérdés kínozza állandóan: vajon van még több is? Egy
negyedik, vagy egy ötödik, ne adj’ isten, hatodik személyiség? Hány élet fér
bele egyetlen életbe? S melyik volt
az „igazi”? Egyáltalán, van értelme itt még „igazi”
Martinról-Dantéről-Lincolnról-ikszről beszélni? Vagy az egész kupac egy
gigantikus CIA-blöff?
Robert Littell története a
személyiségei útvesztőjében eltévedő kémről a legkevésbé sem eredeti (elég, ha
a Bourne-sorozatot említem), ellenben borzasztó fifikás és nagyon szórakoztató.
E tekintetben valahol félúton helyezkedik el a földrészek közt ugrándozó, hol
nőkre, hol gonoszokra lövöldöző, világot látványosan megmentő James Bondok és a
George Smiley-féle, a Körönd poros aktatornyai közt kötött kardigánban a világ
folyását terelgető titkosügynökök
között. Bár tagadhatatlan a hasonlóság, azért le Carré műveihez képest ez maga
a felhőtlen szórakozás – előbb mondanám pszichológiai thrillerbe oltott kalandregénynek,
mint kémregénynek. Ugyanakkor a szaggatott narratíva, a
személyiségek-időpontok-helyek közti kiszámíthatatlan és olykor bizony
kifejezetten sokkoló ugrálás, valamint mindennek a főhős belső vívódásával és
önazonosságának hiányával való
párhuzama simán odateszi a könyvet az angol nagymester regényei mellé.
S ha már egymás mellett lógatják a
lábukat a polcon, biztos vagyok benne, hogy a le Carré- és Littell-könyvek
nagyon jól eldiskurálnak majd a különböző hárombetűs szolgálatok viselt dolgairól
– mi meg újfent konstatálhatjuk, hogy igen, a CIA (meg a többiek) csúnya gonosz
bácsik és nénik válogatott gyűjteménye(i), akik szemrebbenés nélkül áldoznak be
életeket, országokat, gazdaságokat, írják át a történelemkönyveket és tesznek
tönkre milliókat, amennyiben saját hatalmi érdekeik azt diktálják. Marhára nem
esik jól olvasni róla, óhatatlanul kialakul az emberben a „de rohadt parányi
kis porszem vagyok” érzése – viszont nem is lehet eleget olvasni róla, még
mielőtt valami rózsaszín illúzióba ringatjuk magunkat a tekintetben, hogy a
világban amúgy minden rendben van. Nincs rendben. Nagyon nincs. És Robert
Littell ezt maradéktalanul megírta.
Kiadó: Agave
Fordító: Sziklai István
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése