Decemberben ugye volt sorozatos meg könyves rövidre vágva – ideje hát egy kis filmes vegyesvágottnak is. Pláne, mert filmet
azért jóval többet nézek, mint sorozatot (nyilván – valamivel kevesebb idő
megy el vele…) és nem ritkán van enyhe hiányérzetem, amiért erről sem számoltam
be a blogon, meg arról sem, pedig milyen jó volt. De hát nem vagyunk már lelkes
fiatal bloggerek akik naponta x bejegyzésben képesek megörökíteni életük minden
apró-cseprő momentumát, idő-idő-idő, meg kedv-kedv-kedv, és egyre gyakrabban fordul
elő, hogy ahelyett hogy itt ülnék és püfölném a billentyűket, egyszerűen
kucorodnék és bambulnék. De most épp enyhe Oscar-hangoverem van az éjszakai
díjátadótól és ilyenkor mindig fokozottan van kedvem filmekről csacsogni.
Namost, előrebocsátom: ha valamiről nem lesz szó ebben a posztban, az az idei
Oscar-termés. Mostanában jellemzőbb, hogy mindig a megelőző szezon filmjeit
látom :) Tendenciát se nagyon keressetek, ez most tényleg vegyes válogatás,
többnyire élvezetes és túlnyomórészt könnyed élményekről. Majd biztos lesz
olyan válogatás is, amiben komoly és nyomasztó filmművészeti alkotásokat veszek
górcső alá – de ez most nem az a poszt…
Star Wars 7 – Az ébredő erő
Kezdjük is egy, a komoly filmművészeti
alkotás vádjával aztán végképp nem vádolható, de legalább hatalmas indulatokat
és lelkesedést kiváltó hamisítatlan popcornmozival. Szögezzük le, sosem voltam
Star Wars rajongó. Az eredeti trilógiát koromból adódóan akkor ismertem meg,
amikor már jócskán túlhaladott volt sok szempontból, az első „igazi” Star Wars
moziélményt nekem az előzménytrilógia jelentette, azt meg ugye jobb lenne
feledni… De hát van nekünk is mániás rajongásunk, szóval értem én, hogy
sokaknak meg ez, és úgy várták a karácsonyt bemutatót mint a Messiást.
Mi kivártuk hogy kicsit leüljön az őrület és jó hónappal később néztük meg, és
bizony be kell valljam, a moziból kijövet egyetlen markáns gondolatom volt:
most komolyan, ezért volt ez az egész
felhajtás? A nosztalgia egy dolog, épp az előző posztban rugóztam azon hogy
engem ezzel meg lehet venni, de azért a nosztalgia és a fantáziátlan
szolgalelkű másolás nem ugyanaz. Mondanám, hogy ha ennyire nem tudott semmi
újat hozzátenni az új gárda a „régi” SW sztorihoz, akkor mi a fenének nyúltak
egyáltalán hozzá – de tekintve azt a mocsok sok pénzt amit kerestek (és keresni
fognak) vele, a kérdés irreleváns. És tudjátok mi a bosszantó? Hogy akármilyen
semmi az egész, úgyis megnézzük a többit is. Mert azért volt annyi kellemes kis
poén, hogy icipicit megsimogassa a nosztalgia-receptoraimat, mert bármilyen
tenyérbemászó tejbetök ez a gonoszka, pont annyira vagyok kíváncsi arra, mit
hoznak ki a csajból és mert jó néha csak majszolni a popcornt és ilyen
ártatlan, naiv marhaságot bámulni. Nem szabadulok a gondolattól, hogy J. J. Abrams egy nagyra nőtt gyerek,
aki megmaradt pont ugyanolyan geeknek mint kamaszon, és most folyamatosan
fel-alá ugrál a moziszobájában és nem tud betelni vele, hogy hozzávágtak pár
millió dollárt hogy játsszon csak a mániáival tovább. Hát, egészségére.
Deadpool
Evezzünk még komolytalanabb vizekre… Soha
nem érdekeltek a képregények, szóval én aztán azt se tudtam, ki a fene ez a
vörös ruhás szadomazo figura amikor elkezdődött a hájp és hirtelen az
ismerőseim kb fele már Deadpoolt
várta úgy mint a Messiást. Pont a SW előtt láttam a reklámot, meg is állapítottam,
hogy kb a reklám jobb volt mint ott az egész film, Zoli meg erőst meg akarta
nézni szóval ott találtam magam, hogy ülök a moziban és egy leszakadó
testrészekkel és seggbelövésekkel teli szerelmes filmet nézek a világ tán
legmocskosszájúbb képregényfigurájával (meg az ő bébikezével) a főszerepben. És
élvezem. Jajjj. Én igazából bírom ezeket a képregényfilmeket, a Bosszúállókat képes vagyok többször is
megnézni, a Vasember-trilógiát
kifejezetten jónak tartom (ebben azért igen nagy szerepe van Robert Downey
Jr-nak), és még Thort is elviselem
(ebben meg Chris Hemsworth hátsójának) – agyhalott állapotban inkább ilyenekkel
lazítok, mint kaki-puki vígjátékokkal vagy romantikus izékkel. Bár nem mondom,
hogy az eddigi kedvenc Tony Starkot simán kiütötte a nyeregből, mert nem, de Deadpool is odafurakodott a
potenciálisan újranézős műfaji kedvencek közé. Mocskos, véres, nyomokban sem
píszí, semmi kilúgozott óvoda-kompatibilis csihipuhi, ez valami olyasmi mintha
Tarantino rendezne képregényfilmet. Deadpoolban az a legjobb, hogy miközben
kimaxolja a képregényfilmek összes kliséjét, nem csak kiforgatja hanem nyíltan
szembe is röhögi őket – és vele saját magát. Nagyon remélem, hogy hasonló
szellemben folytatják.
A marsi
(nem, nem vagyok hajlandó a hülye magyar címet használni)
Amennyire utáltam a könyvet, annyira jól
szórakoztam a filmen, szóval ebből a szempontból is elmondhatom, hogy A marsi lett nálam 2015 Holtodiglanja :) Andy Weir egyszerűen nem tud írni, ellenben Ridley Scott elég jól tud filmet rendezni, még akkor is, ha az „csak”
egy hagyományos vonalvezetésű, nézőmágnes sci-fi kaland. Hagyományos, mert semmiben
nem tér le a „bajba jutott űrhajós(oka)t a földről nagyon meg akarja menteni
egy kupac rendkívül elszánt, tűzön-vízen át küzdő, a bürokráciára fittyet hányó
NASA alkalmazott rendkívül hatásvadász zenével, rendkívül látványos képekkel és
a néző számára többnyire érthetetlen csillagászati fejtegetésekkel tarkítva”
ösvényről. De legalább profin csinálja. A film legnagyobb rákfenéje Mark Watney
magányos marsi kérődzése volt, ami a könyvben nem csak halál unalmas hanem bosszantó
is volt számomra – köszönhetően a huszonegyedik századnak azért ezt elég jól
oldották meg a videónaplóval, ráadásul Matt
Damon van annyira cuki jó színész, hogy meg tudja tölteni ezt a
sztorit humorral és lélekkel is, úgyhogy ami a könyvben a leginkább
idegesített, azt itt eléggé bírtam. A NASA kötelékébe meg olyan szereplőgárdát
rántottak össze, hogy filmrajongó legyen a talpán, aki nem érzékenyül el tőle. Így
kell sikerkönyvet adaptálni bombabiztos sikerfilmmé (azért a díjakat és
jelöléseket ember nincs, aki megmagyarázná…).
Hamupipőke
Hogy lássátok, nem csak „fiús” filmeket
nézek, egy laza huszárvágással térjünk is át az elmúlt hetek leggiccsesebb és
legcsilivilibb filmélményére. Azt sem egyszerű megmagyarázni, miért okvetlenül
szükséges 2015-ben élőszereplős Disney-mesét forgatni, de ha már muszáj, legalább
csinálná úgy mindenki, mint Kenneth
Branagh. Bár szinte kizárólag a zseniális Cate Blanchett miatt néztem meg, meglepően jól szórakoztam,
bizonyos részeit látva fülig érő vigyorral csöppentem vissza a gyerekkoromba
(amikor még a rajzfilmváltozatot néztem és dalolásztam végig ugyanilyen
mosollyal), és ellamentáltam a meseaktualizálások lehetséges módozatain. Mert
ezek a jól ismert történetek úgyis mindig újramesélődnek majd, felesleges is
kapálózni ellene – az új ötletek végesek, a stúdióknak kell a bevétel, a
filmesek meg időnként hajlamosak azt hinni, hogy majd ők radikálisan megújítják
a jól megszokottat. Többnyire persze nem, de most úgy látom, hogy a két
leginkább működő út a Tim Burton-féle groteszkbe csavarás illetve ez a némiképp
„túltolt” giccs- és érzelemparádé. Ami pont annyira komolyan vehetetlen,
viszont ahhoz, hogy ne legyen bántó, kell a magabiztos, Shakespeare-en edzett
rendezői kéz (ami pont ugyanúgy ismeri a valódi drámát, a vásári humort és a színpadiasságot
is) és legalább egy olyan kiemelkedő alakítás, ami képes úgy elemelni a
meseiségtől hogy közben nem erőltet ránk semmiféle plusz értelmezést. Csak Richard Madden (Robb Stark) műmosolyát
tudnám feledni…
Költői szerelem
Ha már adaptációk, akkor nem mehetek el
szó nélkül az utóbbi idők legkellemesebb meglepetése mellett sem. A magyar
keresztségben szokás szerint minimum furcsa címet nyert Költői szerelem A. S. Byatt
sokszoros díjnyertes posztmodern remekműve, a Mindenem alapján készült – mely könyv egyébként nagy kedvencem, és
máig úgy gondolom, teljes valójában filmesíthetetlen. És ostobaság is lenne
törekedni a megfilmesítésére. Neil
LaBute rendezőnek mégis sikerült a lehető legtöbbet kihoznia egy
filmváltozatból – amely úgy egyszerűsíti az alapanyagot, hogy egy percre sem
feledi el tisztelni azt és úgy kanyarít szórakoztató és a multiplex mozik
közönsége számára is fogyasztható romantikus történetet a két költőlegenda
szerelme utáni irodalmi nyomozásból, hogy közben nem butítja el a könyv
lényegét adó irodalmi játékokat. Dicséret illeti a színészválasztást – bár szívből
utálom Gwyneth Paltrow-t, a nyársat
nyelt angol irodalomkutató penészvirág szerepét mintha rá öntötték volna, és Aaron Eckhart is tökéletesen hozza a
romantikus képzelgéseitől szabadulni nem nagyon tudó amerikai csibészt. Jennifer Ehle és Jeremy Northam viktoriánus költőpárosa pedig egyszerűen álom. A
film legnagyobb erénye az okos és mértéktartó adaptálás mellett a ma már némiképp
idegennek ható bája. Ez egy ízig-vérig bájos film, a szó nem-cuki értelmében.
Semmi csicsa, semmi nagyotmondás, semmi filmes truváj. Kedves, érzékeny,
visszafogott alkotás. Jó lenne, ha több ilyen készülne ma is.
Szemekbe zárt titkok
Na tessék, kicsit mégis kapcsolódunk az Oscarhoz
– legalábbis annyiban, hogy ezt az egyébként 2010-ben a legjobb külföldi film
díjával kitüntetett argentin alkotást a köztévé Oscar-közvetítése előtt néztem
meg, mert nem volt kedvem olvasni és sok volt még hátra a gáláig. Az alapul
szolgáló könyvet tavaly olvastam, és eléggé tetszett, de nem éreztem azt a
viszkető kényszert, hogy azonnal ide nekem a filmet is, ráadásul tavaly készült
belőle egy amerikai remake, ami a kritikák szerint borzasztóan el lett szúrva. Persze
ez a legkevésbé sem kell hogy befolyásolja az eredeti megítélését. Juan José Campanella filmje annyiból
kevesebb például a fent említett Költői
szerelemnél, hogy szinte szolgai adaptációja Eduardo Sacheri könyvének – mondhatni, tökéletes adaptáció, de az
önálló filmes vízió legkisebb jele nélkül. Ezt a rövidke, lassan csordogáló,
érzelmes, nosztalgikus argentin krimit még csak meghúzni se nagyon kellett
ahhoz, hogy épp kiadjon egy egészestés, érzelmes, nosztalgikus, öregesen
csordogáló krimit. Tökéletes színészválasztás (az ember időről időre rádöbben,
hogy milyen remek színészek játszanak a bejáratott hollywoodi garnitúrán kívül –
akik hazájukban simán lehet, hogy vannak akkora sztárok, mint bármelyik A
listás…), old school krimis feszültségkeltés, némi hivatali kakaskodás, szolid
politikai töltet (persze valószínűleg az argentin nézőknek, akiknek ez a saját
terhes közelmúltot jelenti, ez a réteg jelentősebb), és egy évtizedeken
áthúzódó elfojtott szerelem csendes romantikája (jó látni, hogy túl a szappanoperák
világán tudnak ilyen visszafogottak is lenni). Ami némiképp háttérbe szorul a
könyvhöz képest, az épp az ott leghangsúlyosabb egyéni igazságszolgáltatás
kérdése – de valljuk be, ezt az érzelmi puttonyt lett volna a legnehezebb
filmen boncolni. Nem hibátlan film, és nem is igazán értem a díjakat, de semmiképp
nem bántam meg hogy megnéztem.
Walter Mitty titkos élete
Érdekes hogy ez a film kívánkozik ide a
sok közül, amiből még válogathatnék, ha kapcsolódási pontot kéne keresnem, azt
mondanám, azért, mert ugyanabból a kisember-szemszögből tekint a világra, mint az
előbbi argentin krimi. Walter Mitty a szürke egyetlen árnyalatában pompázó örök
álmodozó tipikus példája, aki reggeltől estig a legkülönbözőbb helyzetekben
fantáziál arról, hogy végre a sarkára áll, beolvas a tenyérbemászó főnöknek,
seggbe rúgja a vegzáló kollégát, laza félmosollyal elbűvöli a bájos kolleginát
és boldogan élnek izgalmasabbnál izgalmasabb kalandokba cseppenve; miközben valójában
napra nap ugyanazt az egyhangú, jelentéktelen életet éli a Life magazin
szerkesztőségének legeldugottabb részlegén. Aztán egy nap megtalálja a nagybetűs
kaland, ami persze úgy kezdődik, hogy elveszít egy kulcsfontosságú negatívot –
és úgy végződik, hogy kijut neki kalandból is, hőstettből is, bájos
kolleginából is. Tök aranyos ez a film, egy nagyon-nagyon kínos jelenetet
leszámítva egyáltalán nem bántó még Ben Stiller sem és tele van jó ötletekkel,
de végső soron elég nagy hiányérzetet hagy maga után. Mert sokkal jobb is
lehetne, ha nem érné be annyival, hogy üres frázissá koptatja a „merj élni,
érezni, cselekedni, kiélvezni a ma adta lehetőséget” szentenciát, miközben
főhőse a legvalószínűtlenebb kalandokba csöppen (és tényleg, jó párszor nem
tudtam eldönteni, hogy most megint fantáziál-e vagy ez már a valóság…). Ami
viszont maradandó lesz, az a nyúlfarknyi szerepben is emlékezeteset alakító
Sean Penn ahogy nem kattintja el azt
a fényképezőgépet, hanem rávilágít: néha csak nézni kell a csodát és meglátni. És nem is kell feltétlenül a
Himalájáig szaladni érte – azt hiszem, a legnagyobb kihívás ami előttünk,
szürke kisemberek előtt áll, hogy észrevesszük-e a csodát ha az orrunk előtt
van. Ez is a „merj élni” része lehetne!
...
Folytatása következik...
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése