Van egy visszatérő rituálénk
erre, hogy lezárjunk és elkezdjünk egy évet. Amúgy praktikus oka is van -
A Gyűrűk Ura filmváltozatának bővített
változatait, ezt a számunkra kedves, több mint 11 órás maratoni etapot nagyon
nehéz volna a hétköznapok taposómalmába őrölni. A legközepén tartunk, amikor
ezeket a szavakat szaporítom - meghagytuk az újév első örömének a befejezést
(hogy ne aludjunk bele... mire olvassátok, már túl leszünk rajta). Különös élmény, sokadjára is. Valamennyire pótolja
az egykori, éves rendszeres újraolvasások belemerülését, minden hibája
ellenére. Talán mert a készítők ebben a mesében (minden mai, kötelező
filmnyelvi ostobaság alkalmazása mellett is) meg tudták őrizni a könyvek
szellemiségét, azáltal, hogy egyensúlyban vannak az emelkedett, nemes, lágy
ritmusú jelenetek, a megvilágosító dialógusok az akcióval, a harccal, és az
olykor kifejezetten bumfordi humorral. Vannak túlzásai, vannak fájó
elrajzolásai, van pillanat, amit minden újranézéskor a fejem fogva szégyellek
Jacksonék helyett (átfogalmazódó, értelmük vesztő karakterek például) - de az
egésze tisztességesen idézi meg a könyvet, úgy rajongói látomás, hogy egyre
kevésbé irritálja bennem a (sokszor gyökérzetében
mást meséből kiérző) rajongót.
A
Hobbit-filmekből pont ez az egyensúly hiányzik. Vannak elképesztő
erejű, kiemelkedő pillanatai (Gollam-Szméagol és Bilbó dialógusa, vagy a
sajátos ellenpont: Bilbó találkozása Smauggal - mind a két szcéna CGI-mámor
volta ellenére is behúzó, gyönyörű, méltó a meséhez), de hiányzik belőle az a
tengely, amire rácsavarodva a méltóság és a burleszk, a tesztoszteron és a
gyengéd képek egy film-egésszé szervesülhetnének. Megszerettem idővel, de soha
nem lesz úgy rituális eleme az életünknek, ahogy a trilógia - alkalmatlan rá.
Jackson szerintem alapjában érti félre a
törpöket,
vagy legalábbis a jóval könnyebb utat választotta, meg sem próbálta Iluvatar legidősebb
gyermekeihez, a tündékhez mérve megalkotni a törp-kultúra másféle, de legalább
annyira mélyen valódi méltóságát. Amit pedig a megmutatható gonoszsággal művel,
az a műfaj, a fantasy-film legrosszabb hagyományait, Conan, a barbár filmnyelvi
túlzásait vonja bele az eredeti trilógiában megalapozott, aprólékos
realizmussal felépített, való-érzetűnek álmodott világba (most tekintsünk el
tőle, hogy az alapanyag amúgy gyerekmese).
A tavalyi év sajnos inkább az
utóbbi filmélményre hajazott. Látjátok, hogyan kerülgetem a forró kását, hogyan
fújkálom, ahelyett, hogy megkóstolnám - főleg ahelyett, hogy megkóstoltatnám
veletek. Sajnos az év tengelye, ami körül az egész forgott, a járvány volt, egyszerre
a léte és az életünkben (szerencsére) tapasztalható hiánya. Ne értsetek félre,
nem tagadom: a legjobb barátom
családja átesett rajta, (orvosi értelemben is) messze ható következményekkel -
miközben mi valójában egy halom pozitív élmény katalizátoraként élhettük meg.
Timi erről hosszan ír, sokat nem tennék hozzá. Nekem rengeteget adott, hogy
ijesztő helyzetekben láthattam felszabadulni, zivatarban bátran ázni,
láthattam, hogyan hámlanak le róla a félelmei. Mind a ketten nagyon sokat
gazdagodtunk (lelki és anyagi értelemben is) ebben a sokakat rommá szegényítő
helyzetben - időnként szinte szégyellem a kivételes szerencsénket.
|
A képről hiányzik a hátitatyó színeváltozása... |
Nyilván fizetünk érte - engem
beszívott és megrágott a futárkodás és pontosan tudom: előbb vagy utóbb kiköp.
Se időm, se energiám nem maradt egyébre (azaz: nem túl sok) - ha ezt a biciklis
városátszelő etetőmókát jól akarod csinálni, az teljes embert követel. Egymás
után hámlottak le rólam az addig fontosnak tetsző dolgok ebben a teljesen
önkéntes alapon pörgetett taposómalomban. Nyilván lesz, ami visszatér, ahogy a
Terminátor a rendőrőrsre, és van, amiért nem kár: tetszett (tetszelegtem
benne), de nem volt fontos. Meglátjuk, az idei évben továbbra is teljes szívvel
pörgetni szeretném az ipart - bár tényleg be kellett látnom: nem tartozom a
futár-elitbe, és már nem is fogok, a huszonhatszor ütött-kopott testem és a
korom ezt már nem teszi lehetővé; és a futár-költő koktélt is
akad, aki sokkal
ízesebbre keveri, mint én. Viszont még mindig szemérmetlenül élvezem
(általában). Ezzel nem függ össze, hogy kicsit (sokat) visszavennék a virtuális
jelenlétből, hogy nincs naponta vers - az írás aktusa továbbra is fontos a
számomra. Csak egy ideig most nem mutogatnám, hogy mit szerelgetek.
Úgyhogy (akárcsak Timinek) nekem
sincs kedvem egy hagyományos top tízet összerántani. Inkább megosztok veletek
tíz (plusz egy) élményt, ráismerést, megidézést, minden rangsorolás nélkül
2020-ból, ami jó eséllyel velem marad az év fogyta után is.
Hamvas Béla: Arkhai - Ezt a
gyűjteményt, ha rám hallgatsz, kedves olvasó, teljesen szabálytalanul kezded
olvasni. Lapozgass benne, olvass bele itt is, meg ott is; ébredj rá, hogy ez
bizony nem úti olvasmány, főleg nem strand-könyv - és bár esszék egymásra
fűzött gyűjteménye, nem tesz neki jót, ha sokszor lerakod: nem tesz jót neki,
ha közben másra figyelsz. Úgyhogy válaszd ki a megfelelő időt és
legkényelmesebb olvasó-pozitúrát, készíts be a lejátszóba a behallatszó zaj
ellen a másra figyelés hátterének való liftzenét, s miután kényelmesen
elhelyezkedtél az olvasófoteled kuckós mélyén, hogy most már igazán nekidurálod
magad, nyisd ki a 341. oldalon, és kezdd el. Hamvasra csodálkozni nekem
továbbra is kötelező. A link ez esetben a bővített bejegyzésre mutat, egy másik
blogon - ha van kedved (tenger időd), nézz körül ott is.
Popper Péter: Az önmagába térő ösvény - Vicces lehet ez a két
élmény így, egymás alatt, de nagyon ideje volt, hogy szavakba rendszerezzem,
mit kaptam a bizonytalanság gurujától.
Nagyon
fontos, hogy megérezteti, ezek nem vallások, abban az elkülönített értelemben,
ahogy mi gondolkodunk róluk, hanem életrendek. Hogy látni kell: a kelet
legfontosabb szellemi áramlataiban (úgy, ahogy a monoteista világvallások
többségében igen) nem vált szét a szent idő a profán időtől. A hindu az élete
minden egyes percében égre (is) vetett pillantással létezik, Buddha követője a
léte minden egyes pillanatában élné a tanítást. Ez ilyen hallatlanul egyszerű -
a mi vallásaink életrendje valójában vallástalan, az övék még nagyobbára nem.
Persze ha sorsom van, amit előző életeim formáltak, az minden pillanatomban az
enyém - és ha le akarok kerülni a kerekéről, azt is minden pillanatomban
akarnom kell. Ez a legfontosabb szemléleti különbség - és ezt Popper Péternél
alig láttatta valaki plasztikusabban a kelet magyar barátai közül (még Sári
László jut az eszembe - mindenki más a tudás nyelvezetének nehezebben bevehető,
szaknyelvi bástyái közé zárja ezt a tapasztalatot is...). Ez nem egy nézetből
nyilván látszhat felületességnek, de tény, ennél kevesebb szóval alig beszéltek
ennyire kiterjedt módon hindu életrendről, vagy Buddha követéséről.
Kleinheincz Csilla: Ezüstkéz -
Legszívesebben
csak annyit írnék, hogy ezzel a három könyvvel (Ólomerdő, Üveghegy,
Ezüstkéz)
lett a szememben a fantázia
magyar irodalma végleg nagykorú. Nem lebecsülve az egykori magyar
szerepjáték-birodalom környékén dolgozó imádott nagymestereket, nem kicsinyelve
senki korábbi, vagy jelenlegi mesélőt - nem nyúzva ezzel a magasztalással irhát
és bőrt
, hogy mást ne mondjak -, de ez a
történet, ez az írójából annyira nehezen, évtized alatt kiszakadó Mese tényleg
másik liga. Peter S. Beagle, Le Guin, Robert Holstock mélysége s
világot láttatása, fantasy varjútollaiba bújó hattyú szépirodalom. Nincs benne
csalás, és miközben Tündérország mélységeit is belakja, odafújja a szelek, a
felhők, a sötétülni hajlamos horizont távlatát így a végére, közben
rezzenéstelen kézzel tartja az első kötet kamarai felvezetésének közel hozó
optikáját a hősein. Nem tudom, leróható-e valaha a tartozás,
megköszönhető-e tényleg ez a csoda. Ezekért tanultam olvasni valaha.
Az új Pápa - Paolo Sorrentinonak sikerült az, amibe a legtöbb,
gyönyörűen zárt minisorozat folytatása belebukik. Nemcsak az elkapott hang, de
a képek alatt borzongó gondolatmenet szintjén is maradék nélküli folytatást
alkotott. Kár, hogy az egyik nélkül puszta dekoráció a másik - de ha egy fiatal
is akad, aki eljut Sorrentino látomásának mélységeibe, már megérte. Soha nem
gondoltam, hogy a megvallás valódi dilemmáiról lehet ennyire szórakoztatóan
beszélni, ahogy azt
Az ifjú Pápa, meg
Az új Pápa mozgóképein az alkotók
merészelik - mert valójában itt nem a tabuk törtek, hanem a hagyományosan
hazugságérzetbe ferdült, édelgésbe facsarodott áhítat kapott egy ízletes,
testes (vajszínű) árnyalatot.
Ponyo a tengerparti sziklán - ...
Hiszen a Ponyo első rétegében valóban egy nagyon szelídre hangolt
óvodás Kis hableány-variáció. Nem szoktam szeretni ezt, ahogy a meglelt
mítoszaink elviszik a cukormázba, ahogy alapanyagként használják, főleg ha
úgymond a gyerek védelmének érdekében elhabosítják a valódi súlyát a mesének.
Andersen története kegyetlen, akár az élet - és a feloldása (akár a János
vitézé például) a hitünkre van bízva. De Mijazaki nem ezen az úton jár - nem a
célcsoport óvása lebeg a szeme előtt (ami a cukormáz általánosan használt
indoka), hanem az ötéves nézőpontjába való minél teljesebb belehelyezkedés.
Aranyhalacskája kalandjai az emberré válás útján ebből a gyerekszemszögből
látszanak, s ha elég nyitott vagy, a filmje benned is ezt a szemszöget nyitja
újra. A következő életemben Hajao Mijazaki egyik rajzfilmfigurája szeretnék
lenni.
After Life -
Rohadt nehéz a
gyászról valódit mesélni. Bevett filmes fogások, meg könnycsatorna-szabályzó
panelek nélkül. A filmnek és sorozatnak is megvan mára az a filmnyelve, amit
ilyenkor nem egy, amúgy tehetséges alkotó is elővesz és elővezet. Na, ebből itt
az utolsó epizódig kumma nincs. Kegyetlen, kíméletlen, és beteg humorral az
utolsó kockáig átitatott valóságérzet van, amin úgy röhögsz, hogy közben
teliszalad könnyel a szemed. Ezek az esték Ricky Gervais játékával szemben
kicsit megint visszaadták a (valódi) mesélésbe vetett hitem. A feleségem kezét
fogva néztem... Olyan ritkán érezheti az ember, hogy minden kétely nélkül
boldog, miközben érzékenyen mutogatott boldogtalanságot bámul. Kellenek az
ilyen tükrök, hogy megérezd, mit veszítenél. S hogy érezd: még nem veszítetted
el.
Sjón: CoDex 1962 -
A valaki
nem a maga életét meséli. Ez minden visszaemlékezés egyetemes paródiája. Hiszen
a megvénült fiú mesél, de az elmesélt történet nem a saját története, ez az
Atya története. A teremtőé. Aki lágerek rabja volt (vagy nem), egy végképp
elpusztult német kisváros fogadójában szerelembe esett (vagy nem), aki csaknem
az óceánba fulladt (vajon milyenbe), de kimentették, elvetődött a szigetre, a
városba, amely csintalan csillaggyermek körme alól készült piszokból gyúródott
a világ kezdetén. Nem egy elmesélt élet ez - hanem a legendája. Ennek a műnek a
legerősebb rétege, hogy legenda. A legendás múltból, ami magán-múlt, egy az
1962-ben született sokak magán-legendáiból. Ami fennmaradt, mert elmesélték
annak, aki tovább mesélte... Mert tényleg a képzeletünk az egyetlen, ami
túlnőhet rajtunk.
TRANSMETROPOLITAN Gyűjteményes kiadás 1. -
Ritka szerencse, hogy ehhez a kegyetlen tükörjátékhoz az író olyan
rajzolót talált, mint Darick Robertson (és hogy néhány próbálkozó után olyan
kihúzó játszott ezekkel a rajzokkal fény-árnyékjátékot, mint Rodney Ramos).
Robertson kellően elszállt, valóban otthonosan idegen-érzetű várost pakol a
történetek köré, amely nem kulissza, hanem teljes jogú szereplő minden
meséjükben. Egy állatias, de tudattal vert eleven test, lüktető szívdobbanásai
hányják-vetik az antihősöket. És ezeket a város-zsigerekben hányódó-vetődő
figurákat is elemi kegyetlenséggel kapja el; Spider Jerusalem lapokat uraló
egójához jól illik az ennyire indulat-teli, szélsőséges eszközöket sem megvető
rajzba tétel - csak annál erősebbek az időnkénti józan pillanatai. Ez egy
szerzői látomás, de az látszik, ez a "szerző" egy sajátos szimbiózis,
Ellis és Robertson a legjobbat hozták ki egymásból, és tényleg elhajszolták a
lehető végletekbe a csapatot (kihúzót, színezőt, beírót, a vendég
borítótervezőket). Kár, hogy Ellis amúgy túl sok tekintetben hajaz a saját
hősére - miközben ez a könyv az egyik képregényes etalon, az alkotójáról egy
pillanatra sem felejthetem el, hogy mekkora seggarc. Ez van. Az életed is műalkotás,
Warren, és te horrort csináltál belőle.
The Quen's Gambit - A vezércsel -
...nagyon fontos dologról beszél: hogy a képességeink, amiket
ideig-óráig felerősítenek, aztán felzabálnak a függéseink, valójában tényleg
bennünk laknak. Tényleg a nehezebb út kemikáliák nélkül, dopping nélkül
kibontakoztatni őket, de nem lehetetlen, sőt. S hogy a játék, amire feltehetjük
az életünket, valójában elsősorban tényleg játék. Játszhatjuk az öröméért. Is.
Ez a sorozat beragyogta az év végét. Majdnem sakkoztunk miatta...
Susanna Clarke: Piranesi -
Úgy
vélem olykor, látom, hogyan veszítettük el ezt az Ősi Tudást. Piramisok
építésére, megistenülésre használtuk - és arra használnánk ma is. Pedig magunk
és egymás épülésére kellene - hogy beleépüljünk a világba, és ne a világ
épüljön belénk, ahogy termek végtelen láncolatába a megláncolt Tenger. Ahogy
Piranesi, a valóságos festő metszette Dante poklát idéző struktúráiba a világa
arcát - megláncolt rabnak. A gondolat termeiben ez a mese számos helyen
horgonyoz egyszerre, és nem mindegyik arca börtön. A mese hőse: Piranesi
számára egyik sem az - amíg rá nem kényszerítenék erre az aspektusra, fel sem
merül benne. Még nagyon sokszor el fogom olvasni. Ahogy Csillának, úgy
Susanna Clarke-nek sem tudhatom megköszönni (másképp:) - ezért tanultam olvasni
valaha...
És a plusz egy... 2020 utolsó napjaira beköltöztem a
Sandman - Gyűjteményes kiadás harmadik
kötetébe. Minden mást félrerakatott, beszippantott, az Ünnepek szabaddá tett
napjainak állandó, szeretett társává vált. Írok majd róla, ahogy a
Sandman eddigi köteteiről is tettem - a
keresésről a Rövid Életek között, a Világok Vége Fogadó meséiről, a
legendáinkról, ami a végén marad belőlünk. Hogy itt ülök, azzal a tudattal: még
hátra van egy (két) teljes kötet; s azzal a másikkal: Neil Gaiman ezt a történetet a
szemem láttára immár elmesélte. Elmesélte, hogyan ér véget a Végtelen. Nem
tudom, író akarhat-e többet (de nagyon kíváncsi vagyok rá, hogyan szeretné...).
Srácok, lányok, ott a FUMAXban, nagyon köszönöm, hogy a kezembe vehettem ezt a
szívet tépő csodát!
Mindenkinek
sikerekben gazdag, betegségmentes, színes, szagos, szélesvásznú, bulipárában
imbolygó, színházcsendbe nem köhhentő, szeretteinket félelem nélkül ölelő
Boldog Új Évet
kívánok!
Majdnem sakkoztatok? Miért csak majdnem? ;)
VálaszTörlésBoldog új évet!
Mert Timi elakadt a lépések megismerésénél, de stratégiáig már nem jutott (ezek az ő saját szavai), de én se vagyok mestere, csak egy időben nagyon szerettem játszani. Olykor előkerül, de amúgy is annyi szenvedélyünk van, hogy nincs már igazán se helye, se ideje...
TörlésAmúgy baromira érdekel és annyira szeretnék megtanulni igazán játszani, de tényleg béna vagyok :D
TörlésAzért ha lesz kedvetek, próbálkozzatok még, tényleg tök jó móka. :) Én se vagyok jó benne, de mégis jóesett. ;)
TörlésNem lehetetlen... van itthon sakk-készlet.
TörlésMinden évben megfogadom, hogy egyikőtök listáját sem olvasom el, csak úgy megnézem, mert megint kedvet kapok egy rahedli mindenhez, de úgy tűnik semmiből sem tanulok. :D
VálaszTörlésA Sandman első két kötete megvan, de borzasztó, hogy arra sem találtam időt vagy kedvet idén. Na, majd mos... :D
BUÉK neked is! :)
Köszönjük! Én odavagyok érte... Ha elkezded, légy vele türelmes, az első pár képregény útkeresésében alig sejlik, milyen mélységek nyílnak a továbbiakban. Most írom a harmadik gyűjteményes kötetről a dinoszauruszt... de mire befejezem, lesz itt még egyéb olvasnivaló :D
Törlés