Nézem ennek a 1997-ban bemutatott
filmnek a rendezőjét, amint mesél. Nézem és belém hasít, hiszen már négy éve
halott, fiatalon elragadta a rák. Egy paródia-szerű ál-oktatófilmben nézem,
ahogy mesél, mintegy a Perfect Blue tanfolyam tanáraként. Minden szempontból fontos az első jelenet, ugye? Az első rendezés
első jelenete. Ahol a rajzolók közt például Otomo Katsuhiro-t, a mentort kell
instruálni. A kedvenc regényből, Takeucsi Jokihazu munkájából – ami mégsem
elég. Amit mélyen át kell értelmezni, hogy megmutatkozhasson benne: mennyire
törékenyek az álarcaink. Az első jelenet: a POWERTRON harcosok legyőzik King
Bug-ot. Az álarcok legyőzik a rendszerhibák királyát. Az első jelenet fontos,
bár látszatra csak egy kizökkentő poén. Látszatra, hiszen csak az nincs az animációban kontroll alatt, amit nem írtak bele. Az
élőszereplős film koncepciójával nem lehet megjósolni az égen futó felhők
formáját. Az animáció ezzel szemben teljes egészében igazodik a koncepcióhoz. Minden
képnek, sőt, minden képrészletnek jelentése és jelentősége van. A filmben,
aminek címét a sajátos japán angolhasználat folytán így kellene fordítani:
Tökéletesen ismeretlen, vagy Abszolút feltáratlan.
Nézem ezt az extrát a DVD-n, ahol
a rendező úgymond ismertet, feltár. Az ismertetés és feltárás paródiáját nézem. Színesebb, ha több értelme van. Nem arról
van szó, hogy amit én mondok, az az egyetlen igazság. Lehet más értelme is a
tükörbeli képnek, mondja a rendező, egy ál-oktatófilmben a Tökéletesen
ismeretlenről. Ahova ő a maga módján behatolt. S most eljátssza az
idegenvezetést. Ha megértjük a
bűvész-trükk titkát, már nem tudjuk élvezni. Addig érdekes, amíg titokzatos,
mondja Kon Szatosi. Figyelembe kell vennem a szavait, amikor erről a
formabontó, őrült filmről mesélek, az első animációs pszicho-horrorról, amely
olyan filmek gyökérzetévé vált, mint a Rekviem
egy álomért, vagy a 21 gramm . Amit
szerintem nem lehet elégszer újranézni, és sokadjára is tartogat észrevehető
meglepetést. Valójában akkor veszem figyelembe a szavait, a magatartását a feltáratlan
feltárásában, ha maradék nélkül nem osztom meg veletek a meglepetéseim.
Kirigoe Mima, a Chen énekese úgy
dönt, teljesebbé teheti az életét, ha az „idoru-lét”, a tinipopsztárság helyett
a színészetet választja. Menedzserei segítségével szerepet kap a „Kettős
kötelék” című filmben (Sorozatban? Annyi minden bizonytalan az első jelenettől
fogva…). Akad olyan fanatikus rajongója, akit viszont nem tölt el örömmel a
változás – főleg a vele járó imázs-váltás nem… hiszen nehéz kenyér a színészet,
sokat kell vállalnia annak, aki az illúziót teremti. Jót tesz a karriernek
valamilyen figyelemfelhívó, bátor vállalás… mondjuk egy megerőszakolás-jelenet.
Bár evvel még a saját ügynöke, az idősebb és tapasztaltabb Rumi sem ért egyet. Mima
egyre zaklatottabb – naná, hiszen zaklató üzeneteket kap „Me-Mania”-tól, a
legnagyobb rajongójától. Aztán elszabadul körülötte az erőszak. Valaki
gyilkolja azokat, akik az új arculatát építik. Ennyi elég is a bulvárnak… Miközben
Mima egyre mélyebbre merül a média bugyraiba, a saját valósága is fokozatosan
megkérdőjeleződik a számára.
Ritkán csináltak ennyire
személyessé tehető filmet! Úgy adhat saját olvasatot, ahogy alkotás ritkán. Nem
is elsősorban a sajátra rezonáló szabad gyökökkel – inkább azzal, ahogy
elveszítjük a fonalat. „Elnézést, ön kicsoda?” ismételgeti a szerepét tanuló
Mima. Ez a film kilenc stáción át gyűrődik álomba, valóságba, forgatásba és
filmbe, amit a szereplője néz, ahol az ébresztő mondatok, zajok, fények,
rádöbbenések máshol-máskor már ajtókat nyitottak benne, ahova ilyenkor rendre
újra belép; nem tudható, mikor jársz múltat, emléket, álmot, elképzelt
(önmentő) jövendőt – az eszmélések egymásutánja a becsavarodásé. Ennyire mélyre
egyik őrület-film sem merészkedett. Hiszen gyönyörű megoldások kínálkoznak, ha
veszed a fáradságot, és kockáról kockára viszonyba helyezed a becsavarodás
stációit. Tényleg úgy, ahogyan egy puzzle darabjait illesztgeti az ember,
rémülten fedezve fel: túlságosan aprók a különbségek. „Honnan tudja ezt
valaki?” kérdezi Mima, amikor Me-Mania oldalán a legtitkosabb gondolatairól
olvas. Az igazi „én” megkereshető. Ha nem vigyázol, a mániáddá válik. A képek
egymásutánjában kiválaszthatod, mit tekintesz valódinak, mit filmnek, amit
forgatnak, mit szerepnek, amit a hősöd játszik, s azt is, ő mit gondol szerepnek.
Mit belső filmnek, amit a képzelet forgat, a helyett az emlék helyett, ami
inkább ne jusson senki eszébe. Újra. Mit nevezzünk bárminek, ami
megakadályozza, hogy újra át kelljen éld a traumát.
Gyönyörű megoldásokat szülhetsz.
Megnyugtatóakat. Egy kis bibi van velük. A logika kedvéért bármelyikből ki kell
hagynod a képletből legalább egy elemet. Egy jelenet, egy beállítás, egy
ébredés, két halacska, egy női arc a magazinborítón, egy tenyéren táncoló pici
popsztár, egy rivaldafénynek látszó reflektorpár, diszkógömbön szóródó fény,
eltűnés és feltűnés, doktornő és színész, gyilkosság, miközben a falon a képeid
villódznak: „mutasd meg, milyen vagy”… a meztelenség és aki „játssza” -
valamelyik kakukktojás lesz. Annak kell lennie. Ki kell hagynod az értelem
kedvéért. A fordított szeműek, a torz arcúak, Rumi, Ucsida alias „Me-mania” az elképzelt
személyek? Avagy ellenkezőleg: egyedül ők az igaziak ebben a befelé mélyülő,
spirális őrületben? Ki az, aki a végén a tükörbe néz (a szemünkbe) és kijelenti
(nekünk): „én vagyok az igazi Mima”?
Megőrjít a kísérőzenéje. A
légyzümmögés-ének, a szélcsengőkkel és harangszóval. Az alig-ritmikával. Ami
persze felerősödik. Mi az álom, mi az emlék? Kit használnak ki, és ki hogyan
használja a hallomást a látomáshoz? „Érted az üzenetet?” kérdezi Rumi a
pártfogoltját. Aki a „Kettős kötelék” rabja. Énekesnő, vagy színésznő. Vagy
egyik sem. Valaki, akinek a bezárt fejébe látunk egy filmen át. Akit lehet,
hogy teljesen másképp, mondjuk Takakura Jokónak hívnak. Akiről alig tudunk meg
valamit – sokadik nézésre sem. Csak annyit: benne van a tévében. De hisz mi is
benne vagyunk a tévében. Olykor mi is, ha elsétálunk egy kirakat előtt, a fölé
szerelt, utcára irányított kamera előtt… Így vagyunk ebben a történetben is. Beleláthatunk
egy traumába: „a Mima által alakított személyiség drasztikus változásokon megy
át, amikor megerőszakolják egy sztriptízbárban”. Látszólag belelátunk egy
traumatizált fejbe. Valójában egyetlen dolog biztos: Kon Szatosi gondolatait
látjuk. Egy alkotóét, aki túl korán távozott. S aki megkerülhetetlen, ha a
lélek sötét teadélutánjaira keresünk néznivalót.
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése