Melyikünk ne gondolkodna el azon néhanap,
hogy „ha akkor másképp döntök, most minden más lenne” – legyen az egy kapcsolat
felbontása avagy útnak indítása, egy munkahelyváltás, egy „X” az egyetemi jelentkezési
lapon, vagy akár egy teljesen hétköznapi apróság. Szeretjük azt hinni, hogy
sorsfordító pillanatokon múlik minden, és néha ez bizony így is van – ám hogy
pontosan mi is múlik ezen
pillanatokon és hogy vajon minden
másképp lesz-e, ha adott döntéshelyzetben a másik utat választjuk, az már egy
sokkal összetettebb és érdekesebb kérdés. Mely kérdést Lionel Shriver rettentően
ügyesen, már-már zavarba ejtő alapossággal és olykor zavaró életszerűséggel járja
körbe...
Irina McGovern orosz származású
amerikai mesekönyv-illusztrátor, aki Londonban él terrorizmus-szakértő
majdnem-férjével, Lawrence-szel. Ha őt kérdeznénk, valószínűleg azt mondaná, „minden
rendben van” az életében – munkájában (amit amúgy csekély lelkesedéssel, de
mégiscsak lelkesedéssel végez) mérsékelten sikeres, anyagi helyzete
nagyjából-egészében jó, kapcsolata megszokott, biztonságos, a takaréklángra
csavart szenvedély ellenére is kielégítő. Mit akarhatna még? Mondjuk egy kis élet nem ártana a mindennapi rutin, a
vacsora előtti pattogatott kukorica, a minden este ugyanolyan tévéműsorok és az
évek óta kínos egyformasággal végzett ágybeli gyakorlatok mellé – valami váratlan,
valami spontán, valami, amire nem lehet ráütni a „de hát így szoktuk” plecsnit.
Megcsókolni egy másik férfit egy
túlfűtött vacsora után – mely vacsora igazából kizárólag az épp valami távoli
konferencián okoskodó Lawrence erőltetésére alakult úgy, ahogy, jelesül, hogy
Irina és a „közös barát” (valójában Lawrence-barát) snookerjátékos, Ramsey kettecskén
maradjon – kétségkívül ilyen váratlan.
Nem is csoda, hogy Irinánk bizony habozik – addig-addig, amíg el sem tudja
dönteni, mit csináljon, s a könyv szépen kettéágazik. Így lehet, hogy az első
(még „hagyományos”) fejezetet követően a többit már úgymond „duplán” kapjuk: az
egyik szálon a csók elcsattan, a másikon nem. Az egyik szálon tépelődés, elhagyás,
szenvedélyes viszony és csupa „váratlan”; a másikon a megszokott biztonság és
az örök „mi lett volna, ha”.
El is lehetne intézni ennyivel –
az egyik lehetőség a mindent felemésztő szenvedélyé, a másik a punnyadt
hétköznapoké, ki-ki döntse el, melyik a szimpatikusabb. Még jó, hogy Shriver
ennél sokkal-sokkal jobb író, aki vállalja a kockázatot és szembemegy az örök „miért nem a Hufnágel Pistihez mentem hozzá?”
dilemmával. (Azért nem, kedves Paula,
mert mellette jó eséllyel tök ugyanilyen hisztis családanya lennél.) Mert
ugyan adott pillanatban valóban mindent megváltoztathat egy döntés, de hosszú
távon – pláne egy élet távlatában – értelmetlen jó és rossz döntésről
beszélni. Bármelyik úton indulunk el, ugyanúgy várhatnak ránk buktatók, csalódások,
kudarcok, hisztik – ahogy sikerek és boldog pillanatok is. Nagyjából
egy dolog biztos: az életünk maga a kiszámíthatatlanság.
Irina „két élete” bővelkedik sikerben
és kudarcban egyaránt – az a bizonyos döntés ugyan kihat az élete minden
területére – a családjával, barátaival való viszonyára, a karrierjére, az
anyagi helyzetére, az önbecsülésére – ám az már ízlés kérdése, hogy ki melyik „irányt”
tekinti jobbnak, boldogabbnak. S noha Shriver okos szerző, aki elképesztő
következetességgel, szigorúan, technikásan pakolgatja egymás mögé az egyes
fejezetpárokat, látszólag hideg fejjel és abszolút kiegyensúlyozottan, ő sem
tudja megállni, hogy – bármily szolidan is, de – állást foglaljon az egyik
döntés mellett. (Szerencsére ezzel együtt
maximálisan meghagyja nekünk a saját állásfoglalás lehetőségét, tehát ez jelen
esetben a legkevésbé sem kritika, csupán azt bizonyítja, hogy a szerzőnek is
van lelke – nem csak esze.)
Ami nem is árt, mert bizony olvasás
közben könnyen kialakulhat egy olyan kép, hogy ez egy túlságosan is agyas
könyv, ahhoz képest, hogy érzelmekről, érzelmek diktálta választásokról szólna –
Shriver analitikus éleslátással boncolgatja szereplőit, nagyjából annyi együttérzéssel,
mintha azok a boncasztalon élve kifeszített békák lennének. Gondolom, az írónő
korábbi művei ismerőinek ez nem meglepetés, de gyakran – azt hiszem, túlságosan
is gyakran – éreztem azt, hogy pont annyival hatoltunk mélyebbre Irina
önanalizálásába (önmarcangolásába), hogy az már kényelmetlen legyen. Kényelmetlen,
mert olvasás közben óhatatlanul az olvasó is boncasztalra kerül – és még aki
olyan szerencsés, hogy nincs meg a maga Hufnegál Pistije, az sem érezheti
biztonságban magát.
Shriver szembesít minket egy
halom elő- és értékítéletünkkel, önáltatásainkkal, megalkuvásainkkal,
megszokásainkkal – és ez nagyon nem esik ám jól. És bár tálcán kínálja magát a
leegyszerűsítés a „mi a fontosabb, a perzselő szenvedély vagy a nyugodt,
biztonságos, kiszámítható kapcsolat” kérdéskörre, de azért nem árt, ha látjuk:
ez a könyv ennél sokkal-sokkal többről szól. Például arról, hogy vannak helyzetek,
amikor nem lehet olyan döntést hozni, amit életünk valamely pillanatában ne
bánnánk piszkosul – épp ezért az egyik legnagyobb feladatunk megtanulni
felvállalni a saját döntéseink. Ha ezt megtanultuk, utána már nyugodt szívvel
és emelt fővel nézhetünk vissza és mondhatjuk azt akár a faképnél hagyott lehetőség szemébe is, hogy „minden
rendben van”.
Kiadó: Gabo
Fordító: Komló Zoltán
Már itt van az ágyam mellett a könyv, egyre kíváncsibb vagyok! A Beszélnünk kell Kevinről borzasztó megrázó volt, de éreztem, hogy Shriver nekem való lesz... Az Ennyit erről-t olvastad? Asszem ott még a kusza és hosszú fülszöveget sem volt türelmem végigolvasni, a Születésnap után alapgondolata viszont nagyon tetszik, bár azelőtt is féltem az önmagammal való szembesítéstől, mielőtt most nálatok erről olvastam volna :)
VálaszTörlésOlvassátok, olvassátok :) Én nem olvastam még Shrivert, bevallom, félek nagyon a Kevintől - így is eléggé ambivalens érzéseim vannak a gyerekvállalással kapcsolatban, nem biztos, hogy fel vagyok készülve arra a könyvre... Az Ennyit erről szerintem előbb lesz meg, bár annak a témája sem egy vidámparki menet ahogy láttam. Arra nagyon kíváncsi vagyok, mit szóltok a könyvhöz ti, akik olvastátok a Kevint - hogy vajon másodszorra is tud-e hasonlóan húsbavágó élmény lenni Shriver. Nekem ez első olvasmányként tőle nagyot ütött :)
Törlés