Nem tudom, időnként hol járok az
időben – tényleg, mintha nem abban a korban élnék, ahol épp levegőt veszek;
annyira máskor kapok ajándékba élményt, jutok falatnyi gondolathoz, nyűgöz le
kép. Így jártam ezzel a filmmel is, de ennek legalább tudom az okát – 1999
környékén annyira tele volt a cipőm az amerikaiakkal – a gyermeteg
világképükkel, ahogy konfliktust gerjesztve „oldanak”; a csillagos-sávos
lobogó, a lebegő szabadság-eszme alól kilógó érdek-lólábakkal, hogy ezzel a
címmel egyszerűen taszított a film. Épp meglehetősen undorított minden, ami
amcsi – úgyhogy az aktuális Eszter hiába ajánlotta. Utóbb kiderült, mekkora sznob
balfaszság volt ez a részemről – még jó hogy Timi egyik kedvenc filmjéről van
szó, s így nem kerülhettem el…
A nevem Lester Burnham. Ez a környék, ahol lakom. Ez az utcám. Ez az
életem. 42 éves vagyok. És alig egy éven belül meghalok. Ezt persze most még
nem tudom. Bizonyos értelemben már most halott vagyok. Nézzetek rám. Rejszolok
a zuhany alatt. Ez a napom fénypontja. Innen már csak rosszabb lesz. Ez a
feleségem, Carolyn. Látjátok, hogy megy a metszőolló nyele a kerti cipőjéhez?
Ez nem véletlen. Már a puszta látványa lefáraszt. Nem volt mindig ilyen. Régen
boldog volt. Régen boldogok voltunk. Ez a lányom, Jane. Egyke. Teljesen tipikus
tinédzser. Dühös, bizonytalan, zavart. Bár mondhatnám neki, hogy ez elmúlik, de
nem akarok hazudni. A feleségem és a lányom is azt hiszi, hogy irdatlan nagy
vesztes vagyok. És igazuk van. Elvesztettem valamit. Nem tudom pontosan, mi az,
de tudom, hogy nem voltam mindig ilyen…kába. De tudjátok mit? Sosincs késő
megtalálni, ami elveszett…
Szóval az első perctől kezdve
vitt a film, bár a teljesét csak a sokadik nézésre adta ki. Ezekhez a
mondatokhoz azok a képek, az a minden pillanatában többszörösen idézőjeles,
kegyetlen, minden csináltságában az őszintéhez legközelebb kúszó sokrétegűség
egyszerűen lenyűgözött. Azzal együtt, hogy a kertvárosi, egyformára nyírt
gyepszőnyeg alá kukucskáló filmek hosszú sorában (a Hátsó ablaktól Altman zseniális tablójáig, amely nem véletlenül
lett Rövidre vágva) nem ez a
legkiemelkedőbb, nem ez megy a legmélyebbre, nem ez tár fel a legdurvábban, ha
egyszerűen akarom mondani: nem ez a tipikus amcsi kertvárosi mozi. Kevesebb és
több: szűk szeletkét metsz csak a fertőzött területről, de aztán mikroszkóp alatt
messze a legélesebb képet adja róla. Előre szólok: a cselekményt amennyire csak
bírom, feltárom a következőkben, ha nem láttad, hagyd abba az olvasást és most
rögtön nézd meg!
Lester és kis mikrovilága a
nézőponttól lesz mélységesen éles – mivel valóban megteremti a halál utáni,
„színről színre” látás illúzióját. Lester onnan vissza „mindent” lát – s amit
ő, azt mi is; kedves halottunk fanyar, iróniával vastagon fűszerezett
narrációjával együtt. Amit az életünkben nem tudunk egymásról, azt talán feltárja
a halálunk: cselekedeteink teljes előzmény- és következményhálóját – ezt ígérik
a szent iratok, s Alan Ball forgatókönyve ezt az ígéretet illusztrálná; a mód,
ahogy Sam Mendes összemarkolja hozzá Conrad L. Hall képeit ezt ez ígéretet
mutatná be: valóban színről színre, egy jól követhető ösvény mentén. Azt
látjuk, amint Lester Burnham megérti, hogy miért halt bizarr körülmények okán
nem érdemelt erőszakos halált. Mert az összes kép Lester szemszögéből látszik –
a Jane felé áradó önkéntelen nézői szimpátia a jól elkapott apai nézőpontra
rezonál (hisz Jane-t úgymond az apja „szeretet-szemüvegén át” kapjuk csak).
Carolyn felépítettsége a férj gunyoros „tisztánlátásától” lesz megérthető és
megbocsátható. Tényleg, juss el, kedves néző odáig, hogy úgymond „megbocsátod”
Carolyn hűtlenségét – főleg ha Lester Angela (a lánya barátnője) iránti vágyát
megbocsátod; az egyik a másiknak hallatlanul vicces és pontos komplementere,
látszólag mindkettő kapuzárási pánik-gesztus, valójában mindkettő
önmegvalósítás-paródia.
Azt hiszem, megvan a saját
kulcsszavam a filmhez. Minden szereplő önmegvalósítás-paródia benne. Mind
valamilyen elképzelt idea szoft-változata szeretne lenni: kulturált kertvárosi
módon lázadó, mint Lester (gyorséttermi állással és Hot Roddal), példás családanyasága
mellett mellékesen sikeres üzletasszony, mint Carolyn (aki ezért természetesen
nem vár hálát). A test karrier-útját valódi áldozatok nélkül élő modell, mint
Angela (a rosszlányszerepbe menekülő, rémült szűz), a nyugdíjas katona kemény
férfiember voltát megtestesítő kiképző-apaikon, mint Fitts ezredes. A „környék
Cápája”, mint Buddy Kane, az „ingatlancézár”, és a többiek mind… Még a két Jim
is, a buzipár, akik a legközelebb kerültek ehhez a látszatléthez (hisz csak az
ideális látszik belőlük). Sőt, még Ricky Fitts is ugyanez a kalap: ő az amcsi
önmegvalósítás-paródiák (valójában megfelelési kényszer-félelmek) teljes
hiányának paródiája – minden hiteles gesztus hiteltelenítő véglete. Aki először
a halott Lester szétrobbant koponyáját is a „memento mori” esztéta-magaslatáról
csodálja. Még Jane kétségbeesett vágya is paródia, hogy normális legyen. Ő
állna a legközelebb a saját ellentmondásai elviseléséhez – de ő is ideát
hajszol (és most nem a mellnagyobbításra gondolok).
Shakespeare-i recept, tévedések
vígjátéka, tragédiáig – amit a felvett nézőpont: Lester túlvilágisága által
mégiscsak kinevetünk. Ez egy film. Miközben pontos szeretne lenni, pontosan
érzékelteti a médium által kirajzolt határokat. Tágabban: a mesélés határait.
Hiszen színről színre mesél – de egyetlen nézőpont „mindent-tudásából”, amely a
félreértések alapvető oka volt úgy egyébként a „filmi életben”. Mindenki azért
érti félre a másikat, mert komolyan veszi az általa sugallt szerepet. Vagy a
félreértett „szerepet”. Vagy a belelátott saját-félelmet és szégyent. Ahogyan
Fitts ezredes látja köcsögnek a fiát, s hiszi aztán melegnek (a zavarba ejtő,
„leselkedés az esőben” szcéna után) Lestert magát. Lester szabadságba
szédülésének vonzása (hiába csak egy felrázó szerep) Fittsre annyira erős, hogy
gesztusaiban feltárja a titkát – az a csókjelenet a film legbizarrabb
pillanata: amikor a félreértések hálózata elindítja a visszafordíthatatlan
eseménysort.
Minden alkalommal sírok ugyanis,
amikor a film „választható gyilkosáról” hallok. Mondhat bármit Gothár, vagy
bárki – a képek pontos egymás-utánját nem tisztelik meg ezek a kijelentések - a
forgatókönyv-írót, operatőrt, vágót, rendezőt nem veszik komolyan. S az se
véletlen, hogy Mendesék se mondanak erről a mai napig se pro-t, se kontrát – én
se magyaráznám a helyükben a bizonyítványom. A lövés után ugyanis (a lövés
hangjával együtt) még egyszer látunk mindenkit, a gyilkosság pillanatának
pozíciójában. Mondhatni: Lester-i fontossági sorrendben. Carolyn-t, pisztollyal
a kezében, a ház előtt, az előkertben, amint a bejárati ajtó felé araszol.
Jane-t Ricky karjaiban, amint a szökés előtt gyűjtik magukba a meghittséget.
Angelát a tükör előtt, amint a fegyver dörrenésére felkapja a fejét. Aztán
látjuk az ezredest (lövés-hang nélkül), amint tépi le magáról a véres pólót – s
a fegyverszekrényből hiányzik a pisztolya. Szóba került már: ez a pontos,
hallatlanul átgondolt egymásutánban következő képek filmje. Tessék komolyan
venni a rendezői szándékot.
Egy hallatlanul vicces sztorit osztanék meg veletek a film
félreérthetőségéről: Bikácsi Gergely tette e filmet a „helyére” az egykori Új
Oxford Filmenciklopédia első kiadásának végén, túlértékelt-értéktelen moziként,
amely dagályosan és hatásvadász módon meséli el, hogyan öli meg a feleség a
férjet. Valószínűleg szóltak a filmkritikusnak, hogy nem jól mesélték neki a
filmet – mert a második kiadásra kijavította e tévedését, rendkívül pikírt,
sértett hangnemben odapökve pár szót arról, miért marad e film továbbra is a
túlértékelt szekcióban. (Nyilván nem azért, mert az efféle javítás az
enciklopédia történetében körülbelül példátlan, viszont a kedvéért nem
szerkesztették át a kötetet – csak magát a vonatkozó oldalt…)
Nem áradozom a színészi játékról,
lenne miről, de nem. A film minden színésze tehetség, és mindenki ki is
futhatta magát. A saját kedvencemről, a dealer Ricky Fittsről ejtenék pár szót
egyrészt a mozi-idő jövőjére pillantva, másrészt a megformálójáról, Wes
Bentley-ről. A mozi-időben sajnos Ricky az ideális bűnbak. Ha belegondolsz, ő a
legkézenfekvőbb gyanúsított, aki megtalálja a testet, s akinek az alibijét egy
olyan személy igazolná, aki egy filmfelvételen úgymond erre a gyilkosságra kéri
meg, bérli fel a fiút. Filmes zsenialitás ez is: úgy megalkotni valamit, hogy
valóságszagú, kegyetlen kifutása legyen, amire utalások történnek, de egy
fikarc sem mesélődik belőle… Wes Bentley pedig nem tudom, mivel haragíthatta
magára az álomgyár moguljait, hogy évekig nem jutott neki rendes szerep,
maximum olyan elcseszett lehetőségek, mint A
szellemlovas, ahol hozzájárulhatott Nicolas Cage további önégetéséhez.
Pedig akkora formátumot sejtet e szerepben, mint pl. Joaquin Phoenix. Őérte
szerintem kifejezetten kár…
A történet íve pszichológiailag alapozta meg, a képek egymás-utánja elmeséli a történetet – még ha nem is tuszkolja le a nyilvánvalót a torkunkon. Az előzőekből logikusan következik például az is: Fitts úgymond Carolyn elől „ölte el” Lestert. E gyilkossággal „megteremtve” az egyik legszebb élet-összefoglalást, amit láttam, amely minden belerejtett kritika ellenére abszolúte pozitív üzenetet hordoz. Hisz azt sugallja: az életünk tényleg a kezünkben van. Rajtunk áll: önmegvalósítás-paródiák leszünk-e, avagy legalább mogyorónyi nyomokban valódiak.
A történet íve pszichológiailag alapozta meg, a képek egymás-utánja elmeséli a történetet – még ha nem is tuszkolja le a nyilvánvalót a torkunkon. Az előzőekből logikusan következik például az is: Fitts úgymond Carolyn elől „ölte el” Lestert. E gyilkossággal „megteremtve” az egyik legszebb élet-összefoglalást, amit láttam, amely minden belerejtett kritika ellenére abszolúte pozitív üzenetet hordoz. Hisz azt sugallja: az életünk tényleg a kezünkben van. Rajtunk áll: önmegvalósítás-paródiák leszünk-e, avagy legalább mogyorónyi nyomokban valódiak.
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése