„…nincs erősebb annál az ösztönnél, mely arra késztet, térjünk vissza
oda, ahol tönkretettek bennünket, és éveken át újraéljük azt a pillanatot. És
csakis azt gondolhatjuk, hogy aki egyszer megmentett bennünket, az képes rá
újra meg újra. Egy hosszan tartó pokolban, mely azonos azzal, ahonnan jövünk.
De egyszer csak kegyes lesz hozzánk az a pokol. És vértelen.”
Alessandro Baricco Vértelenül című kisregényének (újra kéne
olvasni…) sorai tolulnak fel bennem, amikor Karin Alvtegen regényére gondolok.
Nem véletlenül – tán soha nem olvastam még ennél pontosabb megfogalmazását
azoknak a kis magánpokloknak, melyekbe mi zárjuk saját magunkat. A svéd
krimiszerző – nálunk is megjelent három regénye a Skandináv Krimik sorozatban,
na, ezeket meg jól el kéne olvasni – első szépirodalmi műve két önmagát saját szégyene
kalitkájába záró nő tragédiája: mindketten múltbeli események, feldolgozatlan
traumák, beléjük nevelt dogmák, parttalan lelkiismeret-furdalások foglyai, akik
képtelenek kitörni a gondosan magukra szabott rácsok közül.
Egyikük a szó szoros értelmében
képtelen: Maj-Britt ötvenes éveiben járó, kórosan elhízott, végletesen
embergyűlölő nőszemély, aki évtizedek óta nem hagyta el lakását, a szociális
munkásokon kívül nem érintkezik senkivel, múltját erővel elfojtja, korábbi
életére még csak emlékezni sem hajlandó, időnként feltoluló érzelem-kezdeményeit
pedig újra meg újra éktelen zabálásba fojtja. Hogy mégis kénytelen beengedni
kalickájába a külvilágot, az egy gyerekkori baráttól érkező váratlan levélnek,
egy mindenre elszánt szociális gondozónak és egy súlyos betegségnek köszönhető.
Ám addig Maj-Britt még jó néhányszor megküzd saját gonoszságával, múltja
árnyaival és azzal a belénevelt szégyennel, amit visszataszító teste miatt
éreznie kell.
A fiatal orvos, Monika mindenben
Maj-Britt ellentéte: szakmájában sikeres, vezető pozíciót tölt be egy
magánklinikán, jómódú, gyönyörű lakással, autóval, drága holmikkal; szép,
vonzó, okos. Csak épp olyan magányos, amilyen magányosak csak azok lehetnek,
akiknek minden lehetőségük meglenne rá, hogy társra, barátokra leljenek, akik élhetnének
pezsgő társasági életet, de önmagukat zárják el a külvilágtól, mert betegesen
rettegnek megbízni a másik emberben. Monika tizenéves kora óta hurcolt
bűntudata, testvére halála kapcsán érzett felelőssége megakadályozza, hogy
bárkit közel engedjen magához – s amikor mégis, amikor egy percnyi boldogságot
engedélyez magának, azonnal lecsap rá a kéz, amely nem engedi, nem engedheti, hogy boldog legyen. Egy
tragikus baleset, amiben másvalaki hal meg „helyette”, olyan lavinát indít el,
ami maga alá temeti a nő minden gondosan felépített önvédelmi bástyáit.
Ijesztő és fájdalmas ez a könyv –
Alvtegen pszichológiailag megkérdőjelezhetetlenül hiteles viselkedési módokat
ír le, gyönyörűen építi fel az ok-okozati hálókat, már-már elborzaszt, mennyire
pontosan belelát az emberi lélekbe. A skandináv protestantizmus szélsőséges
ágának „fekete pedagógiája” mentén nevelt tizenéves megalázása például
természetszerűen vonja maga után a már felnőtt áldozat végletes undorát mindentől,
aminek köze van a testiséghez – onnantól, hogy ki sem mozdul a házából, nehogy
érintkeznie kelljen más emberekkel, odáig, hogy testéből egy visszataszító
szörnyet alkot, mely mögé elbújhat, mely távol tartja tőle a külvilágot, mely
igazolja a belé nevelt kódokat. Akárcsak a korán elvesztett testvér halála feletti
bűntudattal küzdő, minden cselekedetét a „helyette is élnem kell” teljesíthetetlen
teljesítmény- és tökéletességhajszolása által meghatározott, vélt „bűne”
terhétől szabadulni képtelen nő bűnelkövetése – ijesztően logikus, ugyanakkor
mélységesen szánalmas, ahogy saját hálójába gabalyodva beteljesíti a saját
szégyenét. Mintegy elköveti a bűnt,
amiért végre a világ is méltón megbünteti – ha már ő hiába bünteti magát
tizensok éve vélt bűnéért.
Legnagyobb erőssége mégsem ez,
hanem hogy szereplői szinte tapinthatóan valóságosak, lehetnének te, én, a
szomszéd, bárki… Mert mindannyiunknak vannak traumái, és mindannyiunk felett
ott lebeg a sötét felhő, ami arra késztet, hogy elfojtsuk őket – mert így
látszólag könnyebb. Könnyebb a szőnyeg alá söpörni és büntetni magunkat, mint
adott esetben segítséget kérni a feldolgozáshoz. Maj-Britt és Monika egyaránt
olyan súlyos traumákat hordoznak, melyek könnyedén megkeseríthetik egy ember
életét – de nem kötelező hagyni, hogy így legyen. A terapeuta után rövid időn belül másodszor fog el az az érzés, hogy
a kortárs skandináv irodalom egyfajta pszichológiai nevelést tűzött ki célul –
mintha csak azt mondanák, emberek,
beszéljétek ki, sírjátok el, ha kell, kérjetek segítséget, de ne hagyjátok,
hogy a tökéletesség látszata mögött szépen lassan meggyilkoljanak titeket az
elfojtások. Nehéz vitatkozni ezzel – pláne ha bármiféle amerikanizált
szirup, görbe tükör, erőltetett irónia nélkül, mindvégig az embert és az egymás
iránti felelősséget szem előtt tartva pakolják elénk.
Írhatnék arról, hogy bár
pszichológiailag tökéletesen a helyén van és krimiket idéző sodrásának, izgalmas
nézőpontváltásainak köszönhetően még egészen könnyen olvasható és a téma
ellenére szórakoztató is Alvtegen regénye; a cselekmény bizonyos elemei és a
vége felé bántóan sokasodó véletlen összetalálkozások kissé döccentik az élményt
– de nem akarok. Remek könyv ez, és legszívesebben a kezébe nyomnám
mindenkinek, aki egyszer is kísértésbe esett, hogy dédelgetett szégyenérzések
mentén határozza meg önmagát. Nekem olvasnom kellett, és most kellett olvasnom.
Kiadó: Animus
Fordító: Dobosi Beáta
Ezt most csak átfutottam, de..
VálaszTörlésNem olvasok sok -skandináv- krimit. Alvtegen első, itthon megjelent könyvét olvastam csak, az Àrulást, ami érdekes volt, de nem àjultam el tőle. A többi jobb, érdekesebb, izgalmasabb?
Én még nem olvastam Alvtegent, de ez a könyve nem is krimi, ez szépirodalom, és annak is elég jó ;)
TörlésAmi a skandináv krimit illeti, asszem három éve olvastam párat, nem voltam elájulva, le is álltam vele, aztán most nyár elején A terapeuta nagyon-nagyon bejött. De nekem az sem tipikusan krimi, inkább pszichothriller. Tervben van még pár krimi most, meglátjuk, mi lesz.
köszi! szeretem a pszichothrillereket!
TörlésIgen, mindegyik tökéletes Alvtegentől, főleg az Árnyak, viszont a Terapeuta nekem nagyon nem jött be. Aki még sztem jó, az Kristina Ohlsson, illetve Camilla Lackberg.
VálaszTörlésKöszi, akkor próbát teszek majd az Árnyakkal. Lackbergtől régebben olvastam, tervbe van véve az új könyve, most úgy tűnik, bejön ez az irány.
Törlés