Na ez aztán zavarba ejtő egy olvasás volt…
Azt hiszem, túl sokat gondolkodtam azon, olvassam-e Chris Beckett könyvét vagy
sem, túl sokat agyaltam az alapszituáció adta lehetőségeken és a fülszöveg
keltette elvárásaimon, és aztán annyira mást kaptam - és nem vagyok róla
meggyőződve, hogy jó értelemben mást - hogy így az olvasás után azt kell
mondjam: ha ennyit agyalok valamin előzetesen, akkor legközelebb inkább
kihagyom. (Persze túró a fülembe, hisz én
mondom mindig, hogy félre kell tenni az elvárásokat…) Mindez egyébként nem
jelenti azt, hogy a Sötét Éden ne
lenne jó könyv – csak valahogy nem tudtam mit kezdeni vele. Jó-jó, vitt
magával, élveztem, de nem nagyon hagy maga után semmit.
Pedig… Felvet egy halom olyan kérdést ami
hagyhatna maga után nem kevés gondolkodnivalót. Már ha valaki épp ilyesmin
szeretne gondolkodni. Mert ez az Éden bizony elég sötét hely, és nem csak a
fény hiánya miatt. Egy kóbor bolygó, ki tudja, hol, ki tudja, mekkora
távolságra a Földtől – ahol 160 évvel ezelőtt kikötött az „első emberpár”.
Innentől azért elég könnyen dekódolható a történet, nemde? Beckett nem is
titkolja hogy története vastagon át van itatva teológiai kérdésekkel, melyek
érdekesek is, csak épp engem viszonylag hidegen hagynak.
Ami eggyel jobban érdekel, az a csoportdinamika
- nagyra nyitva lehetne társadalomszociológiának nevezni, de azért ez éppolyan
túlzás lenne, mint a fülszöveg által emlegetett szépirodalmi jelleg - ami a
történések mögött húzódik. Az első emberpár, Tommy és Angela utódai által
benépesített Éden történetünk idején épp elkerülhetetlen változások előtt áll –
az 532 főt számláló Család kezdi kinőni az otthonul szolgáló Völgyet, a
fiatalok közt fel-felcsapnak az első hangok, melyek kitekintenének a Völgy
határai mögé, ki a hagyományokból, az évszázados mesékből, legendákból, az
ük-ük-ükszülők relikviáiból, az örökös várakozásból, hogy eljöjjön értük a
Föld, melyet sosem ismertek.
Óh, a Föld, az átkozott-istenített Föld…
Minden baj forrása. Ami miatt ott kell maradni, a Körkörös tisztás mellett,
ahol maga Angela anyánk jelölte meg a helyet, ahol leszálltak, és ahol keresni
fogja őket a Föld, ha odaér. A Kör, ami meghatároz és gúzsba köt. A Kör, ami
mellett szép lassan éhenhalunk, ha a Föld nem jön elég gyorsan. Ha egyáltalán
eljön. De vajon érdemes még ki tudja hány generáción át egy helyben topogva
várni sosem ismert rokonokra, akik majd elhozzák a megváltást vagy vegyük
kezünkbe saját sorsunk irányítását és keressünk új helyet, új lehetőségeket, új
módokat a túlélésre? Univerzális kérdések, nem kell egy másik bolygóra menni
értük. Beckett ebben nagyon jó, az ifjú Vöröslámpás John és társai „lázadását”
borzasztó ügyesen és hitelesen ábrázolja – ahogy azt is, hogyan hullik
darabjaira egy addig (látszat)egységben éldegélő közösség a legkisebb
változástól. John az újító, a felfedező, aki viszi előre a közösséget – és aki
szétveri azt. Elválaszthatatlan a két aspektus és bőven ad töprengeni valót –
mert minden időben aktuális. Miért csináljunk bármit máshogy, ha eddig mindig
így csináltuk? Miért ne csináljunk valamit
másképp, csak mert eddig így csináltuk? Ismerős, ugye?
Igazából eléggé egyszerű vonalú
fejlődésregény a Sötét Éden, sok újat nem mond a család-hagyomány-újítás-elszakadás-konfliktusok
témában, de amit mond, azt végső soron jól
mondja. Van egy erős társadalomkritikus felhangja és elég jól ábrázolja a
változás nyomán óhatatlanul megjelenő erőszakot – ugyanakkor nem egyszer
téveszt arányt. Érdekes és minimum elgondolkodtató a diverzitás teljes
hiányában kialakuló emberi populáció ábrázolása – ne legyenek illúzióink,
szélsőséges beltenyészetről van itt szó, a maga összes genetikai
következményével. Ugyanilyen érdekes a Földtől (így az emberi kultúra
egészétől) elszakadt társadalom nyelvi és intellektuális degenerációja – ami egyébként
nagyban nehezíti is az olvasást, mert együtt jár egyfajta elkorcsosult
nyelvhasználattal (azt nem tudom, hogy az eredeti szöveg vagy a fordító hibája-e
hogy nem éreztem végig következetesnek ezt a nyelvhasználatot).
Nem tudom megítélni hogy mennyire reális
egyébként ez a társadalomábrázolás – hogy valóban ennyit változnánk-e 160 év
alatt, elszakítva minden érzelmi, szellemi, kulturális, tárgyi hatástól, ami
jelen korunkra jellemző. A legérdekesebb aspektus számomra az érzelmek teljes
elkorcsosulása – a Családhoz mint Egységhez való mindenek feletti ragaszkodáson
túl gyakorlatilag semmiféle érzelem nem jellemző már az emberre. Ugyanakkor
felmerül a kérdés, hogy mindez miért?
És az én szememben ez egy baromi nagy
miért. Angela és Tommy, mint két, a Földről érkezett űrhajós ugyan miért
érzi okvetlen szükségét annak, hogy benépesítse utódaival a bolygót – miközben nekik
ugye tudniuk kell, hogy egyfelől a beltenyészet mit hoz, másfelől ha nem
tanítják meg utódaikat a puszta túléléshez szükséges alapvető ismereteken túl
semmire, akkor soha nem fognak fejlődni, csak várják a csodát. Valahol emiatt a
nemzedékeken átívelő - végső soron Angela, mint az örök nő utód utáni vágyára
visszavezethető - csodavárás miatt alapjaiban bicsaklik nekem az egész
szituáció. Az egyik olvasat szerint Angela az „ősanya” – minden élet
megteremtője az Édenen, ilyesformán minimum szent. A másik olvasat szerint egy önző
liba aki csak azért, hogy nyomot hagyjon maga után, létrehozott egy folyamatosan
degenerálódó, életképtelen populációt, melybe beleültette saját álmát a Földről. Ki-ki kiválaszthatja a sajátját.
Ahhoz képest hogy valahogy „elment mellettem”
ez az olvasás, csak koptatom itt a billentyűzetet egy ideje. Ez is jól mutatja,
hogy van a regényben szufla. Rengeteg érdekes kérdést vet fel, a felét sem
érintettem szerintem, és mégis… valahogy távoli. Ha egyvalamire kéne fogni,
beleköthetnék a karakterekbe, vagy a már
megint kamaszszereplők világmegváltásába (mondjuk itt még aránylag helyén
is van a koruk) vagy az elkorcsosult érzelmek közepette is csak beficcenő
háromszögekbe. De azt hiszem, leginkább tényleg az zavart, hogy én ezt az egész
szituációt teljesen feleslegesnek éreztem.
Kiadó: Agave
Fordító: Farkas Veronika
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése