„Klasszisokkal jobb” – hirdetik a
Művészetek Palotája új évadát beharangozó plakátok városszerte, köztük A meztelen bohóc fotójával illusztráltak
is, és tűnjék bár olcsó fogásnak, nem tudom megállni, hogy azt írjam: tényleg.
Azzal együtt, hogy engem már a Recirquel
– Magyarország első újcirkusz társulata – tavalyi, elsőként a Müpa
újcirkusz-sorozata számára alkotott előadása, a Cirkusz az éjszakában is lenyűgözött, az idei Tavaszi Fesztiválon
bemutatott, azóta is folyamatosan telt házzal játszott A meztelen bohóc valóban klasszisokkal
jobb. Mert míg tavaly az előadás – mint színpadi előadás – hiányosságait és
az esetleges esetlenségeket könnyedén felülírta az öröm és büszkeség, hogy
igen, nekünk is van egy saját újcirkusz társulatunk, erre idén nem hogy nem
volt szükség, de egész konkrétan eszünkbe sem jutott. Sőt! Ezzel az előadással
a Recirquel simán belőtte magát abba a ligába, ahol a tavaly szintén a Müpa
színpadán látott – számomra egyébként az eddigi legemlékezetesebb
„újcirkusz-élményt” nyújtó – Compania Finzi Pasca játszik.
Mely társulat hatása egyébként az
előadás során többször felfedezhető – ami korántsem baj, a legjobbaktól tanulni
illik, ugyebár. Elsősorban nem is technikát – hisz az már tavaly is
kifogástalan volt – hanem színpadi dinamikát, szcenikát, bátorságot, a
könnyedebb és súlyosabb elemek egymásra építését. Amitől tulajdonképpen az
előadás több lesz, mint egymásra halmozott artistaszámok összessége, és
kialakul ez a megfoghatatlan „cirkusz-színház” érzet.
Vagyis a darab maga, melynek
középpontja ezúttal a bohóc. A meztelen bohóc, aki a levetett jelmezek közepette
keresi, mi rejtőzik jelmez, szerep, máz alatt-mögött. Keresi önmagában, keresi
az artistákban, keresi bennünk, a közönségben. Egyed Brigitta bohóca markáns jelenléttel és olykor szívszorító
őszinteséggel fogja össze és választja el az egyes számokat – boldog-szomorú
alakítása, fájdalma, kommunikációja a közönséggel sokat emel az előadás
színvonalán. S bár az első felvonásban még olykor rezgett a léc – nem mindig
sikerült eltalálni azt a bizonyos érzékeny határvonalat nevettetés és
ripacskodás között – a szünet után a „Tanulj meg fiacskám komédiázni” sorait
hallgatva úgy gondolom, még a közönség legszőrösszívűbb tagjai is elmorzsoltak
pár – gondosan titkolt – könnycseppet érte (no meg magukért).
Persze hiába főszereplőnk a
bohóc, tudja ő, hogy a közönség sosem érte jön: nem is mulasztja el orrunkra
kötni, hogy a lényeg itt mindig az attrakció.
Ami ezúttal is lélegzetelállító. Noha sajnos a megtekintett előadáson az egyik
„húzónév” betegsége miatt borult az eredeti műsorterv, hiánya csak akkor tűnt
fel, amikor hazatérve belelapoztunk a műsorfüzetbe és elolvastuk a kedvesen belekészített
értesítést. Ha nem látok képeket a kimaradt számról, meg nem mondom, hogy ez az
előadás nem így teljes, ahogy van (mint ahogy azt sem, hogy az est egyik
leglátványosabb számát „beugró” adta elő).
Bár a csúcspont vélhetően
mindenkinek más – a Czigány Judit
gyönyörű énekével kísért, majd kocsmazenével aláfestett trambulinozásba
torkolló menetelés a szakadék felett szintén megállná a helyét önálló
jelenetként, nem csupán újcirkuszi keretek között. S ha már trambulin: a
társulathoz A meztelen bohóc
előadásai során csatlakozó nemzetközi hírű WallKings
trampowall (falas gumiasztal) csapat attrakciója túlzás nélkül állíthatom, hogy
megdöbbentő reakciókat váltott ki a közönségből – a
nevetés-sikítozás-hitetlenkedés kombója jól mutatta, hogy ilyet magyar
színpadon még valóban nem nagyon láthattunk. (Jómagam csak azért nem sikítoztam
a mélybe zuhanó trambulin-művészek láttán, mert hasonló számhoz volt szerencsém
a tavaszi Cirque Éloize előadás
során – ehelyett jóleső büszkeséggel állapítottam meg, hogy na tessék, tudunk
mi is olyat, mint a „világ második számú újcirkusz-csapata”.) Egyébiránt nem a
WallKings tagjai az egyetlenek, akik vendégjátékukkal színesítik a palettát: a
világszerte ismert zsonglőr, Dittmar
Laido és öt kiváló kortárstánc-művész erősíti az előadást –
vendégszereplésük az én szememben mindenképpen egy előremutató folyamatot
jelez.
A show pedig pörög tovább,
ezerrel – rövid szünet után szeptembertől ismét látható a Fesztivál Színház
színpadán a nagysikerű Cirkusz az
éjszakában; októberben pedig a CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztiválon
bemutatásra kerül a legújabb darab, a Párizs
Éjjel. Csak remélni tudom, hogy a közönség lelkesedése is kitart még jó
ideig – és hogy lesz lehetőség, erőforrás, hely, kreativitás újra meg újra
megújulni, tanulni, vendégművészeket hívni és vendégjátékra menni más
társulatokhoz, egyáltalán: bekerülni a nemzetközi újcirkusz-élet
vérkeringésébe. Mert ha van is még mit tanulni – hiszen mindig van – ahhoz
kétség nem fér, hogy ez egy világszínvonalú előadás.
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése