Időnként kapunk némiképp szemrehányó
megjegyzéseket azzal kapcsolatban, hogy miért mindig csak utólag írunk egy
rakás ínycsiklandozó eseményről, koncertről, mert hát bármily izgalmasak is a
beszámolóink, akkor már legfeljebb a következő hasonlót lehet várni. Mi
tagadás, ebben van némi igazság, épp ezért arra gondoltunk, kísérleti jelleggel
új rovatot indítunk útjára. A jövőben várhatóan havi rendszerességgel ajánlunk
nektek izgalmasnak tűnő rendezvényeket – szigorúan szubjektíven, csak ami
minket érdekel (bár minket minden
érdekel…), a teljesség bárminemű igénye nélkül. Reményeink szerint az
ajánlott események jó részére el is jutunk, s ha igen, természetesen írunk is
róluk. Ha meg nem, hát így jártunk, de hátha akad, akinek ajánlhatunk olyasmit,
ami mellett talán elmenne. Nem mellesleg, ha van kedvetek, ti is ajánlhattok
nekünk olyasmit kommentben, amit a figyelmünkre érdemesnek tartotok – mert hát
mi tagadás, mi sem veszünk észre mindet (sőt!).
Október rögtön bővelkedik
ínyencségekben, hisz a hónap a CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztivállal
indul (leánykori nevén Budapesti Őszi Fesztivál). Az október 3-19 között zajló
fesztiválon a város több mint harminc helyszínén számos zenei, színházi, filmes
esemény, kiállítások, gyermekprogramok várják az érdeklődőket – érdemes
böngészgetni a honlapot, valóban nehéz a választás, elsősorban a könnyed
műfajokat és a világzenét kedvelők számára. Nekünk azért sikerült becélozni pár
potenciális áldozatot…
Mint például Laurie Andersont, aki The Language of the Future előadásával
október 6-án lép fel a Művészetek Palotája színpadán. „Amerika egyik legismertebb - és legmerészebb - kreatív újítója, Laurie
Anderson íróként, képzőművészként és énekesként a legkülönbözőbb művészeti
ágakat kapcsolja össze, a legújabb technológiákat különösen innovatív módon
építi be produkcióiba. Előadásaiban feloldódnak a kísérleti zene, a színház és
a vizuális művészetek közötti határok” – írja az előadás sajtóanyaga.
Abszolút kötelező!
Nemkülönben Daniele Finzi Pasca
egyszemélyes show-ja, az Icaro, mely
két alkalommal lesz megtekinthető a Müpa Fesztivál Színházában: „Az Icaro egy hegy, amelyet Daniele Finzi
Pasca tizenhét éve minden évben megmászik. Hogy miért? Mert így alkalma nyílik
az időtlenséggel való találkozásra, mert át akarja élni a pillanatnyi győzelem
érzését. A darab egy gyakran elbukó, néhanapján, egy-egy pillanatra győztessé
váló antihőst kelt életre. „A kormányok változnak, gyermekek születnek,
elveszítünk egy régi barátot, de a hegyek örökre változatlanok maradnak. A hegy
állandó: vagy megmászod és győztes leszel, részesülsz az élményben, vagy nem.
Nagyanyám soha ki nem tette a lábát a konyhából, és családi ebédmeghívások
segítségével fedezte fel magának a világot. Én is úgy készítem el a műsoromat,
mintha a nézők szeméből visszatükröződő történeteket mesélném el” - von
párhuzamot a rendező. Az Icaro a szeretet, az életigenlés és a remény előadása,
melyben a bohóc szerepében Daniele Finzi Pasca egy kórterem ablakából tanítja
az emberiséget a túlélés tudományára, a repülésre.” Tavaly a Compania Finzi Pasca előadása számomra az év egyik legjobb „újszínházi” élménye volt, ráadásul
ahogy a Recirquel Társulat rendezője, Vági Bence nyilatkozta, A meztelen bohóc előadás alkotásakor
nagy hatással volt rá az Icaro –
naná, hogy ezek után látnom kell! (Apropó, Finzi Pasca! Kevés igazán
szeretnivaló kezdeményezése van a köztévének, az egyik ilyen a MüpArt sorozat,
melyben a Művészetek Palotájában rendezett koncertek és színházi előadások
kerülnek vetítésre, jellemzően embertelenül késő este. Ennek ellenére
mindenkinek ajánlom, hogy időnként nézzen bele, hihetetlen csemegéket lehet
kifogni, október 11-én például a La
Veríta is megcsodálható lesz a kisképernyőn.)
S ha már újcirkusznál tartunk, a
Recirquel is jelentkezik egy új bemutatóval a CAFe Fesztivál ideje alatt, a Párizs éjjel a Müpa előtt felállított
CAFe Sátorban kerül bemutatásra. „A
Recirquel Újcirkusz Társulat harmadik, egész estés előadása a Párizs Éjjel
címet viseli. Az új produkció minden eddiginél mondénabb hangvételű, és az
elveszett illúziókat állítja színpadra. A Párizs Éjjel a harmincas évek
dekadens és fülledt erotikájú világát tárja elénk, felidézi a századelő párizsi
lokáljainak vággyal teli és szerethető miliőjét. A Művészetek Palotája és a
társulat közös produkciója ezúttal a világhírű fotóművész, Brassaï jellegzetes
világából merít inspirációt.” Hmmm… És ha ez még nem lenne elég, a CAFe
Sátor kínálatát a francia Cirque Le Roux vendégjátéka is színesíti – „…a más-más stílusokban és játékmódokban
tett kiruccanások élménye is lecsapódik a társulat legújabb előadásában,
ugyanakkor a The Elephant in the Room egy minden ízében Cirque Le
Roux-produkció. A fekete-fehér filmek és az 1920-1930-as évek atmoszférájától
ihletett, a színház, a pantomim, az akrobatika és a revü izgalmas keverékét
kínáló előadás műfaja cirkusz, komédia és - ezüst mandzsettagombok! A The
Elephant in the Room tragikomikus, egyszerre mosolyfakasztó és fátyolosan
nosztalgikus hangulatát a kanadai zeneszerző, Alexandra Streliski végtelenül
egyszerű, visszafogott, Erik Satie, Philip Glass és a francia Yann Tiersen
világához hasonló muzsikája teszi teljessé.” Minimum izgalmasan hangzik ez
is.
Kötelező darabnak tűnik a Fonó Budai Zeneház két előadása, melyek a világzene két „pólusát” hivatottak bemutatni – stílszerűen Keleti szél és Északi szél címen. A „keleti szél” képviseletében az indo-jazz zenében utazó Samsara Kvartett és a déli-indiai karnatik zene hagyományát és a különböző modern zenei megközelítéseket keverő Jyotsna Srikanth ad koncertet október 3-án, míg az „északi szél” az EastWing és a különleges hangszerritkaság, a nyckelharpa világszerte elismert virtuóza, Emilia Amper tolmácsolásában érkezik hozzánk október 18-án. Jó lenne mindkettőt meghallgatni.
Persze ha október, akkor nem hagyhatjuk
ki az elsőszámú őszi könyves programot, az Olvasás Éjszakáját sem, mely idén is
több helyszínen kerül megrendezésre október 18-án - az Országos Könyvtári Napok
idején, a Könyves vasárnap előestéjén. A kiemelt helyszíneken a könyvbemutatók,
dedikálások és beszélgetések mellett divatbemutató, írók és DJ-k párbaja,
mesélés és sütisütés, szabadulós játékok és kiállítások is színesítik a
programkínálatot.
Mivel azon az estén szándékaink szerint koncertre megyünk, a
részvétel még korántsem biztos, de jó lenne egyszer legalább belekóstolni,
milyen is ez (ha már a tavalyi meg betegség miatt maradt ki…). Nem lesz
egyébként egyszerű dolgunk, mert ugyancsak október 18-án az Opus Jazz Clubban
blogunk egyik abszolút kedvence, Harcsa Veronika lép fel a belga
zeneszerző-zongoristával, Kris Defoorttal – „a
szerteágazó érdeklődésű művész eleinte régizene-tanulmányokat folytatott, majd
jazzt, zeneszerzést és improvizációt tanult. A 2000-es évektől kezdve azonban
számos tekintetben visszatért klasszikus zenei stúdiumaihoz, írt vonósnégyest
és több operát. A 2009-ben, Brüsszelben bemutatott House of the Sleeping
Beauties című darabját nagy sikerrel játszották egy sor európai nagyvárosban.
Tavaly az amszterdami Concertgebouw számára készült zenekari művén dolgozott,
és komponált egy „cirkusz-operát” a Feria Musica társulat részére”. Hát ez
sem lesz akármi…
És ha már Harcsa Veronikánál tartunk,
természetesen nem feledkezhetünk meg a hónap – ha nem az ősz – leginkább várt
zenei eseményéről, a feledhetetlen Lámpafény
album óta várt újabb verslemezről, melyen Veronika és tettestársai Kassák Lajos
verseit dolgozzák fel, valamint annak bemutató koncertjéről, mely október 29-én
kerül megrendezésre, szintén az Opus Jazz Clubban. „Négy zenész és egy színművész vállalkozik arra, hogy Kassák Lajos
válogatott verseit egy rendhagyó koncerten mutassa be. Az est a projekt
ősbemutatója, és a művészek által nemrég rögzített Kassák-lemez bemutatója is
egyben, ahol zenéjük hűen követi a szabadverseiről ismert költő műveinek
attitűdjét. A megzenésítések között találunk melodikus, dalszerűen szerkesztett
struktúrákat, a verseket követő szabad improvizációkat és konceptuális, avant-garde
dalokat. A projekt különlegessége, hogy Keszég László színművész mellett minden
zenész is szólaltat meg verset, ezzel a személyesség, a versek megélése kerül a
középpontba.”
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése